Uitschrijven of niet uitschrijven bij gemeente svb en of zorgverzekeraar?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
bolletjeom
Reisexpert

huurhuis houden EN uitschrijven kan!

Bericht door bolletjeom »

Ik open maar even een nieuw topicje aangezien dit stukje tekst raakvlakken heeft met minsten 3 andere topics hier :)

Het volgende..................veel mensen zijn druk aan het uitzoeken hoe je onder de verplichte ziektekosten verzekering kunt uit komen als je lang naar het buitenland gaat.
De meeste weten onder tussen dat je dan in iedergeval je moet uit schrijven bij de gemeente en om dat te kunnen doen mag je geen bezittingen of huurcontracten in nederland hebben.

Maar veel mensen willen hun huurhuis houden en onderverhuren zodat ze een huis hebben als ze terug komen.
Ik kreeg in mijn gastenboek van mijn eigen site het volgende bericht dat ik met iedereen wil delen:
Hoi, Ik las op jullie website dat je ingeschreven moet blijven in Nederland als je je huis een jaar verhuurt en dus ook verplicht bent een zorgverzekering af te sluiten. Wij gaan binnenkort ook minstens een jaar op reis en geven ons huis in huisbewaring (zo heet dat in Amsterdam) en wij moeten ons uitschrijven omdat we langer dan 8 maanden niet in Nederland zijn. Dit is verplicht is ons verteld, o.a. door de gemeente die een vergunning heeft moeten afgegeven om ons huis te verhuren.Ons huis is weliswaar niet via een woningbouwvereniging, maar via een grote particuliere verhuurder. Toch zou dit geen verschil mogen maken. Misschien toch goed om nog eens uit te zoeken. Scheelt toch weer wat geld.
Interessant he??? vooral weer eens die discussie van 8 of 12 maanden. beide nummers worden door verschillende instanties dwars door elkaar heen gehanteerd.
Volgens de gemeente Amersfoort is het 12 maanden en ook volgens de organisatie die informeert over de verplichte ziektekosten verzekering.

Verder heb ik nog nooit gehoord van "bewaring" en dat de gemeente dan dus een vergunning uitgeeft zodat het huis verhuurt kan worden!!!

Dus zeker interresant nieuws voor mensen die in Amsterdam wonen en misschien kan dit in andere gemeentes ook.

Ik ga er in iedergeval achteraan al betwijfel ik of het voor mij gaat werken omdat ik WEL via een woningbouwvereniging huur en die vast hun eigen regeltjes weer hebben.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Huisbewaring klink mij als anti-kraak... of zou er iets anders worden bedoeld?
bolletjeom
Reisexpert

ik weet het ook nog niet....maar Anti-kraak is vaak spotgoedkoop voor de "huurder" wat zou betekenen dat je huur niet volledig betaald wordt.
Ik heb niet het idee dat dit hier aan de hand is.

Het enige dat ik kan bedenken is dat "bewaring" een term is die in het leven is geroepen zodat iemand geen "huurder" is. Want huurders hebben nu eenmaal extreem veel rechten waarbij een tijdelijke verhuurder veel risico loopt op financiele schade
Misschien dus dat "bewaarders" minder rechten hebben ( op het huis)

maar ik ga er na het weekend zeker eens achteraan

als iemand het antwoord weet.......we wachten in spanning af
bolletjeom
Reisexpert

ik heb net met de gemeente gebelt en met mijn woningbouwvereniging

Ik had de woningbouw al een tijd terug gesproken en ik mocht van hen maximaal 12 maanden onderverhuren maar moest dan wel ingeschreven blijven staan bij de gemeente

De gemeente vertelde me dat ik verplicht ben om me uit te schrijven bij de gemeente als ik een jaar wegga. :roll:

ik bel de woningbouwvereniging hoe dit dan moet. Mag ik dus wel onder verhuren als mijn naam maar op het contract blijft, ik verantwoordelijk blijf en een postadres en "mede-verantwoordelijke" in nederland heb ( mijn moeder of broer ofzo) dan mag ik me ook uitschrijven bij de gemeente

Wat dit dan voor gevolgen heeft voor de zorgverzekerning weet ik niet. Je bent dan dus wel uitgeschreven .....maar hebt ook nog een huurhuis.
Als ik hier uit ben....dan horen jullie meer :wink:
Belle

