Werk, pensioen, sociale (on)zekerheid en de toekomst

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Reismeis
Reisexpert

Re: Werk, pensioen, sociale (on)zekerheid en de toekomst

Bericht door Reismeis »

*vangt knuppel en gooit 'm terug* O-)

Het salaris van een leerkracht basisonderwijs is bij lange na niet zo hoog als dat bedrag wat jij noemt. Na 15 jaar verdient een juf of een meester 3200 euro bruto en 20 jaar later verdient deze zelfde juf of meester nog steeds 3200 euro bruto (LA schaal). Schaal LD, die 4700 euro bruto waar jij over vertelt, is als ik me niet vergis voor directeuren (afhankelijk van de grootte van de school) - correct me if I'm wrong?

Jaaaaa joh, die 6 weken vakantie zijn echt heerlijk! Alle leerkrachten liggen op een rijtje voor pampus op het strand van Ameland. Ze zijn de eerste week van de vakantie ook niet aan het afronden en het opruimen, de laatste week zijn ze helemaal niet bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar en komen in de vier weken daar tussen ook vooral niet op school :P Kom anders ook in het onderwijs werken, gezellig! Heb je niet alleen 6 weken zomervakantie (in het voortgezet onderwijs wel 7 of 8 weken!), maar ook nog eens voorjaarsvakantie, meivakantie, herfstvakantie én kerstvakantie ;) Afhankelijk zijn van de schoolvakanties, met het oog op reizen en vakanties.. Tja, dat is duur, dus hebben we al dat geld wel nodig ;) sorry, I just love sarcasm, kun jij wel hebben hè? O-)

Ik werk trouwens iedere vakantie bij de kinderopvang, dat gaat gewoon door. Ik hou van mijn werk en dat is voor mij het belangrijkste. Ik ga letterlijk fluitend naar mijn werk en kom nog luider fluitend weer thuis. Als een kind van 5 jaar jou zomaar een knuffel geeft en zegt 'Juf, ik hou van je!'.. Echt.. Onbetaalbaar.. En daar doe ik het voor, dat een kind zich veilig voelt bij mij, zodat het optimaal betrokken is en op deze manier het beste kan leren. Geld is voor mij bijzaak. Al was het vrijwilligerswerk, dan deed ik het waarschijnlijk nog. En dat er straks bezuinigd moet worden, prima, maar níet ten koste van de kinderen. Dan eet ik zelf liever een boterham minder.

Maar goed, ik weet eigenlijk niet waarom ik mezelf en mijn collega's sta te verdedigen en dat ga ik ook niet meer doen. Dit zijn toch discussies zonder einde, daar ben ik inmiddels wel achter :P
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Wat ik iig merk is dat in mijn sector overwerken steeds vaker voorkomt omdat er wel mensen weg moeten, maar er mag niemand voor terug en het werk blijft hetzelfde.... We krijgen zelfs binnenkort een verplichte cursus om te "leren" hoe we verzuim kunnen voorkomen. Stuk eigen verantwoordelijkheid zit erin. Juistem, volgens mij vraag je om verzuim als je steeds meer door minder mensen laat doen :? Ik heb overigens per jaar 9,5 week vrij. Dat zijn mijn vakantiedagen en adv dagen bij elkaar opgeteld. Zonder ADV zou ik geloof ik 4 weken hebben. Is ook best veel, maar werk elke maand 16 uur meer om 2 dagen op te kunnen sparen. Vind dat wel lekker.

Ik ben inmiddels wel beetje uit mijn zwartkijkmodus. Ik ben op dit moment blij dat ik geen eigen koophuis heb. Wil wel groter wonen maar ja het is nu niet echt de tijd om iets te kopen en kan nu nog geld besteden aan reisjes :) Natuurlijk, ik baal wel van het feit dat ik de nullijn krijg en natuurlijk het eigen riscio dat weer fors omhoog gaat.... Ik ben weer zo'n "zeikerd" die liever de no claim had, omdat ik weinig ziektekosten heb. Je kan wel je premie omlaag halen door nog meer eigen riscio te nemen maar liever niet, durf dat niet te gokken... Zul je zien, heb je net je Eigen Risico omhoog gedaan, overkomt je wat...
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Dat lijkt me inderdaad ook heel irritant, Menasil. Het werk blijft gelijk, maar er moeten mensen uit en er komen vooral geen nieuwe mensen bij! Hoe frustrerend wil je het hebben? Ironisch dat jullie juist nu een cursus krijgen ter voorkoming van verzuim :?

