last van after reis dip

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Sandervh
Reisexpert

last van after reis dip

Bericht door Sandervh »

Zo men reis zit er "alweer" 2 maanden op. wat gaat de tijd hard... helaas.

Nu vraag ik me af of diegene die een langere reis hebben gemaakt ook last hebben van een After Reis Dip. In vergelijking met het leven daar lijkt het leven hier stil te staan. Waar het daar elke dag anders was lijkt het leven door iedereen hier in een vast patroon te gaan. Weekje werken, wat sporten, keertje een avond naar vrienden en een paar leuke dingen doen in het weekend en het begint weer van voor af aan.

En hoe zijn jullie deze After Reis Dip te lijf gegaan. Gelukkig staan er voor mezelf de komende tijd genoeg leuke dingen op de planning om me er van af te leiden, en zal dan vanzelf wel weer overgaan :) of heb ik het zogenoemde reisvirus te pakken. En is de enigste remedie meer reizen?
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: last van after reis dip

Bericht door Tikva »

http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Sommige lijken er nooit vanaf te komen, en het is een van de "risico's" van het lang op reis zijn. Maar ik weet dat je niet de enige bent op dit forum die er last van heeft. :)
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

damn, had net een heel epistel geschreven en drukte op de verkeerde knop :-(
eerst en vooral: sander dit topic komt als geroepen!! thanks daarvoor;
Wij zijn nu 11 maand terug van 1 jaar reizen. De voorbije maanden kabbelden inderdaad voorbij maar wat de reis-dip betreft ging het op en af bij mij.
De eerste weken was ik blij om terug te zijn: mijn eigen plekje, zelf koken, we hadden ook wel lekker weer in augustus en ik kon in onze tuin liggen boeken lezen met poes op schoot en gingen wandelen. We apprecieerden wat we hier hadden en ik genoot met volle teugen. Had ook wel een job aangeboden gekregen en twas leuk om uit werken te gaan en de collega's te zien.
Bjorn daarentegen had het lastig met het feit dat 1 jaar later op zijn werk niets veranderd was... net alsof hij er vorige week voor het laatst geweest was.
Ik had het moeilijk dat niemand vroeg hoe de reis was geweest: zal wel leuk zijn zoiets zeker?? En daarmee was de kous af. Ikzelf vond de term leuk maar een matige beschrijving van onze trip en stond alleen met het gevoel dat we samen als koppel iets fantastisch hadden beleeft. Ook vroeg niemand om onze foto's want ze hadden ze toch al gezien op onze blog. Enfin,.... ik paste mij hieraan aan en onderging het gewoon.
Bjorn had hier echter geen moeite mee.

Dan kwamen er wat kabbelende maanden en het was goed. Ik ervoer een verliefdheid naar ons huis toe: ik heb mij nooit goedgevoeld in belgie en in onze woning en in laos zwoor ik dat ik recht heb op geluk én dat ik de enige was die hiervoor kon zorgen. Architect van eigen leven.
We besloten eindelijk wat geld in ons huis te investeren en ondertussen zijn we enkele zaken aan het veranderen/verbouwen.

We mijmerden ook over onze reizen, besloten een nieuwe te plannen maar steeds werd ik heen en weer gegooid tussen wel/niet/wel/niet. Ook even denken wat de maatschappij van mij verlangt. Gaat dat wel met die crisis waar iedereen het over heeft maar waar ik persoonlijk niets van ondervind. Toch vind ik het eng om na een tweede reis bv. terug thuis te komen en werkloos te zijn voor langere tijd. En da's uitputtend want steeds denk ik de laatste maanden zouden we nu gaan of niet of wel of niet.
In oktober wil mijn man kijken bij zijn werkgever wat de mogelijkheden zijn en op basis van het feit of hij nadien nog een baan heeft of niet zal ik beslissen met mijn huidige baan. Momenteel loopt die tot februari 2014 maarja - opnieuw een vervanging doen, verlenging,.... ik weet het niet.
Iedereen mekkert maar door over die crisis!!

