Slaap jij goed op reis?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
El Niño
Reisexpert

Slaap jij goed op reis?

Bericht door El Niño »

Eigenlijk kwam dit onderwerp naar boven in een ander topic. Omdat het iets is dat veel mensen bezig houdt (mij iig wel :-)), heb ik er een nieuw topic van gemaakt. Val jij in de categorie "als ik maar een bed heb" of is goed slapen echt belangrijk voor jou?
bolletjeom schreef:goed slapen is zeker belangrijk en dat is ook iets dat mij echt kan opbreken tijdens het reizen.
Je slaapt eigenlijk nooit lekker een hele nacht door zoals thuis.
Vooral in goedkope landen kan je de buren een pagina van hun boek horen omslaan en in dure landen lig ik in dorms.
Dus van herrie word je al tig keer per nacht wakker en als je matras dan ook nog een ruggebreker is ;(

mijn slechte reisweken (losse weken..niet weken achter elkaar) qua humeur zijn vrijwel altijd terug te herlijden tot een lange reeks van slechte nachtrust.
Zit wat in. Hoewel ik er vaak best in slaagde om een hele nacht door te slapen, was uitslapen als dat eens een keer echt nodig was er meestal niet bij. Je wordt altijd wel ergens wakker van. Verkeer, buren (wat kunnen die locals toch luidruchtig zijn, 's morgens vroeg al over de gangen schreeuwen enzo, tv's op standje 10...), en ook personeel. Vooral in Bolivia schreeuwen ze continue tegen elkaar ipv even naar elkaar toe te lopen. Als ik ergens een kort lontje kreeg was het ook erg vaak om geschreeuw/lomp gedrag terwijl ik bekaf was/moest slapen. Soms is het verkeerde zuinigheid om in heel goedkope landen ook heel goedkope slaapplekken te zoeken (omdat dat nou eenmaal moet van jezelf). Ik heb in Bolivia bv ook een keer een behoorlijk goeie hotelkamer gevonden voor 8 Euro. Ideaal om een beetje bij te komen. Toch kan een dorm soms ook heel goed uitpakken. Ik heb dorms gevonden met heel goede matrassen. Als je dan in een laag bed heb in een 4-pers dorm (en die ook nog eens niet helemaal vol zit), dan kan dat prima uitpakken. Het blijft een beetje puzzelen he..... De volgende keer zou ik het toch iets anders aanpakken: toch wat vaker dormbedden in de betere, bekende hostels. Ja, dan dus wel de duurste dormbedden (4-pers enzo) en niet op een 10-pers dorm...

Ander puntje: omdat ik in m'n eentje reisde, kwam ik vaak in gekke, kleine achterafkamertjes terecht. Helemaal niet gek. Het uitzicht is meestal nul (op muren enzo), maar een mooie kamer aan de straatkant krijg je vaak spijt van als er 's morgens vroeg heel oude, afgeragde bussen onder je raam doorrijden....
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Slaap jij goed op reis?

Bericht door Larissa »

Meestal slaap ik voor geen meter. Maar ik word er gelukkig ook niet chago van. Wel aan het einde van een week een beetje wazig :-) en dan heb ik 1 nacht waarin ik als een blok in slaap val.

Vooral op campings doe ik geen oog dicht. Sochtends zijn de mensen al vroeg wakker ondanks dat het de avond daarvoor ontzettend laat is geworden. (slapen ze uberhaupt wel :? )Maar de grootste veroorzaker zijn die achterlijke luchtbedden.
Ik ben dus eigenlijk snachts heel vaak aan de wandel.

In Australie heb ik in bijna geen enkel hostel een bed gehad die lang genoeg was. Vooral mijn vriend had daar wat problemen mee ( tegen de 2.00m) . Sommige hostels, vooral de wat kleinere ( guesthouse) heb ik wel enig zins kunnen genieten van een nachtrust ook omdat het wat rustiger was dan in grotere hostels. In andere hostels leefden ze 24/7..

Het enige leuke aan thuiskomen na een trip is dat je eindelijk weer in je eigen bedje ligt :-)
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Soms slaap ik goed maar soms ook totaal niet.

