Afrika, zonder rijbewijs... Welk land?

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
Rick.
Reiziger

Afrika, zonder rijbewijs... Welk land?

Bericht door Rick. »

Beste allemaal,
Ik wil weer terug naar AFrika, maar hoor veel verschillende verhalen over het transport. Het liefst reis ik per trein, maar bussen zijn ook oké. Ik wil niet van stad naar stad gaan, zoals in Zuid Afrika, maar weer naar het echte Afrika. Welk land heeft het misschien wel het beste voor elkaar qua infrastructuur en mogelijkheden?
Namibië vind ik erg woestijnerig, of vergis ik me?
Rwanda schijnt duur te zijn?
Kenia was fantastisch, maar om daar nog 'n keer naartoe te gaan?
Ghana?
Of toch Burkina Faso?

Oftewel, aan welk Afrikaans land heb jij de beste herinneringen? Zonder rijbewijs ;)
Reismeis
Reisexpert

Re: Afrika, zonder rijbewijs... Welk land?

Bericht door Reismeis »

Wij zijn in Gambia geweest en we hebben een geweldige tijd gehad. Je kunt daar met bushtaxi's, toeristentaxi's en normale taxi's reizen, of met een lokale gids op pad gaan. Er rijden daar geen treinen. Ik heb trouwens geen vergelijkingsmateriaal met andere Afrikaanse landen..
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Oeganda! Prima met openbaar vervoer en echt veelzijdig!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Nescio

Bericht door Nescio »

Senegal is, net zoals Gambia, een zeer openbaar-vervoer- vriendelijk land. Iedereen gebruikt hier de bushtaxi's, sept-places, taxis en dergelijke. Ik ben zes maanden in de land verbleven en heb geen problemen gehad met het vervoer. In de steden is er steeds een overvloed aan taxi's, op het platteland gebruik je het best een lonely planet of vertrouw je op de lokale bevolking. Elke plek is bereikbaar, al kan je in de brousse soms wat langer wachten dan in de steden, spreekt voor zich.

Senegal is bovendien de moeite, omdat er zo'n variëteit aan landschappen is. Strand, droog binnenland, sahara-gebied, 'woenstijn', mangroves, 'jungle', ... Zeer leuk om door te reis en het landschap te zien veranderen.
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Reismeis schreef:Wij zijn in Gambia geweest en we hebben een geweldige tijd gehad. Je kunt daar met bushtaxi's, toeristentaxi's en normale taxi's reizen, of met een lokale gids op pad gaan. Er rijden daar geen treinen. Ik heb trouwens geen vergelijkingsmateriaal met andere Afrikaanse landen..
Wat zijn bushtaxi's? Gaan die de rimboe in of was het een type foutje? :) Haha is 't prijzig, alleen taxi's nemen? Is het inmiddels ook niet erg touristisch? Met al die zonuren, heerlijke resorts ed? Ik ga er misschien wel relaxxent tijdens Gambia reis. Dankje!
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Ingritaaa schreef:Oeganda! Prima met openbaar vervoer en echt veelzijdig!

Uganda staat ook al láng érg hoog op m'n lijstje! Kan ik denken aan een trein of touringcars? Of gedeelte taxi's? Of de geweldige mutatu's?
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Nescio schreef:Senegal is, net zoals Gambia, een zeer openbaar-vervoer- vriendelijk land. Iedereen gebruikt hier de bushtaxi's, sept-places, taxis en dergelijke. Ik ben zes maanden in de land verbleven en heb geen problemen gehad met het vervoer. In de steden is er steeds een overvloed aan taxi's, op het platteland gebruik je het best een lonely planet of vertrouw je op de lokale bevolking. Elke plek is bereikbaar, al kan je in de brousse soms wat langer wachten dan in de steden, spreekt voor zich.

