Is een vrouwenrugzak nou onzin of niet?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Inge77

Is een vrouwenrugzak nou onzin of niet?

Bericht door Inge77 »

Hé luitjes, heb me net aangemeld aangezien wij (m'n vriend en ik) vanaf februari gaan backpacken.

Heb al veel stukjes doorgelezen en we hebben er super veel zin in.
Naast het feit dat we alle opties bekijken en allebei onze lijst van to-do's hebben zit ik zelf vooral met het volgende...

Mijn vriend heeft al een goede rugzak maar ikzelf niet. Nu ben ik al in menig speciaalzaak geweest en heb ik ook de forums goed doorgespit. Wat ik steeds tegenaanloop is dat veel mensen op forums zeggen dat je echt niet te veel moet meenemen. Zo lees ik dat een 50liter rugzak echt wel maximaal is voor mijn postuur (en in het algemeen) omdat je met een lichtere rugzak veel meer plezier hebt tijdens je reis om allerlei redenen.

Als ik echter in winkels kom dan zie ik wel erg veel grote rugzakken en ook in de folders zie ik vaak juist bij de grotere (60 t/m 80ltr) dat die juist geschikt zijn voor het backpacken.

Mijn vriend is ook erg tevreden met zijn 80ltr rugzak en volgens hem zit er geen verschil in met een kleine rugzak voor mannen en een vrouwenmodel.

Na ja...mijn vraag. Eigenlijk zie ik door de rugzakken hihi het bos niet meer.
Moet ik nu een grote sterke ruige rugzak nemen of juist een kleinere misschien een vrouwenmodel als dat wel nut heeft?

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft (liefst iemand die niet bij een outdoorwinkel werkt maar echt eigen ervaring heeft en me niet de grootste duurste rugzak wil verkopen).

Heel veel reisgroeten :s),

Inge
Laatst gewijzigd door Inge77 op 18 nov 2008 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
tom
Reisexpert

Re: Is een vrouwenrugzak nou onzin of niet?

Bericht door tom »

een rugzak is iig erg belangrijk.
ik heb al jaren dezelfde en hij is nog steeds geweldig (na maanden alleen wordt ie ook wel je vriend ;) )

het belangrijkste is natuurlijk hoe die zit, hoe hij aansluit op je rug en of ie perfect in te stellen is.
inhoud kun je altijd wel mee vogelen dus ik zou niet teveel aan liters denken. jij bepaalt wat je meeneemt dus jij bepaalt ook welke grootte geschikt is voor het backpacken.
ik ben afgelopen jaar met mijn vriendin een rugzak gaan kopen (zij is best wel klein) en stond dus een beetje voor dezelfde keuze.
gouden tip: eindeloos passen totdat het klikt, dat je echt hebt; JA dit is m!

mijn ervaring is dat medewerkers van de kathmandu in utrecht je oprecht helpen uit tezoeken wat de beste tas voor je is.
ookal hebben we daar voor mijn vriendin wel een veel te dure tas gekocht maar ja :P

laat je helpen maar blijf wel kritisch
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik heb deze rugzak:
https://www.aroundtheglobe.nl/product-t ... si849.html

een 65 liter en dat is meer dan groot genoeg. Ik probeer tussen de 10 en 13 kilo mee te nemen en niet meer.
Het feit dat dit een vrouwen model is heeft met name voordelen wat betreft de vorm van de schouderbanden. Die lopen schuinweg onder je oksel terwijl bij een mannen model je borsten geplet worden. Ik vind dit echt een heel groot voordeel. Hiervoor had ik een mannenmodel en dat zat niet altijd lekker.
Verder is de heupband wat breder en dikker wat ook wel lekker is.

Pasvorm is heeeeel belangrijk. Je rugstuk moet te verstellen zijn. En dan heb ik nog 1 heeeel belangrijk punt: let daar heeel goed op want wij Nederlandse vrouwen zijn erg lang!! en die rugzakken worden voor een internationale markt gemaakt.
Ik ben net 1.70 meter. Niet groot dus...voor Nederlandse begrippen maar ik ben er nu dus achter dat de rugzak die ik nu heb eigenlijk een te kort rugstuk heeft. Wanneer ik hem op de langste maat heb staan leunt de heupband niet goed op mijn heupen. Mij rugzak is dus eigenlijk te klein. En te klein dus in ruglengte!! dat heef niets met inhoud te maken.

wat ik wel een super groot voordeel vind van de rugzak die ik nu heb is dat je met een rits hem helemaal open kan maken wat het zoeken naar je spullen heeeeel veel makkelijker maakt en heeeeel veel frustraties scheelt

lees ook eens het stukje over het kiezen van een rugzak:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si589.html
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Hi!

Ik had/heb een rugzak van 80L. Ik ben dan wel 1.80 dus voor mij goed. Ik had wel wat ruimte over maar dat kwam mooi van pas omdat ik nogal wat leuke dingetjes mee naar huis had genomen vanuit Australie. Ik kon dit dus mooi kwijt.
Ik heb wel een mannenmodel wat inderaad niet altijd even lekker zit. Ik heb eerst wel even moeten wennen aan het feit dat je borsten helemaal plat worden gedrukt. Maar na een paar keer dragen had ik daar ook geen last meer van. Mocht ik ooit weer een rugzak kopen ga ik toch wel even kijken of er ook vrouwenmodellen van 80 liter zijn. Zo niet wordt het toch weer een mannenmodel.

