Werk, pensioen, sociale (on)zekerheid en de toekomst

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
menasil
Reisexpert

Werk, pensioen, sociale (on)zekerheid en de toekomst

Bericht door menasil »

Ik ben vandaag echt even in een klaagmodus.

Ik heb helaas een pensioenfonds met een te lage dekkingsgraad dus ik ga er sinds deze maand op achteruit qua nettoloon..En nou toen hoorde ik ook nog dat ik ook nog eens de nullijn voor mijn kiezen krijg.... Ben geen ambtenaar maar we volgens wel de cao van ambtenaren dus dat betekent automatisch ook dat mijn loon bevroren wordt.....

Verder ga ik het maar niet hebben over andere negatieve gevolgen van het akkoord want ik word er best wel beetje verdrietig van... Ik mag blij zijn dat ik een vast contract hebt (voor wat het waard is) en nog een particulier huurhuis (of niet...?) :) En dat ik niet chornisch ziek ben oid, appeltje voor de dorst heb etc. :)
Reismeis
Reisexpert

Re: Café Verweggistan

Bericht door Reismeis »

Jenny, aan de ene kant 'fijn' dat het slechte weer 's nachts tevoorschijn kwam zodat jullie overdag van het zonnetje konden genieten! Heb je het leuk gehad?

Klaag maar lekker, Menasil, dat mag gerust hoor ;) Balen zeg, dat je er op achteruit gaat. Is het een groot verschil, per maand? Ik hoorde dat we er met zijn allen dit jaar zo'n 15 euro per maand op achteruit gaan en volgend jaar gaat het richting de 30 euro. En die pensioenfondsen.. Tja, momenteel alleen maar ellende. Bij welk fonds zit je? En wordt er bij jullie ook met loonschalen gewerkt (en dat je dan normaal gesproken na een jaar weer een trede stijgt), of werkt het bij jullie anders? Ik ben ook ambtenaar, maar het onderwijs heeft een eigen CAO.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Per maand is het 15 euro netto wat ik verlies. Dus dat komt bovenop de koopkracht daling... Dat is toch wel weer behoorlijk wat als ik zo nadenk. Ik zit bij ABP.

Er wordt ook met loonschalen gewerkt dus die stijging krijg ik als het goed is wel...dat is nog geluk bij ongeluk :)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Als je dat bij elkaar optelt, is het inderdaad een behoorlijk bedrag. Ik zit ook bij ABP, maar ik heb hier officieel nog niets over gehoord (geen berichtgeving van het fonds of vanuit de stichting waar ik werk). Wel vanuit de media, uiteraard. Heb jij schriftelijk bericht gehad van het ABP? Fijn dat de stijging naar de volgende loonschaal wel doorgaat :) Scheelt weer een paar euro, toch?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ik heb de brief van het ABP nog niet eens geopend....

toen ik 3 jaar geleden van baan veranderde (het onderwijs in) ben ik er elke maand honderden euro's op achteruit gegaan. dat was slikken. ik hoop dat ik de komende jaren meer uren kan draaien, en zo mijn salaris weer wat aan kan vullen. komend schooljaar gaat dat waarschijnlijk niet lukken - ik weet nog niet eens of mijn school in Gouda voldoende uren voor me heeft. zo niet, dan moet ik zeer binnenkort weer solliciteren.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Jenny, in welke sector werkte jij voordat je het onderwijs in ging? Als je rijk wilt worden, moet je het onderwijs niet in gaan nee.. Het betaalt echt slechter dan slecht, zeker gezien het aantal uren dat je maakt. Hopelijk heeft jouw school genoeg uren voor je. Welke wtf heb je en welke wtf zou je graag willen hebben? Wanneer hoor je meer over volgend schooljaar?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Reismeis schreef:Als je dat bij elkaar optelt, is het inderdaad een behoorlijk bedrag. Ik zit ook bij ABP, maar ik heb hier officieel nog niets over gehoord (geen berichtgeving van het fonds of vanuit de stichting waar ik werk). Wel vanuit de media, uiteraard. Heb jij schriftelijk bericht gehad van het ABP? Fijn dat de stijging naar de volgende loonschaal wel doorgaat :) Scheelt weer een paar euro, toch?
Ik heb een brief gehad van ze, alweer aantal weken terug. En ik heb ook mijn pensioenoverzicht gehad gisteren. Daarin staat ook het eea vermeld over de lage dekkingsgraad.

Ik duim voor je Jenny dat je voldoende uren krijgt en kan maken!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zat eerst in het onderzoek. Word je ook niet rijk van, maar het betaalt meer dan het onderwijs. Zeker omdat ik toen wel fulltime werkte. Wanneer ik weet hoeveel ik volgend jaar mag werken weet ik niet.

Meer mensen hier die geen zekerheid hebben qua werk?
Laatst gewijzigd door Jenny op 02 mei 2012 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ach, ik hobbel wel vaker achter de feiten aan :P, die brief zal dan nog wel komen! En anders maar niet, het is niet zo dat we er iets tegen kunnen doen haha.