Senegal is bovendien de moeite, omdat er zo'n variëteit aan landschappen is. Strand, droog binnenland, sahara-gebied, 'woenstijn', mangroves, 'jungle', ... Zeer leuk om door te reis en het landschap te zien veranderen.
Wouw! Klinkt super. En wat heerlijk, 6 maanden in Afrika zitten :) Bedoel je dat, als ik naar het platteland wil, ik zal gaan liften of zijn er nog wat bussen die tussen de 'steden' rijden? Gedeelde taxi's? Busjes?
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Rick. schreef:
Reismeis schreef:Wij zijn in Gambia geweest en we hebben een geweldige tijd gehad. Je kunt daar met bushtaxi's, toeristentaxi's en normale taxi's reizen, of met een lokale gids op pad gaan. Er rijden daar geen treinen. Ik heb trouwens geen vergelijkingsmateriaal met andere Afrikaanse landen..
Wat zijn bushtaxi's? Gaan die de rimboe in of was het een type foutje? :) Haha is 't prijzig, alleen taxi's nemen? Is het inmiddels ook niet erg touristisch? Met al die zonuren, heerlijke resorts ed? Ik ga er misschien wel relaxxent tijdens Gambia reis. Dankje!
Tuurlijk heb je toeristische gebieden in Gambia, maar er zijn ook talloze gebieden waar weinig of geen toeristen zijn. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal dus in hoeverre je hier iets aan hebt :P
Ik bedoelde echt bushtaxi's, het was geen typfoutje haha. Deze taxi's rijden een vast traject tegen een vaste prijs. In deze taxi's kunnen zo'n 15 personen en alles gaat mee (dus ook kippen enzo). Op google kun je hier wel informatie over vinden. Destijds was het heel goedkoop, goedkoper dan de reguliere taxi's, maar ik weet de exacte prijs niet meer.
Nescio

Bericht door Nescio »

Reismeis schreef:
Rick. schreef:
Tuurlijk heb je toeristische gebieden in Gambia, maar er zijn ook talloze gebieden waar weinig of geen toeristen zijn. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal dus in hoeverre je hier iets aan hebt :P
Ik bedoelde echt bushtaxi's, het was geen typfoutje haha. Deze taxi's rijden een vast traject tegen een vaste prijs. In deze taxi's kunnen zo'n 15 personen en alles gaat mee (dus ook kippen enzo). Op google kun je hier wel informatie over vinden. Destijds was het heel goedkoop, goedkoper dan de reguliere taxi's, maar ik weet de exacte prijs niet meer.
Inderdaad! Net zoals in Gambia vindt je bushtaxi's in Senegal. Naar mijn ervaring zijn dit de meest basic- vervoersmiddelen die je kan vinden. Als je een toeristische relax- vakantie vindt, zijn bushtaxi's, tata's, car rapides en sept-places geen aanrader, maar als je avontuurlijk ingesteld ben moet je deze nemen :)

Ik zal, om een overzicht te houden, een kort lijstje opstellen, er zijn nogal verschillende types vervoer in Senegal en Gambia, aangezien het openbaar vervoer georganiseerd door de overheid enkel in Dakar rijdt!

- Tata's: openbaar vervoer in bussen georganiseerd door de overheid, werkt net zoals het openbaar vervoer bij ons. Er zijn verzamelplaatsen voor deze bussen, maar je kan ook aan een bushalte gaan staan.

- Car Rapides: witte bestelwagens omgebouwd tot mini-bus. Georganiseerd openbaar vervoer, rijdt enkel via de grote verkeersaders. Zeer goedkoop en handig vervoer voor korte afstand (max. 10 kilometer). Naar Westerse normen zeer basic, maar de manier om een beeld te krijgen van het leven in Senegal/Gambia. Deze bussen vindt je op enkele verzamelplaatsen. Hier kan je naar informeren bij de lokale bevolking. Zij wijzen je snel de weg.

- Djegendjej: de juiste schrijfwijze is een raadsel :). Deze busjes vindt je in het centrum en de buitenwijken van grote steden. Men zegt dat ze in de handen zijn van de Marabou's, religieuze spirituele leiders. De busjes vallen onmiddelijk op omdat ze zo prachtig versierd zijn. Als toerist misschien niet de eerste dag onmiddelijk zo'n busje opspringen. Vaak zitten er veel te veel mensen op, wat diefstal aanmoedigd, en de staat van deze busjes is al even erg als die van de bushtaxi's :). Wel het meest goedkope vervoer bij uitstek! Wel enkel voor korte afstanden, eigenlijk gebruikte ik dit enkel als ik te lui was om weer door het zand te slenteren. Deze busjes stoppen om de haverklap.

- Taxi's: geel/zwart geverfde auto's. Betrouwbaar en eenvoudig. Wel zeker op voorhand de prijs onderhandelen! En voet bij woord houden. Deze taxi's kan je op elke plek (zelfs op de autostrade, meerdere keren voorgevallen :)) tegenhouden. Hand opsteken/taxi roepen, of zoals de Senegalezen 'tssst' slissen. Taxischauffeurs blijken hier een getraind gehoor voor te hebben ontwikkeld.

