Hoi Bjorn,
Ik studeer sinds 3 maanden in de stad Chandigarh, staat Punjab (India).
Ik kan je in elk geval wel wat random dingen zeggen over het doorreizen in India:
* De binnenvluchten zijn ontzettend duur en vergelijkbaar met onze prijzen in Europa. Wil je toch een binnenvlucht nemen, dan kun je beter kijken naar de lowcost maatschappijen SpiceJet, Jet Konnect en Go Airlines bijv. Wel opletten met het aantal kilo's die je mag meenemen: hier is dat max. 20 (tenzij je rechtstreeks van Emirates kwam, dan mag 30 kilo meegenomen worden)
* Reizen via lokaal vervoer is heel erg goedkoop, maar o zo traag. Je zal India wel zien op die manier, de goede en slechte kanten ervan (en je wordt ook vaak opgelicht, want de prijs van langere busritten staat nergens aangegeven; al gaat dit maar om tientallen Rupees)
De wegen zijn vaak heel slecht in India, de maximum snelheid die ik hier gereden heb is 80km/h met een luxe Skoda op een autostrade. Gemiddeld rijd je hier 40 a 60 km/h, zijn er veel files etc,...
* Reizen met de trein is wel een goede optie, net zoals reizen met de bus, maar het is ook wel traag. De snelste treinen gaan ongeveer 60km/h. Je boekt deze treinen beter wel op voorhand want ze zijn vaak enkele weken op voorhand al uitverkocht. Vooral Sleeper Class, AC Chair car en 3 AC zijn snel weg. Boeken doe je (met je internationale creditcard) op cleartrip.com of makemytrip.com (er zijn een heleboel van die sites). Vaak heb je wel een Indisch telefoonnummer nodig, maar dit kun je omzeilen. Hoe je dit doet, staat te lezen op
http://www.seat61.com/India.htm#.UEW7EI0aOC0
en aanverwante sites zoals
http://www.indiamike.com/
Voor je reis moet je dus met een aantal dingen rekening houden: wil je 's nachts met treinen en zo een hotelnacht uitsparen + maximale tijd eruit halen, dat is mogelijk, maar zeer vermoeiend. Tussendoor een comfortabel hotelletje aandoen is geen overbodige luxe. Dat hoeft niet duur te zijn: voor 2000 Rupees (als je onderhandelt & beetje moeite doet om te zoeken) kun je perfect overnachten.
Een goeie tip ivm je geld te wisselen: doe het nooit op luchthavens (dat weet je wrs al), dit zijn enorm slechte koersen. Je kan wel wisselen tegen goeie koersen bij bepaalde banken, bij Western Union (ook al ziet dat er niet altijd even betrouwbaar uit, het zijn vaak hele kleine hokjes), ... Ook hier geldt: even goed rondkijken en niet te snel beslissen.
In India zul je over het algemeen merken dat de snelheid van leven heel laag is, hier geen rush en haast (behalve om op de bus en trein te klimmen, dan haast je je beter wel). Voor bepaalde formaliteiten in orde te krijgen bijv, is dat heel erg vervelend. Jij moet voor alles zelf initiatief nemen, het is een erg bureaucratisch land en mensen weten vaak niet goed waar ze zelf mee bezig zijn (gebrek aan kennis is hier wel een issue).
Maar als je rondtrekt, vallen deze problemen normaal gezien niet zoveel op.
Veel succes met plannen & misschien hoor ik nog van je!
Groetjes,
Naomi