Zowel huren als kopen heeft zijn voor- en nadelen. Ik ben juist blij dat we een koopwoning hebben. Onze netto hypotheeklasten zijn hetzelfde als wat we per maand aan huur betaalden. Oké, de vaste lasten zijn ietsje hoger ivm verzekeringen, maar omdat we een spaarhypotheek hebben, wonen we in onze spaarpot.

Het eigen risico.. Wij kregen ook altijd de no claim weer terug en ik had tot vorig jaar ook weinig tot geen ziektekosten. Maar soms komt er iets op je pad waar je zelf niet voor kiest. Ik heb het geld er met alle liefde voor over, en niet alleen vanwege de reden waarom ik zoveel kosten heb, maar ook omdat ik maar al te goed besef hoe goed we het hier eigenlijk hebben op zorggebied. En dat we in de positie zijn dat we het kunnen betalen, want dat is tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Heeft iemand toevallig deze week de column in het AOb-blaadje over de salarissen in het onderwijs gelezen? Ik schrok toen ik het las...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Jenny, die heb ik niet gelezen, ik zit bij CNVO. Wat staat er in?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je je mail-adres stuurt in een PM, dan scan ik hem en dan stuur ik hem op.

Samengevat komt het er op neer dat docenten er dit jaar netto op achteruitgegaan zijn (bevroren lonen, inflatie en verhoogde premies ABP), en dat ze er de komende 4 jaar zo'n 20% (!!!) in koopkracht op achteruit zullen gaan. Gezien het overwerk van met name beginnende docenten (niet perse net afgestudeerd, maar ook een ander vak of een ander leerjaar), werk je voor minder dan 10 euro per uur. Slik.

(Ter vergelijking: als studentassistent 10-15 jaar geleden verdiende ik 25 gulden per uur.)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Dat is wel heel heftig, Jenny! :o
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zit nog niet boven in mijn salarisschaal. Zolang mijn functioneren goed is/blijft krijg ik er denk ik gewoon elk jaar een periodiek bij en ga ik netto dus niet achteruit (hoop ik). Maar ik schrok wel toen ik het las.

Als ik veel wilde verdienen had ik wel ander werk gekozen. Maar er zijn natuurlijk grenzen van wat je acceptabel vindt om in te leveren.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Jenny schreef:Als je je mail-adres stuurt in een PM, dan scan ik hem en dan stuur ik hem op.

Samengevat komt het er op neer dat docenten er dit jaar netto op achteruitgegaan zijn (bevroren lonen, inflatie en verhoogde premies ABP), en dat ze er de komende 4 jaar zo'n 20% (!!!) in koopkracht op achteruit zullen gaan. Gezien het overwerk van met name beginnende docenten (niet perse net afgestudeerd, maar ook een ander vak of een ander leerjaar), werk je voor minder dan 10 euro per uur. Slik.

(Ter vergelijking: als studentassistent 10-15 jaar geleden verdiende ik 25 gulden per uur.)
Dat is dit jaar al ingegaan? Ik merk daar (nog?) niet veel van, moet ik eerlijk zeggen. En als ons dat staat te wachten, tja.. Het zij zo, ik kan me eerlijk gezegd niet druk maken over iets wat er volgend jaar gebeurt. Het zou wel lullig zijn ja, dat wel. Maar ik denk dat wij, leerkrachten, niet de enigen zijn die er de komende jaren op achteruit zullen gaan.
Ik stuur je zo even een PB, ben wel benieuwd naar het hele artikel!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik las net een artikel waarin staat dat de helft van alle Nederlanders teveel leuke dingen koopt (o.a. vakanties), en dus aan het eind van de maand geen geld meer over heeft of zelfs rood staat. 1 op de 3 Nederlanders kan niet eens leuke cq luxe dingen kopen of doen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou nooit geld lenen voor vakanties of iets! Ik wil altijd wel wat achter de hand hebben. Rood staan kan ik niet eens.

Als ik iets wil kopen dan spaar ik ervoor. Ik moet nu voor een nieuwe auto gaan sparen.... Ik moet wel zeggen dat sparen voor mij nu moeilijker is dan 3 jaar geleden, maar dat komt met name omdat ik op papier minder uren maakt. (Natuurlijk zou ik een baan erbij kunnen nemen, maar ik zie werken voor 3 werkgevers niet zitten.)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Same here!

Ik zou er, als het niet hoeft, ook niet voor kiezen om voor drie werkgevers te werken. Ik heb nu twee werkgevers en dat is op zich redelijk te doen, al is het soms wel even puzzelen om bij vergaderingen enzo van beide partijen aanwezig te zijn. Maar zolang het gaat, gaat het :)
Plaats reactie