Uitschrijven uit gemeentelijke administratie

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Loesa

Ervaring uitschrijven uit Nederland?

Bericht door Loesa »

Beste reizigershart,

Wie is ook al eens voor min. 11/12 maanden op reis geweest.

Welke ervaring heb je met wel of niet uitschrijven uit Nederland.

Waar heb je je laten verzekeren voor die periode.

Grtz Loes.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hallo Loes

het verhaal rond de regelgeving omtrent uitschrijven bij de gemeente en verzekeringen is een heel complex verhaal.
Wij hebben daar een paar uitgebreide stukken over geschreven. Ik weet niet of je dat al eens gelezen hebt maar het is hier terug te vinden:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si556.html

voor mijn volgende reis kan/mag ik me niet uitschrijven en hou ik mijn gewone nederlandse ziekte kosten verzekering die ik aanvul met een gewone permanente reisverzekering van de OHRA.
In mijn situatie is dit de goedkoopste oplossing die ook nog een goede dekking geeft.

Tijdens mijn vorige lange reis kon ik me wel uitschrijven bij de gemeent en dit was in 2005 dus ook nog voor het nieuwe zorgstelsel.
ik had toen een goede backpackers reisverzekering van ISIS waar ik heel tevreden over was.
Het uitschrijven bij de gemeente heeft wel bij terugkomst voor allerlei prolemen gezorgd die uiteindelijk wel op te lossen waren. Maar tot mijn verbazing moet ik zelfs voor 2007 nog een ander aangiftebiljet invullen van de belastingdienst omdat zij nog steeds vinden dat ik geemigeerd was naar een vals adres....zucht :roll:

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Loesa

Bericht door Loesa »

Hoi Rudi,

Ik heb idd al gemerkt hoe complex de lui bij de gemeente, verzekeringen en belasting zijn (mijn vraag is telkens heel duidelijk..).
Aangezien ik in de periode dat ik op reis ben geen baan, eigen huis enzo heb kan ik me blijkbaar laten uitschrijven. Qua verzekeringen scheelt me dit een hoop! Tot nu toe kom ik ook bij ISIS uit.
Gelukkig te horen dat je problemen na je uitschrijving op te lossen waren. Ga ik dus ook gewoon maar doen!
Thanx, Loes.
Loesa

Bericht door Loesa »

Oh ja,
ik zie in jullie uitleg over uitschrijven bij de gemeente en verzekeringen, dat wanneer ik mij uitschrijf en mijn zorgverzekering bij CZ opzeg, ik dan 12 mnd en 1 dag weg moet blijven (goh wat een straf...).
Zo niet, moet je alles alsnog betalen.
Bij de CZ waren ze hiervan niet op de hoogte. Volgens hun kan ik m'n verzekering gewoon opzeggen als ik mij heb uitgeschreven. En kan ik binnen willekeurige tijd weer terug keren.
Heeft iemand hier andere ervaringen mee..?!
Cheerzz. Loes
meri
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door meri »

hoi,
ik heb me uitgeschreven bij de gemeente om mijn internetabonnement op te zeggen (waar ik anders niet vanaf zou kunnen komen), ongeveer een maandje voor mijn vertrek. nu heb ik inderdaad al post van de belastingdienst ontvangen enzo. maar me niet echt gerealiseerd dat de uitschrijving ook echt gevolgen heeft (lekker onnadenkend).
ik verblijf voor ongeveer 6 maanden in indonesië om mijn scriptie te schrijven. ik heb nog gewoon een nederlandse verzekering etc.
wat voor gevolgen heeft het uitschrijven nou precies??? kan ik nog wel gewoon verzekerd blijven, zorgtoeslag ontvangen etc?
ik studeer nog, heb geen baan ofzo, maar ik huur een kamer van een woningbouwvereniging die ik onder verhuur... is dat een probleem?
bolletjeom
Reisexpert

dag dames

eigenlijk staat alles al heel duidelijk in de tekst over zorgverzekeringen.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si556.html

Welke risico's je zelf wilt nemen moet je zelf weten. ik quote even stukjes uit die tekst om jullie een overzicht te geven.
Officieel (wettelijk) ben je sowieso verplicht je in nederland te verzekeren behalve als je je echt gaat vestigen in het buitenland.
De kans op controle en dus ook de kans dat je achter af alsnog voor die hele periode premie moet betalen is behoorlijk aanwezig.
De Belastingdienst zou het controlerende orgaan zijn volgens het Ministerie.
"Wij zijn niet het controlerende orgaan als het gaat om het vaststellen of u wel of niet de zorgverzekering had moeten blijven betalen. Dat is de verzekeraar bij wie u zich wilt inschrijven na terugkomst van uw reis.

