Camper huren Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Kims
Reisexpert

Re: 4WD of (camper)van?

Bericht door Kims »

Hi,

Het ligt er helemaal aan hoe je wil reizen en wat je wil zien. Australie is het ultieme 4WD land en het vergroot je mogelijkheden enorm. Je kunt daardoor mooie national parks en gebieden bezoeken die anders niet toegankelijk zijn, net even andere wegen nemen en vooral de toeristische massa's ontwijken.

Wij hebben altijd een 4WD gehad hier. Toen wij hem kochten wist ik niet zo goed of we het wel of niet moesten doen omdat we een busje hadden in Nieuw-Zeeland, maar het heeft onze opties en ervaring zo enorm vergroot dat ik nooit meer anders zou willen in Australie. Wij houden van 'off the beaten' track, kamperen, net even wat anders en vooral natuur. Het schijnt aan de Oostkust iets minder essentieel te zijn, maar zodra je naar het Noorden en West-Australie wilt gaan, zou ik heen 4WD zeker aanraden. Je kunt dan bijzondere routes rijden en mooie plekken aan de kust en in de binnelanden vinden. En je kunt ook bijzondere gebieden bezoeken zoals bijvoorbeeld de Kimberley (zie https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 15865.html). Geloof me als ik zeg dat de Kimberley over het asfalt gigantisch saai is in vergelijking tot de Gibb River road.

Zie ook: west-australie-wel-geen-4wd-t22829.html
en 4wd-mei-perth-kimberley-kakadu-darwin-t8100.html

Het 4WD-en zelf klinkt misschien heftig, maar betekent puur dat je een sterke auto hebt die niet perse op het asfalt hoeft te blijven. En aangezien er erg veel 'gravel roads' en zandwegen zijn hier, is het hoe dan ook een voordeel. Het 4WD-en is een vaardigheid maar die leer je snel genoeg als je eenmaal op pad bent en luistert naar het advies van mensen die je tegenkomt.

Een nadeel zijn wel de kosten want een 4WD is duurder in aanschaf en onderhoud. Daarnaast verbruiken 4WD's meer benzine/diesels omdat ze zwaarder zijn. Aan de andere kant liften veel backpackers met elkaar mee op trips en delen dan de benzinekosten.

Waarom zou je jezelf bij voorbaat al beperken door een busje te kopen? Maar dat is mijn mening ;)

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Francine
Reisexpert

Re: 4WD of (camper)van?

Bericht door Francine »

Helemaal eens met Kims: ligt er echt aan wat je wilt gaan doen! Als je een beetje op de gebaande paden blijft is een gewone auto prima. Een gewone auto kan ook wel stukjes gravel aan, maar de echte zandpaden natuurlijk niet. Daarnaast geeft een 4wd natuurlijk wat extra zekerheid op zo'n gravelweg.
Als het je om de kosten gaat, zou ik, als je niet kiest voor een 4WD, meteen ook kiezen voor een gewone personenauto. Goedkoper in aanschaf en verbruik dan een busje.
Als je echt op veel zandwegen wilt gaan rijden, is het wel handig dat je weet wat je doet in zo'n 4WD en hoe je weer uit mul zand kunt komen. Het is niet zo dat een 4WD opeens overal maar doorheen rijdt.
niels85

NZ/Aus Camper verzekeren vanuit NL

Bericht door niels85 »

Hi,

Ik lees al een geruime tijd mee op dit forum en er is bergen info te vinden. Dit helpt me zeer in mijn voorbereidingen. Mijn vriendin en ik gaan van april t/m november op reis naar oa NZ/Aus. We willen een camper huren en ik ga geen gebruik maken van de verzekering die de verhuurders aanbieden. Is het mogelijk om je te verzekeren in NZ/Aus en zo ja, via welke instantie? ANWB? Je autoverzekering?

