Mijn ervaringen (tijd en situatie gebonden natuurlijk):
Thailand: geen enkel probleem. Thaise Baht zijn in de steden overal te pinnen en overal eigenlijk wel waar het wat drukker is.
Cambodja: ik heb er één keer gepind. Dat was bij een bank waar ik US$ uit de muur kreeg.
Laos: lastiger. In Vientiane (hoofdstad) heb ik geld uit de muur getrokken. Hoogste wat uit de muur kwam was 70.000 Kip. Dat heb ik 3 keer gedaan, dan had je zo'n 210 US$. Ik kwam ook iemand tegen (een andere backpacker) die zijn pasje kwijt was omdat het ingeslikt was door een automaat wat niet goed werkte (ik ben toen naar een andere bank gelopen

). Betalen kan overal in Kip en ook Baht en Dollars worden wel geaccepteerd. Op het vliegveld kun je alleen met US$ je visum aanschaffen (als je dat daar nog doet). Houdt daar rekening mee.
Hoeveel je mee moet nemen is altijd lastig. Ik denk dat ik zo'n 400 dollar meeneem en ook voor ongeveer 120 euro aan Laotiaanse Kip (heb ik nog liggen). Ik neem ook 150 euro ofzo mee en daar laat ik het wel bij denk ik. Dan heb ik 500 euro contant bij. Is dat veel of weinig? Ik heb echt geen idee.