Reismeis schreef:Rick. schreef:Reismeis schreef:Wij zijn in Gambia geweest en we hebben een geweldige tijd gehad. Je kunt daar met bushtaxi's, toeristentaxi's en normale taxi's reizen, of met een lokale gids op pad gaan. Er rijden daar geen treinen. Ik heb trouwens geen vergelijkingsmateriaal met andere Afrikaanse landen..
Wat zijn bushtaxi's? Gaan die de rimboe in of was het een type foutje?

Haha is 't prijzig, alleen taxi's nemen? Is het inmiddels ook niet erg touristisch? Met al die zonuren, heerlijke resorts ed? Ik ga er misschien wel relaxxent tijdens Gambia reis. Dankje!
Tuurlijk heb je toeristische gebieden in Gambia, maar er zijn ook talloze gebieden waar weinig of geen toeristen zijn. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal dus in hoeverre je hier iets aan hebt
Ik bedoelde echt bushtaxi's, het was geen typfoutje haha. Deze taxi's rijden een vast traject tegen een vaste prijs. In deze taxi's kunnen zo'n 15 personen en alles gaat mee (dus ook kippen enzo). Op google kun je hier wel informatie over vinden. Destijds was het heel goedkoop, goedkoper dan de reguliere taxi's, maar ik weet de exacte prijs niet meer.
Inderdaad! Net zoals in Gambia vindt je bushtaxi's in Senegal. Naar mijn ervaring zijn dit de meest basic- vervoersmiddelen die je kan vinden. Als je een toeristische relax- vakantie vindt, zijn bushtaxi's, tata's, car rapides en sept-places geen aanrader, maar als je avontuurlijk ingesteld ben moet je deze nemen
Ik zal, om een overzicht te houden, een kort lijstje opstellen, er zijn nogal verschillende types vervoer in Senegal en Gambia, aangezien het openbaar vervoer georganiseerd door de overheid enkel in Dakar rijdt!
- Tata's: openbaar vervoer in bussen georganiseerd door de overheid, werkt net zoals het openbaar vervoer bij ons. Er zijn verzamelplaatsen voor deze bussen, maar je kan ook aan een bushalte gaan staan.
- Car Rapides: witte bestelwagens omgebouwd tot mini-bus. Georganiseerd openbaar vervoer, rijdt enkel via de grote verkeersaders. Zeer goedkoop en handig vervoer voor korte afstand (max. 10 kilometer). Naar Westerse normen zeer basic, maar de manier om een beeld te krijgen van het leven in Senegal/Gambia. Deze bussen vindt je op enkele verzamelplaatsen. Hier kan je naar informeren bij de lokale bevolking. Zij wijzen je snel de weg.
- Djegendjej: de juiste schrijfwijze is een raadsel

. Deze busjes vindt je in het centrum en de buitenwijken van grote steden. Men zegt dat ze in de handen zijn van de Marabou's, religieuze spirituele leiders. De busjes vallen onmiddelijk op omdat ze zo prachtig versierd zijn. Als toerist misschien niet de eerste dag onmiddelijk zo'n busje opspringen. Vaak zitten er veel te veel mensen op, wat diefstal aanmoedigd, en de staat van deze busjes is al even erg als die van de bushtaxi's

. Wel het meest goedkope vervoer bij uitstek! Wel enkel voor korte afstanden, eigenlijk gebruikte ik dit enkel als ik te lui was om weer door het zand te slenteren. Deze busjes stoppen om de haverklap.
- Taxi's: geel/zwart geverfde auto's. Betrouwbaar en eenvoudig. Wel zeker op voorhand de prijs onderhandelen! En voet bij woord houden. Deze taxi's kan je op elke plek (zelfs op de autostrade, meerdere keren voorgevallen

) tegenhouden. Hand opsteken/taxi roepen, of zoals de Senegalezen 'tssst' slissen. Taxischauffeurs blijken hier een getraind gehoor voor te hebben ontwikkeld.
- 7-places: monovolume's met 5 zitplaatsen omgebouwd tot een taxi met 7 zitplaatsen. Deze taxi's mogen enkel lange afstanden rijden (tussen grote steden in). Onderweg uitstappen is onmogelijk. Een 7-place vindt je enkel op een bepaald verzamelpunt, 'Garage Routiere' genaamd. Elke grote stad heeft zo één of meerdere verzamelpunten. Indien je een grote afstand op korte tijd wilt overbruggen, zijn deze taxi's aan te raden. Je betaald wel per zitplaats, dus indien je maar met 3 personen bent zal de chauffeur wachten tot heel de taxi vol zit. Of jij moet de andere plaatsen opkopen

. Ook hier is het zeer hard opletten en goed luisteren naar wat de chauffeur en zijn patron te vertellen heeft. Zij zullen trachten jou een 'toeristenticket' te verkopen.
- Bush-taxi's: bush-taxi's kwam ik enkel tegen in Siné Saloum en in Gambia. Zeer vergelijkbaar met de 7-place taxi's, maar zonder enige reglementering of organisatie. De Bush-taxi's zouden in West-Europa stande pede het autokerkhof op gestuurd worden, maar hier blijken ze nog nuttig te zijn. Geen aangename rit, maar op sommige afgelegen plaatsen de enige optie. Ook hier betaal je per zitplaats. Zeer goedkoop, bereid je voor op een hobbelige rit!
- Jakarta's: Lang in Dakar verboden geweest, maar sinds kort doen ze ook hier hun intrede. Jakarta's zijn kleinte motors van Japanse makelij. Enkel geschikt voor korte ritten tegen een lage prijs. Slechts één passagier mogelijk. Je vindt ze nog niet overal, ik kwam ze vooral tegen in het centrum van het land en in de Cascamance (Zuiden). Wat op het eerste zicht een motorbende lijkt blijken vriendelijke jongemannen te zijn die hun centje willen bijverdienen!
En dan zijn er nog de ezels
Al bij al vond ik Senegal een zeer aangenaam land om door te rijzen, eens je de codes kent weliswaar. Het openbaar vervoer kan soms nogal overweldigend blijken, waardoor je liever een taxi neemt, en vaak het 10dubbele betaald. Maar eens je enkele sleutelwoorden kent en vooral een 'go-with-the-flow' attitude aanmeet, zal je enkel goede herinneringen halen uit deze ritjes door het West-Afrikaanse vasteland.
Hopelijk heb je iets aan deze informatie!