Het ligt er helemaal aan hoe je wil reizen en wat je wil zien. Australie is het ultieme 4WD land en het vergroot je mogelijkheden enorm. Je kunt daardoor mooie national parks en gebieden bezoeken die anders niet toegankelijk zijn, net even andere wegen nemen en vooral de toeristische massa's ontwijken.
Wij hebben altijd een 4WD gehad hier. Toen wij hem kochten wist ik niet zo goed of we het wel of niet moesten doen omdat we een busje hadden in Nieuw-Zeeland, maar het heeft onze opties en ervaring zo enorm vergroot dat ik nooit meer anders zou willen in Australie. Wij houden van 'off the beaten' track, kamperen, net even wat anders en vooral natuur. Het schijnt aan de Oostkust iets minder essentieel te zijn, maar zodra je naar het Noorden en West-Australie wilt gaan, zou ik heen 4WD zeker aanraden. Je kunt dan bijzondere routes rijden en mooie plekken aan de kust en in de binnelanden vinden. En je kunt ook bijzondere gebieden bezoeken zoals bijvoorbeeld de Kimberley (zie https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 15865.html). Geloof me als ik zeg dat de Kimberley over het asfalt gigantisch saai is in vergelijking tot de Gibb River road.
Zie ook: west-australie-wel-geen-4wd-t22829.html
en 4wd-mei-perth-kimberley-kakadu-darwin-t8100.html
Het 4WD-en zelf klinkt misschien heftig, maar betekent puur dat je een sterke auto hebt die niet perse op het asfalt hoeft te blijven. En aangezien er erg veel 'gravel roads' en zandwegen zijn hier, is het hoe dan ook een voordeel. Het 4WD-en is een vaardigheid maar die leer je snel genoeg als je eenmaal op pad bent en luistert naar het advies van mensen die je tegenkomt.
Een nadeel zijn wel de kosten want een 4WD is duurder in aanschaf en onderhoud. Daarnaast verbruiken 4WD's meer benzine/diesels omdat ze zwaarder zijn. Aan de andere kant liften veel backpackers met elkaar mee op trips en delen dan de benzinekosten.
Waarom zou je jezelf bij voorbaat al beperken door een busje te kopen? Maar dat is mijn mening

Groetjes