Daarnaast heb ik al wat campers op het oog om te huren in zowel NZ als Aus. Kan het kwaad om te wachten tot ik daar ben met huren?
Ik weet dat prijzen stijgen hoe dichter je bij de vertrekdatum komt maar ik ga in het laagseizoen, hebben ze vaak geen aanbiedingen? En valt er ter plekke niets te regelen? Of zeggen jullie. NU boeken!
zaratoestra
Reisexpert

Re: NZ/Aus Camper verzekeren vanuit NL

Bericht door zaratoestra »

Wij merkten dat in NZ het huren van een campervan ter plekke veel goedkoper was dan hetgeen wij op voorhand geregeld hadden via internet. Wij waren daar in maart /april
qua verzekering kan ik jullie niet helpen
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Omdat je in de Nieuw-Zeelandse herfst/winter gaat en er weinig toeristen zullen zijn, zou ik inderdaad ter plekke kijken naar opties.

Voor Australie ligt het er erg aan waar je heen gaat en voor hoe lang. Het tropisch Noorden is in de winter de perfekte plek om te zijn en daarom zeer populair. Het is hier dan het hoogseizoen. Mochten jullie daarheen gaan, dan is het inderdaad 'hoe eerder, hoe beter'. De prijzen kunnen enorm stijgen. Mochten jullie naar het koude, natte Zuiden gaan, dan kun je waarschijnlijk ook beter ter plekke kijken omdat er weinig toeristen daar dan zullen reizen.

Verzekeren wordt vaak gedaan bij de verhuurder als je je huurcontract tekent. Heb geen idee of dat voordeliger of beter is, wel dat het claimen van schade zo veel makkelijker zal zijn.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
niels85

Bericht door niels85 »

Bedankt voor de reacties.

De trip is als volgt: 35 dagen in mei-juni 2013 Sydney --> Cairns met camper in 28 dagen.
Vliegen van Cairns naar Darwin om daar 7 dagen te verblijven en hiervan 5 dagen voor een Kakadu en/of andere national parks met een huurauto/camper.

Ik hou de site in de gaten in hoeverre de prijzen varieren. Ze zakken nog steeds voor beide landen.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Niet verzekeren via de verhuurder is mogelijk door tegen hun te zeggen dat je niet bij hun de verzekering afneemt. Maar dan heb je via het verhuurbedrijf wel met een eigen risico te maken en ik ben bang dat een verzekeringsmaatschappij in Nieuw Zeeland daar niet echt iets voor zou willen afsluiten.
Wat je zou kunnen doen is deze vraag bij http://www.aa.co.nz neerleggen misschien hebben die tips. Dit is de ANWB van Nieuw Zeeland.
Ginda

Camperreis 5 weken

Bericht door Ginda »

Hallo,

Wij zijn van plan om in november 2013 met z'n tweeën 5 weken richting Australië te gaan. De bedoeling is om met een camper rond te reizen. Op zich is ons budget toereikend om een aantal binnenlandse vluchten te doen. Tasmanië, Sydney en Ayers Rock zijn must see's, verder twijfelen we nog wat we kunnen en willen doen. De opties op dit moment zijn:
- Stukje oostkust met Great Barrier Reef (10 dagen) --> Alice Springs (6 dagen?) --> Tasmanië (10 dagen?) --> Sydney (2-3 dagen)
- Alice Springs --> met camper via Ayers Rock, afdalen naar zuiden en via Great Ocean Road en Kangaroo Island naar Melbourne --> Tasmanië --> Sydney
- Alice Springs --> binnenlandse vlucht naar Adelaide --> camper naar Melbourne --> Tasmanië --> Sydney

We vinden het moeilijk om in te schatten wat haalbaar is, het moet niet zo zijn dat we alleen maar aan het rijden zijn maar we vinden het ook niet erg om af en toe lange stukken te rijden. Verder zijn we niet echt stadsmensen, maar houden wel van wandelen en mooie natuur. Op de heenweg maken we trouwens een stop-over in Singapore van 2-3 dagen.

Van verschillende mensen hebben we de oostkust aangeraden gekregen. We weten dat het regenseizoen in november in het noorden begint, maar dat hoeft geen probeem voor ons te zijn. We zijn alleen bang dat we, als we naar de oostkust gaan, te veel moeten haasten om de mooiste dingen te kunnen zien. Het moet wel vakantie blijven! Stel dat we dat doen, is het dan zinvol om een bepaald stukje te kiezen (bv alleen omgeving Cairns of omgeving Brisbane) of van Cairns naar Brisbane te rijden met de camper.