- 7-places: monovolume's met 5 zitplaatsen omgebouwd tot een taxi met 7 zitplaatsen. Deze taxi's mogen enkel lange afstanden rijden (tussen grote steden in). Onderweg uitstappen is onmogelijk. Een 7-place vindt je enkel op een bepaald verzamelpunt, 'Garage Routiere' genaamd. Elke grote stad heeft zo één of meerdere verzamelpunten. Indien je een grote afstand op korte tijd wilt overbruggen, zijn deze taxi's aan te raden. Je betaald wel per zitplaats, dus indien je maar met 3 personen bent zal de chauffeur wachten tot heel de taxi vol zit. Of jij moet de andere plaatsen opkopen :). Ook hier is het zeer hard opletten en goed luisteren naar wat de chauffeur en zijn patron te vertellen heeft. Zij zullen trachten jou een 'toeristenticket' te verkopen.

- Bush-taxi's: bush-taxi's kwam ik enkel tegen in Siné Saloum en in Gambia. Zeer vergelijkbaar met de 7-place taxi's, maar zonder enige reglementering of organisatie. De Bush-taxi's zouden in West-Europa stande pede het autokerkhof op gestuurd worden, maar hier blijken ze nog nuttig te zijn. Geen aangename rit, maar op sommige afgelegen plaatsen de enige optie. Ook hier betaal je per zitplaats. Zeer goedkoop, bereid je voor op een hobbelige rit!

- Jakarta's: Lang in Dakar verboden geweest, maar sinds kort doen ze ook hier hun intrede. Jakarta's zijn kleinte motors van Japanse makelij. Enkel geschikt voor korte ritten tegen een lage prijs. Slechts één passagier mogelijk. Je vindt ze nog niet overal, ik kwam ze vooral tegen in het centrum van het land en in de Cascamance (Zuiden). Wat op het eerste zicht een motorbende lijkt blijken vriendelijke jongemannen te zijn die hun centje willen bijverdienen!

En dan zijn er nog de ezels :)

Al bij al vond ik Senegal een zeer aangenaam land om door te rijzen, eens je de codes kent weliswaar. Het openbaar vervoer kan soms nogal overweldigend blijken, waardoor je liever een taxi neemt, en vaak het 10dubbele betaald. Maar eens je enkele sleutelwoorden kent en vooral een 'go-with-the-flow' attitude aanmeet, zal je enkel goede herinneringen halen uit deze ritjes door het West-Afrikaanse vasteland.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Mooie omschrijving, Nescio! ^O^

In Gambia heb je nog het onderscheid in de reguliere taxi's (geel) en de toeristentaxi's (groen). Laatstgenoemde vind je in de toeristengebieden, de reguliere taxi's mogen niet zonder passagier het toeristengebied in. Uiteraard gelden ook hier de 'algemene' taxiregels: Spreek vooraf een prijs af en als je wilt dat de chauffeur op je wacht en je ook weer terugbrengt, betaal dan pas bij terugkomst.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Tanzania ook nog een optie.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Alexanderr
Reiziger

Bericht door Alexanderr »

Kameroen!

Als je het nodige geduld heb dan brengt het OV je overal. Zeer weinig toeristen en vriendelijke bevolking. Verder is er nog een goede mix van natuur, cultuur en strand! Een vliegticket is overigens niet erg duur ;)
Het dagelijkse budget kan je ook erg laag houden.

zie het volgende filmpje voor een goede indruk:
http://www.nationalgeographic.nl/reizen ... ifeschools
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Oeganda en rwanda zijn goed te bereizen met openbaar vervoer ( aangezien het overgrote deel geen auto heeft...). Je kan dus overal komen. Het zijn wel busjes, geen treinen. Heb rwanda niet als heel duur ervaren muv de gorilla permit.... Beide landen vond ik heel verassend...
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Alexanderr schreef:Kameroen!

Als je het nodige geduld heb dan brengt het OV je overal. Zeer weinig toeristen en vriendelijke bevolking. Verder is er nog een goede mix van natuur, cultuur en strand! Een vliegticket is overigens niet erg duur ;)
Het dagelijkse budget kan je ook erg laag houden.

zie het volgende filmpje voor een goede indruk:
http://www.nationalgeographic.nl/reizen ... ifeschools
Beste Alexander, toevallig doe ik de Pabo, omdat sinds ik in Kenia heb gezien wat ik eventueel met het onderwijs zou kunnen doen voor kids die het écht verdienen! Ik krijg dus echt, écht kippevel van het filmpje, en wat goedkoop is het vliegen!
Ik vind het na een paar reizen met enige houvast nogal 'eng' om in m'n eentje naar dit land te gaan waar ik weinig reisdigdsen over kan vinden, maar het 'klopt'! En wie weet kan ik ooit wat voor jullie geweldige stichting doen :Y
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Alleen jammer vna het negatief reisadvies dat er nu is voor Kameroen...
Plaats reactie