In een maand Maleisie-Thailand oktober/november

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Jeevanwee

In een maand Maleisie-Thailand oktober/november

Bericht door Jeevanwee »

Hallo beste mensen!

Mijn vriendin en ik willen in een maand tijd met de rugzak rondtrekken door Maleisie en (zuid-)Thailand. Wij gaan half oktober weg en willen dus in ieder geval weten hoe het zit met het regenseizoen.

Dan: waar moéten we volgens jullie naartoe?

En: is het te doen om binnen een maand zowel de de oostkust van Maleisie als Borneo én zuid-Thailand te zien?

Tot slot: welke eilandjes adviseren jullie ons in oktober en november?

Groetjes,
Jeroen
bolletjeom
Reisexpert

Re: In een maand Maleisie-Thailand oktober/november

Bericht door bolletjeom »

de laatste vraag eerst.
NEE, ik vind het niet te doen om in 4 weken zuid-thailand, Maleisie en Borneo te doen. Technisch gezien kan het maar dan moet je overal water bij de wijn doen...en flinke hoeveelheden ook!

Wat je moet gaan zien en doen hangt natuurlijk af van jullie intresses. het is handig als je daar eerst wat over verteld.
Zuid-Thailand heeft niet heel veel te bieden. eigenlijk alleen de eilanden. je kunt dus vanaf Bangkok afzakken naar het zuiden en daar een eiland/kustlijn uitzoeken en je daar een dag of 5 vermaken. dan reis je door naar Maleisie waar je de camoron highlands kan bekijken en het (teleurstellende) Taman negara, Kuala Lumpur en aan dagje Melakka. Dan pak je een vliegtuig naar Borneo. Je hebt dan misschien nog 1,5 week ofzo. Wat natuurlijk veel te kort is om iets te doen. Maar als je op Kuching vliegt kan je in een kleine week wel wat van de omgeving zien. Of Kota kinabalu.

Ikzelf zou bijna zeggen. skip zuid-thailand. ren even snel rond over de peninsula en ga 3 weken naar Borneo. Vlieg op Miri, zie de omgeving. Mulu NP en Niah Caves. ga dan naar Brunei en reis door naar Kota Kunabalu. En maak een grote cirkel naar Tawau. Duiken en snorkelen op sipandan is het aller aller aller beste van de hele wereld (wel vooruit boeken want 100 plekken per dag!). Een mooie afsluiten. vlieg van Tawau voor €10 naar Kota Kinabalu en zo weer terug naar je vlucht
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jeevanwee

Bericht door Jeevanwee »

Hallo bolletjeom,

Bedankt voor je reactie! Wat wij in ieder geval willen zien: een stuk jungle/tropisch regenwoud (we zitten zelf te denken aan west-Maleisië), een mooi (bounty-)eiland en een stuk cultuur. We willen in principe beginnen in Kuala Lumpur en eindigen in Bangkok, maar we vroegen ons af of er dan nog tijd is voor Borneo (een paar dagen?).

Is het volgens jou een optie om te beginnen op Borneo en daarna via Kuala Lumpur naar Bangkok te gaan?

Groetjes,

Jeroen
bolletjeom
Reisexpert

de jungle/ tropisch regenwoud op het vaste land van maleisie mag geen naam hebben. in zuid thailand is er niets.
Taman Negara is wereldberoemd maar ook erg druk. je zult daar niet een jungle gevoel van krijgen in de zin van wilde dieren en eenzaamheid. je loopt gewoon op een druk pad iedereen te groeten.
Zelfs de ver-weg uitkijkhutten waarin je kunt slapen in je slaapzakje moet je preboeken omdat het er anders te druk is.
Ga absoluut wel hoor! maar hou dit even in gedachten dan valt het niet zo tegen. Geef een beetje geld uit voor een tripje naar de oorspronkelijke bevolking van Maleisie. Een negroide volk dat nog nomadisch leeft. Boeiend om te zien.

