Armenië/Georgië

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Armenië/Georgië

Bericht door menasil »

Over 1,5 maand ga ik een reis maken door Armenië en Georgië. Hoewel ik al veel heb ingelezen, weet ik nog steeds niet waar ik deze landen moet indelen. De ene gids spreekt over Azië, de ander over Europa. Het ligt in feite in beide werelddelen dus als dit topic toch verkeerd staat, verplaats ik hem naar Europa O-)

Anyway, hoewel mijn reis georganiseerd is en de route vast staat, toch nog wat vraagjes van mensen die er al geweest zijn. Allereerst; de kleding. Ik heb in ieder geval al een sjaal die dient als hoofddoek uit Israel en heb begrepen dat dit in Georgie verplicht is bij religieuze gebouwen maar ook in Armenië dit op prijs wordt gesteld. Daarnaast natuurlijk rokken tot over de knie en schouders bedekt/lange mouwen bij bezoek aan kerken en kloosters. Maar hoe is de rest van het straatbeeld? Ik ben niet van plan om half bloot rond te lopen maar ik twijfel of het gepaster is met een langere rok op straat te lopen of dat een broek als vrouw oke is (of legging + jurk). Nu gaan wij ook zo nu en dan de bergen in en dan is een broek weer handiger dan een rok als je moet gaan klimmen (en ook vanwege schorpioenen). Ligt ook beetje aan het weer natuurlijk want zag dat het 's avonds flink kan afkoelen.

Verder ben ik nog benieuwd naar wat je in de hoofdsteden Yerevan en Tbilisi zeker gezien moet hebben.
Jenny
Reisexpert

Re: Armenië/Georgië

Bericht door Jenny »

Ik ga een paar weken eerder dan jij. Over een maandje zal ik deze vragen beantwoorden.

Met welke organisatie reisde je ook alweer?

Mijn route wordt waarschijnlijk Yerevan (en omstreken), Debet, Tbilisi en als er tijd over is naar het noorden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ga met Djoser.

Heb via een collega al een fijn boekje gekregen met veel geschiedenis van Domenicus maar die is heel lastig te krijgen. Wel interessant zo wat meer van de landen mee te krijgen.

Waar ligt Debet?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Even een kleine update vanuit Yerevan.

Kleding:
Bij veel kerken (niet allemaal!) wordt inderdaad van je verwacht dat je je hoofd bedekt. Een hoofddoek of shawl is dus handig om mee te nemen, maar er zijn ook veel (lokale) mensen die de cappichon van hun jas op hun hoofd doen en dat is voldoende. Blote schouders mogen in de kerk inderdaad niet. Middels pictogrammen staat duidelijk aangegeven wat er van je verwacht wordt.

Op straat is het vrij losjes. Vrouwen lopen vaak in skinny jeans of korte rokken. Vrouwen zijn duidelijk sjieker dan in Nederland: gestyled haar, make up enz. Ook de mannen kleden zich min of meer hetzelfde als Nederland.

Doen Yerevan:
- blauwe moskee
- boekenmuseum (ben even kwijt hoe het heet)
- het genocide monument is indrukwekkend
- republic square by night
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Dank je wel! Ik heb begrepen dat in Georgië in Tbilisi het straatbeeld qua kleding ook modern is. Ik ga je tips op schrijven. Veel plezier nog en een fijne verjaardag ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dank voor de verjaardagswensen. Ik vier het volgende week pas als ik weer in NL ben (samen met mijn vriend, die is ook bijna jarig).

Vandaag aangekomen in Aleverdi. Heerlijk rustig hier!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb inmiddels m'n e-tickets binnen. 30 minuten overstaptijd op Wenen (vlieg heen met Austrian) maar ze garanderen dat je dat red aldus hun eigen website. Op hoop van zegen :) Ik kan niet online inchecken omdat het een groepsticket is dus maar op tijd op Schiphol zijn :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Moet vast goed komen :) Je ziet vaker van die krappe overstaptijden en vaak zorgen ze wel dat ze onderling afstemmen dat je het haalt. Tijd tussen het boarden en het echt vertrekken is vaak nog best riant :) (spreek uit ervaring haha).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Groeptickets hebben zo zijn voordelen. Zoals je misschien op FB hebt gezien stond ik reserve omdat de kist overboekt was en dat is écht niet fijn.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik denk ook dat dat de reden is van een groepsticket omdat je dan met z'n allen die aansluiting moet halen en ze je ook niet als "individu" zien. Gelukkig al eens overgestapt op Wenen (weliswaar met een stopover van 24 uur en de andere keer 6 uur) dus ik weet hoe het eruit ziet. En Jenny, ik hoop ook dat dit voordeel is :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Weer terug van een mooie reis door Armenië en Georgië! Vandaag aan het bijkomen van alle mooie belevenissen en indrukken. Eerst zijn we ongeveer een week rondgereisd door Armenië. Het voordeel van een groepsreis is dat je vervoerd wordt en je daardoor meer kan zien dan als je dat zelf zou organiseren (hoewel in Armenië genoeg goedkope taxi's zijn te regelen voor bezienswaardigheden). Het was mijn eerste groepsreis en die is zeer goed bevallen! Al was deze reis wel meer 'georganiseerd' dan andere soortgelijke reizen van Djoser omdat je hier echt veel met elkaar onderweg was en vanwege de beperkte beschikbaarheid van restaurants op sommige locaties, ook veel samen at.

