Vraagjes route Goa/Mumbai - New Delhi

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Bjorn123
Reisexpert

Vraagjes route Goa/Mumbai - New Delhi

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

In eerste instantie was het voor mij de planning deze zomer al door India en Thailand te reizen. Wegens omstandigheden is dit allemaal niet door gegaan. Ik ben nu echter gestopt met mijn opleiding om een jaartje na de kunnen denken wat ik nou echt wil. Eerst ben ik van plan een half jaartje te gaan werken, en vervolgens (eind dit jaar/begin volgend jaar) ongeveer 3 maanden door India en Thailand te reizen. De route uitstippelen is echter een van de moeilijkste dingen van de reis.

Het liefst zou ik aankomen ergens in Mumbai/Goa, omdat wij ook graag mooie stranden willen bezoeken (kan dit in de buurt van Mumbai, of is Goa dan toch echt een beter beginpunt? Vervolgens willen wij met de trein richting New Delhi reizen, om vanaf daar door te vliegen naar Bangkok. Onderweg wil ik iig de steden Jodpur, Jaipur en Agra bezoeken. Ook Varanasi zou ik graag willen zien, alleen dit ligt een beetje uit de route. Verder zou ik het echt niet weten. Welke steden, plaatsjes, parken of wat dan ook is nog interessant om te bezoeken, en hoeveel tijd zou ik hier ongeveer voor moeten uittrekken?

Of is het misschien toch beter eerst rond te trekken door Goa, om vervolgens een binnenlandse vlucht te boeken richting Delhi, en vanaf daar de gouden driehoek door te reizen? De mogenlijkheden zijn zo groot dat ik het gewoon even niet weet:P

Alvast bedankt :)

M.v.g,

Bjorn
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Vraagjes route Goa/Mumbai - New Delhi

Bericht door Tikva »

Gelukkig heb je nog meer dan genoeg tijd. Eerst maar eens een baan vinden en dan heb je nog een half jaar om je in te lezen. Zo te horen heb je al een globale route in India. Begin eens met het lezen van weblogs van mensen die in India zijn geweest, haal een LP bij de bieb en dan krijg je een beter idee van de plaatsen ertussen in. oeveel tijd wil je trouwens uit trekken voor India?

Zoals Varanasi uit de route?, nou en als je toch 2mnd hebt ofzo. Je kunt van Jaipur via bij gwaliior, jhansi naar khajuraho & panna national park en dan naar varanasi. Dan heb je een leuke en interessante route. Daarna kan je via agra weer naar delhi.

Binnen India zijn ook diverse lowcost maatschappijen actief dus mocht blijken dat je veel makkelijk naar Delhi of Mumbai kunt vliegen kan je vanaf daar altijd nog door naar de mooiere stranden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Bedankt voor je reactie :)

Een baan heb ik gelukkig iig al. Ik denk dat het zo'n beetje half half word, 1,5 maanden in India, en dan nog zo'n 1,5 maand in Thailand. Maar het ligt natuurlijk een beetje aan wat we allemaal willen zien.

Die route ziet er idd erg interessant uit moet ik zeggen, is dat een beetje te doen met trein/bus? Ik heb ook gelezen dat als je reist met de bus je een stuk meer vrijheid hebt omdat je die niet weken van te voren hoeft te reserveren, wat is jullie ervaring hiermee? En mocht ik vanaf Goa de trein richting Jaipur nemen, en onderweg op verschillende plekken willen uitstappen en een nachtje blijven slapen, dan moet ik verschillende tickets boeken toch?