Stopzetten zorgverzekering

Bericht door Belle »

Beste reizigers,

Over enkele weken gaan wij voor een jaar op reis. Omdat wij een globetrotter reisverzekering afsluiten, willen wij onze zorgverzekering hier in Nederland stopzetten. Nu is het zo dat je dit alleen mag doen als je langer dan een jaar weg gaat. Wij gaan waarschijnlijk precies een jaar weg en dus mogen wij onze zorgverzekering niet stopzetten. Hierdoor betalen wij dus onnodig veel geld.
Hoe streng wordt er gecontroleerd bij terugkomst? Heeft iemand van jullie misschien een boete gekregen? Is het aan te raden om om de zorgverzekering toch gewoon op te zeggen en maar te zien wat er gebeurd bij terugkomst?

Alvast bedankt!
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ben je bij een reisverzekering dan wel verzekerd bij medische kosten? Bijvoorbeeld ziekenhuis opname.
bolletjeom
Reisexpert

ja, er zijn al verhalen bekend van mensen die beboet zijn bij terugkomst
overigens is het niet helemaal waar dat je je mag uitschrijven wanneer je meer dan 12 maanden weg gaat uit nederland
Je MOET in nederland verzekerd blijven voor je ziektekosten wanneer je INGEZETENE blijft van Nederland
Ingezetene ben je wanneer je banden hebt in Nederland zoals bezit, huur of bankrekeningen!!!

Uit schrijven mag uitsluitend en alleen wanneer je EMIGREERT
Wanneer je het toch voor elkaar krijgt (zonder te liegen ) om je uit te schrijven bij je huidige zorgverzekering doe je er verstandig aan om hiervan een bevestiging zwart op wit van de vragen
Mocht het controlerende orgaan van verzekeringen je dan willen beboeten dan kan je dit voorleggen. Dan is namelijk je verzekering die je heeft uitgeschreven de fout ingegaan

Welke verzekering je afsluit naast je nederlandse zorgverzekering is een beetje afhankelijk van wat je in dat jaar gaat doen
Wanneer je NIET gaat werken is de doorlopende reisverzekering van OHRA een goed alternatief. 60 euro per jaar
Anders een backpackersverzekering zoals ISIS en eventuel ELvia alhoewel die slecht uitkeren
Belle

Bericht door Belle »

Wat wordt er precies onder 'werk' verstaan? Ik lees namelijk dat als je langer dan een jaar weg gaat en geen ingezetene van Nederland bent OF werk gaat verrichten tijdens je verblijf in het buitenland je je zorgverzekering moet stopzetten.
Wordt met werk ook zoiets als vrijwilligerswerk, werken op een farm voor bepaalde tijd o.i.d. bedoeld?
bolletjeom
Reisexpert

met werk bedoelen ze iets waardoor je in aanmerking komt om via de regelgeving van het betreffende land onder een zorgverzekering te vallen
betaald werk dus waar je belastinggeld over betaald (wit dus :wink: )
funnyflower
Reiziger

mijn zorgverzekering heeft zichzelf stopgezet!

Bericht door funnyflower »

Help!

Vanochtend kreeg ik het fijne bericht van mijn ouders dat er een brief was gekomen van de verzekering (Delta Lloyd) en daar stond doodleuk in dat mijn zorgverzekering is stopgezet op de dag dat ik mij uitschreef bij het GBA.

Gezien ik langer dan een 8 maanden weg ben, moest ik mij uitschrijven, dus dat braaf gedaan.
Mijn verzekering wil ik graag aanhouden gezien Delta Lloyd wel buitenlanddekking heeft voor het heel jaar en meer voordelen. Ik heb dan ook alleen een aanvullende reisverzkering afgesloten.

Mag de Delta Lloyd mijn verzekering zomaar stopzetten? Iemand hier ervaring mee? Iemand een antwoord?

thnx!
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
bolletjeom
Reisexpert

Re: mijn zorgverzekering heeft zichzelf stopgezet!

nee, dat mogen ze niet
of er moet weer iets gewijzigd zijn in de wet maar dat mogen ze je dan wel even uitleggen..en ons ook!

