Mooi uitgebreid verhaal! Zelf heb ik afgelopen zomer 3 weken in Indonesië rondgereisd. Veel te kort natuurlijk. Ik heb geen problemen gehad op Java, de Javanen zijn uiterst behulpzaam en vriendelijk, ze behandelen je op sommige plekken werkelijk als een god. In het begin best lastig om met die nederigheid om te gaan. Yogya verder een leuke stad om een dag of 2, 3 te vertoeven.
Je gaf aan om vanuit Surabaya naar Prambanan te reizen? Ik zou vanuit Yogyakarta gaan, ik heb deze trip vanuit Yogya gecombineerd met de sunrise bij Borobudur( een zekere aanrader, de drukte moet nog komen en de temperatuur is wat dragelijker!) Surabaya is toch al gauw 7uur reizen.
Vanuit Yogya heb ik de nachttrein naar Malang genomen. (station Malioboro) Dit was een rit van ruim 7 uur, waar slapen vrijwel onmogelijk was. De TL verlichting staat namelijk gewoon aan, de airco vol open, dus neem een trui/vest en lange broek mee, treinen in Azie staan bekend om hun uitstekend werkende airco;). Maar goed, 14 euro voor een treinreis (executive class, stel je hier niet te veel bij voor)
Vanuit Malang de trip naar Mt. Bromo geregeld. Ook voor mij was dit het hoogtepunt van mijn trip. Midden in de nacht het bedje uit, in het pikkedonker over de bergpassen met een taxi naar Bromo. Eenmaal aangekomen word je belaagd door kleine Javaantjes die je van alles en nog wat willen aansmeren, o.a mutsen, winterjassen, handschoenen en sjaals. Om er maar vanaf te komen voor 2 euro een gebreide muts en een paar handschoenen gekocht, waar ik achteraf geen spijt van had. Het was 2 graden boven bij het uitkijkpunt! Na de sunrise in een Jeepje gesprongen die ons naar de voet van de vulkaan bracht, waar je nog 1,5km door een heus maanlandschap moet ploeteren. Uitkijken voor de paarden met toeristen er bovenop die je om de oren vliegen. Te voet is het een flinke tocht, maar eenmaal boven aan de krater heb je een prachtig uitzicht. Doe wel iets voor je mond, het regent er continu as en de zwavel smaakt ook niet prettig

.
Vanuit Malang de taxi naar Surabaya Airport gepakt om vanuit daar naar Bali te vliegen. Bali is echt weer totaal anders dan Java. In Kuta vind je massa's Australische toeristen, op iedere straathoek verkopen de Balinezen de zelfde rommel, om de 2 meter word je transport(scooter) of een taxi aangeboden.
Op Bali is echter genoeg te beleven, prachtige stranden, snorkelen bij Padangbai, aapjes kijken in Ubud, slenteren door rijstvelden, noem het maar op. Ook met de boot naar Nusa Lembongan is zeker aan te raden. Hier kan je prachtig snorkelen, je vind er witte stranden en heerlijke eettentjes. Op Lembongan kan je met traditionele vissersbootjes voor een paar euro naar snorkelplekken gebracht worden. Deze plekken zijn wel vrij toeristisch, maar het koraal en de vissen zijn prachtig!
Vanuit Bali ben ik weer naar huis gevlogen, de 3 weken waren helaas al weer om. Veel te kort, maar Indonesie is een prachtig land wat ik nooit zal vergeten!