Geld

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
ingevos

Geld

Bericht door ingevos »

Ik ga in oktober 3 maanden naar Thailand, Cambodja, vietnam en Laos. Nu weet ik echt niet welk geld en hoeveel geld (dollars of nationale munteenheid)ik vanuit Nederland mee moet nemen.

Wie van jullie weet of er genoeg pinautomaten zijn in die landen (ABN-pasje)?
En is het beter dat ik overal met dollars betaal of kan ik toch beter de nationale munteenheid gebruiken?
En is het verstandig als ik van elke munteenheid iets meeneem vanuit Nederland want loop ik liever niet met veel contant geld op zak...

Sorry het zijn wat veel vragen, maar alvast bedankt!! :wink:
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hey Inge,

Je kunt prima pinnen in Thailand, hoe het in cambodja vietnam en laos zit weet ik niet precies, maar het lijkt me dat je daar ook met de thaise bath terecht kunt. Lees anders het stukje bankzaken over thailand eens. Ik lees net dat pinnen in cambodja lastig is.

Zelf neem ik altijd een credit card mee daar kun je bijna overal wel geld mee krijgen. Mogelijk dat Rudi en of Jenny je nog wat volledigere antwoorden hierover kunnen geven.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dollars meenemen voor de zekerheid, en gelijk bij aankomst locale valuta pinnen. In Thailand kun je prima pinnen, in die andere landen wellicht niet (Loas lijkt me lastig). Alleen met dollars betalen als de vraagprijzen ook in dollars zijn. Anders krijg je meestal toch een slechtere wisselkoers (logisch). Verder moet je gewoon genoeg dollars mee hebben als buffer, en als je ergens niet gelijk kunt pinnen bij aankomst in een nieuw land. Teveel locale valuata pinnen voor een grensovergang helpt ook weleens. Kun je die weer omwisselen in het nieuwe land.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

pinnen in Thailand en Vietnam is geen probleem. natuurlijk niet altijd in de kleinste dorpjes maar in steden en stadjes geen probleem
Je kunt al pinnen op het vliegveld.
ik neem nooit geld mee die kant op

Pinnen in Laos en Cambodja kan....soms, vaak, af en toe.....
De meningen zijn verdeeld.
Laat ik het zo zeggen. Wanneer je slim bent kan je pinnend die landen door. Kwestie van voldoende pinnen in de grotere steden en niet verrast zijn dat gehuchtjes geen pin hebben

Laos: Je kunt hier betalen met Thaise Baht en amerikaanse dollars. Omdat men met de dollar altijd afrond op hele dollars is dit niet zo gunstig. Ter plekke pin je Kip en ook al betaal je met baht of dollar, je krijgt Kip terug....en soms Baht
Echt overzichtelijk is het niet altijd

Cambodia: Je kunt er met de amerikaanse dollar betalen mits die er perfect uitziet. Ook hier kan je tegenwoordig pinnen in de steden
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Mijn ervaringen (tijd en situatie gebonden natuurlijk):

Thailand: geen enkel probleem. Thaise Baht zijn in de steden overal te pinnen en overal eigenlijk wel waar het wat drukker is.

Cambodja: ik heb er één keer gepind. Dat was bij een bank waar ik US$ uit de muur kreeg.

Laos: lastiger. In Vientiane (hoofdstad) heb ik geld uit de muur getrokken. Hoogste wat uit de muur kwam was 70.000 Kip. Dat heb ik 3 keer gedaan, dan had je zo'n 210 US$. Ik kwam ook iemand tegen (een andere backpacker) die zijn pasje kwijt was omdat het ingeslikt was door een automaat wat niet goed werkte (ik ben toen naar een andere bank gelopen :) ). Betalen kan overal in Kip en ook Baht en Dollars worden wel geaccepteerd. Op het vliegveld kun je alleen met US$ je visum aanschaffen (als je dat daar nog doet). Houdt daar rekening mee.

Hoeveel je mee moet nemen is altijd lastig. Ik denk dat ik zo'n 400 dollar meeneem en ook voor ongeveer 120 euro aan Laotiaanse Kip (heb ik nog liggen). Ik neem ook 150 euro ofzo mee en daar laat ik het wel bij denk ik. Dan heb ik 500 euro contant bij. Is dat veel of weinig? Ik heb echt geen idee.
bolletjeom
Reisexpert

of je geld mee moet nemen?
ik had niets toen ik aankwam in bangkok.
naar Laos heb ik toen baht meegenomen ter waarde van 100 euro ofzo. in thailand gepint.

op een andere reis via China Vietnam ingekomen. klein bedrag gewisseld aan de grens en daarna gepint. Cambodia op de eerste dag naar de bank gegaan en ongeveer $300 opgenomen voor de volledige periode in Cambodia
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Fijn om te lezen. Ik ga dus niet meer dan dat meenemen en misschien dat ik het aantal euro's maar naar 100 ga terugschroeven.

