PADI curcus Cairns

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
elientjuhhh

PADI curcus Cairns

Bericht door elientjuhhh »

Goed het is bijna zover maandag avond vertrekken we naar Down under! :D

Nu ben ik de laatste dingetjes even aan het regelen etc. en ben via een familielid mijn theorie voor mijn PADI aan het halen. Zo heb ik dit in eigen taal en kan hij dat vast afstrepen. Zou eigenlijk ook twee zwembad duiken doen maar er kwam bij hem helaas wat tussen...

Mijn vraag gaat dan ook over mijn PADI praktijk. Ik heb zo via via gehoord dat het er nogal slordig aan toe kan gaan op de buitenlandse duikscholen ook al hebben ze een certificaat. En dat is niet handig als je het nog moet leren :?
Ik zoek dus een goed PADI duikschool in Cairns of omgeving om mijn zwembad en buiten duiken af te maken om zo mijn open water te halen.

Iemand tips of hier ervaring mee?

Hartelijk dank
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb er geen ervaring mee in Cairns maar er is wel iets gerelateerds dat ons schokte toen we daar waren.

Mijn vriend wilde duiken. dan informeer je meestal naar prijs en duiklocaties maar ook naar hoeveel mensen er mee gaan op de boot en hoeveel divemasters.

Wij kregen daar de lacherige vraag "Divemaster, hoeze? je bent toch een gekwalificeerd duiker? je hebt je PADI toch? "

In principe hoeft er inderdaad geen divemaster met je mee wanneer je gecertificeerd bent maar het word wel aangeraden.
Een divemaster kent het gebied en de stromingen terwijl jij er voor het eerst bent. hij kent de mooie plekjes etc.
Dit was voor ons de eerste ( en laatste keer) dat we uitgelachen werden omdat we vroegen of er een divenmaster mee dook. Op alle andere duiken (wereldwijd) waren die er ongevraagdaltijd bij.

Ik zou persoonlijk dus eerst eens doen alsof je al duiker bent en eens kijken wat ze op die vraag antwoorden want ik vond het een heel onprofesioneel antwoord. Zo'n school maakt zich er in mijn ogen gemakkelijk en goedkoop af.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
elientjuhhh

hmm ja dat is dus precies waar ik bang voor ben.

Kan misschien via PADI contact opnemen over de kwaliteit. Maar ik zal het ook aan de neef vragen die mij met de theorie helpt...

misschien een beetje raar om te zeggen dat ik mijn PADI heb om vervolgens bij een positief antwoord te zeggen dat ik eigenlijk nog nooit gedoken heb :?

Zijn er speciale PADI dive centers? Ja toch?

Edit:

Heb net even gegooled en kwam de volgende dive centre tegen: De CDC cairns dive centre. Ziet er goed uit naar mijn idee... Iemand hier ervaring mee? Er zijn er zo ontzettend veel :?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben destijds hier gedoken in Townsville, vlak bij Cairns
Het adres van Driving Dreams Australie
252 Walker Street
Townsville, QLD
Australia 4810
Telefoon : 61-7-4721 2500
Fax: 61-7-4721 2549
resv@divingdreams.com
www.divingdreams.com

Zo te zien werkt de site niet meer maar daar waren wij ook erg over te spreken. Ik zou ook niet in Cairns duiken maar in de buurt daarvan. Dit omdat iedereen daar gaat duiken en het dus drukker is. Vraag als je andere reizigers tegenkomt gewoon naar hun ervaringen en beoordeel aan de hand daarvan of het iets voor je is. Zo hebben wij dat ook gedaan.

Het schipswrak wat bij Townsville ligt is echt geweldig! Dus mocht je daar ergens op kunnen duiken zeker afwegen!
elientjuhhh

Heel erg bedankt voor de site!

Heb het even ingetikt bij google en het is nu divingdreams.net! :D

Ik ga ze even mailen en inderdaad kun je beter duiken buiten cairns ivm de drukte.

Ik dank u zeer.
Waarom hadden jullie zo'n goed gevoel bij deze? (klinkt een beetje gek)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

We werden getipt door verschillende mensen en we zijn toen eerst gaan kijken. Ze hadden toen ook boeken in het nederlands en in het engels (en andere talen) Omdat we met zn tweeën waren hebben we een engels en een nederlands boek gebruikt zodat je wel de engelse termen leert die ze overal gebruiken maar dat je ook kunt nazoeken wat iets betekent.

