Java, Bali, Lombok (gili)

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Laurienenmarcel

Java, Bali, Lombok (gili)

Bericht door Laurienenmarcel »

Hoi!

Wij zijn van plan om rond augustus dit jaar voor ruim 3 weken te reizen in Indonesie. Ons plan is Java, Bali, Lombok (en de Gili eilanden) aan te doen. Enkel een startpakket kopen en de rest zien we wel. Zijn er mensen die deze route ook hebben gevolgd? Zo ja! Nog mooie, interessante tips voor ons?

Groetjes en alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Java, Bali, Lombok (gili)

Bericht door bolletjeom »

Die eilanden waren een onderdeel van een grotere reis. Mijn reisverhalen kan je lezen op www.bolletjeom.nl onder DEEL 1

Mijn tips. Laat Jakarta gerust zitten. Reis desnoods gelijk door als je tijd hebt naar bijv. Bandung. Ga in die regio naar de vulkanen en de heet water bronnen.
Trek minimaal 2 dagen uit voor yogjakarta en omgeving.
Ik kan je ook aanraden om een volle dag bij Bromo te blijven. Neem een goed boek mee want er is weinig te doen maar het is erg de moeite waard om die hele vulkaan en krater voor jezelf te hebben in die paar uur tussen de busladingen toeristen in!
Neem op Java eens de trein. Prachtige uitzichten en meer contact met de locale bevolking

Bali. Persoonlijk vind ik Kuta vreselijk. Doe Bali een plezier en verblijf (ook) ergens anders.
Padangbai was leuk en daar gaat ook de boot naar Lombok.
En Ubud natuurlijk
In lovina kan je met een bootje dolfijnen kijken maar wij zijn echt geschrokken van hoe dat er daar aan toe gaat. 40 bootjes duiken echt boven op de groep dolfijnen. Het was echt niet normaal, die beesten konden geen kant op.
Dus ik zou zeggen...sla de dolfijnen daar over. Je kunt vanuit Lovina wel met de brommer een erg leuk rondje rijden langs tempels, over kraterranden, langs sawa's en koffiefarms en afsluiten met een hotspring.

Gili....tja. Meno viel wat tegen. Het is zo ondiep met zee-egels dat je altijd een man met bootje moest huren als je wilde snorkelen of zwemmen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Op Gili Trawangan kun je wel gewoon vanaf de kant snorkelen. Het oosten is een optie, maar ook het noordelijke puntje is mooi om te snorkelen. Het is overigens wel een aanrader om ook een keer met een bootje mee te gaan, omdat je dan meer kans hebt om schildpadden (en soms haaien) te zien.

Verdere tips:

Java: http://www.ikreis.net/main.php?cid=16
Meer Java: http://www.outofasia.nl/set.php?cid=153 / http://www.outofasia.nl/set.php?cid=154
Bali en Gili: http://www.outofasia.nl/set.php?cid=43
Meer Bali: http://www.outofasia.nl/set.php?cid=150
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tommy
Reiziger

Bericht door Tommy »

Ik heb familie in Jakarta, dus wij "moesten" daar langs, maar als niemand je DWINGT om daarnaartoe te gaan, raad ook ik je aan om Jakarta over te slaan. Weinig aantrekkelijke stad.

Wij zijn van Jakarta met de trein naar Yogjakarta gegaan (wel luxe trein). Moet ik hier wel bij zeggen dat m'n tante haar chauffeur ons naar het station gebracht en naar de trein geleid heeft. Wij zeiden maar dat dat niet hoefde, maar achteraf waren we HEEL blij dat hij d'rbij was, want het station in Jakarta (ben de naam alweer kwijt, de grootste in ieder geval) is een nogal chaotische boel. Komen om de 5 minuten treinen op een spoor aan, in plaats van de NS-waargaatdetreinnaartoe-borden roepen ze daar om welke trein het is en wij snapten d'r echt geen hol van.
Is wel redelijk wat security en die heb ik toeristen de juiste trein op zien duwen, maarja, zal je net weer zo eentje treffen die met het verkeerde been uit bed is gestapt en daar zit je dan.