Er zijn ook nachten waarin ik vaak wakker wordt en dus niet goed slaap. Soms van andere mensen en soms misschien zelfs van mijn eigen gesnurk (wat ook irritant is voor anderen natuurlijk).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
traveller
Vakantieganger

Bericht door traveller »

Ik ben zo iemand die eigenlijk overal kan slapen, herrie of geen herrie, slecht matras of niet :) Daar wordt je wel heel gelukkig van hoor! Alleen in het vliegtuig is het wat lastiger, omdat je dan toch half zit.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Meestal slaap ik voor geen meter. Maar ik word er gelukkig ook niet chago van. Wel aan het einde van een week een beetje wazig :-) en dan heb ik 1 nacht waarin ik als een blok in slaap val.
Dat wazige gevoel herken ik! Waardeloos, want je wilt alles bewust meemaken....
Bij mij is het trouwens ook een vicieuze cirkel. Als ik moe ben, heb ik ook weinig eetlust. Al met al wordt het er dan dus niet beter op...

Nog eentje: welke kamers moet je nog meer niet hebben? De kamers dichtbij de bel vd receptie. Je wordt wakker van elke nachtuil die terugkeert naar het hostel......Ik heb het 1 keer meegemaakt op een doordeweekse dag. Maakte niet uit, want het hostel was sowieso klote. Volgende ochtend gelijk weg. Ken ook een verhaal van een dame die in Chili een dure kamer nam, omdat ze niet in een dorm wilde slapen (24.000 pesos = 48 dollar...). Hele nacht geen oog dichtgedaan door die bel, en ze is de volgende ochtend snel naar een dorm gevlucht :-)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

welke kamers je niet moet hebben? waarschijnlijk herkenbaar voor jullie allemaal: willekeurige kamer op khao san road, bangkok!
ik trilde daar letterlijk mn bed uit met de eindeloze drum n' bass.... (ook apart daar; ik sta vroeg op tijdens het reizen 5-6 uur, en als ik dan khao san road op liep waren de enige andere "wakkere mensen" figuren die nog steeds aan het doorzuipen waren :? )

ook niet prettig is een nachttrein waar steeds mensen in en uit stappen en om de twee uur je kaartje wordt gecontroleerd :N (echt! in spanje werden we continu wakker gemaakt door dezelfde conducteur die ons kaartje wou zien o|O )

of een nachtbus in india waar je het bagagerek in moet
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Nog eentje ;) . Wat ik ook enorm waardeloos vind is als je een beetje vroeg aankomt met een nachtbus en niet meteen je bed in kunt duiken voor een tukkie! Ok, een uurtje gaat nog wel (je vind een kamer maar ze moeten hem nog schoonmaken). Maar ik kwam ook een keer ergens om 6.00 aan, had iets gereserveerd en moest tot 12 uur (slaapdronken) ronddolen totdat ik die kamer in kon. Sindsdien niet meer gereserveerd als ik in zo'n "tijdconstructie" terechtkwam ;)
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Ik had speciaal in een hostel in Airlie Beach een kamer gevraagd aan de achterkant. Voorkant zat aan drukke weg..Mooi dachten wij ondanks de peperdure prijs...zitten we toch precies met onze kamer boven een afvalstort....met 35 graden lekker broeien...jee..

In Melbourne zat ik tegen het randje aan om ook heavy metal fan te worden..nacht na nacht....zucht...
ErikB schreef:Dat wazige gevoel herken ik! Waardeloos, want je wilt alles bewust meemaken
In HongKong was het helemaal mooi, zo wazig als een konijn bij gebrek aan slaap en dan gewoon bijna niet op de kamer passen..was een kamer (tje) bij Charlie Chan guesthouse, kon douchen boven de plee ( handig :? )geen raam...heerlijke geur van zweetsokken...bed hield op bij mijn knieen..zucht....kan niet wachten tot de volgende reis!!!! *O*
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha, dit wordt echt een zeikonderwerp. Laat maar komen mensen! Past bij onze volksaard (dat klagen), dus komt vast goed *O*
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik ben mijn nachtrust heel hard nodig door een chronische ziekte daarnaast moet ik ook niet te veel willen want dan gaat het alsnog mis ;)

maar goed goede nachtrust krijgen is nog wel eens lastig, gelukkig scheelt het dat als ik eenmaal slaap wel door het meeste heen slaap en dan ook nog wel aardig kan uitslapen ook op grote dorms..

