Beste allemaal,
Over een jaartje ga ik, samen met mijn vriend, op wereldreis. Ondertussen ben ik de nodige voorbereidingen aan het treffen en me ook aan het inlezen over de gang van zaken mbt uitschrijven gemeente, stopzetten zorgverzekering, belastingdienst, andere verzekeringen en briefadres. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
Situatie:
* 2 personen op reis (1 boven 30, 1 onder 30 jaar), status: samenwonend
* Koopappartement staat op zijn naam
* Vertrek reis: september 2013
* We willen circa 12 tot 16 maanden wegblijven (weten we nog niet, hangt af van verhuur huis etc.)
* Wellicht 'werken' tijdens de reis: vrijwilligerswerk of boerderijwerk (tegen kost en inwoning)
Mijn eerste gedachten zijn om 1 persoon wel uit te schrijven (wellicht door eerst nog 1/2 jaar in te schrijven bij ouders) bij de gemeente, ook zorgverzekering hoeft dan niet meer. Persoon 2 (met huis) niet uit schrijven, geen toestemming hypotheek aanvragen en gok erop wagen, wel zorgvezekering + aanvullend via speciale organisatie...
Maar nu loop ik er ook weer tegen aan dat je 'Ga je langer dan 8 maanden naar het buitenland, dan kun je officieel dus géén briefadres aanvragen.' Maar wat moet je dan? Je moet toch ergens je post naar toe kunnen sturen? En je belasting brieven, IBG, etc. etc. kunnen ontvangen.
Ik vind alles zo tegenstrijdig en moeilijk om uit te zoeken dat ik echt verdwaal in alle poespas. Wat is jullie ervaring? En advies?
Ik weet dat er meerdere post op het forum hierover gaan, echter is de datum verouderd en zou ik graag van iemand up to date de ervaring willen weten. Gezien het beleid ook niet jaren hetzelfde hierin is.
Ik hoor het graag,
Groet
Belangrijke zaken regelen Wereldreis
Re: Belangrijke zaken regelen Wereldreis
Regels zijn de afgelopen jaren niet veranderd dus je kunt prima terecht in de oude forum vragen of bij de informatie:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si562.html
Zeker als je je huis gaat verhuren zou ik niet het risico nemen om de hyp niet op de hoogte te stellen. De lieftallige huurders hebben nog wel eens de neiging je bij de gemeente uit te schrijven (als je dat niet zelf hebt gedaan of expliciet gemeld dat dit niet de bedoeling is). Recent bij vrienden nog gehad en hier op het forum ook een case. Je hypotheek verstrekker zal niet happy zijn als ze er zo achter komen, terwijl nu met de crisis ze eigenlijk niet meer zo moeilijk doen over huurders zeker vergeleken bij een paar jaar terug. Wel moet je mogelijk een opslag op je hypotheek betalen.
Wat bedoel je met zorgverzekering + aanvullend via spec organisatie?? een dure wereldreis verzekering is niet nodig als je daarnaast je zorgverzekering hebt.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si562.html
Zeker als je je huis gaat verhuren zou ik niet het risico nemen om de hyp niet op de hoogte te stellen. De lieftallige huurders hebben nog wel eens de neiging je bij de gemeente uit te schrijven (als je dat niet zelf hebt gedaan of expliciet gemeld dat dit niet de bedoeling is). Recent bij vrienden nog gehad en hier op het forum ook een case. Je hypotheek verstrekker zal niet happy zijn als ze er zo achter komen, terwijl nu met de crisis ze eigenlijk niet meer zo moeilijk doen over huurders zeker vergeleken bij een paar jaar terug. Wel moet je mogelijk een opslag op je hypotheek betalen.
Wat bedoel je met zorgverzekering + aanvullend via spec organisatie?? een dure wereldreis verzekering is niet nodig als je daarnaast je zorgverzekering hebt.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Belangrijke zaken regelen Wereldreis
Wij zijn nu inmiddels al 5 jaar uitgeschreven uit de GBA en waren tot 2011 binnenlands belastingplichtig. Al onze post ging naar mijn schoonouders en de belastingdienst heeft dat adres als postadres. Wij zijn niet met een postadres ingeschreven in de gemeente. Inmiddels zijn wij sinds 2011 geemigreerd naar Nieuw Zeeland. We hebben nog steeds veel met NL te maken door de belastingdienst. Wij zijn namelijk nu bezig met ons emigratie belastingpapieren. Dit neem heel veel tijd in beslag.
Als je de basisverzekering in NL zou aanhouden is het handig om een reisverzekering af te sluiten voor bagage en WA etc.
Hypotheek dingen weet ik niet zo goed want wij hebben toen ons huis verkocht en hebben gewacht tot het verkocht was. Wij wilde die verantwoordelijk niet meer hebben. Ben er nu blij mee want daardoor konden we heel makkelijk verhuizen naar het buitenland. Op dit moment zijn er nog ongeveer 12 dozen in NL met persoonlijke spullen.
Als je de basisverzekering in NL zou aanhouden is het handig om een reisverzekering af te sluiten voor bagage en WA etc.
Hypotheek dingen weet ik niet zo goed want wij hebben toen ons huis verkocht en hebben gewacht tot het verkocht was. Wij wilde die verantwoordelijk niet meer hebben. Ben er nu blij mee want daardoor konden we heel makkelijk verhuizen naar het buitenland. Op dit moment zijn er nog ongeveer 12 dozen in NL met persoonlijke spullen.