Enfin...
Even terug naar het topic. De reisdip dus. Na ons bezoekje aan Fes kreeg ik die keihard in mijn gezicht geslingerd. Ik besefte door naar Fes te gaan dat ik het ontdekken, de geuren, kleuren smaken, smalle steegjes, andere gebouwen, andere mensen, vluchtige ontmoetingen, andere gebruiken, ander eten..... miste!!
Op reis word je steeds geprikkeld...
hier thuis gaat alles zijn gewone gangetje - wat niet perse slecht is - maar voor mij is het niet genoeg.
We zijn gewoonte dieren en het jaar hier was een opeenstapeling van gaan werken, eten koken, eten, opruimen, tv/boek/foto-album maken/wandelen/fietsen en gaan slapen.
Onderbroken met een paar etentjes voor/bij vrienden of familie... best wel gezellig soms maar grrrrrrrr - weet je wel. De zin om te ontdekken blijft.
Daarbij komt nog eens dat ik vorige week een radio-reportage hoorde over - je raadt het al - de crisis. Wat maakt dat ik mij sindsdien vrij mottig voel.
Voor mijn man is er geen probleem want we gaan toch volgend jaar gewoon weer op reis en tja die crisis, da's niet voor ons momenteel zegt hij.
Voor mij is er wel een probleem, eentje dat ik blijkbaar zelf gecreeerd heb en tis vervelend dat we elkaar hier niet in terugvinden.
Ik heb soms schrik - had er het gisteren nog over met vrienden - om iemand te worden die enkel maar leeft wanneer ik op reis ben. Maar dan een langere reis, geconfronteerd met andere gebruiken . Citytrips in Europa - we hebben nu het geluk om redelijk wat mensen in het buitenland te kennen waar we gaan logeren zijn voor ons mede door ryanair en goedkopere hotelkamers, het eten van brood en niet uit eten gaan iets wat we reeds jaren meermaals per jaar doen. Nog steeds leuk maar 'evident' geworden. Ik weet dat we gelukzakken zijn maar tja - dan is dat nu maar zo.

een collega die interesse toont in spiritualiteit vroeg me waarom reizen voor mij zo belangrijk is?? Ik kon het maar moeilijk uitleggen behalve te zeggen dat ik van jongsaf reeds een drang heb om te ontdekken, bij te leren, ....
Op reis vorig jaar had ik het gevoel echt te leven en met elke porie van mijn lijf te ademen.

Af en toe natuurlijk ook een traantje gelaten en af en toe een dipje gehad of moe geweest of gemis van familie/vrienden maar daar is elke dag een klein avontuurtje, een klein juweeltje....
hier kabbelen we maar rustig voort en als ik terug kijk op onze 11 maanden terug kan ik maar moeilijk enkele ervaringen/gebeurtenissen noemen waarvan ik denk 'damn' dat was bijzonder; dat was speciaal....

Later eenmaal mijn ouders, grootmoeder er niet meer zal zijn zal ik misschien denken had ik maar meer tijd met ze doorgebracht....maar nu eenmaal thuis is alles zo gewoontjes, het leven doet wat het doet.
Bjorn en ik hebben allebei het gevoel dat we nooit oud genoeg gaan worden om 'alles' te zien.
We beseffen hoe langer hoe meer dat er nog zovele plekken zijn waar we heen willen. En aan de ene kant denk ik dat het leven meer is dan reizen alleen. maar aan de andere kant is het leven ook meer wat het nu is.
Ik ga akkoord, ik ben een Lucky bastard...geboren in het goede land, met een goede opleiding, een goede familiie, geen geldproblemen, goede gezondheid en dan denk ik: fuck it!! we gaan terug op reis. Om nadien toch te denken hmm, zou de crisis dan toch :-)

Sander, ik hoop dat het snel beter met je gaat en dat je je plekje hier terug vindt maar vermoedelijk bestaatt het reisvirus toch echt en moeten we gewoon manieren vinden om er mee om te gaan.