100 euro
400 dollar (= 320 euro ofzo)
+/- 120 euro aan Kip
wat andere restmunten e.d.

Meer als genoeg denk ik.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Vind ik nog vrij veel hoor. Ik ging altijd uit van een buffer van 300 dollar. Daar gebruikte ik wel eens wat van, en vulde dat weer aan als ik ergens dollars kom pinnen. Maar ik kwam dan ook niet in landen waar je nauwelijks kon pinnen. Mijn ervaring is wel dat als je teveel pint voordat je de grens over gaat (bv Thailand naar Loas), je ook goed wegkomt. Krijg je prima wisselkoersen. Logisch omdat geld van een buurland niet bepaald "vreemde" valuta zijn natuurlijk.
bolletjeom
Reisexpert

ik vind het ook veel hoor. ik heb 2 travellercheques a $100 en ongeveer $100 aan cash dollars bij me als backup.

in landen waar het lastig pinnen is probeer ik zo goed mogelijk in te schatten wanneer ik weer kan pinnen en hoeveel geld ik tot die tijd nodig heb. In azie heb ik een dagbudget van rond de 20 euro en vaak kan je wel 1 keer per week pinnen..of wisselen.
En dan vul je later je reserve voorraad weer aan.
Die travellercheques van mij reizen al jaren met me mee....nog nooit gebruikt. Moet ik binnenkort eens doen want de kwaliteit van hat papier gaat er niet op vooruit. :)
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

Hallo,

Wij zijn in Thailand, Laos en Cambodja geweest, en hebben nergens problemen gehad met pinnen. Thailand stikt van de ATM's (bij wijze van). Zelfs in minder toeristische plaatsen nog kunnen pinnen.

Laos is wel wat lastiger. Heb verschillende reizigers gehoord over pinproblemen in Luang Prubang. Zelf geen problemen mee gehad. Let wel, in weekeinden zijn de automaten soms leeg, of bijna leeg en je krijgt allemaal kleine briefjes (en aangezien de kip al niet zoveel waard is...).

In de LP 2008!!! stond dat je in Pakse niet kon pinnen met 'gewone pinpas', alleen met creditcard. Nou, wij hebben zeker 3 ATM's gezien (waarvan 1 gebruikt)...allemaal met maestro/cirusteken.

Ik zou je niet zo druk maken. Deden wij ook voor wij vertrokken, maar nooit gedacht "ownee, hoe doen wij dit". Ter plekke bekijken wanneer je hoeveel nodig denkt te hebben. Ga je een paar dagen naar minder toeristisch gebied, en zit je op dat moment in grote plaats met ATM... pin dan wat extra's 'just in case...'

Creditcard is zeker wel handig (vliegtickets e.d.). En verdeel het geld gewoon goed. Op je lichaam, in portemonnee, eventueel wat in de dagtas. En ook niet één persoon die het bij zich draagt. Travelcheques heb ik geen ervaring mee.

Succes en veel plezier. 8)
Voer eendjes, geen oorlog
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Erik schreef:Vind ik nog vrij veel hoor. Ik ging altijd uit van een buffer van 300 dollar. Daar gebruikte ik wel eens wat van, en vulde dat weer aan als ik ergens dollars kom pinnen. Maar ik kwam dan ook niet in landen waar je nauwelijks kon pinnen. Mijn ervaring is wel dat als je teveel pint voordat je de grens over gaat (bv Thailand naar Loas), je ook goed wegkomt. Krijg je prima wisselkoersen. Logisch omdat geld van een buurland niet bepaald "vreemde" valuta zijn natuurlijk.
Bedankt voor de tips (ook aan de rest). Fijn om een beetje inzicht te krijgen daarin (vorige keer had ik ook vrij veel bij volgens mij):

Ik verwacht wel langere tijd in Laos te zitten en ook op plaatsen waar zeker geen pinautomaten zijn. Daarom is het misschien toch verstandig als ik wat meer meeneem. Aan de andere kant heb ik er meestal een beetje een hekel aan om teveel contact bij te hebben.

50 euro
350 dollar (= 238 euro)
+/- 120 euro aan Kip
wat andere restmunten e.d.

Dan heb ik ongeveer 400 euro bij aan contanten. Daarme moet ik het zeker een dag of 20 vol kunnen houden. Genoeg buffer dus. Vorige keer kwam ik wel bijna zonder geld te zitten in Noord-Laos en heb ik op mijn laatste 10 euro (waarvan 4 euro geleend van een Nederlander waar ik een paar dagen mee op heb getrokken) de grens bereikt.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
ingevos

Bericht door ingevos »

Bedankt voor alle reacties!! hier kan ik zeker wat mee.

Ik denk dat ik ongeveer 200 dollar meeneem als een buffer zijnde, en dan pin ik in Thailand wel wat baht en hopelijk nemen ze het van me aan op plekken waar het pinnen niet is gelukt. :wink:
Plaats reactie