Qua landschap etc trekt de Great Ocean Road ons ook wel. Het is alleen zo moeilijk om keuze's te maken! Het voordeel van het zuiden is dat het misschien gecombineerd kan worden met de red centre, waardoor we een wat minder strak schema hoeven te maken, omdat we de camper langere tijd kunnen huren. Hiermee hebben we wat meer vrijheid dan telkens maar een paar dagen in een gebied.

We weten dat het onmogelijk is om het hele land te zien in 5 weken, dat is ook niet ons doel. Maar we willen graag wel zo veel mogelijk mooie dingen zien, omdat we niet weten of en wanneer we weer de kans hebben om die kant op te gaan.

Ik hoop dat jullie ons een beetje kunnen adviseren.

Groetjes Ginda
Francine
Reisexpert

Re: Camperreis 5 weken

Bericht door Francine »

In vijf weken is het inderdaad onmogelijk om alles te zien. Jullie uitgangspunt van liever een stuk goed en rustig zien dan alles, lijkt me dan ook goed.
Ik zou de oostkust vergeten als je jaar Alice en het zuiden wilt. Ik zou een keuze maken tussen vijf weken oostkust (Cairns-Sydney) OF Alice, zuiden.
Qua weer kun je inderdaad beter naar het zuiden. In het noorden is het dan ontzettend warm en vochtig. Begin november echt nog wel te doen, maar niet heel erg prettig.

Je zou kunnen starten in Alice Springs, daar een auto of camper huren en dan afzakken en via Uluru e.d. naar Adelaide, vervolgens naar Melbourne via de GOR en dan nog een paar weken naar Tasmanië. Maak ook een stop in de Flinders Ranges en Alligator Gorge onderweg naar Adelaide. Prachtige wandelmogelijkheden! Verder kun je op Tasmanië ook prima wandelen en zijn de Dandenong ranges (zuidoosten van Melbourne) ook leuk.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik zou inderdaad ook uit die twee routes kiezen: Of de oostkust, of vanaf Alice naar Adelaide. In het geval van de zuidelijke route kom je waarschijnlijk langs Coober Pedy en deze plek is ook een absolute must-see! Als je voor de route langs de oostkust gaat en naar het Great Barrier Reef wilt, moet je weten dat in oktober/november niet alleen het regenseizoen, maar ook het stinger season (kwallenseizoen) begint. Een 'beet' van deze jellyfish kan dodelijk zijn, voorzichtigheid is dus geboden.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ginda

Bericht door Ginda »

Oké, heel bedankt voor de reacties. We zijn gisteren nog een kritisch gaan kijken naar de mogelijkheden, en neigen toch steeds meer naar de zuidelijke route. Hoeveel dagen zouden we ongeveer uit moeten trekken om van Alice Springs naar Melbourne te rijden, met alle bezienswaardigheden onderweg meegeteld?

Groetjes Ginda
LouisMarijke

Qreply

Bericht door LouisMarijke »

Geboekt vanuit Nederland bij Campermanaustralia.com. Type Jesse five.
Kregen een heel oude camper (630,000 km) waar van alles aan mankeerde. De bijgeleverde tent was kapot en niet te gebruiken. De bijgeleverde tafel en stoelen waren van slechte kwaliteit en alleen met ducktape bij elkaar te houden. Geen service het was " take it, or leave it" dus zijn we ermee weggegaan.
De reis was fantastisch, de camper was waardeloos. Advies: huur GEEN camper bij Camperman.
Martin00

Qreply

Bericht door Martin00 »