Op Borneo is een hele hoop jungle maar niet echt heel makkelijk toegankelijk. het allergaafste is een 3 daagse trip naar de Kinabatangan rivier (sabah) waar je een behoorlijke kans hebt om wilde orang utans te zien!! Ter plekke goed informeren naar de waterstand en dus hoe droog de overnachtingsplekken zijn! je doet de "safari's " voornamelijk uit een bootje dus je ziet heel veel. gegarandeerd neusapen en andere aapsoorten en misschien zelfs wel de zeer zeldzame pigmee olifanten. ik heb ze alleen gehoord en geroken.
Bij deze trip wordt je ook met je neus op de feiten gedrukt. je ziet waarom het wereldnatuurfonds Borneo wil redden want het zien van een wilde orang utan is bijna makkelijk om de simpele reden dat er nog maar zo'n dun strookje bos voor ze over is om in te leven dat ze nergens heen kunnen. De omgeving is prachtig groen en bijna geen bewoning...maar dat groen zijn wel palmolieplantages en daar kan geen dier in overleven.

Bako NP is ook een goede plek om neusapen te zien (sarawak)

cultuur is er op het vaste land van maleisie niet gek veel. ook niet echt in zuid-thailand. de indrukwekkende tempels liggen toch vooral in bangkok en noord thailand

ik zou bijna zeggen...waarom terug vliegen vanaf bangkok? waarom geen retourtje KL? en dan Borneo fatsoenlijk meepakken? Maleisie heeft genoeg bountystranden...daarvoor hoef je niet naar thailand.
Je weet dat je voor een paar tientjes met Airasie kunt vliegen? Wel op tijd boeken!!

overigens ga je wel in de natste periode van het jaar. ik was er in december ( en een keer in juli) en dat was af en toe behoorlijk nat. Niet iedere dag regen en ook niet altijd hele dagen maar toch. als je een zeer druk programma hebt kan de regen wel roet in het eten gooien

lees ook eens op deze site de landeninfo van borneo. daar staat in wat je absoluut moet doen.
Jeevanwee

Bericht door Jeevanwee »

Hallo allemaal!

We weten inderdaad dat we in de natste periode gaan, maar dat kan niet anders. Ik hoor verschillende verhalen over de hoeveelheid regen tussen half oktober en half november.

En heeft iemand ervaring met het reizen per trein? Heeft iemand de route door het regenwoud genomen?

Zijn er ook mensen die (veel) hebben gelift? Is dit goed te doen?

Groetjes,

Jeroen
bolletjeom
Reisexpert

Hi

liften is niet echt normaal daar. zeker niet voor zo'n rare rijke westerling. ik heb op hele gekke plekken wel eens gelift om er weg te kunnen komen maar de meeste mensen begonnen wel gelijk over een vergoeding. Ze toverde hun auto gewoon om in een gelegenheidstaxi. Redelijke bedragen overigens maar niet spotgoedkoop maar ik was allang blij dat ik weg kwam waar ik gestrand was.
ik heb het gevoel dat je gratis liften wel kunt vergeten.

De jungletrein heb ik ook genomen. Mooi maar.....Wij hebben mensen horen klagen dat er niets aan was want je rijdt door een muur van groen *_*
Dat klopt dus...dat heb je wel eens als je met de trein door de jungle rijdt, dat je dan alleen maar groen ziet..haha
Maar echte uitzichten zijn er dus niet. Het is wel erg leuk reizen. De lokale dingetjes proeven die in de trein verkocht worden enzo.

De trein op andere stukken is gewoon een trein. een vervoersmiddel waar ik altijd wel blij van word.
Borneo heeft geen treinen.

Het regenseizoen is ook geen ramp. in december was het ook regelmatig nat maar niet echt storend.
maar als je planning te strak is kan het vervelend worden. Stel dat je uitkijkt naar het Oran utan rehabilitation centre en je hebt daar alleen maandagmiddag de tijd voor en het komt dan met bakken uit de lucht= geen aapjes...dan is het jammer. kan je overnachten in de omgeving dan kan je het de volgende ochtend nog eens proberen.
Plaats reactie