Van Yogja hebben we een tour naar de bromo geboekt (niet spotgoedkoop, maar ook zeker niet duur=ikweetnietmeerhoeduur). Van daar kun je kiezen of je weer teruggebracht wordt naar Yogja, of naar de ferry naar Bali. Dat deden de meesten dan ook. Zo heb je met de tour dus ook "gratis" vervoer naar de ferry naar Bali.

Eerste nacht zijn we in Kuta gebleven, wat ons nog redelijk meeviel. Na alle verhalen hadden we een Lloret de Mar achtig tafereel verwacht, maar dat viel me nog redelijk mee op een enkele Engelse walrus die blijkbaar geen geld meer voor kleding heeft na.

Vervolgens zijn we naar Gili Trawangan gegaan. Wij hadden gekozen voor de GiliCat fastboat (doet et in anderhalf uur geloof ik). Dit monster is wel BELACHELIJK (voor indo begrippen dan) duur. Geloof 80 euro ofzo. Wij hadden alleen ivm. schema geen zin om een dag aan reizen te verliezen. Toen we terug wouden zaten de fastboats vol en zijn we met de reguliere ferry geweest. Tamelijk primitief maar qua tijd nog wel te doen. Er vanuitgaande dat ze rekening met de GETIJDEN houden, wat ze dus niet doen. Zo kwamen wij tot onze verassing ook redelijk vlot aan bij Bali (uurtje of 5 stomen), maar OH wat is het frustrerend om de weg die je moet hebben te kunnen zien en vervolgens de motor van de boot uit te horen gaan. Tja, laagwater, boot kan niet aanleggen. Wachten we toch gewoon op hoog water? Dus daar zit je dan. Een uur of 4 voor je uit te staren. Nahja, "zit"? Zit je op het metalen dek wat je kleren met liefde een donkerder roet-tintje geeft. Feest dus, 07:00 opgestaan uit bedje in Trawangan en 22:30 hostel in Ubud gevonden. Met de fastboat had dit tripje slechts 2 uur geduurd.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij Gili Trawangan vonden tegenvallen. Wij zijn echte waterratten/duikliefhebbers en gingen dan ook naar GiliT om te snorkelen. Nou dat viel tegen. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al gezien hebt, maar wij vonden het onderwaterleven bij de kust van Trawangan (zowel oost als noord) bijzonder saai. Hierbij opgeteld dat je niet even rustig kan kijken, want het stroomt er behoorlijk. Het lukte ons eigenlijk alleen om onderwater tegen de stroom in te zwemmen. Wat je dan doet is over land een stuk stroomopwaards lopen en je dan weer met de stroom mee mee te laten nemen naar het plekje waar jij als een echte Duitser op het strand je KUIL gegraven hebt (lees: waar je strandlaken ligt). Dit is inderdaad een mogelijkheid, maar wij vonden het niet relaxt. Ik vind het juist leuk om wat rond te snuffelen en me net columbus te voelen als ik me een weg door het rif baan om vervolgens boven water te zien dat ik maar iets verder uit de kust ben dan eerst. Dat is d'r daar niet bij. Verder ligt er een band van aangespoeld dood koraal (per dag verschillend hoe breed) wat het betreden en verlaten van het water niet bemakkelijkt (wel prima mogelijk is hoor).
We hebben 2 duiken gedaan (Shark Point en de andere weet ik niet meer) en moet zeggen dat ik het eiland met duiken ook vond tegenvallen. Moet ik er wel bij zeggen dat we 2 weken eerder bij Sipadan waren, dus die analyse is misschien niet helemaal objectief.