Beste Gino,
Je moet zelf goed kijken wat je echt wilt gaan zien en doen. Dan weet je pas echt of je een 4x4 nodig hebt. Ik ben enige tijd terug met mijn vrouw en zoontje dwars door OZ getrokken. En dan bedoel ik echt dwars door. Van de +/- 12000 Km zeker 10000Km offroad. Wij wisten van te voren wat we wilden doen en hebben dus bewust naar een Toyota HJ60 gezocht. Een heelijke 6 cilinder 4 liter diesel die echt alles aan kan. Heb er zelf een platform achter ingezet om te kunnen slapen. Blijf ver weg van de backpackers advertenties. Alles lijkt leuk en je krijgt vaak veel extra spulletjes erbij, maar ook de vaak zeer slechte technische kennins en onderhoud. NIETS zo erg om in de middle of nowhere stil te staan. GEVAARLIJK zelfs. Bekijk de GUMTREE site van de regio waar je denkt op aan te vliegen. WA (Peth) is het makkelijkst om een auto te kopen EN een WA geregistreerde auto kan je het makkelijkst weer verkopen. Zij werken namelijk met een systeem waarbi je op afstand (internet) je betalingen e.d. qua belasting/verzek. kan doen.wannee je echt offroad denkt te gaan doen, moet je wel rekening houden met investeringen in jerrycans,(diesel en water), communicatie, navigatie en weten waar je aan begint. Australie is groot, heel groot. Sta je ergens alleen, dan ben je ook alleen. Mij trekt dit enorm aan en ik heb een fantastische tijd gehad. We zijn op plekken geweest waar in geen 17 jaar mensen geweest zijn. Maar voorbereiding, kennis, is alles
Daan
Wereldreiziger

Re: Camper huren maar welke maatschappij is goed?

Bericht door Daan »

Wat een tegenvaller van de camper bij Camperman. Wij hebben er juist afgelopen najaar (voorjaar Down Under) positieve ervaringen mee gehad. De camper was inderdaad wat verouderd, maar dat wisten we van tevoren. We hebben daar ook bewust voor gekozen, omdat we ons geld liever aan iets anders konden besteden.

We hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat we onze route zouden redden toen we de camper hadden opgehaald. Met 400.000 op de teller, maar de camper heeft ons netjes van Brisbane naar Cairns gebracht. Het enige nadeel was dat de koelkast stonk en slechter werkte. Toen we daar een melding van maakte, kwam er die zelfde dag nog iemand naar kijken in Hervey Bay. Nadat we hadden gebeld stond er binnen 1,5 uur een monteur op de camping waar we stonden.

Wij hebben toen de Juliette gehuurd. Het fijne aan deze camper was de high top. Omdat we met z'n tweeën waren, konden we het 'derde bed' als uitstalling voor onze koffers gebruiken. Die stonden daardoor nooit in de weg. En de extra matrassen, gebruikten wij als een soort topper op het bed. We hebben daardoor ook nog eens 2 weken prinsheerlijk geslapen. En dat voor Australische begrippen nog heel betaalbaar ook :).

Groet,
Daniëlle
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Beste Ginda,

Binnenlandse vluchten hoeven op zich niet zo heel erg duur te zijn. Afgelopen jaar zijn wij 5 weken in Australië geweest en onze wens was om zoveel mogelijk te zien en toch tijd te hebben om te genieten. We hebben daarom soms gekozen voor een binnenlandse vlucht om tijd te besparen 'op de voor ons minder aantrekkelijke plekken'. Dit was puur een keuze, want Australië kent zoveel mooie plaatsen. Bijvoorbeeld een vlucht tussen Sydney en Brisbane. We zijn vervolgens in 2 weken van Brisbane naar Cairns gereden met een camper met nog 4 dagen om de omgeving van Cairns te verkennen.

Wij hebben daarom vooraf ook drie binnenlandse vluchten geboekt bij ons retourticket van Quantas. Omdat we bij Quantas ons retour ticket hebben geboekt, betaalden we circa € 75,- per binnenlandse vlucht. Vooral vluchten van en naar Cairns zijn los heel erg duur, omdat alleen Quantas daarop vliegt. Er zijn dan geen mogelijkheden om met een goedkope maatschappij, zoals Tiger Airways te vliegen. Maar door onze combi tickets, waren wij ook voor deze vluchten zo'n € 75,- p.p. kwijt i.p.v. de soms € 300 - € 500,- p.p. voor losse tickets.

Wellicht dat je hiermee wat kunt. Het gaf ons in ieder geval ruimte 'om te spelen' met de route in Australië. We hadden uiteraard op veel plekken langer willen blijven, maar daar ontkom je in Australië denk ik nooit helemaal aan.

Heel veel plezier in ieder geval. Het zal ongetwijfeld een onvergetelijke reis worden!

Groet,
Daniëlle
Plaats reactie