Is daar ooit iemand geweest? zoja wie ? en is het de moeite om de godvergeten streek te bezoeken ?
Hatrtelijk dank bij voorbaat.
Huguette

Ik ken inderaad de Cheapa 4WD campers of vergelijkbare versies van Apollo en die zien er vrij goed uit. Ze zijn wel hoog en hebben een vrij hoog "point of gravity" door de hoge, zware opbouw. Maar waarschijnlijk zul je geen problemen hebben en kun je goed op de "gravel roads" rijden. Mocht je de keuze hebben dan zijn Toyota Land Cruisers een aanrader omdat die steviger en zwaarder zijn en hoger op de wielen staan maar over het algemeen zijn ze een stuk duurder om te huren helaas.Klaas&Daan schreef:We hebben al gezien dat de huurprijzen voor een 4WD erg hoog kunnen liggen. Maar als we 'net' buiten de seizoenen gaan zitten, kan het nog enigzins meevallen met bv een outback camper van Cheapa campers. Maar wellicht zijn dit niet helemaal de meest geschikte 4WD campers voor de wegen aan de westkust?
Het ligt er aan hoe en wanneer het moessonseizoen eindigt...dus helaas geen duidelijk antwoord. Zeer waarschijnlijk is de weg half mei wel open, maar er zijn geen garanties. Als hij open is, is hij erg ruig omdat de "grader" de weg nog niet glad heeft kunnen maken. Het kan dus een pittige trip zijn rond die tijd maar zeker wel te doen. Het voordeel is dat alles nog schitterend groen is en er overal water is. Het is de mooiste tijd van het jaar!Klaas&Daan schreef:Vervolgens is ons idee is om eind april te beginnen in Perth en eind mei/ begin juni te eindigen in Darwin. Op ons verlanglijstje staat de Gibb River Road. Er vanuitgaande dat we half april uit Perth vertrekken, zullen we daar halverwege mei de route willen rijden. Mijn grote vraag is dan alleen: is de weg dan al open? We kunnen natuurlijk later vertrekken, maar daarbij hikken we dan een beetje aan tegen de prijzen in het hoogseizoen, wat in juni begint.
Hoe bedoel je alle wegen? Welke heb je in gedachten? Er zijn namelijk extreme wegen die nogal wat 4WD ervaring vereisen maar waar de gemiddelde toerist niet komt. 8-10 dagen klinkt goed qua tijd voor de Gibb, dan heb je inderdaad de ruimte om veel te zien en relaxed te genieten. Mochten jullie overwegen naar de Mitchell Falls te gaan, is dat weer een heel ander verhaal. Die trip vereist de nodige voorbereiding helemaal net na "the Wet". Het is een ontzettend slechte weg die deels niet wordt onderhouden. Toen wij daarnaartoe gingen een paar jaar geleden was het echt een slachtveld en vooral met campers zoals de 4WD Cheapa campers... die weg was duidelijk ietwat teveel voor die auto's....kapotte accu's, lekkende benzinepijpen, ontplofte banden, kapotte schokdempers etc. Daarnaast kost de trip naar het Mitchell plateau minimaal 3-4 dagen. Kortom, dat zou ik niet in je reisplan zetten als je de rest van je trip relaxed wil houden, maar dat is persoonlijk.Klaas&Daan schreef:Mocht het toch een Apollo/ Cheapa versie worden, vroeg ik me af of we ook echt alle wegen aan kunnen met die camper. We hebben onze zinnen er op gezet om het avontuur op te zoeken en willen dan ook de moeilijk begaanbare wegen kunnen berijden. Ons idee is om 8-10 dagen voor The Gibb uit te trekken, zodat we (naar ons idee) de tijd hebben om er langer over te doen en geen stress te hebben als de wegen tegenzitten.
Ja, ik voel me erg bevoorrecht door alle mogelijkheden die Australie te bieden heeft voor ons. Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige en krijg daardoor veel kansen om zeer diverse werkervaringen op te doen op geweldige plekken. Ik werk op het moment tijdelijk als een soort SPV-er in Fitzroy Crossing, een aboriginaldorp. Een bijzondere ervaring!Klaas&Daan schreef:Ook super gaaf dat je ook werkt in zo'n prachtig gebied. Ik ben ook wel een klein beetje nieuwsgierig wat voor werk je dan doet. Vanuit het regenachtige NL van achter een PC kan ik me daar nauwelijks een voorstelling van maken.
De Gibb is alleen niet de hoofdweg van Derby naar Kununurra, dat is namelijk de snelweg via Fitzroy en Halls Creek. Die weg is niet avontuurlijk en een stuk minder interessant. Maar de Gibb is wel zeg maar dé "gravel road" met het meeste te zien en te doen. De meeste plekken liggen aan de Gibb of een klein stukje ervan af. Er zijn inderdaad een aantal afslagen die je kunt nemen zoals naar Mornington station of Mitchell Falls. Mornington station is waarschijnlijk goed te doen, maar Mitchell Falls zou ik voorzichtig mee zijn zoals eerder beschreven.Klaas&Daan schreef:Met alle wegen bedoel ik eigenlijk dat ik veel lees over de zijwegen vanaf The Gibb. Ik krijg het idee dat The Gibb de hoofdweg is van Derby naar Kununurra en dat je zijdelings een afslag kunt nemen naar dé mooie plekjes.
Veel reizigers hebben een koelbox en koelen hun eten dmv bevroren flessen water of ijs. Zakken met ijs kun je kopen bij de road houses en kosten zo'n $5-$10 en gaan gemiddeld 2-4 dagen mee. Sommige campings hebben koelkasten en vriezers waarin mensen hun spullen koelen en die waterflessen weer bevriezen, maar op de Gibb zul je die mogelijkheid niet zoveel hebben.Klaas&Daan schreef:Misschien een domme vraag hoor. Maar regelmatig wordt aangeraden om vooraf veel boodschappen in te slaan i.v.m. de beperkte mogelijkheden op de Gibb (of in ieder geval duur). Wat ik me echter afvraag is hoe mensen dit gekoeld houden tijdens het wild camperen. Ik geloof dat er al niet veel campings met stroom zullen zijn, maar dat is ook niet echt waar wij op zitten te wachten tijdens een trip als deze. Ik ben daarom wel benieuwd naar de ervaringen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten