Motors huren in Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
TravelMe
Reiziger

Motors huren in Sri Lanka

Bericht door TravelMe »

Hallo allen,

Wij vertrekken over ongeveer 1,5 maand richting Sri Lanka voor 3 weken. We hadden het idee om wellicht motors te huren daar en zo onze tocht door Sri Lanka te gaan maken (of een deel van de reis). Heeft iemand ervaring met het huren van motors in Sri Lanka? Hebben we hiervoor een internationaal rijbewijs nodig?

Mijn vriend heeft zijn motorrijbewijs… ik alleen rijbewijs B… is een motorrijbewijs noodzakelijk of is rijbewijs B voldoende om een motor (250 cc??) te kunnen huren?

Graag hoor ik jullie ervaringen en/of eventuele tips waar we kunnen huren (Negombo is ons startpunt). Alvast bedankt ^O^

Xx
Trouble

Qreply

Bericht door Trouble »

Ben net terug van 3 weken Sri Lanka, prachtig land en heel makkelijk en leuk te doen op de motor.

Neem de 250cc Honda Baja. Off road, heerlijk scheuren en fijn voor de kwaliteit van de wegen.

Je kunt het makkelijkst in Negombo de motor huren, meeste aanbod. Rijbewijs hebben ze me niet om gevraagd, maar wel handig ivm controles een internationaal rijbewijs mee te brengen. Ze houden vaak wel je paspoort als onderpand.
Check ook je eigen verzekering goed ivm ziektekosten na een eventueel ongeluk.
En wees voorzichtig met bussen, alles wat groter is dan jou heeft voorrang....

Heb zelf mijn motor gehuurd bij Cockney Rebels East Riders. Zijn naam is Anton en lokaal nummer 0777-856676.
Als je een pre paid card koopt van Dialog, krijg je er gratis internet bij. Handig voor je whats app. Extra tipje.

Veel plezier...

Ed
TravelMe
Reiziger

Re: Motors huren in Sri Lanka

Bericht door TravelMe »

Hoi Ed,

Bedankt voor je reactie en je informatie/tips.

Ik heb zelf ondertussen ook al contact gehad met een motorverhuur bedrijf in Negombo en omdat ik zelf mijn motorrijbewijs nog niet heb hebben we besloten om het toch niet te doen… als we gaan huren dan worden het waarschijnlijk scooters en dan voor dagtochtjes of iets… wel jammer, had het graag gedaan, maar aangezien ik mijn motorrijbewijs nog niet heb vind ik het toch iets te riskant, als er bijvoorbeeld wat zou gebeuren.

Wellicht een volgende keer als ik mijn papiertje ook binnen heb, want het lijkt me echt gaaf. Heerlijk helemaal vrij en gaan waar je wilt en wanneer je wilt :)

Goeie tip van het SIM kaartje, was sowieso al van plan om er 1 te kopen, maar gratis internet erbij is altijd fijn ^O^ Zal eens moeten kijken of mijn telefoon wel SIM-lock vrij is en anders even laten doen voordat we gaan…

Heb je verder misschien nog tips aangezien je net uit Sri Lanka komt? 8-)
Trouble

Bericht door Trouble »

Hela TravelMe,

heb zoveel tips voor je, weet gewoon niet waar ik moet beginnen.....

Wat ik in het verleden altijd deed met mijn vriendin, was een motor huren en een gedeelte van mijn bagage achterlaten. Bijvoorbeeld alle strandspullen. Konden we toch mooi een trip van 10-12 dagen maken. De 250cc leent zich prima voor een tas.
Kun je het middenstuk, de bergen, toch mooi op de motor doen. Dat is ook het leukste stuk. Wel vertrek vanaf Negombo en dus daar weer terug.
Vertrek Negombo> Anuradhapura>Sigiriya> Kandy> Nuwara-Eliya> Ella> Haputale (voor de mooie route)> Ratnapura> Dalhousie (Adamspeak).... En eventueel wat je nog mist. Heb je het mooiste culturele en motortechnisch gezien...

Als je richting kust gaat heb je Hikkaduwa, soort Mallorca. Maar 4 km daarvandaan heb je Dodanduwa.... Niks te zien en heerlijk rustig als je bij wilt komen. Heb zelf bij Judy, een Sri Lankeese welke 17 jaar in Duitsland heeft gewoond een cabana gehuurd. Heel gezellig en ontzettend lieve familie. http://www.dreamvillage.de/

Vanuit daar kun je lekker met bussen langs de kust trekken.

Succes en hoop dat jullie er wat aan hebben.

Ed
TravelMe
Reiziger

Bericht door TravelMe »

Wat een goed idee zeg! Als het mogelijk is om je bagage achter te laten is dat helemaal perfect. Hoe groot was de tas die jullie dan meenamen op de motor? Wij hebben ieder een 36 liter rugzak… dus is niet al te groot… zouden we er misschien 1 achter kunnen laten en 1 mee kunnen nemen op de motor? Of is dat eigenlijk nog te groot denk je?

Hoeveel betaalde je bij Cockney Rebels East Riders voor de Baja per dag?
Ik heb contact gehad met een ander motor-verhuurbedrijf en daar kostte het 25 dollar per dag…

Was het trouwens erg koud in de hoger gelegen gedeeltes van het land?
Trouble

Bericht door Trouble »

Wij reden met een 55 liter, dus 36 liter gaat zeker passen. Als je hem goed bevestigd is het meteen een goede rugsteun voor de passagier.

Als je nu gaat informeren over het internet, zit je idd rond de $ 25,-. Belangrijker is welke verzekering je erbij krijgt. In Negombo beach area heb ik heel veel motorverhuurders gezien. Denk dat het de moeite loont daar even een rondje te maken en te kijken naar de staat van onderhoud, remmen en welke verzekering ze bieden. Prijs is dan ook beter onderhandelbaar.
Heb zelf € 280,- betaald voor 18 dagen, maar kwam een Duitser tegen welke deze had onderhandeld naar € 14,- per dag...

In de hoger gelegen gebieden had ik overdag voldoenden aan een hooded sweatshirt tijdens het rijden. Had ook een soft shell mee en deze ook daadwerkelijk nodig gehad. Meer als voldoende.

Ed
TravelMe
Reiziger

Bericht door TravelMe »

$280 voor 18 dagen klinkt helemaal niet slecht… we gaan in ieder geval regelen dat we een internationaal rijbewijs hebben en dan kunnen we idd daar gewoon rustig op ons gemak kijken wie wat aanbiedt, vind ik zelf ook fijner dan het van tevoren te regelen.

Heb er helemaal zin in *O*
TravelMe
Reiziger

Bericht door TravelMe »

Betaalde je trouwens ook nog een soort van borg voor de motor? Of is je paspoort achterlaten voldoende?
Janneke
Reisexpert

Qreply

Bericht door Janneke »

Wij hadden een dagje een scooter gehuurd en werden door de verhuurder er op gewezen dat de politie ons wel eens zou kunnen controleren. En jawel aan het einde van de middag werden we aangehouden. We hadden wel ons rijbewijs bij ons maar volgens meneer agent was dat niet geldig. Wij hielden vol dat ons rijbewijs voldoende was voor een scooter. Het werd een soort welles/nietes spelletje waarbij de agent besloot dat wanneer we ter plekke zo'n 15 euro zouden betalen het wel goed zat.
Wij waren niet van plan om ter plekke te betalen en zeiden dat we dan wel mee naar het bureau zouden gaan om te betalen. Als blikken konden doden...eind van het liedje is dat hij natuurlijk niet naar het bureau wilde want hij had geen poot om op te staan.
Dus mocht je aangehouden worden, nooit op straat betalen, altijd aangeven dat je een officiele bon wilt en die graag op het bureau in ontvangst neemt.
En zoals al eerder gezegd een internationaal rijbewijs hoor je officieel in Sri Lanka wel te hebben als je een auto/scooter/motor huurt.
TravelMe
Reiziger

Bericht door TravelMe »

Ons internationaal rijbewijs is binnen, dus het moet helemaal goed gaan komen :) Nog 5 dagen en dan vliegen we… zal na de trip mijn ervaringen delen 8-)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

net terug uit Sri Lanka. Wat een pracht land en wat een lieve mensen!!!
heel veel plezier daar!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
TravelMe
Reiziger

Bericht door TravelMe »

Wij zijn inmiddels ook terug, 2 dagen geleden weer geland in ons koude landje.

Sri Lanka was GEWELDIG! Wat een ontzettend mooi land, zoveel natuur en de mensen zijn zo lief.

We zijn met de motor door het land heen getoerd. Motor gehuurd bij Anton (zie de posts hierboven), een YAMAHA TTR (als ik het goed heb). Met z'n tweeën + bagage was dit goed te doen. Aanvankelijk hadden we de motor voor 12 dagen gehuurd, maar na 8 dagen besloten we om onze gehele trip op de motor te doen :)

Dit was onze route: Negombo - Puttalam - Wilpattu National Park - Anuradhapura - Sigiriya - Kandy - Nuwara Eliya - Ella - Kirinda (voor Yala National Park) - Tangalle - Mirissa - Unawatuna - Induruwa - Negombo (tussendoor nog wel enkele andere plekken bezocht maar niet overnacht).

Het is een echte aanrader om met de motor te gaan, je ziet zoveel meer en je kunt stoppen waar je maar wilt. Het verkeer is wel enigszins iets waar je aan moet wennen, vooral de bussen die veel te hard rijden, zomaar keihard remmen (vaak zonder remlichten) of elkaar inhalen op onoverzichtelijke plekken en jij er als motorrijder net voor zit. Gemiddelde snelheid was ongeveer 50km per uur met hier en daar was uitschieters op de betere wegen zoals van Ella naar Kirinda was de weg erg rustig en daar kon je wel iets harder rijden. 's Avonds rijden is geen aanrader, omdat de lichten van de meeste wagens niet goed staan afgesteld en er veel zomaar met groot licht rijden en je dus veelal verblind wordt.

Het is een erg gastvrij land met lekker eten en behulpzame en lieve mensen.

Al met al een geweldige ervaring en we zouden het zo weer doen 8-)
bolletjeom
Reisexpert

ik heb net het artikel over vervoer in Sri Lanka geupdate
Het lijkt me leuk als daar ook een stukje in komt over huren van een motor. Voelt iemand zich geroepen dat artikel aan te vullen?
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/sr ... 14964.html

of plaats hier een stukje tekst, dan zet ik het bij het artikel of...als iemand echt geen zin hebt om te schrijven...mag ik dan toestemming om de info uit een post hierboven te gebruiken?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
TravelMe
Reiziger

Bericht door TravelMe »

Je mag uit mijn info wel een stukje schrijven hoor ^O^
bolletjeom
Reisexpert

ok. ik heb het artikel aangevuld.