Zolang je ingezetene bent van Nederland ben je VERPLICHT verzekerd ( je te verzekeren) in nederland.
ingezetene zijn van Nederland heeft niets te maken met ingeschreven staan bij een gemeente. Ook mensen zonder vaste woon of verblijf plaats zijn ingezetene.
eigenlijk iedereen die niet emigreert.

lees eens https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si556.html
voor een uitleg. dan kan je ze daarmee om de oren slaan als je ze belt ;)

mocht je bij Delta Lloyd niet verder komen dan moet je even bellen met het CVZ (college voor zorgverzekeraars) of het ministerie van welzijn, volksgezondheid en sport.!!! Ze hebben ook een telefoonnummer (010-4289551)

succes en laat ons even weten hoe dit afloopt
funnyflower
Reiziger

Bericht door funnyflower »

Nou, blijkbaar mag de zorgverzekering zichzelf stopzetten als je niet langer ingeschreven staat. :'(
Delta Lloyd kan geen zorgverzekering bieden voor iemand die niet in Nl in het GBA staat ingeschreven...
Of je je nou uitschrijft voor een paar maand of een paar jaar, dat schijnt er allemaal niks mee van doen te hebben.

Delta lloyd adviseerde om mij (via de mail) weer in te schrijven in het GBA :? .. dat ik daarbij de wet-GBA overschrijdt kan ze blijkbaar geen zak schelen. Dit ga ik dus ook niet doen.

Mijn moeder heft alle instanties gebeld omdat dat niet te doen is vanuit OZ, en ze heeft uiteindelijk met een of andere adviseur gesproken van de gemeente, maar zelfs die l*l wist niet wat er nu moest gebeuren...
Misschien wordt het hoog tijd dat de zorgverkerings-minister zelf eens een jaar in het buitenland gaat zitten? dan weet die ook eens wat voor klere-zooi de Nederlandse wet is!

Wat ik wel ga doen is proberen om vanuit hier (australie) maar een verzekering af te sluiten. Nu maar hopen dat er een verzekeraar is die iemand wil verzkeren die al in het buitenland is!

Wish me luck!
Cheers, Karin

ps: m'n moeder nu de opdracht gegeven om mijn zorgtoeslag te cancellen... wat een gedoe! Mijn ouders willen nooit meer een kind naar t buitenland laten gaan.. arme broertjes en zusjes van mij ;)

pps: haha, moest zelf de belastingdienst ff bellen, anders mogen ze niets doen.. En gelukkig! was het binnen 3 minuten geregeld! zorgtoeslag stopgezet :) jeej, toch nog iets wat goed gaat ^O^
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Je zou het kunnen proberen via www.joho.nl wij zijn ook via hun verzekererd met een backpackersverzekering.
Wij verlengen deze ook helemaal via internet gaat altijd perfekt. Je kunt ze ook mailen.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

dan moet je even bellen met het CVZ (college voor zorgverzekeraars) of het ministerie van welzijn, volksgezondheid en sport.!!! Ze hebben ook een telefoonnummer (010-4289551)
heeft je moeder dat ook gedaan????
want dat ze bij gemeentes niets weten dat is geen nieuws helaas.
Maar zowel de overheid als de belastingdienst weten dat je "ingezetene" moet zijn van Nederland en een inschrijving bij de gemeente is daarvoor niet nodig

Maar goed.....ingschreven blijven staan bij de gemeente ook al mag het officieel niet is de beste oplossing
De gemeentes kunnen je namelijk toch ook niet vertellen waarom die regel er is. Niemand controleert het en er staan geen sancties op "onterecht" ingeschreven staan.
Het is alleen vervelend voor mensen die niemand hebben om zich bij in te schrijven. Wij hebben alleen maar singel familieleden die gelijk hun gemeente belasting omhoog zien gaan als wij ons er bij in zouden laten scrijven. 1 persoonshuishoudens betalen minder dan meerpersoonshuishoudens.
Uiteindelijk hebben wij mijn broer die extra lasten betaald, toendertijd.

Overigens...juich niet te vroeg dat je van de zorgtoeslag af bent. Ik heb al 3 keer doorgegeven dat ik er van af wil en ik heb al 2 keer bevestigd gekregen dat ik er van af ben en ze blijven door betalen en daarna beschuldigend zeggen dat ik het onterecht ontvang...duh!!! *_*
bolletjeom
Reisexpert

je broertje en zusjes kunnen nu gerust naar het buitenland
jij weet nu tenminste waar ze allemaal van te voren op moeten letten 8-)
dus hebben je ouders die problemen niet meer
Plaats reactie