Mocht je wel naar Gili gaan even een paar tips:

- Wij hadden moeite om telefonisch te reserveren en hadden ons ook laten vertellen dat een paar nachten geleden de toeristen op het strand geslapen hadden omdat alle hostels vol zaten (dit scheen ook echt het geval te zijn overigens). Toen we aankwamen kwam er gelijk een mannetje met een paardenwagentje aan en die vertelde ons dat we SNEL moesten zijn met een reservering. Als we met zijn paardje en wagen zouden gaan zouden we voor de andere medepassagiers zijn. Vonden wij wel wat inzitten, dus we hebben maar toegestemd (was ook maar een euro ofzo). Koffers (ja wij hadden koffers) in het karretje, wij in het karretje, klikklakklikklak en hoppa, je was d'r alweer. Kon de plek waar we uit de boot gestapt waren nog makkelijk zien. Moraal van dit verhaal: Het oostelijke gedeelte is allemaal prima te belopen en laat je niet strikken voor een paardenkarretje om een hostel te zoeken (als je in het oostelijke deel wilt verblijven -waar alles is-). Niet zozeer omdat je dan je euro kwijt bent, maar meer omdat je nogal voor lul staat tegenover iedereen op het strand en in de eettentjes die zien dat d'r weer een ingestonken is.

- Prijzen zijn behoorlijk onderhandelbaar. Wij hadden voor een redelijk luxe accomodatie gekozen (Bluebeach cottages, alleen dan geen cottage) en daar kreeg ik in 2 zinnen 75.000 per nacht van de prijs af.
Hoorde van een stelletje waar we mee optrokken (en die nogal van het hardcore-tot op het bot-afdingen waren) dat zij echt maar de helft betaalden van wat de rest van de gasten in hetzelfde hostel betaalden.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

even een reactie naar aanleiding van toms verhaal

de trein opstappen is geen probleem in jakarta. er duwt iemand je idd gewoon het juiste treinstel in 8-)

Gili en Sipandan vergelijken is idd niet eerlijk. Niet 1 eiland mag vergeleken worden met Sipandan...daar valt gewoon niet aan te tippen.

Verhaal met de ferry komt me enigzins bekend voor. we hebben ook 2 uur liggen wachten op een halve meter van de haven op Lombok. Maar het scheelt zo veel geld dat ik het wel wil aanraden als je tijd zat hebt.

De stroming rond de eilanden is idd niet grappig. Ik vond het soms zelfs eng. Vooral op het eiland waar wij zaten. Meno. als je daar de afslag mistte moest je over een onmogelijk stuk rif zien te komen.
Als accommodatie vol zit op een eiland regel je gewoon een mannetje met een bootje die je naar 1 van de andere 2 eilanden kan brengen...geen probleem
Paardenmannetjes zijn niet zo slim. die van tom wel maar die om Meno niet. Die vroegen 5 euro...wat meer is dan een gemiddelde overnachting...als die sukkel nu gewoon 1 euro had gevraagd had ie 5 ritjes gehad en nu niet 1
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Jenny zei dat je schildpadden kon zien als je met een bootje de zee op ging (snorkeltour dus).
Heb ik gedaan, en inderdaad schildpadden gezien. Dag later zag ik er één gewoon voor de kust van Trawangan.
Lucky me!
Tot nu toe is er niet veel positiefs gezegd over de Gili's, maar de stranden van Bali vind ik helemaal niets. Ze missen ook de backpackerssfeer. Lembongan is wel een leuke optie. Makkelijker te bereiken en qua strand het moosite vind ik persoonlijk.
Qua duiken positieve ervaring bij Tulamben (scheepswrak met véél vis).

Maar ... en dat heeft nog niemand gezegd ... ik vind 3 weken te kort om én Java én Bali én de Gili's te doen.
Denk dat je in jouw tijdsbestek de Gili's dus best kan laten voor wat het is (doe het een volgende keer met Lombok e.d. ;) ).
Java heeft veel te bieden en er zijn al een paar leuke tips gegeven.
Nog 2 van mij:

Tip 1:
Pangadaran, ergens tussen Bandung en Yogia.
Strand met klein nationaal park met verrrrrrassend veel dierenleven. En iets er vandaan heb je de Green Canyon. Ook de moeite waard.
Overweeg de mogelijkheid om, als je naar Yogia gaat, een stuk per boot te doen. Lekker relaxed!