De eerste 3 dagen zijn we in Yerevan gebleven, we kwamen daar om 3:35 aan maar het was dusdanig goed geregeld dat we nog even konden bijslapen voordat de 'welkomsmeeting' begon. Vanuit Yerevan de omliggende bezienswaardigheden bezocht zoals het Geghard klooster, Garni tempel en fort Amberd en plaatsje Echmiadzin. In het Gaghard klooster kwamen wij zondag en hebben dus ook een mis gezien. Dat was erg mooi! Daarna zijn we helemaal naar het zuiden afgereisd (Goris) en hebben we onderweg o.a. Khor Virap bezocht. Het bekende plaatje van het klooster met de Ararat op de achtergrond en we hadden geluk want de Ararat was zichtbaar! Ondanks de vele foto's die je vaak ziet van deze berg, is hij meerendeel van het jaar verstopt!! Het zuiden is beduidend armer dan het noorden. Wat mij ook opviel was het zwaaien van de vele mensen die we onderweg langs de weg tegenkwamen. Ook bij Tatev klooster een gezinnetje ontmoet waarvan de oudste dolgraag met die bleke Nederlanders op de foto wilde. Tatev klooster is tegenwoordig te bereiken met een kabelbaan. Leuke belevenis. Ze wachten alleen nog op de hordes toeristen :) De capaciteit is groter dan op dit moment nodig is. We hebben ook nachtje bij het Sevan meer geslapen, in een oud sovjet resort. De meeste resorts zijn met het uit een vallen van de Sovjet Unie niet afgebouwd of vervallen. Een apart gezicht. Ons hotel was ook het toppunt van saaiheid _O- Er was helemaal niets maar dan ook niets in de buurt en ook de koelkast/bar was niet in functie, dus dat werd vroeg slapen. Wel prachtig om die oude sovjet vergadertafels te zien! Er was ook ontbijt bij dus dat was wel fijn! Dilijan was een leuk plaatsje en je ziet dat het daar weer wat rijker is dan in het zuiden. Een interessant klooster daar in de buurt vond ik Goshavank. het was deels vervallen. Idem voor de meeste kapelen bij Haghpat en Sanahin. Je hoort vogeltjes kwetteren en ziet nesten. De meeste keren heb ik bij guesthouses/lokale families gelunched. Eén keer ook een rondleiding gehad door een Armeens huis of nou ja, eigenlijk het enige vertrek van de woning wat zowel slaapkamer als woonkamer was. Over het algemeen zie je naar mate je meer naar het zuiden gaat minder toeristen. De enige die we tegenkwamen was een Duitse bijbelgroep. Echter, in het noorden, bv bij Haghpat, was het echt beduidend drukker, ook omdat er soort van festiviteit was ivm eindexamens. Je ziet het ook aan de hoeveelheid toeristen tenten want ook Sanahin heeft beduidend meer kraampjes/verkopers dan andere kloosters. Tip: Mikoyan museum. We hadden geluk dat de nicht van deze bekende broers ons welkom heette :) Armenië is echt prachtig, zo puur ook. Het eten bestaat uit veel groentes/salades en lekker vlees (khorvats oftewel bbq). Erg genoten van het eten daar!

De grensovergang met Georgië ging makkelijk. Daarna had ik wel even een cultuurshock want onderweg waren er ladingen schreeuwden de reclames en de supermarkten met ladingen persil wasmiddel je toe! We hadden ook de pech dat we in Georgië beduidend slechter weer hadden dan in Armenië. Daar scheen elke dag de zon! De reis door Georgië was een pittige, omdat we veel onderweg waren en lange dagen maakten. Wel heb ik hierdoor de kans gekregen veel van het land te zien. Georgië heeft veel te bieden qua variatie in landschappen. Tbilisi is beduidend toeristischer dan Yerevan. Mtskheta (de heilige stad van Georgië) is helemaal het toppunt van toerisme. Ik heb echt door alle toeristen, stalletjes e.d. heen moeten kijken dan zie je waarom deze plek bijzonder is. Creepy was wel dat er een man van elke toeristenbus foto's maakt en je jezelf dan op een bord terug vindt 8)7 |:(

De Georgian Military Highway is prachtig. We zijn ook met jeeps naar Kazbegi en het Gergeti klooser geweest. We hadden de hele dag slecht weer, totdat we op die berg stonden *) Dat was nog eens geluk hebben. Ook ligt aan deze weg het Ananuri complex. Eén van de mooiste kloosters die ik heb gezien!! Een andere aanrader vind ik het Gelati klooster nabij Kutaisi. Echt bijzonder is het Alaverdi klooster in Kakhetie, daar zijn ze ook het meest streng wat kleding betreft en foto's maken is op het hele terrein uit den boze. En eerlijk gezegd vind ik dat ook wel fijn. Ze hebben er heerlijke honing door de monniken gemaakt!

