(woningbouw)huis in onderhuur?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Marij
Wereldreiziger

(woningbouw)huis in onderhuur?

Bericht door Marij »

Hallo!

Half 2009 wil ik voor een half jaar gaan reizen. Ik woon nu in een hele leuke bovenwoning waar ik ontzettend blij mee ben en waar ik ook graag na mijn reis graag weer zou willen wonen.
Bij mijn woningbouwvereniging mag je je huis in sommige gevallen onderverhuren. Je moet dan wel eerst een brief sturen en om toestemming vragen. Dit verzoek kan worden afgewezen. Ik weet niet wat de criteria hiervoor zijn.

Nu is dus mijn dilemma: vraag ik netjes toestemming aan mijn woningbouwvereniging (met de kans op afwijzing van verzoek en wat dan?) of doe ik het stiekum en laat ik iemand 6 maanden in mijn huis wonen en verhuur ik het onder (waar overigens ook gedoe van kan komen, zowel met de huurder als met de woningbouwvereniging als ze erachter komen).

Wat hebben jullie gedaan toen jullie op reis gingen en in een huurhuis woonden? Onderhuur met of zonder toestemming van de woningbouwvereniging? En wat zijn jullie (positieve / negatieve) ervaringen?

Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: (woningbouw)huis in onderhuur?

Bericht door bolletjeom »

ik heb mijn woningbouw vereniging gebeld en toestemming gekregen.
Uiteindelijk niet gebruikt overigens. ik mocht max 12 maanden een huurder er in zetten. Contract moest via hen lopen wat alleen maar fijn is want dat is dan ook een goed contract waarbij de huurders ook weer vertrekken

bel ze eens dat je misschien een baan krijgt, of stage in het buitenland. dus een flinke slag om de arm. Kan je altijd nog doen alsof dat niet doorgegaan is.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Heb toch maar mijn woningbouwvereniging gebeld i.h.k.v eerlijkheid duurt het langst. (alhoewel ik soms ook wel gemerkt heb dat je met eerlijkheid naar instanties toe je jezelf in de vingers kan snijden , maar goed..)

Bij mijn woningbouwvereniging moet je een zwaarwegend belang hebben, dus iets als studie of werk en dat aan kunnen tonen. Dan krijg je eigenlijk pas toestemming.

Nou zie ik mijn mooie reis al in duigen vallen. Want dat zwaarwegende belang heb ik niet. Nou ja ik vind van wel (reizen is van zeer zwaarwegend belang :) ) , maar zij zeer waarschijnlijk niet.
Ik had al eerder anoniem gebeld, maar toen konden ze me niet veel info geven (ze moeten weten waar je woont en wat voor soort type woning etc) Dus dit keer heb ik maar gewoon met mijn eigen naam gebeld en nu hebben ze dus een notitie gemaakt van het gesprek :{

Ik zou graag advies willen van andere reizigers. Hoe hebben jullie het geregeld met je huurhuis? De keus is : of het stiekum doen (met alle evt gevolgen van dien, ze weten nu immers van mijn plannen af) of het eerlijk doen en dan niet mogen verhuren en dus mijn hele fijne, leuke huisje kwijt zijn.

Anyone?
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

hoi Marij!

Ik ben net terug van mijn reis en heb tijdens mijn reis mijn onderwoning onderverhuurd! Naar mijn idee is de kans vrij klein dat hier iemand achter komt. En mocht iemand hier dan toch iemand achter komen dan komt dit waarschijnlijk doordat de bewoners van datzelfde huis van een andere etage er problemen mee hadden. Mijn advies is dus deze even te vragen of ze hier moeite mee hebben. Het helpt natuurlijk niet als je een luidruchtige/van harde muziek houdende bewoner hebt getroffen.
De woningbouwvereniging zal er zelf denk ik niet achter kunnen komen zolang de nieuwe tijdelijke bewoner geen overlast bezorgd. In de tijd dat ik op reis was heeft de woningbouwvereniging bij ons bijvoorbeeld vrolijk een nieuw slot op de deur gezet. En ja, hoe zou bijvoorbeeld een sleutelzetter nou moeten weten hoe de echte bewoner eruit ziet?

Als ik jou was zou ik het dus toch gewoon verhuren, wel lekker om bij thuiskomst ook weer gewoon een thuis te hebben!

Heb je nog vragen laat het me weten!
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ik zou wel echt uitkijken aan wie je het verhuurt, zodat het niet helemaal uitgewoond is als je terugkomt. En vergeet niet, huurders hebben tegenwoordig veel rechten, dus denk daar niet te makkelijk over! Misschien een familielid of goede vriend die er tijdelijk in wil?
bolletjeom
Reisexpert

als alles goed gaat met stiekem onderverhuren is er natuurlijk niets aan de hand
maar je wilt weten wat de risico's en de gevolgen zijn als het mis gaat.

Als je huurders overlast veroorzaken kan je door de mand vallen. Dit kan als gevolg hebben dat je contract wordt beeindigd door de woningbouw vereniging en dat je ook niet meer hoeft in te schrijven in de toekomst
hetzelfde gaat op als jij de huur niet meer betaald omdat je huurders dat ook niet aan jou betalen.
Dan ben je zelf financieel vrij ver van huis.

Als je het illegaal doet dan het liefst verhuren aan iemand die je vertrouwd. die de huur gaat betalen en geen overlast gaat veroorzaken. Een kennis is dan vaak het beste idee. Ook omdat die persoon eventueel je ouders kan waarschuwen als er post is van de woningbouwvereniging over nieuwe sloten etc. Je ouders kunnen altijd doen of ze namens jou de deur open doen voor een verwarmingsmonteur omdat je "net toevallig die week" op vakantie bent.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Ik heb flink door gespaard en heb de woning door betaald voor de peiode dat ik op reis was....tsja...flinke klap geld.. maar onze woningbouw is zeer streng en ik wilde toch geen risico lopen door onder te verhuren en later trammalant te krijgen. Dat vind ik het niet waard. Ook kun je als je onder huurt en je kunt aantonen dat je zoveel maanden huru hebt betaald lekker blijven zitten waar je zit...dus kom je terug en krijg je de mensen je huis niet uit.....om maar 1 van dat soort dingen te noemen...

Cheers!

Larissa
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Larissa schreef:Ik heb flink door gespaard en heb de woning door betaald voor de peiode dat ik op reis was....tsja...flinke klap geld.. maar onze woningbouw is zeer streng en ik wilde toch geen risico lopen door onder te verhuren en later trammelant te krijgen.
Mochten ze er al achter komen, dan kunnen ze je alleen het huis uitzetten via een gerechtelijke procedure. Mochten er geen incidenten zijn voorgevallen met je onderhuurders, dan betwijfel ik of de rechter überhaupt ermee instemt je het huis uit te gooien, dat gebeurt niet zo snel. Meer bij wanbetaling of tokkie gedrag.

Zelf zou ik een bekende of betrouwbaar persoon erin gooien. Volgens de regels mogen meerdere personen zich inschrijven als bewoner van de woning in de gemeente. De woningbouw kan alleen onderhuur bewijzen indien er een betaling plaatsvindt, je kan dit dus ook omzeilen via betaling aan ouders/cash.

Als laatste, ik zou dan altijd een KAMER onderverhuren, niet de hele woning. Dat laatste is altijd illegaal. En dan een hospitacontract van max 7 maanden, hierna krijgen ze idd rechten.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

In mijn woonplaats wordt veel gepraat...vinden de mensen leuk. Dus de kans dat ze er achter komen was zeer groot. Ze hebben zelfs proberen in te breken toen ik er niet was. Gelukkig was mijn pa die nacht in mijn woning anders was ik mooi het haasje.

Ik had er ook graag een bekende in gehad..maar al mijn vrienden en familie wonen al op zichzelf dus dat ging niet gebeuren helaas. Dan zit er toch niets anders op :-)
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
bolletjeom
Reisexpert

Het hospita contract is een goede. Er zijn overigens via rechtswinkels ook wel standaard contracten op te vragen waarbij de onderhuurder niet allerlei rechten krijgt na een tijdje.

Als alles goed loopt zal de woningbouw geen procedure tegen je beginnen om je het huis uit te zetten maar het is heel goed mogelijk dat je , als je ooit uit je huis vertrekt, niet meer via de woningbouw naar een ander huis van ze mag.
Mocht je ooit in je leven weer beroep willen doen op de woningbouwvereniging dan is dat een behoorlijk risico
In mijn plaats is er zo goed als geen particuliere verhuur, kopen zit er niet in en dus ook niet huren via makelaarskantoors (salaris eisen). Ik ben dus nogal afhankelijk de komende jaren (of langer) van de goodwill van mijn woningbouwvereniging
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Ik heb geen ervaring met een woning (onder)verhuren ofzo. Maar als jij de huur betaalt en iemand anders zit in je huis onder het mom 'ik pas op het huis', dan is er toch niks aan de hand.
Woningbouw hoeft toch niet te weten dat diegene die 'oppast' daar ook voor betaalt?
bolletjeom
Reisexpert

als je het zo simpel stelt niet.
en dit is te doen bij vrienden of bekenden. mensen die jij vertrouwt dat ze jouw ook betalen.
maar met vreemde wil je toch zelf ook zekerheid dat ze de huur gaan ophoesten en dus wil je dan een contractje.
Ook als jij zelf de huur over blijft maken kan je problemen krijgen als je huurder zich bijvoorbeeld niet gedraagd. Er zit ook wel een limiet aan het oppassen. maanden en maanden is niet aannemelijk.

als niets mis gaat is er niets aan de hand. Dat is hier al meerdere keren gezegd. Maar wat als het wel mis gaat.

Je moet er ook rekening mee houden dat diegene die gaat huren misschien wat rechten wil hebben. die wil je adres misschien gebruiken als postadres en dan is het geen oppassen meer. iemand anders bij je in laten wonen (doen alsof) moet je ook melden aan je woningbouw vereniging en toestemming voor krijgen. Een huurder wil misschien een inboedel verzekering om zijn spulletjes te beschermen tegen eventuele brand of diefstal ofzo.
tonnie

Bericht door tonnie »

ik ga vogende week een half jaar naar bulgarije maar heb een huur huis ik wil hem onderverhuren maar wie zeg als ik iemand vind of hij wel te vertrouwen is en dat hij geen kabaal maak als dat wel zo is en de woningbouw komt er achter moet ik er dan uit groetjes tonnie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Niemand kan garanderen dat er nites met het huis gebeurd of dat de woningbouw er niet achter komt. Het beste is om een bekende in je huis te halen. Of een partij in te schakelen die een geschikt iemand voor je vindt. Zie ook de tekst over je huis verhuren.
Plaats reactie