hulp route ZuidOostAzië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Lie*

hulp route ZuidOostAzië

Bericht door Lie* »

Hallo iedereen,

eind dit jaar zouden mijn vriend en ik weer gaan backpacken in zuid oost azie. We hebben ongeveer 3 maand de tijd, maar komen maar niet uit een goede route. (dec-jan-feb) ook met het klimaat, dit zou super zijn voor thailand, maar indonesie is dan weer heel wat natter?
We zijn 2 jaar geleden al eens gaan trekken door Thailand, Laos en Cambodja., en we willen gewoon dolgraag terug.
We willen zowiezo naar Singapore, omdat daar vrienden van ons wonen, en we willen ze graag bezoeken.
Ook staat Kanchanaburi en de Andamankust op het lijstje. Eerst dachten we ook aan Vietnam en Burma, maar dat wordt mss wel moeilijker combineerbaar als we Indonesië zeker willen doen.
Sulawesi zou prachtig zijn, maar ook Bali, Lombok spreekt ons aan. (Gili Islands) We hebben vorige keer een duikcursus gevolgd op Ko Tao, en we willen graag een heropfrissing :)
Mijn vriend spreekt ook over Papua en Timor, en droomt stiekem van een bezoek aan Australië.
Maar ik heb geen flauw idee of dit haalbaar is op 3 maanden of moeten we er dan een maand extra voor nemen (of meer?) (en of ik hiervoor in het juiste forum zit maar ik wist niet goed waar te posten)

Is Maleisië erg de moeite om door te trekken (de Peninsula dan vooral, met dat we naar Singapore gaan)?

En qua route, ik verjaar half januari, en zou het fijn vinden om dan gewoon lekker uit te rusten, met lekker eten, snorkelen of kayakken, misschien zelfs een feestje savonds.
en hoe zit dat met kerst en nieuwjaar? tips? We kijken er enorm naar uit om eens niet van familiebezoek naar familiebezoek te hollen maar dit ergens op een heel andere manier te vieren.

alvast bedankt voor de reactie!
groetjes,
L i e
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: hulp route ZuidOostAzië

Bericht door Tikva »

Ik kan me voorstellen dat het lastig is een route te maken, aangezien je heel veel wilt wat echt niet kan in 3 maanden tijd.

Om te beginnen kerst en oud en nieuw. Er zijn een aantal topics over dit onderwerp geweest. Begin eens hier: kerst-oud-nieuw-azie-t9884.html. Conclusie oud en nieuw en kerst doen ze niet zo aan in Azië dus verwacht er weinig van. Als je toch echt naar Australië wilt of wellicht alleen een klein voorproefje Australië om te kijken of je later nog een keer terug gaat dan zou je oud en nieuw in Sydney kunnen doen.

In het natte seizoen kan je wel reizen in Indonesie maar moeilijk begaanbare wegen worden alleen nog maar lastiger. Er zijn regionaal wel verschillen en ik weet niet helemaal zeker hoe het met sulawesi zit maar als het daar ook nat is zou ik dat uitstellen tot een andere keer. Bali en Lombok kan wel maar wellicht dat je dus niet zo goed kunt zonnen en duiken.

De meeste reizigers waaronder ikzelf vinden het vaste land van Maleisië minder de moeite waard dan andere delen van azie, al zijn er echt wel wat plekken die leuk zijn.

Er zijn een heleboel routes mogelijk bij deze eentje:
Even ervanuit gaande dat je begin december vertrekt zou je kunnen beginnen met je 2 weken indonesie, dan naar singapore en een stukje Maleisie, dan voor de kerst en nieuw jaar vliegen naar Sydney met Air Asia. Terug vliegen naar Kualu Lumpur begin januari (dit kan vanaf sydney maar bijvoorbeeld ook later vanaf de gold cost als je toch wat meer wilt zien van Australië). Dan omhoog via een paar stops in Maleisie zodat je half januari lekker op een eiland zit aan de andeman cost. Ben je eind januari weer in bangkok en heb je nog een maand de tijd voor Kanchanaburi en andere plekken die je graag opnieuw wilt bezoeken. Mocht je daar dan toch geen zin in hebben kan je altijd nog een ticket boeken naar vietnam of burma.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Lie*

Bericht door Lie* »

Hi tikva, bedankt voor je reactie.

We hebben het nog eens bekeken, en besloten om Australië toch te laten vallen. en een nieuwe wens is om ooit nieuwjaar in Sydney te vieren, als ons budget wat groter is, en dan gelijk een rondreis te doen in Australië. Ook Timor en papua, zoals vast voor een andere keer zijn, het is veel vliegen en ver om denk ik.

Ik heb al heel wat opgezocht ivm oud en nieuw, en ik vind meer positieve reacties op blogs van mensen, dan op verschillende forums. wij verwachten niets groots, gewoon vuurwerkje op het strand ofzo en een klein feestje. maar ik denk als je in de buurt van wat westerlingen zit, dat dat automatisch wel gebeurd. Kerst hoeven we niet per se te vieren.

Ik heb een kennis in indonesie een paar weer-vraagjes gesteld, en hij zegt dat Bali en Lombok inderdaad goed te doen zijn, mits een flinke bui elke dag. Vanaf half februari zou het daar weer beter gaan.

Ik denk dat we wel een route kunnen samenstellen, alleen zitten we nu een beetje met het zien, waarop gaan we vliegen? op Bangkok lijkt nog steeds het goedkoopst te zijn. dus eventueel eerst bangkok en kanchanaburi, dan stilaan afzakken naar het zuiden van bangkok, een nationaal park meepikken en tegen oudjaar op een eiland zitten. eventueel 10 dagen andeman coast (tot mijn verjaardag) , beetje eilandhoppen en dan van daaruit verder. alleen weten we niet goed of we dan meteen al naar indonesie zouden gaan, of toch maleisie/singapore. we weten niet goed wat een makkelijke route is op die manier. om eind feb/begin maart weer in bangkok uit te komen. en we zouden zo min mogelijk willen vliegen om de kosten te drukken, maar als het moet, moet het natuurlijk.

zowiezo erg bedankt voor je feedback. het was een mogelijke route, maar mss iets te veel rondvliegen en te veel hooi op onze vork :) we zijn gewoon zo enthousiast :)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Ik zou beginnen in Bangkok, dan naar Kanchanaburi, vervolgens afzakken naar het zuiden, eventueel Khao Sok, dan Andaman kust (duiken natuurlijk) en dan vandaar verder door Maleisie (Cameron Highlands, Taman Negara, Melaka, door naar Singapore en dan vandaar naar Indonesie.
Lie*

Bericht door Lie* »

hoi Steven, bedankt voor je reactie!

Vind jij Maleisie een goed plan? Ik vraag het omdat ik er niet veel ervaring mee heb, en ik hoor van veel mensen dat het niet helemaal de moeite is? toch niet die kant :) we zijn er vorig jaar geweest, heel snel wel (mijn vriend zit in een band en hij was daar op tour en ik mocht mee ^^) en we hebben ons daar nooit echt heel erg welkom gevoeld. waar we geweest zijn, was ook niet ontzettend veel te zien (johor bahru, tampin, desaru) de cameron highlands zijn schijnt wel de moeite. Wat is jouw ervaring met maleisie? een aanrader?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Ik vind Maleisie veek minder aangenaam dan Thailand en andere landen in de omgeving, maar als je er toch bent en afzakken door Maleisie een logischew optie lijkt zou ik dat doen. Er zijn zeker wel leuke dingen te zien.
Plaats reactie