De keuze van een rugzak is echt persoonsgebonden. Wat wil je meenemen, hoeveel past erin en zeker belangrijk, hoe zit de rugzak. Sluit ie goed aan etc.. Ik ben van mening dat niet een bepaalde inhoud bepaald of hij goed is voor backpacken maar juist het comfort van de rugzak. En dan kom je weer terug op je wat jij prettig vind. Laat je niks wijsmaken over dat het voor vrouwen anders is. Ik heb samen met mijn vriend dezelfde rugzak gekocht. Tis maar net wat je zelf lekker vind!

Dus het wordt passen, passen en nog eens passen O-)
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
bolletjeom
Reisexpert

oja
en passen doe je dus niet met een lege rugzak. je propt hem vol met dingen die ook wat gewicht hebben.

Ikzelf vind de dikte van de schouderbanden ook erg belangrijk. hele goedkope modellen hebben vaak hele dunne bandjes die snel gaan snijden
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb geloof ik een vrouwenrugzak, ik ben net zo lang wezen passen tot ik een rugzak vond die lekker zat, met sommige tassen had ik al snel een zere rug of de tas irriteerde meteen, maar ben nu heel erg blij met mijn rugzak, al moet ik nog steeds leren om niet te veel mee te nemen ;)

dus de tip die ik heb is gewoon veel passen net als bovenstaande posters zeiden..
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat er rugzakken zijn die rekening houden met vrouwelijke lichaamsvormen :-). Ik ben zelf niet heel groot (1.80), maar kwam er achter dat de lengte van je rug belangrijk ik. Ik heb een relatief lange rug, en kon met gemak een 75+15 rugzak nemen. 50 liter is echt niks en ik raad iedereen aan om max mogelijke volume te nemen. Ook al stouw je hem niet helemaal vol, dan is het toch prettig om niet te hoeven proppen........

Bij het dragen is de truc om het gewicht op je heupen te laten hangen. Ik ben geen mietje en kon dat zware ding makkelijk dragen, maar had hem in eerste instantie niet goed afgesteld. Ondanks de brede banden kreeg ik al snel pijn in m'n schouders........
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Ik heb het gewicht ook altijd op mij heupen laten hangen. Draagt veel prettiger dan dat het gewicht aan je schouders hangt. Ben zelf 3 jaar geleden geopereerd aan mijn rug dus blijft een zwakke plek. Belangrijk dus om een goeie houding te vinden en het gewicht te verdelen waarbij het zwaarste punt op mijn heupen hing.
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

[quote="ErikB"]

Bij het dragen is de truc om het gewicht op je heupen te laten hangen.

quote]

Dit is inderdaad belangrijk. Er zijn rugzakken met verschillende maten. Ik loop met een Mac-Pac en heb maat 3. De heupband valt precies op mijn heupen en dat voel je onmiddelijk in de draagcomfort. Je kunt je hierover laten informeren bij de speciaal zaken. Daarnaast is die van mij 50 liter en dat vind ik voldoende. De rest kan bij je vriend in zijn tas ;)

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is geworden en waarom. Kun je dat laten weten? Veel plezier.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

He Bolletje, ben jij stiekum als Hariejak ingelogd ;) ?
Tsjonge zeg, 50 liter is niks....
bolletjeom
Reisexpert

nee hoor. Jeroen had gewoon zelf ingelogd en ik heb dan ook helemaal niets te maken met de inhoud van zijn vorige berichtje..... Al was
De rest kan bij je vriend in zijn tas
wel bedoeld om mij op de kast te jagen.
Hij klaagt namelijk altijd dat zijn tas te zwaar is om er vervolgens achter te komen dat ik zo goed als alle gemeenschappelijke spullen meesjouw naast mijn kleding en hij alleen zijn eigen spullen 8-)
Maar hij zegt dat zijn kleding zwaarder is omdat ie groter is :P
Meestal zit er maar een kilo verschil in onze tassen en zo'n grote man zou daar niet over moeten zeuren :P _O-

Maar we hebben dus beide een 50 liter rugzak. En wanneer we op reis zijn naar een gebied met een vast klimaat dan hebben we ieder tussen de 10 en 14 kilo bij ons. Wanneer de reis echt schommelt van vriezen tot tropisch dan is het soms ietsje meer.
Tijdens mijn laatste lange trip zat ik tegen de 15 kilo. Maar dat was dus omdat ik helemaal niks kon dumpen in de rugzak van Jeroen en ik door alle klimaten heen ging.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik heb ook de macpack en ook nummer 3 die is trouwens 70 liter en die van mijn man die heeft nummer 2 is 80 liter. Dus geen 50 liter dat zou namelijk erg klein is en de macpack is absoluut niet klein.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

@moira
ik zal hem vanavond eens naar zolder sturen om nog eens te kijken 8-)
en ik zie dat ik ook zit te liegen. mijn vorige was 50 liter. die ik nu heb is 65!
bolletjeom
Reisexpert

ik heb hem naar zolder gestuurd
het is een Macpac Rimu van 50+5 liter
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Een te ruime backpack gaat ten koste van het draagcomfort. Hij gaat dan echt hangen als een zak en schudden. Hoe strakker de inhoud, hoe stabieler hij draagt.
Plus je hebt het risico dat je te veel mee neemt. En zoals gezegd, MOET een backpack op je bekken gedragen worden. Je schouders dienen enkel om hem in evenwicht te houden.
Mijn vrouw zweert trouwens bij een vrouwenrugzak. Komt misschien vanwege haar uitgesproken vrouwelijke vormen :P

(betreft: Berghaus - C7 1 series 60+10 lady)
Plaats reactie