dit jaar had ik het beste bed in de goedkoopste kamer, was in macedonie, een kamer die niet in de zon kwam te liggen en zo'n zonnescherm waardoor je niets meer ziet in de kamer en nog een goed bed ook en dat voor 5 euro! doordat het half in de grond lag en niet in de zon kwam bleef het er heerlijk koel en ja dan slaap je echt super goed..

nachttreinen slaap ik redelijk in zolang je maar niet te veel grenzen passeert waarbij je telkens je paspoort moet laten zien..

maar goed als ik maar een redelijk bed heb en door kan slapen is het goed... op keiharde bedden moet ik niet langer dan 1 a 2 nachten slapen anders kan ik daarna niet meer lopen, zelfde probleem heb ik met luchtbedden in de tent, maar voor de meeste dingen is wel een oplossing te vinden!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

HA!! mopperen!!!

Om eerlijk te zijn ben ik niet een hele moeilijke slaper. Ik slaap over het algemeen snel in en ook wanneer ik midden in de nacht wakker word slaap ik snel weer door.
Maar...ik sta na een nacht in een dorm waar 6 keer mensen zijn binnen gekomen redelijk fit op. Vind ik zelf. Tot ik een paar dagen later met wallen op mijn enkels loop en dus toch niet zo uiterust bleek.

Ik vind slapen in een trein echt leuk! doe het bijna voor mijn plezier. lekker heen en weer geschommelt worden. ok. het is erg krap. en te heet of te koud. maar ik vind dit wel een echt reisgevoel geven. Maar......die keer dat ik het eerste bed naast de WC had was ik wel blij met mijn tijgerbalsem dat ik onder mijn neus kon smeren tegen vieze luchtjes

ik slaap liever op een kale houten vloer (die niet koud is) dan op een soort hobbeldebobbel matras zoals je ze in Laos vind.
Ik heb namelijk chronische gewrichtsklachten dus als ik slecht lig heb ik ook echt dagen pijn. Maar zolang het niet heel koud is kan ik daar meestal wel me leven maar ik lig er dus wel eens een nacht wakker van.
Heb een paar houdingen waarmee ik prima kan slapen op de vloer en opsta zonder al te stijf te zijn. J. is daar jaloers op.

nu moet ik sowieso altijd tig keer per nacht wakker worden om me om te draaien. Wanneer ik me omdraai in mijn slaap dan schiet de kramp in mijn kuiten. dus ik heb me aangeleerd om altijd wakker te worden om me om te draaien. Ik ben dus wel gewend om niet in 1 ruk door te slapen.
Toch zou ik het niet erg vinden als mensen wat meer rekening hielden met een ander.
stukje uit mijn reisverslag uit Laos:
Ik ga vroeg naar bed zodat ik warm kan worden onder de dekens. Om middernacht komen mijn nederlandse buren thuis. Ze komen al giechelend tot de conclusie dat de muren zo dun als karton zijn. In plaats van dan hun mond te houden zodat alle andere gasten kunnen slapen gaan ze er even goed voor zitten en kletsen en lachen de komende 2 uur vol.
Super irritant!!!!!!! Vooral omdat ik ze kan verstaan. In een andere taal doezel je er nog wel doorheen.
Auto-alarms :% In Ecuador was dat iedere ochtend mijn wekker.....en dus ook op tijden dat ik er nog lang niet uit hoefde
Het oproep tot gebed om 5.00 slaap ik dan na een paar nachten vlekkeloos doorheen. Vroeg iedere ochtend aan J of de moskee soms staakte. Had ik het gewoon niet gehoord....heerlijk.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mijn ergste slaapplaats was mijn kamer in Leeds begin dit jaar. Ik woonde in een studenthuis met 50 studenten (de staf accomodatie was vol :N ), die net bezig waren aan hun revisions. In de praktijk hield dat in dat er tot 's ochtends vroeg lallende en dansende mensen op de gang stonden, met luide muziek. Maar het ergste waren de branddeuren: elke keer als er iemand naar een andere kamer ging om verder te drinken of naar de WC moest dreunde ik letterlijk uit mijn bed.

