Rondje Rajastan, Tips????

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Inge66

Rondje Rajastan, Tips????

Bericht door Inge66 »

We hebben ongeveer 3,5 week, willen perse naar Varanassi en de Pushkar Camelfair.
We twijfelen nog heel erg of we een complete rondreis zullen boeken of zelf alles doen.
We hebben ong. deze route in gedachte als we zelf zullen gaan:

Delhi: 2 of 3 nachten, vlucht regelen naar Varanassi , terplekke of al hier regelen?
Varanassi : 2 nachten , verder de reis met bus ,trein of auto met chauffeur, ter plekke kijken.
Evt. khajuraho???
Agra : 2 nachten
Jaipur : 2 nachten
Pushkar : 2 of 3 nachten
Udaipur: 2 nachten
Jodhpur : 2 nachten
Jisalmer : 2 nachten
Bikaner : 2 nachten
Schekawati : 1 nacht ?
Delhi : 1 nacht

Wie o wie heeft suggesties? ergens langer of korter? wat wel/niet doen?
Wat zijn de langere trajecten en zijn die beter met de nachttrein te doen?
Hoe is het reizen overdag met de trein? Ook de moeite waard of dan beter de bus nemen?

Wie trekt ons over de streep om zelf te gaan ipv met rondreis? _O_

Alvast bedankt voor de reacties!!
kohraya
Reisexpert

Re: Rondje Rajastan, Tips????

Bericht door kohraya »

Afgelopen winter deed ik het rondje:
Delhi - Jaipur - Bikaner - Jaisalmer - Jodhpur - Udaipur - Bundi - (Pushkar overgeslagen omdat ik er al geweest was) - Agra - Varanasi - Agra - Delhi.
Dit alles op 3 weken tijd en allemaal met openbaar vervoer. 1/3 van onze reis sliepen we in trein of bus. Hou hierbij ook rekening met de vele vertragingen met de trein.
Geen ervaring met Khajuraho en Schekawati. En ook niet met Delhi, enkel de luchthaven en het busstation ...

Ik heb al wat af gereisd en ben al eerder in Rajastan geweest, en zelfs met mijn ervaring was het een vermoeiende reis. Vooral vanwege het vele reizen 's nachts en sightseeing overdag. Maar als dit je eerste keer India is (of zelfs je eerste backpack reis), dan zal het niet makkelijk zijn je planning op 3,5 weken af te werken. Ik zie Varanasi trouwens niet in je planning staan. Twee dagen heb je daar zeker nodig.

Agra: 1 dag + 1 dag Fatephur Sikri
Jaipur: 1 dag (voormiddag het red fort en wat je onderweg tegen komt - namiddag de stad)
Pushkar: 1 maand of een halve dag (hangt er van af wat voor type je bent)
Udaipur: 2 dagen als je het snel doet
Jodhpur: 1 dag voor het fort
tussen Jodhpur en Jaisalmer is nog vanalles te doen zodat je dit best overdag doet om ze te bezichtigen: 1 dag
Jaisalmer: dit is de max! minstens 2 dagen + 2 dagen kameel safari
Bikaner: 1 dag voor het fort en de rattentempel

Niet in jouw lijstje, maar wel in het mijne: Bundi ... zéér de moeite waard voor 1 à 2 dagen.

Dit is het minimum aan tijd dat je nodig hebt om dingen te bezichtigen, dus zonder de reistijd en zonder gezoek en geregel van andere dingen + vertragingen, ziekte en natuurrampen niet inbegrepen.
Het is niet nodig van thuis uit iets te regelen. Wel kan je vanaf het moment dat je in één plaats aankomt, al dadelijk een ticket kopen zodat je zeker plaats hebt op bus of trein om weer verder te reizen. Vooral bij Pushkar zal het niet evident zijn om transport/logie's te vinden tijdens de camelfair.
Auto met chauffeur heb ik enkel gedaan om vanaf Agra naar Delhi airport te gaan. Zeer vervelend uur en geen zin om mijn vakantie zwetend in een bus te eindigen.

