Trein in India
Trein in India
Ik zit eraan te denken om een maandje te gaan reizen in Zuid-india. Mijn vraag gaat over het reizen met de trein.
Hoe lang moet je nou van te voren reserveren voor de trein en kan je altijd mee op de dag dat je wilt? Moet je naar het station om te reserveren of gaat dat via reisbureautjes net als in ZO azie? Vind het nog wat onduidelijk. Wil niet in de laagste klasse reizen maar de gemiddelde klassen. Voel er weing voor om telkens een paar dagen te moeten wachten op een treinreis.
Hoe lang moet je nou van te voren reserveren voor de trein en kan je altijd mee op de dag dat je wilt? Moet je naar het station om te reserveren of gaat dat via reisbureautjes net als in ZO azie? Vind het nog wat onduidelijk. Wil niet in de laagste klasse reizen maar de gemiddelde klassen. Voel er weing voor om telkens een paar dagen te moeten wachten op een treinreis.
Re: Trein in India
Met de trein door India reizen is erg goed te doen. Je moet wel van een aantal dingen op de hoogte zijn om het gemakkelijker te laten verlopen
. Je hebt een speciale "tourist quota" wat inhoudt dat deze plaatsen per dag gereserveerd zijn voor touristen om met de trein te reizen. Treinen in India zitten maanden van te voren volgeboekt maar als toerist kun je dus toch kort van te voren boeken dankzij deze quota.
Heb je dit artikel ook al gelezen? Daar staat het in detail uitgelegd: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... si607.html
Ik vond het in ieder geval een prettige manier van reizen en ook erg goedkoop.

Heb je dit artikel ook al gelezen? Daar staat het in detail uitgelegd: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... si607.html
Ik vond het in ieder geval een prettige manier van reizen en ook erg goedkoop.
Heb dat wel gelezen maar was misschien wat veel info. Waar jij het over hebt met de tourist quota is mij nu duidelijk. Bedankt!
Persoonlijk heb ik alles op het station geregeld. 1 keer via een bureautje, maar dit was wel meteen een stuk duurder. Soms boekten we een aantal dagen van te voren, bij de kleinere stations (varkala) kon dit alleen op de dag zelf. Veel succes!
Qreply
Ik vraag me zelf ook af of ik het beste de treinen kan reserveren voordat ik weg ga, of dat dit met de touristenquota nog wel een dag van te voren gaat. Het liefste wil ik alles gewoon daar regelen omdat ik nergens aan vast wil zitten, maar ik wil ook niet het risico lopen niet optijd terug te kunnen naar Delhi en dus mijn vlucht te missen. Of dat het misschien helemaal niet mogenlijk is sommige plaatsen te bezoeken. Wat raden jullie aan voor een bezoek van 3 weken in de zomervakantie?
Reisverslagen: http://bjornvanbeek.reismee.nl/
Wij hebben ritten vastgelegd die we wisten en wel steeds een week reserve aangehouden. Want vol is vol, ook met toeristquota. Het boeken gaat ook het beste bij het loket op het treinstation en ook is daar vaak "touristpolice" aanwezig die je kunnen helpen plannen en een uitgebreide timetable hebben.
Kan je dan op een station ook alvast ook reizen van bv 2 weken verder op plannen?
Wel nuttige info die hier geplaatst wordt. tnx!
Wel nuttige info die hier geplaatst wordt. tnx!
Volgens mij wel. Ik weet niet precies hoe ver van te voren je kunt boeken maar twee weken lijkt me geen probleem.
Je moet wel atijd zorgen dat je zelf goed weet welke trein je moet hebben en wat het kost. Er worden soms (ook door mensen die je moeten helpen) nog wel eens truukjes uit gehaald. (B.v. je te veel laten betalen, wisselgeld "vergeten terug te geven" of een WL ticket geven terwijl je om een ander ticket hebt gevraagd) . Ook moet je altijd nadrukkelijk vermelden dat je géén waitinglist ticket wilt hebben. Ook dit staat aangegeven op je ticket.(met WL) anders heb je bij je zitplaats een nummer toegewezen gekregen.
