Het volgende..................veel mensen zijn druk aan het uitzoeken hoe je onder de verplichte ziektekosten verzekering kunt uit komen als je lang naar het buitenland gaat.
De meeste weten onder tussen dat je dan in iedergeval je moet uit schrijven bij de gemeente en om dat te kunnen doen mag je geen bezittingen of huurcontracten in nederland hebben.
Maar veel mensen willen hun huurhuis houden en onderverhuren zodat ze een huis hebben als ze terug komen.
Ik kreeg in mijn gastenboek van mijn eigen site het volgende bericht dat ik met iedereen wil delen:
Interessant he??? vooral weer eens die discussie van 8 of 12 maanden. beide nummers worden door verschillende instanties dwars door elkaar heen gehanteerd.Hoi, Ik las op jullie website dat je ingeschreven moet blijven in Nederland als je je huis een jaar verhuurt en dus ook verplicht bent een zorgverzekering af te sluiten. Wij gaan binnenkort ook minstens een jaar op reis en geven ons huis in huisbewaring (zo heet dat in Amsterdam) en wij moeten ons uitschrijven omdat we langer dan 8 maanden niet in Nederland zijn. Dit is verplicht is ons verteld, o.a. door de gemeente die een vergunning heeft moeten afgegeven om ons huis te verhuren.Ons huis is weliswaar niet via een woningbouwvereniging, maar via een grote particuliere verhuurder. Toch zou dit geen verschil mogen maken. Misschien toch goed om nog eens uit te zoeken. Scheelt toch weer wat geld.
Volgens de gemeente Amersfoort is het 12 maanden en ook volgens de organisatie die informeert over de verplichte ziektekosten verzekering.
Verder heb ik nog nooit gehoord van "bewaring" en dat de gemeente dan dus een vergunning uitgeeft zodat het huis verhuurt kan worden!!!
Dus zeker interresant nieuws voor mensen die in Amsterdam wonen en misschien kan dit in andere gemeentes ook.
Ik ga er in iedergeval achteraan al betwijfel ik of het voor mij gaat werken omdat ik WEL via een woningbouwvereniging huur en die vast hun eigen regeltjes weer hebben.