Weeshuis, schooltje, o.i.d. in Thailand gezocht!

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Rose
Vakantieganger

Weeshuis, schooltje, o.i.d. in Thailand gezocht!

Bericht door Rose »

Hallo allemaal!

Ik kwam via via achter de site stuffyourrucksack.com en vond dit een onwijs leuk idee!
Voor degene die niet bekend zijn met de site; het is een project waar meerdere schooltjes/weeshuizen/andere liefdadigheidsorganisaties zich bij aangemeld hebben en vermelden wat voor spullen ze nog kunnen gebruiken (als in schoolschriftjes/kinderkleertjes etc.) met het idee dat als jij naar dit gebied op vakantie gaat een plekje in je tas vrij houd voor wat van die dingen en tijdens je vakantie langsbrengt. Dus min of meer een donatie maar dan niet in geldvorm.

Nou ga ik in november op reis, onder andere naar Thailand, en ik wilde hier graag aan meedoen. Ik heb naar de mogelijkheden in Thailand gekeken en er is maar 1 weeshuis op de route die ik wil gaan nemen, en daarbij kan je de te doneren spullen alleen afgeven op hun hoofdkantoor, wat ik toch minder leuk vind. Nou ben ik opzoek naar mensen die in Thailand zijn geweest en weeshuizen/organisaties weten die dit ook kunnen waarderen, ik neem aan dat er wel meer weeshuizen en schooltjes zitten! Of als iemand een soortgelijke site weet ben ik daar ook erg blij mee.

Ik ben van plan om vanaf Bangkok naar Chiang Mai te reizen, om van daar uit naar het noorden van Laos te gaan. De reden dat ik iets in Thailand zoek is omdat ik niet maanden met de spullen rond wil sjouwen, en ik zoek echt een bepaald weeshuis o.i.d. omdat ik hier op mijn werk (boekenwinkel) van mijn baas een potje neer mag zetten voor donaties (en als je doneert wil je natuurlijk wel weten waaraan..), zodat ik echt met een goede hoeveelheid spullen op weg kan!

Hopelijk kan iemand mij helpen :)
Travelator
Reisexpert

Re: Weeshuis, schooltje, o.i.d. in Thailand gezocht!

Bericht door Travelator »

Wat een geweldig concept en wat een leuk initiatief van jou, met dat potje.
Ik kan jou niet helpen, maar een paar weeskindjes hopelijk wel.
Ik ga hier zeker iets mee doen!

Wat betreft je vraag; Ik snap wel dat het leuker is om de dankbaarheid in de ogen van die kinderen te kunnen lezen, maar vergeet niet waar het uiteindelijk om gaat... Je wilt in de eerste plaats die kinderen blij maken, niet jezelf, toch?
Misschien kun je contact opnemen met dat ene weeshuis en uitleggen wat je wilt doen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik vind het in ieder geval een geweldig idee!
Succes ermee!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik ben minder op de hoogte van Thailand en ik weet dat je vraag in eerste instantie over Thailand gaat. Maar als je naar het noorden van het land reist heb ik een optie die misschien beter is. Als je vanuit Chiang Mai naar Chiang Rai reist en daarna naar Huay Xai (de grensplaats aan de Laotiaanse zijde) gaat kun je daar de bus nemen (veel mensen nemen de boot naar Luang Prabang maar missen op die manier jammergenoeg een heel mooi ander stuk van Laos). Als je in Huay Xai de bus neemt (busstation is kilometers buiten het dorp, een tuktuk is dus aan te raden) naar Vieng Phouka (paar uur) zou je daar naar een schooltje kunnen gaan. Vieng Phoua is een redelijk kleine plaats waar de laatste jaren gelukkig wat vooruitgang is, maar waar mensen niet veel hebben. Er is een basisschooltje (even navragen bij het restaurantje van Mr. Boun, Mini Coffee House, niet te missen) waar men ongetwijfeld erg blij zal zijn met de spullen.