Sorry voor het lange epistel... ben nu eenmaal een gevoelsmens maar niet gehuild achter pc deze keer. Die fase laat ik nu maar aan mij voorbij gaan maar toegegeven er waren momenten dat ik moest huilen bij natuurdocumentaires ( daar zijn wij geweest) , foto's van onze reis (kijk dat zijn wij), reisgidsen ( daar wil ik heen) , reisverhalen (hebben zij geluk)...
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ik heb er ook last van. Reizen komt mijn kop niet meer uit. Gelukkig werd ik al die tijd opgevrolijkt door het feit dat mijn vriend vast en zeker nog eens met me wilde gaan reizen. Hij wilde minimaal een jaar weg. Ik had al hele routes uitgestippeld. Totdat hij een tijdje geleden opeens vrolijk meldde dat hij er geen behoefte meer aan heeft.. Hij vind zijn werk te leuk |:( Hij wil wel 1 keer per jaar een maand weg, maar toch... :'(

Hoe ik dit ga oplossen weet ik helaas nog niet.. ik zit nu als een debiel korte reisjes te boeken: aug Krakau en sept Boedapest. _O-... toch geeft het me nog geen verzadigd gevoel helaas!!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

ook een van de vereisten die ik aan mijn volgende vriendinnetje ga stellen. Ze moet iig op wereldreis nog een keer willen haha. Zou ook heel graag nu een jaar weg willen. Waarom dit niet meteen gedaan vraag ik me nu af, maarja anders leg ik de lat wel meteen heel hoog om te overtreffen.

Binnenkort ga ik ook weer een drankje doen met een oud-collega die tevens toen ie in de 30 was 2 jaar over de wereld heeft gereisd. eens vragen hoe hij dit had aangepakt met de financiering voor zon lange periode :) Of mogelijk heb ik morgen geluk, laat die staatsloterij miljoenen maar komen!
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Herkenbaar. Ik verkeer in een permanente dip. Haha

Nee. Get valt mee. Ik probeer me te focussen op de leuke dingen in de sleur en ga zo veel mogelijk weg.
Dat is het enige dat helpt
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
zaratoestra
Reisexpert

Het is voor mij allemaal heel herkenbaar, maar het is moeilijk om er met niet-ervaringsdeskundigen over te praten. Ze denken al snel dat je gek bent, geen appreciatie hebt voor niets, verwend bent en nooit tevreden. Maar zoals Lisette aangeeft, die citytripjes zijn leuk maar ze vullen het gat niet op.

Wij hopen dat we volgend jaar opnieuw vertrekken voor een langere periode maar het zal pas zeker zijn in het najaar wanneer we het echt openbaar maken. Want nu momenteel vind ik het toch wel lastig hoor. Zal ik werk hebben, geen werk, wat als we terug komen en ik vind geen werk??? Aargh!! Ik denk gewoon te veel.

Ondanks het twijfelen 'werkgerelateerd' dan hebben we al een ganse route, +- periode om te vertrekken, weten we hoe lang we weg willen blijven, ....
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

