Mooi voorbeeldje trouwens van Tikva om het kwaliteitsverschil aan te tonen.
Ik heb nooit beweert dat er geen verschil in zit. Ik wou enkel weten wat anderen verstaan onder het begrip 'kwaliteit' voordat ik mijn verhaal ga doen.
Het is namelijk in eerste instantie de persoon achter de camera die bepaalt of een foto 'mooi' wordt. De kwaliteit van een foto kan dan wel beter zijn bij een DSLR, maar daarom zijn de technische aspecten van de foto dat nog niet (en dan heb ik het niet over de compositie). Deze worden bepaalt door de man/vrouw achter de knopjes. Bij een compactje heb je niet zoveel knopjes, dus ... trek zelf je conclusie.
Het instellen van diafragma, sluitertijd, belichtingsmeting, scherpstelpunten kan je ook met een bridge of hybride toestel (type tussen compact en DSLR in). Manueel scherpstellen gaat dan bvb weer niet, vanwege de vaste lens (iets dat, naast de sensor, hoofdzakelijk de 'kwaliteit' van een foto bepaalt).
Zolang je deze knopjes echter niet gebruikt, heb je eigenlijk een 'zwaar compactje' in je handen, dat enkel foto's levert waarvan de kwaliteit beter is. Kwaliteit die je ook (in een bepaalde mate) kan opwaarderen door één of ander fotobewerkings programma.
Dan vraag ik mij af, zoals de topicstarter al deed, wat is dan de beste keuze om mee te nemen op reis (in dit geval Australië)?
Een 'zwaar compactje' dat een hoop geld kost voor iets betere fotokwaliteit?
Het antwoord hangt af van ... ga je de 'knopjes' gebruiken, ja of nee?
Als je dat niet van plan bent, ben je volgens mij beter af met een compactje. Als je echt niet kan kiezen, ga je voor een bridge die de voor- maar ook nadelen van beide type's combineert: niet te zwaar en toch voldoende knopjes (nadelen vergeet je maar even

).
Ik wil gewoon even duidelijk maken dat je er niet van uit moet gaan dat je met een DSLR plotsklaps véél betere foto's gaat krijgen. Of zoals Evelienski hier eerder zei; dan had ze beter meteen een DSLR kunnen kopen ipv een cursus van 3 jaar te volgen.
Even aantonen met een uitvergroting van de Avatar die ik momenteel heb.
Deze maak je niet met een compactje, dat is duidelijk. Maar een amateur maakt dit ook niet met een DSLR (en dit is niet mijn beste foto, hij stond gewoon leuk als avatar).