Hopelijk heb je hier al wat aan. Er zijn meer mensen met India ervaring op het forum, en niet allemaal hebben we dezelfde mening over bepaalde plaatsen. Maar ik ben er zeker van dat je uiteindelijk wel een antwoord zult krijgen op al je vragen en dat het een geweldige reis gaat worden ;)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Jullie willen denk ik te echt veel in een te korte tijd. India is een ontzettend vermoeiend land.

Wij hebben in 4 weken dit gedaan:
2dg reizen-2dg varanasi-1dg reizen-2dg khajuraho- 2dg Gwalior-2dg agra-1dg reizen -1dg jaipur -3dg puskhar-1dg jodphur-1dg reizen -3dg jasailmair -1dg reizen -2 dg jodphur+vlucht delhi-3dg delhi.

Waarbij we maar 1 echte rust dag hebben gehad in Puskhar, ik was echt blij daarna op een indonesisch strand bij te mogen komen. Als dit je echte vakantie is dan zou ik het echt rustiger aan willen doen. Jullie willen zelf nog meer doen, theoretisch het wel maar volgens mij ben je daarna echt helemaal kapot en ben je heel veel tijd alleen maar onderweg geweest.

Wij hebben met de bus en de trein gereisd (voor beide reken op niet meer dan 40km per uur).Ik zou zeker geen rondreis boeken want dan proppen ze ook veel te veel in een te korte tijd. Als je het ergens leuk vind kan je niet eens langer blijven. Wat wel een optie is als je wat meer budget hebt is zelf een auto huren voor 2 weken ofzo. Dit heeft mijn broertje gedaan en is hem heel goed bevallen.

De lange dagstukken zijn waar staat "1dg reizen". Wij hebben bijna alles met de bus gedaan omdat de trein de 2 keer dat we die gebruikt hebben ontzettende vertragingen had. Vluchten zijn goedkoop met diverse lowcost airlines die kan je gewoon via internet boeken. Wij hebben een week van te voren besloten te vliegen en dat kon toen prima.

Khajuraho is trouwens wel echt een aanrader, niet alleen vanwege de tempels maar zeker vanwege de relaxte sfeer die er hangt. Het is gewoon echt een klein dorpje waar je al slenterend alles kunt zien, beter dan al die drukke vieze steden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik kan de eerder reacties alleen maar beamen. reizen door india is vermoeiend en stressvol. maar ook absoluut de moeite waard. Ik zou zeker niet met een georganiseerde tour gaan, dat is helemaal niet nodig. gewoon lekker je eigen tempo bepalen. bereid je wel voor op flink onderhandelen en lange treinreizen.

Ik denk ook dat jullie te veel willen in de tijd die jullie hebben. ik was daar ook ongeveer3,5 week en bezocht :varanasi, agra/fatehpur sikri, pushkar, jodhpur, jaisalmer, osiyan, udaipur, ranakpur en delhi.
dit vond ik al heel erg veel in zo'n korte tijd. Nu is het wel zo dat ik daar een stuk sneller heb gereisd dan op andere plekken. ik wou nooit al te lang op een plek blijven, ik weet niet precies waarom...waarschijnlijk door alle chaos, stank etc. alleen pushkar ben ik wel wat langer gebleven. lekker klein en overzichtelijk stadje.

ik zou, mijn persoonlijke mening, niet in delhi blijven hangen. vond het een vervelende stad en de 'sights' lang niet zo mooi als in de andere steden.

varanasi en jaisalmer zijn echte aanraders.

het is af en toe zwaar, het reizen daar...het gaat niet altijd vanzelf. maar uiteindelijk draagt dat allemaal bij aan de sfeer. ik denk dat als je georganiseerd gaat niet het echte 'indiagevoel' krijgt.

veel plezier!
amassakoul
Inge66

Bericht door Inge66 »

Dank jullie wel voor de suggesties. Ik weet dat een rondje Rajastan aardig aanpoten en erg vermoeiend is, maar als ik jullie schema's zo bekijk verschilt het niet veel van die van mij.
Denk ook wel dat we de keuze maken om zelf te gaan, hebben al eerder in Thailand en Indonesie rondgetrokken maar dat zijn toch wel andere landen

