Zit wat in. Hoewel ik er vaak best in slaagde om een hele nacht door te slapen, was uitslapen als dat eens een keer echt nodig was er meestal niet bij. Je wordt altijd wel ergens wakker van. Verkeer, buren (wat kunnen die locals toch luidruchtig zijn, 's morgens vroeg al over de gangen schreeuwen enzo, tv's op standje 10...), en ook personeel. Vooral in Bolivia schreeuwen ze continue tegen elkaar ipv even naar elkaar toe te lopen. Als ik ergens een kort lontje kreeg was het ook erg vaak om geschreeuw/lomp gedrag terwijl ik bekaf was/moest slapen. Soms is het verkeerde zuinigheid om in heel goedkope landen ook heel goedkope slaapplekken te zoeken (omdat dat nou eenmaal moet van jezelf). Ik heb in Bolivia bv ook een keer een behoorlijk goeie hotelkamer gevonden voor 8 Euro. Ideaal om een beetje bij te komen. Toch kan een dorm soms ook heel goed uitpakken. Ik heb dorms gevonden met heel goede matrassen. Als je dan in een laag bed heb in een 4-pers dorm (en die ook nog eens niet helemaal vol zit), dan kan dat prima uitpakken. Het blijft een beetje puzzelen he..... De volgende keer zou ik het toch iets anders aanpakken: toch wat vaker dormbedden in de betere, bekende hostels. Ja, dan dus wel de duurste dormbedden (4-pers enzo) en niet op een 10-pers dorm...bolletjeom schreef:goed slapen is zeker belangrijk en dat is ook iets dat mij echt kan opbreken tijdens het reizen.
Je slaapt eigenlijk nooit lekker een hele nacht door zoals thuis.
Vooral in goedkope landen kan je de buren een pagina van hun boek horen omslaan en in dure landen lig ik in dorms.
Dus van herrie word je al tig keer per nacht wakker en als je matras dan ook nog een ruggebreker is![]()
mijn slechte reisweken (losse weken..niet weken achter elkaar) qua humeur zijn vrijwel altijd terug te herlijden tot een lange reeks van slechte nachtrust.
Ander puntje: omdat ik in m'n eentje reisde, kwam ik vaak in gekke, kleine achterafkamertjes terecht. Helemaal niet gek. Het uitzicht is meestal nul (op muren enzo), maar een mooie kamer aan de straatkant krijg je vaak spijt van als er 's morgens vroeg heel oude, afgeragde bussen onder je raam doorrijden....