zaratoestra schreef:Het is voor mij allemaal heel herkenbaar, maar het is moeilijk om er met niet-ervaringsdeskundigen over te praten. Ze denken al snel dat je gek bent, geen appreciatie hebt voor niets, verwend bent en nooit tevreden. Maar zoals Lisette aangeeft, die citytripjes zijn leuk maar ze vullen het gat niet op.
Heb zelf nog het geluk dat een vriendin van me en een vriend zelf ook voor langere tijd weg zijn geweest, en dus precies weten waar ik het over heb. De rest van mn vrienden hoef ik hierover niet te spreken, verwacht in dat opzicht niet echt een "normale" reactie terug te krijgen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik ben inmiddels alweer een jaar en 2 maanden terug uit Australië.. tijd om in een dip te komen had ik niet want er moest afgestudeerd worden en vlak voor mijn afstuderen heb ik mijn vriend ontmoet dus de laatste maanden vooral elkaar beter leren kennen.. en toch.. het kriebelt.. zou graag in buitenland gaan wonen en werken, als ik foto's van vrienden over de hele wereld zie wil ik weer weg.. wel heb ik ook zoiets dat er nog genoeg in Nederland te zien is.. net een heerlijk weekje Nieuwkoop gehad en daar zelfs een vosje gezien... pas geleden met het zusje van mijn Australische huisgenootje een dagje Kinderdijk en Biesbosch gedaan.. en eigenlijk zou ik nog veel meer van Nederland en België moeten gaan zien.. merk wel dat het mooie zonnige weer mij goed doet en de kleine tripjes tussendoor maar lekker weer langere tijd ergens naartoe zou ik zeker nog weer willen, maar eerst maar eens wat werkervaring opdoen!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wat helpt is de sleur en regelmaat in Nederland voorkomen. Kijk naar leuke (gratis) festivals in de buurt, beklim eens een watertoren ofoz op open monumenten dag, ga lekker naar buiten, loop op blote voeten in je tuin, doe niet standaard dingen. Kleine stedentrips en ryanairen willen ook helpen. Tenslotte kan je ook nog een baby krijgen, het heeft serieus veel weg van reizen. Het leven is opeens vol met allerlei nieuwe gebeurtenissen en je weet nooit precies waar je aan toe bent.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef:Tenslotte kan je ook nog een baby krijgen, het heeft serieus veel weg van reizen. Het leven is opeens vol met allerlei nieuwe gebeurtenissen en je weet nooit precies waar je aan toe bent.
_O- _O- _O-

(Gaan werken in het onderwijs werkt ook. Elke dag weer 150 pubers die altijd dát proberen te doen waar je niet op rekent.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Allemaal heel bemoedigend hoor, niet :N .....
Over twee weken komen mijn vriend en ik terug van onze wereldreis. Nu al wordt ik heen en weer geslingerd tussen lekker weer thuis willen zijn (wat Zaratoestra ook schrijft) en nog lang niet naar huis willen. Het voelt alsof hoe meer ik zie, hoe meer reishonger ik krijg. Ik kan gelukkig wel bijna direct weer beginnen met werken dus afleiding zal er zijn, maar hoe zal dat leven bevallen? Weer de wekker, afspraken, eten koken (al heb ik daar heel veel zin in hoor), mensen die dingen van je willen enzovoort. En zolang mijn vriend geen baan heeft zit een kort tripje om de reiskriebels tevreden te houden er ook niet in...
Ik ben benieuwd hoe ik er over drie weken voor sta?? *O* of -O- ...
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja zeker een after reis dip gehad dit heeft 1 jaar geduurd voordat ik me er bij neer kon leggen dat we voorlopig niet meer gingen reizen. Nu maken we wel regelmatig trips in Nieuw Zeeland waar ik nu woon. Toch kriebelt het af en toe om alles hier weer op te geven en weer te gaan reizen.
Voorlopig zijn we druk met het gewone leven van werken en studeren dus voorlopig staat er niets op de planning.
zaratoestra
Reisexpert

@Chantal: wat jij schrijft - hoe meer ik zie hoe groter de reishonger klopt bij mij ook.
ik dacht dat ik na een jaartje reizen wel een stuk van de wereld ging gezien hebben :-) Dit zou wel tot meer rust leiden want ja - ik was tenslotte in Mongolie, China, Zuid-Oost Azie, NZland en een stukje Zuid-Amerika geweest en kon dit dan nog eens doen met de man die ik graag zag. Fantastisch toch!!
Gaandeweg besefte ik dat er nog zovele plekken zijn om te zien en stiekem maak ik routes die ik zelfs al vind ik het levensellixir uit nooit ga kunnen vervolmaken;
Steeds is het een afwegen tussen gewoon burgerlijk leventje - werken en centen verdienen en opnieuw gaan reizen...
Plaats reactie