Reis door Zuid Amerika (kosten e.d.)

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
ubiytsa
Reisexpert

Reis door Zuid Amerika (kosten e.d.)

Bericht door ubiytsa »

Hey,

Ik ben een begin aan het maken voor een wat langere reis na mijn studie volgend zomer. Al een tijdje loop ik met het idee om van Brazilië (beginnend met een groep vrienden, daarna alleen) naar Argentinië te reizen (eventueel met Uruguay/Paraguay) om vervolgens de resterende landen Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, te bereizen.

Als Azië-fan ben ik nog niet "Zuid-Amerikaanser" geweest dan Costa Rica en Cuba, en vind ik het erg lastig om in te schatten hoeveel ik moet gaan sparen dit jaar (lees: hoeveel ik moet gaan inplannen met werk :P). De reis moet gaan duren totdat ik alleen nog geld over heb voor een terugticket naar Nederland, mijn verwachting voor een fatsoenlijke trip is +- 6 maanden.

Voor mij is een ruime schatting dat ik ongeveer x aantal weken verblijf in een land (uiteraard alle vrijheid om dat te verkorten of te verlengen): Brazilië (3 weken), Argentinië (1 maand), Chili (1 maand), Bolivia (2 weken), Peru (1 maand), Ecuador (2 weken), Colombia (1 maand). En dan eventueel een week voor zowel Uruguay als Paraguay.

1. Is dit enigszins een realistische schatting of moet ik sowieso al schrappen?
2. Zijn er gebieden waar ik op deze route langs zou komen waar ik beter overheen kan vliegen (bijvoorbeeld Zuid-Colombia)?
3. Is een budget van €5500 exclusief vliegen realistisch, te laag of te hoog? Context: ik reis erg budget, goedkoopste hostels (geen couchsurf).
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
zaratoestra
Reisexpert

Re: Reis door Zuid Amerika (kosten e.d.)

Bericht door zaratoestra »

hi,
wij waren in Chili voor 3,5 weken. Enkel het noorden
Dan bolivie waar we 5 weken blijven.
en vervolgens 3,5 week in Zuid-Peru. Te weinig tijd volgens ons voor peru maar we moesten toen een vlucht naar huis halen.

2 weken bolivie is echt wel te kort hoor. tis een prachtig land en je zou het onrecht doen door hier maar zo lang te blijven. Waarom slechts 2 weken??
Om je een idee te geven: de salar de uyuni trip vanuit San Pedro de atacama, chili naar uyuni, bolivie is prachtig. afwisselende landschappen met meren, vulkanen, lama's, flamingo's en de zoutvlakte
het mijnwerkersstadje potosi heeft mooie gebouwen en je kan ook de mijnen bezoeken. zeer schattig plekje
Sucre, de witte stad is een goede plaats om te herbronnen na een tijdje reizen
la paz heeft toffe buitensport mogelijkheden in de omgeving: mountainbiken, bergklimmen/wandelen, wandeltochten en meerdaagse trektochten, de death road.
Sorrata is een goede uitvalsbasis voor trektochten. hier waren wij echter niet omwille van tijdsgebrek

rurrenabaque is een fantastische plek om dieren te spotten in de pampas, overstromingsgebied van amazone.
Vervolgens kan je ook nog santa cruz aan doen...daar geraakten wij niet omwille van wegblokkades
op enkele uren rijden van la paz heb je copacabana aan het titicaca meer. isla del sol is fantastisch mooi, zalig en het noordenlijke deel van het eiland is nog ongerept.

kostprijs: voor 3 weken noord chili spendeerden we 45 euro voor 2 personen. Santiago en de busreizen maakten dit zo duur. Ondanks het feit dat we meestal in dorms sliepen. een maal bv. in la serena in een beter hostel een prive kamer en dat koste 20 euro voor 2 per nacht

5 weken bolivie kosten ons 35 euro/ 2 personen. hier hadden we meestal een prive kamer a 6 of 7 euro de nacht.
zaratoestra
Reisexpert

aja, voor ik het vergeet
Wij zijn echt gek van bolivie en zijn mensen. als je meer info wilt of al wat sfeer wil opsnuiven kan je altijd eens kijken op onze blog
www.tangatanga.com/ellenenbjorn
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Bolivia heb ik inderdaad wat te kort ingeplanned als ik het zo hoor. Heb je nog prijzen van busritten die jullie hebben gemaakt?

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg :D
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
zaratoestra
Reisexpert

uit ons uitgaven boekje, prijzen zijn steeds voor 2 personen

bus uyuni-potosi 6 euro
nacht bus Sucre naar la paz: 30 euro

dat is het eigenlijk zo wat... sorry.
Bolivie is echt goedkoop.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Met je budget en tijd ga je het vrees ik in Colombia ook niet redden ;).

Er zijn ontzettend leuke hostel daar maar ze kosten allemaal wel ongeveer 10 euro per nacht. Er zijn goedkopere opties, maar niet veel goedkoper. Je kunt er niet zoals in Azië voor 3 euro slapen. Daarnaast zul je daar ook wel iets meer geld uit geven aan eten en bussen omdat goedkoop eten niet altijd voorhanden is (wel kun je zelf koken in alle hostels) en bussen niet heel goedkoop zijn. Je zult daar veel met nachtbussen reizen en de ritten kosten tussen de 12-25 euro. Met misschien een keer een uitschieter van 30.

Ik heb in Azië heel goedkoop kunnen reizen maar in Midden en Zuid Amerika toch wat meer geld uitgegeven. Ook omdat ik mijn uitgaves de reis echt leuker vond maken terwijl in Azië een biertje op de stoep drinken ook prima is. Bijvoorbeeld, af en toe kun je voor 4-5-6 euro echt ontzettend lekker uit eten en ik vind dat altijd wel leuk om te doen, zeker als je met leuke mensen uit je hostel bent. Kijk, een keertje is niet zo duur, maar iedere keer tikt het toch wel aan maar ik vond het wel een toevoeging op de reis. Heb van geen enkele cent die ik heb uitgegeven spijt gehad ;).

Daarnaast is Colombia echt ontzettend groot, de mensen zijn leuk, de natuur is prachtig, steden zijn mooi, het hele land neemt je na een tijdje in beslag en dan is een maandje niet genoeg. Ik ben er ruim 6 weken geweest en heb redelijk wat dingen niet gezien dus ik hoop er heel snel naar terug te kunnen!

Ecuador was trouwens aanzienlijk goedkoper dan Colombia en reken daar op 1 dollar per uur wat betreft busrit. 4 uurtjes is dus 4 dollar. Eten was goedkoper en hostels waren ook iets goedkoper maar nog steeds geen Azië prijzen.

Succes dus met je werk inplannen haha, zal het dubbel en dwars waard zijn. Volgens mij zijn alle andere landen in ZA ook zo mooi!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Plaats reactie