Wel controleren wij in en uitschrijvingen bij de gemeente, inkomsten en bezit in de afwezige periode etc. We beoordelen dus oa uw "ingezetenschap" wat weer gebruikt kan worden door de zorgverzekering om te beoordelen of u een boete moet betalen of niet.
We kijken naar oa een sociale binding, bezittingen en bankrekeningen etc in nederland en beoordelen de situatie per persoon. De algemene vuistregel is dat het ingezetenschap gewoon in stand blijft als het verblijf in het buitenland als tijdelijk is/was bedoeld."

Zoals nu dus duidelijk mag zijn. Het ingezetenschap eindigt NIET zondermeer door uitschrijving uit de gemeente!

En je kunt dus ook absoluut niet onder de verplichte zorgverzekering uit komen als je minder dan 12 maanden weg gaat of bijvoorbeeld een huur of koop huis hebt.
dus onderhuur kan een probleem blijven!!
Uitschrijven bij de gemeente.
Bij de gemeente ben je sowieso verplicht om je uit te schrijven als je meer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. Ook als je een huur of koop woning hebt!!!
Niet iedere gemeente is goed op de hoogte van die regel, de belastingdienst is dat wel!
Maar, om het nog maar eens te benadrukken, voor de zorgverzekering moet je minimaal 12 maanden in het buitenland verblijven om er eventueel onderuit te kunnen komen!!! (eigenlijk 12 maanden en 1 dag).
Het advies om te "liegen" bij het uiitschrijven bij de verzekeraar dat gegeven wordt door sommige Backpack organisaties is niet zo heel verstandig. Omdat het je gelukt is om je uit te schrijven wil nog niet zeggen dat iemand anders later niet ontdekt dat het op onterechte gronden is gebeurd. Want:
De controlles op de De Zorgverzekeringswet vinden plaats op het moment je je weer wilt inschrijven in Nederland!!!
Het is dan ook heel belangrijk dat je een bevestiging van deze uitschrijving zwart op wit krijgt en bewaart!
En bel pas nadat je bent uitgeschreven bij je gemeente anders kunnen ze de verzekering niet stopzetten.

kort samengevat: als je niet emigreert moet je in nederland de zorgverzekering blijven betalen!!! Zo is de wet gewoon.
Als jij wilt proberen er onder uit te komen moet je dat gewoon beseffen en het risico dat je het terug moet betalen incalculeren.
Het is dus de verzekeraar bij terugkomst die bepaalt. Op dit moment zijn ze nog lang niet allemaal even strikt met het uitvoeren van de regels ( een aantal al wel) maar in de periode dat jij/jullie weg zijn kan er natuurlijk best wat veranderen....of niet
Mark
Vakantieganger

Bericht door Mark »

Toen ik in september vorig jaar voor maximaal een jaar (bedoeling was +/- 4 mnd) naar Australie ging heb ik me uitgeschreven bij de gemeente. Dat stelde niets voor; gewoon een formuliertje invullen met o.a. een nieuw postadres. Daar is altijd wel wat op te verzinnen (zo had ik het TCP in Sydney als postadres, anders kun je altijd een ho(s)tel nemen ofzo).

Bij de VGZ wisten ze dat ik slechts voor bepaalde tijd het land uit zou zijn, maar maakte er geen probleem van (zolang ik maar uitgeschreven was bij de gemeente). Inmiddels ben ik al weer ingeschreven na 5 maanden gereisd te hebben, en dat lukte zonder problemen.