Je begint ook met het leren van duiken in een zwembad wat veel fijner is dan op het strand (dit is moeilijker) ook als er wat gebeurd kun je direct weer uit het water komen en zijn er mensen die je kunnen helpen. Het bad is verder groot genoeg om je basis dingen in te leren. De cursus was destijds ietsjes duurder maar wat mij betreft helemaal het geld waard, en ik denk dat dat ook het belangrijkste is.

Dit heb ik destijds geschreven over die duikschool, wel al even geleden en een en ander kan dus veranderd zijn.
Mplijnaar
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Mplijnaar »

Hallo,

Ik heb mn PADI gehaald in Cairns via Pro-Dive het is wel de duurste (voor het halen van je duikbewijs) maar ze waren in mijn ogen erg professioneel en goed bezig. Ze hadden zowieso 1 dive master op de boot maar volgens mij waren er meer (just in case). Anyway mocht je willen gaan duiken vanuit Cairns dan raad ik Pro-dive aan.

Veel plezier.
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Groot voordeel bij Diving Dreams in Townsville was dat je idd eerst twee dagen in het zwembad oefent, en daarna ga je voor drie dagen op een duikersboot! Dat geeft je een kans om op unieke plekken te komen waar dagjesboten niet kunnen komen ivm de afstand. Zo gaan ze naar het Yongala scheepswrak op tijden dat de dagjesboten er nog niet zijn, dan heb je het wrak voor je alleen! later op de dag komen er hele kuddes mensen daar duiken, lijkt me toch minder. Ook hebben we vanaf de boot een nachtduik gemaakt (niet verplicht, wel heel apart!).

En de begeleiding was erg professioneel en goed (wij hadden een Nederlandse instructeur maar dat was puur toeval! De les was in het Engels, maar was wel handig voor ons voor als je iets wilde vragen). Ook op de boot was alles goed verzorgd. Lekker en gezond eten alles goed geregeld.

Echt een aanrader dus!

Groetjes Anne

Ps Het kan natuurlijk altijd goedkoper, maar op deze manier heb je wel echt een supercursus, zowel qua apparatuur en instructie als qua locatie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Anne schreef:Ook hebben we vanaf de boot een nachtduik gemaakt (niet verplicht, wel heel apart!).
Als PADI open water diver in opleiding mag je dus ECHT GEEN nachtduiken maken!

Dit mag alleen als onderdeel voor de advanced open water of als je je advanced al hebt. (En terecht.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Je mag als Open Water Diver in opleiding zeker wel een nachtduik maken, MITS deze onder begeleiding is! En dat was bij ons het geval. We moesten de instructeurs volgen en kregen van tevoren een uitgebreide briefing.

Groetjes Anne
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Volgens mij was de nachtduik ook nog eens in de laatste nacht op de boot. We hadden toen ons PADI Open Water al gehaald en de dag erna zouden we de laatste twee fundives gaan maken, zonder instructeur. Dus die nacht waren we dus al gecertificeerd volgens mij.

Groetjes Anne
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

voor zover ik weet mogen NACHTDUIKEN uitsluitend en alleen als je bezig bent met je PADI ADVANCED.
sorry, hoor
maar ik moet zeggen dat ik alleen in Australie ze onverantwoordelijk heb om zien gaan met duiken
fundives zonder enige ervaring op meer dan 6 meter bijvoorbeeld! :?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Anne schreef:Je mag als Open Water Diver in opleiding zeker wel een nachtduik maken, MITS deze onder begeleiding is! En dat was bij ons het geval. We moesten de instructeurs volgen en kregen van tevoren een uitgebreide briefing.

Groetjes Anne
Ik wilde als gecertificeerd Open Water Diver in Indonesie een nachtduik maken, maar dat mocht echt niet! Zelfs niet samen met een vriendinnetje die onder begeleiding van een instructeur een nachtduik ging doen als onderdeel van haar Advanced.

