Weer terug van een mooie reis door Armenië en Georgië! Vandaag aan het bijkomen van alle mooie belevenissen en indrukken. Eerst zijn we ongeveer een week rondgereisd door Armenië. Het voordeel van een groepsreis is dat je vervoerd wordt en je daardoor meer kan zien dan als je dat zelf zou organiseren (hoewel in Armenië genoeg goedkope taxi's zijn te regelen voor bezienswaardigheden). Het was mijn eerste groepsreis en die is zeer goed bevallen! Al was deze reis wel meer 'georganiseerd' dan andere soortgelijke reizen van Djoser omdat je hier echt veel met elkaar onderweg was en vanwege de beperkte beschikbaarheid van restaurants op sommige locaties, ook veel samen at.
De eerste 3 dagen zijn we in Yerevan gebleven, we kwamen daar om 3:35 aan maar het was dusdanig goed geregeld dat we nog even konden bijslapen voordat de 'welkomsmeeting' begon. Vanuit Yerevan de omliggende bezienswaardigheden bezocht zoals het Geghard klooster, Garni tempel en fort Amberd en plaatsje Echmiadzin. In het Gaghard klooster kwamen wij zondag en hebben dus ook een mis gezien. Dat was erg mooi! Daarna zijn we helemaal naar het zuiden afgereisd (Goris) en hebben we onderweg o.a. Khor Virap bezocht. Het bekende plaatje van het klooster met de Ararat op de achtergrond en we hadden geluk want de Ararat was zichtbaar! Ondanks de vele foto's die je vaak ziet van deze berg, is hij meerendeel van het jaar verstopt!! Het zuiden is beduidend armer dan het noorden. Wat mij ook opviel was het zwaaien van de vele mensen die we onderweg langs de weg tegenkwamen. Ook bij Tatev klooster een gezinnetje ontmoet waarvan de oudste dolgraag met die bleke Nederlanders op de foto wilde. Tatev klooster is tegenwoordig te bereiken met een kabelbaan. Leuke belevenis. Ze wachten alleen nog op de hordes toeristen

De capaciteit is groter dan op dit moment nodig is. We hebben ook nachtje bij het Sevan meer geslapen, in een oud sovjet resort. De meeste resorts zijn met het uit een vallen van de Sovjet Unie niet afgebouwd of vervallen. Een apart gezicht. Ons hotel was ook het toppunt van saaiheid

Er was helemaal niets maar dan ook niets in de buurt en ook de koelkast/bar was niet in functie, dus dat werd vroeg slapen. Wel prachtig om die oude sovjet vergadertafels te zien! Er was ook ontbijt bij dus dat was wel fijn! Dilijan was een leuk plaatsje en je ziet dat het daar weer wat rijker is dan in het zuiden. Een interessant klooster daar in de buurt vond ik Goshavank. het was deels vervallen. Idem voor de meeste kapelen bij Haghpat en Sanahin. Je hoort vogeltjes kwetteren en ziet nesten. De meeste keren heb ik bij guesthouses/lokale families gelunched. Eén keer ook een rondleiding gehad door een Armeens huis of nou ja, eigenlijk het enige vertrek van de woning wat zowel slaapkamer als woonkamer was. Over het algemeen zie je naar mate je meer naar het zuiden gaat minder toeristen. De enige die we tegenkwamen was een Duitse bijbelgroep. Echter, in het noorden, bv bij Haghpat, was het echt beduidend drukker, ook omdat er soort van festiviteit was ivm eindexamens. Je ziet het ook aan de hoeveelheid toeristen tenten want ook Sanahin heeft beduidend meer kraampjes/verkopers dan andere kloosters. Tip: Mikoyan museum. We hadden geluk dat de nicht van deze bekende broers ons welkom heette