Van Mumbai naar Delhi vliegen kost maar 80 euro heb ik gezien, alleen zo'n treinreis is natuurlijk wel een unieke ervaring en geeft je ook nog eens de mogelijkheid meer van het land te zien, even uitstappen als je in het vliegtuig zit gaat natuurlijk een stuk lastiger :P
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Wat mij ook niet echt duidelijk is is het volgende; Ik kan een vliegticket boeken naar Goa, maar Goa is geen stad maar een deelstaat toch? Welke stad kom ik dan aan, Panji ofzo?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Er is maar een vliegveld in de staat Goa.. Dabolim airport in het plaats Dabolim ligt ongeveer tussen Panaji en Madgaon.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Met de bus zou ik veel meer vrijheid hebben met waar ik heen ga en wanneer ik ga. zouden jullie de bus aanraden op het traject Goa > Mumbai > Udaipur > Jodpur > Varanasi > Delhi, en vast en zeker nog een aantal plaatsen die daar tussen liggen? Dit ook vooral omdat ik mijn reis niet precies vast wil leggen, en ik waarschijnlijk toch alleen ga reizen dus ook nog de ruimte wil hebben eventueel de route te wijzigen als je andere backpackers leert kennen
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Je kunt makkelijk ter plekke bussen of treinen boeken. Dat hoef je niet vooraf vast te leggen. Zo kun je samen met andere reizigers optrekken als je iemand tegen komt die ook die kant op gaat. De plaatsn die je noemt zijn leuk, en denk bijv ook aan Jaisalmer en Agra (Taj Mahal).
De afstanden zijn gigantisch, je bent al gauw een hele nacht onderweg van de ene naar de andere stad.
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Ik wil ook proberen zoveel mogelijk s nachts te reizen om zo weer een overnachting uit te sparen. Dit is wat ik nu in mijn hoofd heb;

Goa (Ongeveer weekje verkennen) > Mumbai > Udaipur > Jodhpur > Jaipur > Gwailor > Varanasi > Agra > New Delhi.

Iemand nog een idee voor leuke plaatjes tussen Goa en Mumbai? Ik zou ook graag kleine dorpjes bezoeken ipv alleen de grote steden.
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Hebben jullie misschien ook iets van een prijsindicatie wat ik op deze trajecten ongeveer kwijt ben aan reizen?
Celle

Bericht door Celle »

ik ben vorig jaar in oktober gestart in Delhi. Wij hebben daar bij een bureautje toen een rondreis voor 2 weken door de provincie Rajasthan geboekt. Wij hebben 2 weken lang een privé chauffeur gehad. Dit was prettig om de reis op deze manier te starten en we hebben dingen gezien die we anders niet gezien hadden. Het was prijzig voor indische begrippen maar zo de moeite waard (800euro incl. 2 weken lang hotels en ontbijt+auto en chauf). Het geld bespaar je vervogens wel weer uit aan het reizen in de rest van india.
Tijdens onze trip in de provincie Rajasthan hebben we: Jaipur, Udaipur, Pushkar, Jodhpur, Jaisalmer, Bikaner en Ranakphur (rustig plaatsje tussen bergen) bezocht. Vervolgens zijn we naar Agra gegaan. Vanuit Agra met de trein naar Goa wat zo'n 36uur was. Na een weekje chillen op Goa door naar Mumbai met trein en vanuit Mumbai met de trein naar Varanassi.
Dit was echt allemaal goed te doen en echt heel leuk om te reizen. Ook de lange treinafstanden zijn prima te doen alleen zou ik wel een sleeper/ac klas pakken.
Je kunt best wat afstanden vliegen maar zeker gezien de tijd die je hebt is het reizen met de trein ideaal. Iedere keer wanneer wij in ac klassen reisde hebben we leuke, goed engelssprekende Indiers ontmoet.
Na Varanassi zijn we Nepal in gegaan en vervolgens terug naar India voor Darjeeling ook zeker de moeite waard! Vanuit Darjeeling naar calcutta en vanuit daar hadden we een vlucht met Air asia voor 75euro naar Bangkok.

Veel plezier met de voorbereidingen en je reis.
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Ik denk dat ik mijn hele route een beetje om ga gooien en Thailand over sla. Er is immers zo ontzettend veel wat ik wil zien alleen al in India.

Globaal zit ik nu aan dese route te denken:

Goa, Mangalore, Kochi, Chennai, Bangladore, Hampi, Mumbai, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer, Hansi, Misschien een stikje Kashmir, hier heb ik nog niet zo veel over opgezocht, Kathmandu, Kolkata, miss nog stukje oosten, Varanasi, Gwailor, Agra, Delhi.

Ik weet dat het een flinke route is maar ik heb dan ook wel de tijd:) Of denkje jullie dat 3 maanden niet genoeg is?
Sundari

Qreply

Bericht door Sundari »

Hoi Bjorn,

Ik studeer sinds 3 maanden in de stad Chandigarh, staat Punjab (India).