Als je het afgeeft, doe het dan als er meerdere mensen bij zijn of doe het samen met een leraar of lerares rechtstreeks aan de kinderen. Dan is de kans dat het goed terecht komt groter (men is behoorlijk eerlijk hoor, maar toch).

Veel plezier en succes!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Rose
Vakantieganger

Bericht door Rose »

Bedankt voor de leuke reacties!

LaosFan; Dat klinkt inderdaad precies als wat ik zoek! Ik was sowieso al van plan om bij Huay Xai de grens over te steken naar Laos en heb er ook al over nagedacht om de minder bereisde route/meer naar het noorden te gaan vanaf daar dus in principe ligt dit goed op mijn route. Zo te horen ben jij er zelf geweest? Hoe groot is het schooltje ongeveer? En aangezien ik eerst een maand rondreis voordat ik naar Laos ga is het misschien handiger om de spullen ter plekke te kopen? Of is dat heel moeilijk te vinden of duurder dan wanneer ik het vanuit NL meeneem?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Rose schreef:Bedankt voor de leuke reacties!

LaosFan; Dat klinkt inderdaad precies als wat ik zoek! Ik was sowieso al van plan om bij Huay Xai de grens over te steken naar Laos en heb er ook al over nagedacht om de minder bereisde route/meer naar het noorden te gaan vanaf daar dus in principe ligt dit goed op mijn route. Zo te horen ben jij er zelf geweest? Hoe groot is het schooltje ongeveer? En aangezien ik eerst een maand rondreis voordat ik naar Laos ga is het misschien handiger om de spullen ter plekke te kopen? Of is dat heel moeilijk te vinden of duurder dan wanneer ik het vanuit NL meeneem?
Ik weet niet hoeveel kinderen er op die school les krijgen. Ik ben daar inderdaad enkele keren geweest. Ter plekke (in Laos) dingen kopen kan ook en zou in principe nog beter zijn omdat het geld dan in Laos terecht komt.

Ik las dat je in november gaat. Ik vertrek in oktober en zal langere tijd in Laos zijn. Wellicht is het een optie om me tegen die tijd nog even te mailen (PM me maar even dan geef ik mijn e-mail adres)? Komt in orde. Goed dat je in ieder geval nadenkt over dit soort dingen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Rose
Vakantieganger

Bericht door Rose »

Okay super! Zat er ook al aan te denken dat ik in Laos dan bij het Big Brother Mouse project langs kan gaan om echte schoolboeken en leesboeken voor de kinderen te halen, alleen zag ik dat ze alleen in Luang Prabang en Vang Vieng gevestigd zijn. Moet nog even uitvogelen hoe ik dat het beste kan combineren want het lijkt me wel heel mooi om ze échte boeken te kunnen geven. Ik ben trouwens wel pas in december in Laos, aangezien ik eerst nog een maand in Thailand zit natuurlijk.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Rose schreef:Okay super! Zat er ook al aan te denken dat ik in Laos dan bij het Big Brother Mouse project langs kan gaan om echte schoolboeken en leesboeken voor de kinderen te halen, alleen zag ik dat ze alleen in Luang Prabang en Vang Vieng gevestigd zijn. Moet nog even uitvogelen hoe ik dat het beste kan combineren want het lijkt me wel heel mooi om ze échte boeken te kunnen geven. Ik ben trouwens wel pas in december in Laos, aangezien ik eerst nog een maand in Thailand zit natuurlijk.
De boeken zijn inderdaad bij Big Brother Mouse te koop en ook dat is een erg goede organisatie. Wat ook welkom is (misschien nog wel meer dan die boeken, want boeken zonder uitleg en zonder een leraar of iemand anders die men enthousiast kan maken, heeft weer minder zin) zijn pennen, potloden, gummen, schriftjes etc. Als je naar het zuiden van Laos gaat kan ik ook daarin wel advies geven wan het is in Laos prima te koop. In december ben ik ook in Laos. PM me anders maar even dan zal ik mijn mailadres geven en kan dit zeker iets worden.
Plaats reactie