Mijn eerste nachtduik liet uiteindelijk nog een tijdje op zich wachten. :P
bolletjeom schreef:voor zover ik weet mogen NACHTDUIKEN uitsluitend en alleen als je bezig bent met je PADI ADVANCED.
:?
... of als je hem al hebt (zie ook mijn eerdere post)

Verder wil ik niet Roomser zijn dan de paus, veel ervarenere duikers hebben wel eens buiten hun brevet gedoken ( :oops: ), maar ZEKER voor beginnende duikers heeft een duikschool een stukje verantwoordelijkheid! Want als je net komt kijken in het duikwereldje, ken je nog niet alle regeltjes en mogelijke gevaren en ben je nog niet in staat je eigen limieten/beperkingen in te schatten.

En ik vind het dan ook onverantwoord om twee mensen, die net hun open water hebben gehaald, zelfstandig SAMEN als buddypaar te laten duiken zonder gids/dive master in de buurt. (Hoe goed kun je navigeren? Hoe goed kun je anticiperen op problemen van jezelf, laat staan je buddy?) Volgens het boekje mag het, maar met slechts 4-5 duiken op de teller ben je echt niet in staat in te grijpen als iets mis gaat.

(Ik weet niet helemaal zeker hoe andere duikorganisaties als CMAS/SSI/NAUI/IANTD enz omgaan met nachtduiken, maar volgend mij moet je ook daar minimaal advanced/2* duiker zijn.)
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

En ik vind het dan ook onverantwoord om twee mensen, die net hun open water hebben gehaald, zelfstandig SAMEN als buddypaar te laten duiken zonder gids/dive master in de buurt.
Dat was dus niet zo. Er waren twee divemasters zeer dicht in de buurt die lichtjes op hun spullen hadden bevestigd zodat je ze niet kwijt kon raken. We hoefden ze dus alleen maar te volgen. Ook hadden we zelf lichtjes op onze uitrusting zodat ze ons ook in de gaten konden houden (zowel vooraan als achteraan zwom een divemaster).

Maar goed, als je het niet aandurft dan moet je het gewoon niet doen. Dus dat moet iedereen zelf bepalen. Ik vraag me nu wel af hoe het precies zit, aangezien ik Diving Dreams van PADI niet inschat als een duikschool die de regels zomaar aan zijn laars zou lappen. Maar je weet het natuurlijk nooit...

Groetjes Anne[/quote]
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Anne schreef:
Dat was dus niet zo. Er waren twee divemasters zeer dicht in de buurt die lichtjes op hun spullen hadden bevestigd zodat je ze niet kwijt kon raken. We hoefden ze dus alleen maar te volgen. Ook hadden we zelf lichtjes op onze uitrusting zodat ze ons ook in de gaten konden houden (zowel vooraan als achteraan zwom een divemaster).
Dat verandert de zaak! Toen ik je vorige post las, dacht ik dat jullie met zijn tweetjes (en verder niemand) gingen duiken. Vandaar mijn reactie dat het onverantwoord zou zijn... Echter, een PADI DM (= dive master) mag meerdere OW duikers meenemen. Het aantal hangt van de duikschool af, maar voor mij persoonlijk zou de grens bij 4-6 OW duikers per DM liggen. Twee DM bij een groep is een hele nette constructie. Bij veel duikscholen wordt de meest ervaren duiker ingezet als hekkensluiter in plaats van iemand die de stek goed kent en een gedegen opleiding heeft gehad.
Anne schreef:
Maar goed, als je het niet aandurft dan moet je het gewoon niet doen. Dus dat moet iedereen zelf bepalen. Ik vraag me nu wel af hoe het precies zit, aangezien ik Diving Dreams van PADI niet inschat als een duikschool die de regels zomaar aan zijn laars zou lappen. Maar je weet het natuurlijk nooit...
't Is geen kwestie van durven. De meeste duikongevallen gebeuren omdat duikers meer denken te kunnen dan wat ze kunnen.

Afgelopen weekend wilde ik duiken bij de Anna Jacoba Polder in Zijpe, Zeeland. Toen we daar aankwamen bleek de stek afgesloten te zijn omdat er een duiker vermist werd. (De man is overigens nog steeds niet terecht.) Op zo'n moment word je flink met je neus op de feiten gedrukt en geconfronteerd met je kwetsbarheid. Vandaar (ook) mijn relaas over de verantwoordelijkheid van de duikschool!

Maar goed, samengevat, de nachtduik had eigenlijk alleen gemogen als onderdeel van een opleiding, voor de rest treft de duikschool geen blaam.

Veel duikplezier!
Plaats reactie