Bijzonder vond ik de plaats Gori, waar Stalin is geboren. Ik heb daar het Stalin museum bezocht. Een deel van de groep wilde dit uit principe niet, ik was echter nieuwsgierig omdat ik benieuwd was hoe je zo'n museum maakt. We kregen een rondleiding en ik dacht eerst dat het vooral ophemelen was, maar het was vrij feitelijk over het leven van Stalin. De zwarte bladzijdes waren alleen zeer beperkt... Bij Kutaisi heb je ook nog klein reservaat met dinosaurusafdrukken. Ze spelen er leuk op in door ook dinosaurus modellen op te zetten.

In Georgië heb je verder nog de grottensteden. Eén heb ik niet gezien en dat is die in Davit Gareja. De wandeling over steile stukken en smalle richels zag ik niet zitten, zeker niet op het heetste moment van de dag en toevallig was het toen stralend weer. Compromis in groepsreis is 2,5 uur wachten, gelukkig was er zon en was ik niet de enige :) of het echt wat toe had gevoegd? De wandeling scheen spectaculair te zijn maar zeer vermoeiend/pittig en je kijkt Azerbeidzjan in. Maar als je de andere grottensteden hebt gezien, kan het beetje voelen als 'de zoveelste' begreep ik. Vardzia heb ik wel gezien en vond ik erg bijzonder! Het vruchtbare deel van Georgië, Kakhetië, hebben we helaas maar kort gezien. Achteraf gezien vind ik dat jammer en is dan ook m'n enige 'kritiek' op het reisschema. Ik had bv graag een uitgebreide wijntour gedaan en wat langer in deze regio gebleven maar dat was niet mogelijk :N Het komt ook deels doordat ik de dag ervoor niet de wandeling heb gedaan en daardoor een vrij lege dag had. Hoewel meer mensen aangaven dat ze graag iets meer hadden gedaan in deze regio. In Georgië hadden we veel avondmaaltijden inclusief en dan was er meestal wel een aantal typische georgische lekkernijen bij :) Aantal keren ook zelf gegeten bij restaurants en het eten is duurder dan in Armenië en je moet alles apart bestellen want vlees is dikwijls alleen vlees. De worst Kupati en de Khinvali dumplings zijn aanraders :) De terugreis was een lange, omdat we de pech hadden dat we een overstap van 6 uur hadden. Normaal is deze beduidend korter.

De hotels waren overigens goed! Op één na, ik dacht dat ik pech had omdat er altijd iemand een mindere kamer heeft (we waren met een groep van 19 mensen, waarvan 6 samenreizende en 13 alleenreizenden en van die 13 waren er 7 met een eigen kamer). Alleen bleek het over het algemeen heel slecht te zijn in dat hotel.

Tot zover even een beschrijving van mn reis :) vast nog veel vergeten maar dat komt tzt wel bij de reisinformatie ;) Het was een mooie reis, met goede reisbegeleider en twee bijzondere landen :) Heb er geen spijt van dat ik uiteindelijk deze heb geboekt toen m'n oorspronkelijke reis geannuleerd werd!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Zeer herkenbaar! Al heb ik minder plekken bezocht dan jij...

Mijn eerste verslag over mijn favoriete Armeense kloosters staat inmiddels op mijn site, inclusief een eerste filmpje van Armenië.

Ik heb nog héél veel foto's en filmmateriaal liggen en ik ga beslist ook meer schrijven. Ik mag geen links meer op dit forum plaatsen, dus mensen die interesse hebben moeten m'n site maar in de gaten houden :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Dat is ook niet zo gek :) Een bus de hele dag ter beschikking die alle mee pakt 'op de route' gaat ook iets sneller dan zelf reizen :) Ik heb je verslag vanmorgen zitten lezen over de kloosters, leuk om te zien. En je filmpje bracht mij in de vakantiestemming :D Ben benieuwd naar de rest dus hou het zeker in de gaten.
echtannelies

Bericht door echtannelies »

Dankjewel voor alle verhalen, daar kan ik wat mee. Ik wil graag medio mei naar Armenië, op eigen houtje, backbacken *O* Ik lees links en rechts dat het openbaar vervoer niks kost, maar de vraag uiteraard is of je en hoe je bij de bekende bezienswaardigheden komt. Wellicht dan een taxi? Ik ga er van uit dat dit een stuk goedkoper is dan een auto huren. Nadeel, je kunt niet uitstappen om even een foto te maken of de benen te strekken...voordeel, je zit tussen de mensen. Mits die natuurlijk Engels of Duits spreken....

Heeft er iemand op eigen houtje een reis gemaakt....en zo ja, voor hoeveel dagen, met welk vervoer en hoe kom je aan slaapplaatsen?

.
Plaats reactie