Ik verheugde me op de weekenden, want dan ging iedereen naar de disco onder mijn raam, en dan wat het betrekkelijk rustig (alleen harde muziek, in de foute steil).

Na een paar weken werd ik, in combinatie met een veeleisende baan, helemaal gestoord. Klagen bij de housing agent hielp niet, er kwamen alleen maar loze beloftes. :'(

Mijn werkgever heeft uiteindelijk iets anders voor me geregeld...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

mijn eerste kamer (in een studentenhuis met 50 kamers) was naast de toiletten! :? ik wist niet hoe snel ik in de eerst vrijkomende andere kamer moest trekken!

herinner me ook een leuk slaapplekje in Padangbai op Bali. Mooi groot open houten huis. heerlijk voor de frisse licht die door het pand waaide...maar de kleine strandbar zonder klanten probeerde met echt hele vreselijke muziek heel hard om aandacht te roepen. Ik haaat dat techno gedreun! doefdoefdoefdoefdoef..de hele nacht :?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha, leuk onderwerp he. Lekker zeiken c_/
Ik vind slapen in een trein echt leuk! doe het bijna voor mijn plezier. lekker heen en weer geschommelt worden. ok. het is erg krap. en te heet of te koud. maar ik vind dit wel een echt reisgevoel geven.
Ik vind slapen op een boot erg leuk! De dormbedden op de Navimag boot: de beste dormbedden ever! Op de Galapagosboot had ik geluk: de bedden beneden had je erg veel last van motorgeronk :P
Auto-alarms In Ecuador was dat iedere ochtend mijn wekker.....en dus ook op tijden dat ik er nog lang niet uit hoefde
Ja, stelletje aso's, de rijkere Ecuadorianen en Bolivianen :( :( :( . Autoalarm op repeat. Minstens elk uur volgens mij. Tsja, hij kan gejat worden he......... :( :( :(
maar de kleine strandbar zonder klanten probeerde met echt hele vreselijke muziek heel hard om aandacht te roepen. Ik haaat dat techno gedreun! doefdoefdoefdoefdoef..de hele nacht
Herken is ook! Vreselijk! Is die jeugd van tegenwoordig gestoord ofzo ;) ? Ik ben per ongeluk een keer in zo'n tent beland in Quito. Tegen beter weten in toch naar binnen, maar langer dan een kwartier heb ik het echt niet uitgehouden (standje gehoorsbeschadiging!)! Maar eh, elke muzieksoort is irritant natuurlijk als je wilt slapen....
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ErikB schreef:
maar de kleine strandbar zonder klanten probeerde met echt hele vreselijke muziek heel hard om aandacht te roepen. Ik haaat dat techno gedreun! doefdoefdoefdoefdoef..de hele nacht
Herken is ook! Vreselijk! Is die jeugd van tegenwoordig gestoord ofzo ;) ? Ik ben per ongeluk een keer in zo'n tent beland in Quito. Tegen beter weten in toch naar binnen, maar langer dan een kwartier heb ik het echt niet uitgehouden (standje gehoorsbeschadiging!)! Maar eh, elke muzieksoort is irritant natuurlijk als je wilt slapen....

haha ik kan me dit nog herinneren van de nachtboot van noorwegen naar denemarken, is wel fijn zo;n hut want dan denk je de volgende dag uitgerust de auto in te stappen... niet dus na een uurtje slapen wakker gedreund en mijn beste vriendin waar ik mee was en ik konden beiden niet meer slapen, wij hebben ons dus maar weer aangekleed en zijn in die disco gaan zitten die er om een uur of 4 mee ophield, maar ja toen waren wij klaarwakker, nog een uurtje rondgestruind en daarna in de hut nog wat proberen te slapen uiteindelijk nog een half uurtje geslapen en het hele schip werd gewekt voor ontbijt en dat we van de boot af moesten... ondertussen ook ziek geworden van de airco, na een uurtje rijden auto op parkeerplaats gezet en rechtop zittend wat proberen te slapen.... maar ja was ziek geworden, gelukkig voelde beste vriendin zich na een uurtje wel zo fit dat ze naar haar huis kon rijden, mijn ouders hebben mij en mijn auto bij haar thuis opgehaald.. maar goed niet echt handig ;)
Plaats reactie