Heb het lijstje wel een beetje aangepast:

Delhi, 1e dag vlucht regelen en zo gauw mogenlijk weg naar Varanassi.
Varanassi 2 0f 3 dagen
Khajuraho 2 dagen volgens mij is dit nog niet te vliegen vanaf Varanassi???? Bus 12 uur?
Agra 3 dagen , dagtrip naar Fatehpur Sikri
Jaipur 2 dagen, misschien Rhantambore park??
Puskkar 3 dagen , willen graag in het tentenkamp slapen, iemand ideeen? over boeken vantevoren????
Bundi 2 dagen ( misschien weglaten )
Jodhpur 2 of 3 dagen
Jisalmer 3 dagen
Bikaner 2 dagen , bezoek rattentempel
Delhi 1 of 2 dagen

We hebben ong. 3,5 week , moet wel te doen zijn denk ik.
Willen terplekke kijken hoe we naar de volgende plek gaan. Ook af en toe een wat luxer hotel nemen met zwembad en als we het echt zat zijn evt. een plaats overslaan of toch wat langer ergens blijven.
Voor welk traject is de nachtrein het beste?

Weer bedankt in iedergeval, krijg er steeds meer zin in!!!

Inge
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Inge66 schreef:Khajuraho 2 dagen volgens mij is dit nog niet te vliegen vanaf Varanassi???? Bus 12 uur?
Nachtrein naar Satna en dan het laatse stukje met de bus. Ook leuk is trouwens een dagtocht vanaf daar naar Panna national park.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ziet er goed uit, jullie route!

bundi ligt best wel uit de route, tenminste als je van pushkar komt en dan door wilt naar jodhpur (uit mn hoofd hoor, kan me vergissen).
ik vind 1 dag voor jodhpur eigenlijk wel genoeg. geweldig mooi fort, ook de witte tempel die je in de verte ziet zijn in 1 dag te bezoeken. vond de stad zelf verder weinig aan. zou die extra dag gebruiken voor een tripje naar kumbalgarh en/of ranakpur. beide echt ongelooflijk mooi. vooral ranakpur vond ik magisch.

ik heb geloof ik nachttreinen genomen tussen varanasi-agra, jodhpur-jaisalmer en udaipur-delhi.
amassakoul
Inge66

Bericht door Inge66 »

Ranakpur had ik ook al gezien , en al bedacht dat dat misschien wel als dagtrip te doen is vanaf Jodhpur???

Bundi was ook al als tip gegeven , misschien als we tijd over hebben wel te doen, anders laten zitten denk ik.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik geloof dat een dagtrip naar ranakpur wel te doen is vanuit jodhpur.
Je kun ter echter ook overnachten, dat betekent wat minder reizen op 1 dag. dan kun je gelijk kumbalgarh bezoeken wat ook echt prachtig is. groot fort middenin de groene bergen.
die hele omgeving daar is sowieso heel erg rustig en groen, fijne afwisseling van de rest van rajasthan.
amassakoul
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Ik heb niet heel veel tijd nu om te reageren maar wil alleen maar even zeggen dat ik alles heb gedaan wat je van plan bent in 3 weken. Inderdaad vermoeiend en stressvol maar het is dus wel mogelijk. Maak je niet te veel zorgen en geniet ervan, India is mijn nummer 1. Nog even dit: Ik vond Delhi wel leuk en de sights zeker de moeiten waard. Zeker de Lotus tempel. Nou ik probeer nog wel een eker te reageren als ik wat meer tijd heb.
OD POLO

Bericht door OD POLO »

Evt. khajuraho???

nee zeker doen!!! ga buiten het dorp even naar het reservaat > ken river nice

zeker fijn als aflsuiting van een rondje Rajasthan beetje rondfietsen door het dorpje om de tempels heen.

verder safaritripjes maar gewoon overslaan dat is echt een beetje jammer, pushkar is leuk tenzij je tijdens de camelfair gaat want dan is het net benidorm.

treinen en bussen is leuk, nog beter is een enfield huren
Plaats reactie