Anne schreef:Je mag als Open Water Diver in opleiding zeker wel een nachtduik maken, MITS deze onder begeleiding is! En dat was bij ons het geval. We moesten de instructeurs volgen en kregen van tevoren een uitgebreide briefing.
Groetjes Anne
Ik wilde als gecertificeerd Open Water Diver in Indonesie een nachtduik maken, maar dat mocht echt niet! Zelfs niet samen met een vriendinnetje die onder begeleiding van een instructeur een nachtduik ging doen als onderdeel van haar Advanced.
Mijn eerste nachtduik liet uiteindelijk nog een tijdje op zich wachten.
bolletjeom schreef:voor zover ik weet mogen NACHTDUIKEN uitsluitend en alleen als je bezig bent met je PADI ADVANCED.

... of als je hem al hebt (zie ook mijn eerdere post)
Verder wil ik niet Roomser zijn dan de paus, veel ervarenere duikers hebben wel eens buiten hun brevet gedoken (

ops: ), maar ZEKER voor beginnende duikers heeft een duikschool een stukje verantwoordelijkheid! Want als je net komt kijken in het duikwereldje, ken je nog niet alle regeltjes en mogelijke gevaren en ben je nog niet in staat je eigen limieten/beperkingen in te schatten.
En ik vind het dan ook onverantwoord om twee mensen, die net hun open water hebben gehaald, zelfstandig SAMEN als buddypaar te laten duiken zonder gids/dive master in de buurt. (Hoe goed kun je navigeren? Hoe goed kun je anticiperen op problemen van jezelf, laat staan je buddy?) Volgens het boekje mag het, maar met slechts 4-5 duiken op de teller ben je echt niet in staat in te grijpen als iets mis gaat.
(Ik weet niet helemaal zeker hoe andere duikorganisaties als CMAS/SSI/NAUI/IANTD enz omgaan met nachtduiken, maar volgend mij moet je ook daar minimaal advanced/2* duiker zijn.)