Tip 2:
Kawah Ijen, tussen Bromo en Bali.
Héél speciaal! Niet alleen mooi, maar ook pakkend omdat de omstandigheden waarin de sulferdragers hier werken vreselijk zijn. Je kan dit helemaal op je eentje doen voor een prikje. Neem dus niet zo'n dure tour of zo.

Terwijl iedereen het steeds over de Bromo heeft, vind ik Kawah Ijen evenwaardig. Maar je moet je wel even de moeite doen om af te dalen tot onder in de krater (natte doek voor je gezicht en bril), iets wat die tours niet doen.
Laatst gewijzigd door kohraya op 18 feb 2009 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

kohraya schreef: Maar ... en dat heeft nog niemand gezegd ... ik vind 3 weken te kort om én Java én Bali én de Gili's te doen.
Denk dat je in jouw tijdsbestek de Gili's dus best kan laten voor wat het is (doe het een volgende keer met Lombok e.d. ;) ).
Ik vind 3 weken ook te kort, ikzelf zou in de 3 weken OF naar Bali en Lombok gaan, OF naar Java. Maar dat roep ik al in bijna iedere post die ik plaats over Indonesie, dus dat wilde ik nu eens niet doen :P

Pangadaran is zeker een aanraden. Met een bootje door de Green Canyon, wandelen tussen de aapjes, de enige jungle op Java en een prachtige (optionele) bootreis vanuit Cianjur om er naar toe te gaan of weg te komen (van/naar Yogya). Ziw ook http://www.ikreis.net/main.php?cid=31

Iljen heb ik helaas nog nooit bezocht, maar dit staat wel op mijn lijstje.

Enneh, Tulamben is ook mijn favo duikstek. Volgende maand weer *O*
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Laurienenmarcel

Bericht door Laurienenmarcel »

Hoi Iedereen,
Bedankt voor alle reacties! Hier hebben we zeker wat aan. Misschien dat we idd maar 2 plekken moeten kiezen...
Groetjes!
Inge66

Bericht door Inge66 »

Wij vonden de Gili eilanden super, zijn op Gili meno geweest ( tip: Malias child,bungalow op strand) en Gili trawangan. Op gili meno kun je idd een vissersbootje charteren en grote schildpadden zien. Verder erg rustig eiland dus 2 nachten is genoeg!
Op Bali vonden wij Padangbai geweldig. Hier worden veel ceremonies gehouden en is gewoon een erg relaxed plaatsje. ( tip: Topi inn, backpackers hostel van nederlander, supergezellig en heerlijk eten! )

Veel succes :)
febelien

Bericht door febelien »

Hej,

Het lijkt me zo'n ongelooflijk zalig land.
Was het niet dat mijn budget ervoor veel te laag is, was ik er al lang.
Maar dit blijft voor mij een droom die ik echt wil verwezenlijken, zo met een stuk of 5 vrienden. En het spookt eigenlijk iedere dag door m'n hoofd (reizen in het algemeen.)

Jullie reisplanning (vliegtuigmaatschappij, hotel/cottages, boot-trips, kosten etc...) zijn daarom zeer welkom!
Ik zoek een zo goedkoop mogelijke planning, hoef niet persé naar Bali, maar wil zeker naar Lombok.
(rinjani, the temples of java, sumatra.)

Mailen kan naar febeliende@hotmail.com

Bedankt en lieve groetjes.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik neem aan dat je al deze informatie al gelezen hebt over Java en Bali en Lombok?

Ik verwacht namelijk niet dat mensen je een kant en klare oplossing gaan bieden, het mooie van zelfstandig reizen is dat je zelf e.e.a kunt uitzoeken :) Ook is het prettiger voor andere mensen dat de informatie (openbaar) op een forum geplaatst wordt zodat die er ook wat aan hebben en misschien zelfs extra aanvullingen kunnen geven :)

Voor hoe lang ga je precies weg? Wat is je budget en wat wil je sowieso gezien hebben?
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Ik denk dat Lauri en Marcel inmiddels alweer bijna terug zijn/komen, want het is nu al 29 sept. en ze zouden rond aug. weggaan.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Mijn reactie was ook meer voor febelien :) Maar die heeft zo te zien niet meer gereageerd.
Plaats reactie