Wat betreft de zorgtoeslag. Daarbij wordt gekeken wat je hebt verdiend in 2006 en vergelijken dat inkomen met wat ze verwachtte wat je zou gaan verdienen eind 2005, toen ze de zorgtoeslag over 2006 'inschatte' op basis van wat je in 2005 hebt verdiend.
Wat dat betreft zou je, indien je niet meer heb verdiend, ook niets terug hoeven te betalen. Maar.. je hebt over een bepaalde periode geen zorgverzekering gehad (en dus ook niet betaald) dus zou die zorgtoeslag die je hebt gekregen onrechtmatig zijn. Ik neem aan dat ze ook hier naar kijken, maar je weet het maar niet.. het is allemaal nog nieuw en er is veel onduidelijkheid over dat uitschrijven etc. Misschien dat daar wat voordeel uit gehaald kan worden..
bolletjeom
Reisexpert

ik heb me ( bij wijze van test) zo'n 2 maanden geleden proberen uit te schrijven bij Delta Lloyd en ik kreeg het niet voor elkaar omdat ze de vraag stelde " gaat u zich vestigen in het buitenland?" en ik moest antwoorden met "nee"

Bij mijn vorige lange reis (voor het nieuwezorgstelsel tijdperk) kon ik me ook uitschrijven bij de gemeente maar MOEST een ander adres opgeven. ik heb binnen een maand bericht gekregen van de belasting dienst dat ik een vals adres had opgegeven als emigratie adres etc etc etc.
Ik was me er niet van bewust dat ze me zagen als geemigreerd. Mijn zaakwaarnemer heeft er heel wat telefoontjes aan gespendeerd terwijl ik op reis was.
afijn, ik ben nu ruim een jaar terug en nog steeds is de belastingdienst het nog niet met mij eens dat ik niet geemigreerd was in 2005 en ook voor 2006 moet ik emigratie biljet invullen....ik word daar allemaal een beetje moe van.

Toen we in nederland aankwamen konden we ons niet inschrijven bij de gemeente omdat we geen koop of huur contract van een woning konden overleggen. Diezelfde dag kon ik echter een huurcontract tekenen.....maar......dat kon niet als ik niet ingeschreven stond bij de gemeente :roll: en zo was het cirkeljte rond.
Gelukkig was er uiteindelijk iemand bij de gemeente die inzag dat dit allemaal erg stom was.
Overigens mochten we ons zonder adres ook niet inschrijven bij uitzendburo's als werkzoekende.

ik ga nu weer lang reizen maar met de maximale zorgtoeslag en een gewone permanente reisverzekering ben ik goedkoper uit dan met een backpackers verzekering
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

FF een vraagje in het zelfde rijtje als deze vraag.

Wij gaan 9 maanden weg. Ons huurhuis zeggen we op. Onze gemeente gaf aan dat we het beste konden kiezen voor een postadres?

Mark jij hebt hier ervaring mee?? Alleen wat jij hier post is helemaal tegenstrijdig wat onze gemeente vertelde. Of bedoelen we iets anders?

Volgens de gemeente blijf je met een postadres gewoon ingeschreven in Nederland, het adres moet ook in Nederland zijn. Helaas dus wel verz betalen, maar ook geen korting op de AOW. Voordeel voor mijn ouders boven daar inschrijven is dat ze niet meer belasting o.i.d. gaan betalen.
bolletjeom
Reisexpert

de gemeente bedoeld hoogstwaarschijnlijk inderdaad een postadres in Nederland. Dit kan bijvoorbeeld bij je ouders zijn.
Je moet in nederland soweiso de zorgverzekering blijven betalen dus dan is een postadres in nederland wel het handigst.

Mensen die onder de zorgwet uit denken te (kunnen) komen moeten zich vooral niet in nederland een postadres aanmeten.
Sommige gemeentes eisen dat je een postadres opgeeft in het buitenland. Dit is echter absoluut niet nodig!
Als je pech hebt (en dat had ik) reageert de Belastingdienst gelijk op deze melding (alle wijzigingen bij de gemeente komen bij de belastingdienst terecht) en krijg je een briefje waar ze informaren naar je "emigratie".
ik kan jullie vertellen dat ik nu al meer dan 1 jaar thuis ben en voor zowel 2005 als nu voor de aangifte van 2006 gezannik heb met het emigratie formulier en de belasting nog steeds het niet met mij eens is dat ik niet ben geemigreerd en dat ik een vals adres heb opgegegven

Het is ook de belasting die me er op heeft gewezen dat je bij uitschrijven beter geen buitenlands adres op kan geven. Het is namelijk niet verplicht... ik heb een aantal gemeentes gebeld en een paar bevestigde inderdaad dat ze de aantekening "reizend" kunnen maken
tijn1980

2 jaar weg, niet uitschrijven uit gba

Bericht door tijn1980 »

Ik ben nieuw hier en van plan om volgend jaar een lange reis te gaan maken, waarbij ik toch wel zo'n 2 jaar van huis wil zijn.