Armenië is echt prachtig, zo puur ook. Het eten bestaat uit veel groentes/salades en lekker vlees (khorvats oftewel bbq). Erg genoten van het eten daar!
De grensovergang met Georgië ging makkelijk. Daarna had ik wel even een cultuurshock want onderweg waren er ladingen schreeuwden de reclames en de supermarkten met ladingen persil wasmiddel je toe! We hadden ook de pech dat we in Georgië beduidend slechter weer hadden dan in Armenië. Daar scheen elke dag de zon! De reis door Georgië was een pittige, omdat we veel onderweg waren en lange dagen maakten. Wel heb ik hierdoor de kans gekregen veel van het land te zien. Georgië heeft veel te bieden qua variatie in landschappen. Tbilisi is beduidend toeristischer dan Yerevan. Mtskheta (de heilige stad van Georgië) is helemaal het toppunt van toerisme. Ik heb echt door alle toeristen, stalletjes e.d. heen moeten kijken dan zie je waarom deze plek bijzonder is. Creepy was wel dat er een man van elke toeristenbus foto's maakt en je jezelf dan op een bord terug vindt
De Georgian Military Highway is prachtig. We zijn ook met jeeps naar Kazbegi en het Gergeti klooser geweest. We hadden de hele dag slecht weer, totdat we op die berg stonden

Dat was nog eens geluk hebben. Ook ligt aan deze weg het Ananuri complex. Eén van de mooiste kloosters die ik heb gezien!! Een andere aanrader vind ik het Gelati klooster nabij Kutaisi. Echt bijzonder is het Alaverdi klooster in Kakhetie, daar zijn ze ook het meest streng wat kleding betreft en foto's maken is op het hele terrein uit den boze. En eerlijk gezegd vind ik dat ook wel fijn. Ze hebben er heerlijke honing door de monniken gemaakt!
Bijzonder vond ik de plaats Gori, waar Stalin is geboren. Ik heb daar het Stalin museum bezocht. Een deel van de groep wilde dit uit principe niet, ik was echter nieuwsgierig omdat ik benieuwd was hoe je zo'n museum maakt. We kregen een rondleiding en ik dacht eerst dat het vooral ophemelen was, maar het was vrij feitelijk over het leven van Stalin. De zwarte bladzijdes waren alleen zeer beperkt... Bij Kutaisi heb je ook nog klein reservaat met dinosaurusafdrukken. Ze spelen er leuk op in door ook dinosaurus modellen op te zetten.
In Georgië heb je verder nog de grottensteden. Eén heb ik niet gezien en dat is die in Davit Gareja. De wandeling over steile stukken en smalle richels zag ik niet zitten, zeker niet op het heetste moment van de dag en toevallig was het toen stralend weer. Compromis in groepsreis is 2,5 uur wachten, gelukkig was er zon en was ik niet de enige

of het echt wat toe had gevoegd? De wandeling scheen spectaculair te zijn maar zeer vermoeiend/pittig en je kijkt Azerbeidzjan in. Maar als je de andere grottensteden hebt gezien, kan het beetje voelen als 'de zoveelste' begreep ik. Vardzia heb ik wel gezien en vond ik erg bijzonder! Het vruchtbare deel van Georgië, Kakhetië, hebben we helaas maar kort gezien. Achteraf gezien vind ik dat jammer en is dan ook m'n enige 'kritiek' op het reisschema. Ik had bv graag een uitgebreide wijntour gedaan en wat langer in deze regio gebleven maar dat was niet mogelijk

Het komt ook deels doordat ik de dag ervoor niet de wandeling heb gedaan en daardoor een vrij lege dag had. Hoewel meer mensen aangaven dat ze graag iets meer hadden gedaan in deze regio. In Georgië hadden we veel avondmaaltijden inclusief en dan was er meestal wel een aantal typische georgische lekkernijen bij

Aantal keren ook zelf gegeten bij restaurants en het eten is duurder dan in Armenië en je moet alles apart bestellen want vlees is dikwijls alleen vlees. De worst Kupati en de Khinvali dumplings zijn aanraders

De terugreis was een lange, omdat we de pech hadden dat we een overstap van 6 uur hadden. Normaal is deze beduidend korter.
De hotels waren overigens goed! Op één na, ik dacht dat ik pech had omdat er altijd iemand een mindere kamer heeft (we waren met een groep van 19 mensen, waarvan 6 samenreizende en 13 alleenreizenden en van die 13 waren er 7 met een eigen kamer). Alleen bleek het over het algemeen heel slecht te zijn in dat hotel.
Tot zover even een beschrijving van mn reis

vast nog veel vergeten maar dat komt tzt wel bij de reisinformatie

Het was een mooie reis, met goede reisbegeleider en twee bijzondere landen

Heb er geen spijt van dat ik uiteindelijk deze heb geboekt toen m'n oorspronkelijke reis geannuleerd werd!