Je moet wel atijd zorgen dat je zelf goed weet welke trein je moet hebben en wat het kost. Er worden soms (ook door mensen die je moeten helpen) nog wel eens truukjes uit gehaald. (B.v. je te veel laten betalen, wisselgeld "vergeten terug te geven" of een WL ticket geven terwijl je om een ander ticket hebt gevraagd) . Ook moet je altijd nadrukkelijk vermelden dat je géén waitinglist ticket wilt hebben. Ook dit staat aangegeven op je ticket.(met WL) anders heb je bij je zitplaats een nummer toegewezen gekregen.
er wordt veel voor gewaarschuwd dat de treinen in india overvol zijn, tot op heden heb ik er geen last van ondervonden.
wanneer ik met de trein wil reizen zoek ik van te voren op hoelaat deze gaat (en hoe lang de rit duurt, varieert per type trein) Ik kijk of er plaatsen beschikbaar zijn soms op http://www.indianrail.gov.in en ga een uur van te voren naar het station om een ticket te kopen.
De enige ticket die ik gereserveerd heb was de trein vanuit Udaipur naar Mumbai, deze trein was erg druk door de kerst.
Zelfs vlak voor oud en nieuw kon ik per trein onder "tourist quota" naar Goa reizen, de locatie waar elke tourist zich bevond tijdens oud en nieuw.
Edit: Oh bagger, zag net dat dit bericht in 2012 gepost was..... Mijn fout!
wanneer ik met de trein wil reizen zoek ik van te voren op hoelaat deze gaat (en hoe lang de rit duurt, varieert per type trein) Ik kijk of er plaatsen beschikbaar zijn soms op http://www.indianrail.gov.in en ga een uur van te voren naar het station om een ticket te kopen.
De enige ticket die ik gereserveerd heb was de trein vanuit Udaipur naar Mumbai, deze trein was erg druk door de kerst.
Zelfs vlak voor oud en nieuw kon ik per trein onder "tourist quota" naar Goa reizen, de locatie waar elke tourist zich bevond tijdens oud en nieuw.
Edit: Oh bagger, zag net dat dit bericht in 2012 gepost was..... Mijn fout!
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Al die mensen die 'googelen' of via de zoekfunctie op het forum op 'trein in India' zoeken, zullen anders heel blij zijn met je antwoord 

Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
-
- Reiziger
Hoi,
wij hebben in India veel met de trein gedaan en vonden dat echt prettig. Het was idd wel lastig om echt last minute wat te regelen en wij deden bij aankomst gelijk het vertrek regelen voor over een dag of twee. besluit je alsnog ergens anders heen te willen kan je het ook altijd wel aanpassen. Voor de laatste week hebben we alle reizen (3 geloof ik) in 1 keer geboekt omdat we zekerheid wilden dat we op tijd in Delhi aankwamen. halverwege die week hebben we dit nog een keer zonder problemen omgeboekt.
ik begrijp dat je nergens aan vast wil zitten en dag voor dag alles wil aankijken, maar als je niet zo heel veel tijd (maand) hebt is het best zonde als je ergens vast komt te zitten.
wij hebben in India veel met de trein gedaan en vonden dat echt prettig. Het was idd wel lastig om echt last minute wat te regelen en wij deden bij aankomst gelijk het vertrek regelen voor over een dag of twee. besluit je alsnog ergens anders heen te willen kan je het ook altijd wel aanpassen. Voor de laatste week hebben we alle reizen (3 geloof ik) in 1 keer geboekt omdat we zekerheid wilden dat we op tijd in Delhi aankwamen. halverwege die week hebben we dit nog een keer zonder problemen omgeboekt.
ik begrijp dat je nergens aan vast wil zitten en dag voor dag alles wil aankijken, maar als je niet zo heel veel tijd (maand) hebt is het best zonde als je ergens vast komt te zitten.