Ik wil me echter NIET laten uitschrijven uit de gemeentelijke basis administratie, ik kan hierover geen informatie vinden wat de risico's van niet uitschrijven zijn. Kan ik na terugkomst de simpele 'smoes' gebruiken door te zeggen dat ik maar een maandje weg wou, en het allemaal zo goed beviel dat ik ietsjes (2 jaar) langer weg ben gebleven?

Waarom ik me niet wil laten uitschrijven is als volgt. Ik woon (legaal) in een recreatie bungalow welke ik huur, ik heb een persoonsgebonden beschikking (soort van vergunning) gekregen van de gemeente. Echter vervalt deze beschikking als ik verhuis. Als ik mij laat uitschrijven uit de GBA dan telt dit als verhuizing, en ben ik mijn recht kwijt om daar te mogen wonen. Na thuiskomst zou ik graag weer in mijn huisje willen wonen. Dat ik mijn huis gedurende de reis niet kan verhuren en dat ik de zorgverzekering moet doorbetalen is wel jammer, maar dat neem ik voor lief (kwestie van stevig doorsparen)..

Wie heeft er ervaring met het NIET uitschrijven uit de GBA?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoi Tijn,

Hoe kunnen ze in hemelsnaam controleren waar je bent? Zolang je mar huur en belasting betaald. En dankzij internet en DigiD hoef je dat niet vanuit Nederland te doen.

Mits je een contactpersoon hebt die je post bijhoudt....

Eventueel zou je die persoon zelfs nog de nodige machtingen kunnen geven om bepaalde zaakjes te regelen.

Toen ik vorig jaar 9 maanden weg was, had ik me ook niet uitgeschreven. Ik stond gewoon registreerd op mijn oude adres. Heeft nooit een haan naar gekraaid, ondanks dat je je officieel moet uitschrijven wanneer je langer dan 9 maanden weg gaat.

Iemand andere ervaringen op dit gebied?

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

als je goed zorgt dat je "vindbaar" bent als ze je zoeken dan moet het allemaal wel loslopen.
Dus een zaakwaarnemer die je post bekijkt en je waarschuwd als ze iets van je willen.
En de belastingdienst moet je dus wel op tijd tevreden houden. Uitstel aanvragen omdat je in het buitenland zit is niet handig.

Werken in het buitenland zou wel eens een probleem kunnen zijn.
Ik weet niet of je dat van plan bent?
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Bedankt voor jullie reacties.

Werken, nee ik denk van niet. Als ik ga werken, dan doe ik het wel zwart.

Mijn ouders willen de plantjes wel water geven en de post wel openmaken. Oh, en de belasting invullen willen ze ook wel :)

Ik had al vernomen van iemand dat de pakkans niet zo groot wanneer je geen slapende honden wakker maakt. Ik had er nog over nagedacht om de gemeente het verhaal uit te leggen, en gewoon netjes te vragen of ik na terugkomst in mijn huis terug mag, maar ik vrees dat de kans groot is dat het niet mag, en dat ze juist streng gaan controleren..

Waar ik gewoon van baal is dat we in Nederland gewoon volledig doorgeslagen zijn in het bedenken van regeltjes en wetjes. Wat dat betreft wordt het echt tijd om weg te gaan. :) Het is gewoon belachelijk dat je niet eens zeker weet of je wel mag blijven wonen in je eigen huis..
bolletjeom
Reisexpert

overgereguleerd! dat zijn we in dit landje!

maar...je hebt ook wel een uitzonderingspositie dat je permanent mag wonen in een recreatie woning!
zo moet je het dan maar bekijken. je zit voor een dubbeltje op de eerste rij ;-)

maak inderdaad geen slapende honden wakker. ik denk dat het wel losloopt.
En als je geld hebt om 2 jaar te reizen heb je ook eventueel geld voor een ticket naar huis mocht je je aanwezigheid moeten bewijzen ???toch?

en die kans is heel klein maar het voorrecht van wonen op een recreatieterrein is dat wel waard, toch?

groetjes Rudi
( die bij de tandarts in bangkok zit te wachten :? )
Plaats reactie