Ik kan je in elk geval wel wat random dingen zeggen over het doorreizen in India:

* De binnenvluchten zijn ontzettend duur en vergelijkbaar met onze prijzen in Europa. Wil je toch een binnenvlucht nemen, dan kun je beter kijken naar de lowcost maatschappijen SpiceJet, Jet Konnect en Go Airlines bijv. Wel opletten met het aantal kilo's die je mag meenemen: hier is dat max. 20 (tenzij je rechtstreeks van Emirates kwam, dan mag 30 kilo meegenomen worden)

* Reizen via lokaal vervoer is heel erg goedkoop, maar o zo traag. Je zal India wel zien op die manier, de goede en slechte kanten ervan (en je wordt ook vaak opgelicht, want de prijs van langere busritten staat nergens aangegeven; al gaat dit maar om tientallen Rupees)
De wegen zijn vaak heel slecht in India, de maximum snelheid die ik hier gereden heb is 80km/h met een luxe Skoda op een autostrade. Gemiddeld rijd je hier 40 a 60 km/h, zijn er veel files etc,...

* Reizen met de trein is wel een goede optie, net zoals reizen met de bus, maar het is ook wel traag. De snelste treinen gaan ongeveer 60km/h. Je boekt deze treinen beter wel op voorhand want ze zijn vaak enkele weken op voorhand al uitverkocht. Vooral Sleeper Class, AC Chair car en 3 AC zijn snel weg. Boeken doe je (met je internationale creditcard) op cleartrip.com of makemytrip.com (er zijn een heleboel van die sites). Vaak heb je wel een Indisch telefoonnummer nodig, maar dit kun je omzeilen. Hoe je dit doet, staat te lezen op http://www.seat61.com/India.htm#.UEW7EI0aOC0

en aanverwante sites zoals http://www.indiamike.com/

Voor je reis moet je dus met een aantal dingen rekening houden: wil je 's nachts met treinen en zo een hotelnacht uitsparen + maximale tijd eruit halen, dat is mogelijk, maar zeer vermoeiend. Tussendoor een comfortabel hotelletje aandoen is geen overbodige luxe. Dat hoeft niet duur te zijn: voor 2000 Rupees (als je onderhandelt & beetje moeite doet om te zoeken) kun je perfect overnachten.

Een goeie tip ivm je geld te wisselen: doe het nooit op luchthavens (dat weet je wrs al), dit zijn enorm slechte koersen. Je kan wel wisselen tegen goeie koersen bij bepaalde banken, bij Western Union (ook al ziet dat er niet altijd even betrouwbaar uit, het zijn vaak hele kleine hokjes), ... Ook hier geldt: even goed rondkijken en niet te snel beslissen.

In India zul je over het algemeen merken dat de snelheid van leven heel laag is, hier geen rush en haast (behalve om op de bus en trein te klimmen, dan haast je je beter wel). Voor bepaalde formaliteiten in orde te krijgen bijv, is dat heel erg vervelend. Jij moet voor alles zelf initiatief nemen, het is een erg bureaucratisch land en mensen weten vaak niet goed waar ze zelf mee bezig zijn (gebrek aan kennis is hier wel een issue).

Maar als je rondtrekt, vallen deze problemen normaal gezien niet zoveel op.

Veel succes met plannen & misschien hoor ik nog van je!

Groetjes,

Naomi
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Bedankt voor je reactie :)

Mijn ticket is inmiddels geboekt, op 14 Februari vlieg ik naar Delhi, en op 18 April vlieg ik weer terug. Ik heb besloten het echt alleen bij India te houden, en ergens in Kerala te eindigen. Omdat ik ook weer via Delhi terug naar NL vlieg was ik van plan een binnenlandse vlucht naar Delhi te nemen (bij spicejet heb ik deze kunnen vinden voor +/- 90 Euro). Aan de andere kant zou ik ook met het OV langs de oostkust omhoog kunnen reizen, maar ik weet niet of ik dat red met de tijd aangezien ik nu maar 2 maanden ga.

Ik ben van plan bijna alleen maar met de trein te reizen, maar wat ik toch wel erg lastig vind is dat de treinen zo lang van te voren gereserveerd moeten worden. Op deze manier moet ik dus al voor aankomst weten hoe lang ik op de volgende bestemming wil blijven..
Sundari

Bericht door Sundari »

Ok strak plan in elk geval! Kerala is erg mooi! Maar ook erg ver van het noorden (Delhi) afgelegen. Dus qua tijd is het misschien interessanter om te kijken voor een binnenvlucht. Het hangt natuurlijk helemaal van jou af, want voor de beperkte tijd die je hebt, zul je keuzes moeten maken.