Jenny, dat heb ik dus ook. Mijn nekharen gaan altijd overeind staan als mensen zeggen dat we maar van 8.30-12.00/13.15-15.15u hoeven te werken en daarnaast ook nog zóveel vrij hebben! Ik vraag deze mensen altijd of ze niet eens een maandje, of een weekje, mee willen draaien. Maar dat hoeft dan weer niet :P Ik heb een vast contract wat mijn baan in het onderwijs betreft. Een kleine wtf en ik sta voor verschillende groepen, dat dan weer wel, maar dat heeft ook zijn voordelen! Ik heb fulltime meegedraaid in het onderwijs, maar dat wil ik absoluut niet meer. Ik heb ook nog een man, familie en vrienden die mij zo af en toe wel even willen spreken hahaha. Voor mijn werk in de kinderopvang heb ik een jaarcontract.

De logeerkamer is biiiiijjjjjjna klaar, het eind is in zicht! *diepe zucht* Straks nog even de ondervloerplaten leggen en vanavond bij Ikea de laatste dingen voor de logeerkamer halen. Vrijdag wordt de vloerbedekking gelegd en zaterdag gaan we de gordijnen etc ophangen. Volgende project: de achtertuin :P
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Jenny schreef: Meer mensen hier die geen zekerheid hebben qua werk?
Haha dat kun je wel stellen, ja... Maar da's in mijn geval wel een heel bewuste keuze geweest.
Een freelance ondertitelaar heeft nul zekerheden. Om te beginnen is er geen vakbond oid die onze tarieven beschermt. De televisiezenders maken daar fijn misbruik van, waardoor de tarieven de afgelopen jaren flink zijn gekelderd. De meeste ondertitelaars hebben een universitaire opleiding, maar werken voor een hongerloontje (wat de kwaliteit van de ondertitels niet bepaald ten goede komt).
Verder zijn er meer ondertitelaars dan opdrachten. Voor jou tien anderen als je met een vertaling een paar keer de mist in gaat.
Pensioenopbouw of arbeidsongeschiktheidsverzekering heb ik niet, da's veel te duur!
Geen sociale zekerheden dus, en m'n spaargeld ben ik er nu doorheen aan het jagen ; ) (al blijf ik ondertussen wel werken en spaar ik een piepklein beetje in een nieuw potje)

Vroeger was ik planner en verdiende ik ruim twee keer zoveel als nu.
Nu ben ik arm, vrij en heel erg gelukkig!
En later, dat zien we later wel... ; )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Travelator schreef:En later, dat zien we later wel... ; )
Wat een heerlijke instelling, Travelator! ^O^ Zo is het maar net..
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Reismeis schreef:
Ja zo denk ik er vaak ook over. Gisteren eens gekeken hoeveel pensioen ik op heb gebouwd. Dat was 22 euro tot nu toe. Toch genoeg om een keer 12 liter benzine van te tanken (nu dan).

Qua werk heb ik al sinds 2006 geen zekerheid meer gehad. Ik had toen een jaarcontract en kon een vast contract krijgen. Maar toen ben ik voor het eerst op reis gegaan. Daarna alleen nog maar via uitzendbureau's etc. gewerkt en nooit echt vastigheid gehad. Grotendeels uit eigen keus. En nu helemaal geen werk..
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

LaosFan schreef:
Reismeis schreef:
Ja zo denk ik er vaak ook over. Gisteren eens gekeken hoeveel pensioen ik op heb gebouwd. Dat was 22 euro tot nu toe. Toch genoeg om een keer 12 liter benzine van te tanken (nu dan).

Qua werk heb ik al sinds 2006 geen zekerheid meer gehad. Ik had toen een jaarcontract en kon een vast contract krijgen.
Zover heb ik het niet eens geschopt :? Ik ben in 2001 afgestudeerd, en sindsdien heb ik één contract van 4 jaar gehad, en de andere contracten waren allemaal voor een jaar (of korter). Soms wel verlenging gehad bij de zelfde werkgever, maar vaak was er geen geld.
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Hier nog iemand uit het onderwijs! :) In 2009 afgestudeerd aan de pabo. Een paar maanden een vaste vervanging gedaan {klein half jaar} en toen gaan invallen. De laatste 2 maanden van het schooljaar 2009/2010 voor een vast groep gestaan.
Het was zo moeilijk om vast werk te vinden!

Nu werk ik al weer 1,5 jaar als leerkracht in het buitenland. Het is ok, maar als ik besluit in het onderwijs te blijven, wil ik toch wel mijn eigen groep kinderen, elk uur iets anders is niet wat voor mij.
De vraag is of ik in het onderwijs wil blijven, want inderdaad: een hoge werkdruk en relatief weinig salaris.
Het punt is alleen dat ik geen idee heb wat ik dan zou willen!
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Yvonnetje schreef: De vraag is of ik in het onderwijs wil blijven, want inderdaad: een hoge werkdruk en relatief weinig salaris.
Het punt is alleen dat ik geen idee heb wat ik dan zou willen!
Ik vind het salaris niet eens het ergste. Het vervelendste vind ik dat mensen denken dat je niks doet. Dat de hoge werkdruk aan jezelf te wijten is. Tuurlijk kan ik zeggen dat ik vanaf morgen geen overuren meer maak, maar dan kan ik mijn lessen niet naar behoren uitvoeren! En ik vind het naar dat ouders steeds vaker boos worden op jou omdat hun kind niet werkt (of soms gewoon de opleiding niet aankan...).
Plaats reactie