Ivm het boeken van treinen:
Je hebt een paar opties:

Ofwel boek je de treinen allemaal op voorhand, wat de veiligste optie is. Deze treinen boek je op de zogenaamde General Quota, waar iedereen zijn tickets op boekt (tenzij je militair bent bijv). Je kan op die manier de gewenste berths en klasses naar jouw smaak kiezen. Al is dit ook een beetje moeilijk in te schatten als je nog niet in India bent geweest. Ik wissel mijn treinreizen daarom af: de ene keer ga ik in sleeper class, de andere keer AC3, dan weer AC Chair car enz... Maar ik reis vooral via Sleeperclass, aangezien de airco op dit moment in het noorden niet meer nodig is.
Het nadeel is dat je inderdaad je volledige reis gaat uitstippelen zo. Dit geeft wel zekerheid en het is erg goedkoop. Daar bovenop komt dat je de tickets nog kunt cancellen steeds, je gaat het merendeel teruggestort krijgen.

Ofwel boek je de treinen niet op voorhand en begeef je je bij aankomst op de luchthaven naar de International Tourist Bureau. Die zijn te vinden in elke grote stad, de belangrijke railway stations en luchthavens. Daar kun je nog treinen boeken op de Foreign Tourist Quota (lees: dit geldt enkel voor toeristen en geen studenten zoals ik). Deze tickets zijn niet online te boeken, je moet jezelf in persoon begeven naar zo'n bureau. Daar moet je ook betalen in US Dollars, Euro of Rupees (maar bewijs van wisseling met je eigen valuta is verplicht) met je visum en paspoort.
Maar ook deze quota zijn niet oneindig, dus deze optie geeft je minder zekerheid van een (goede) plaats. En kan in sommige gevallen je reis onnodig duurder en trager maken dan gepland, of juist goedkoper omdat je toch op een train terecht kan, weliswaar op een gare plaats soms. Hierbij moet je ook je research hebben gedaan over welke treinen te nemen & waar & wanneer. Niet op iedere trein zijn er deze quota.

Om maar een voorbeeld te geven van hoe ik mn trekreis heb gepland:

Van mijn woonplaats Chandigarh ga ik met Shatabdi naar New Delhi, vandaar naar Agra (er is geen directe trein daarvoor). Agra kun je doen in 1 dag want de stad is een chaos en best vies.
Daarna door naar Jaipur (3dagen) --> Udaipur (2dagen) --> Jodhpur (2dagen) --> Jaisalmer (4dagen waarvan 2 dagen kameelsafari) --> Alwar (1dag) --> Sariska wildlife sanctuary 1 dag --> New Delhi 4 dagen --> Mumbai 1 weekje --> Goa 2 weken --> terug naar Mumbai en New Delhi

Dit allemaal met de trein, een enkele een sleeperbus ook. Misschien een binnenvlucht voor Delhi - Mumbai omdat alle tickets reeds verkocht zijn & ik geen recht heb op tourist quota..

Je kijkt best es naar de steden die je wil bezoeken en wat je allemaal wil doen & wees realistisch in de planning. De afstanden in India zijn groot & zo ook in de steden zelf. Van punt A naar B geraken is niet altijd even makkelijk.

Grtjs :) !
LeMesjeu

Bericht door LeMesjeu »

Mss even inpikken in deze discussie ipv een nieuwe te beginnen. Wij zijn plan om eind maart en begin april ook een klein tripje van 3 weken naar India te maken. Vanuit Brussel naar Delhi en dan weer terug vanuit Mumbai. Het hele schema moeten we nog bekijken qua afstanden en tijd.

We zouden eind maart ergens het Holi festival willen vieren maar weten niet meteen waar? We lezen uiteenlopende verhalen over lastige geintoxiceerde jongeren die zich vergrijpen aan westerse vrouwen. En ook verhalen dat het best wel allemaal meevalt. We zouden sowieso niet in een al te grote stad willen zijn, maar toch wel een klein beetje meefeesten. Heeft hier iemand ervaring mee?
Plaats reactie