Reisroute: 26 volle dagen Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Mette88
Reiziger

Reisroute: 26 volle dagen Thailand

Bericht door Mette88 »

Hoi allemaal! :)

Ik vertrek a.s. maandag in m'n eentje naar Thailand en heb daar 26 volle dagen, exclusief het vliegen dus. Ben pas sinds deze week me een beetje aan het verdiepen in wat ik zou willen zien; nu zou ik graag wat ervaringen of tips horen van jullie!

Wat ik écht graag wil zien is Ayutthaya en Ko Phi Phi, en raften lijkt me vet, voor de rest weet ik het nog helemaal niet.
Over bijvoorbeeld Chiang Mai heb ik dubbele gevoelens, hoewel ik wel heel graag naar het Elephant Nature Park wil! En een beetje crossen/fietsen door die omgeving lijkt me wel geweldig op zich. Ik zie het gewoon niet zo goed voor me als je daar aankomt in die immense omgeving.. iedereen wil je tours verkopen naar die hill tribes maar waar ik in geïnteresseerd ben is in met name natuur, dus wil wel een trekking doen (en als dat zou kunnen een beetje authentieke cultuur meekrijgen misschien, maar goed). Wat doe je daar dus als eerst als je aankomt; een hotel zoeken en vanaf daar de omgeving verkennen en tours boeken? En hoe zit het met Ayutthaya als je daar een dagtochtje van wil maken; waar laat je dan die zware backpack?
Verder heb ik net dingen gelezen over Ko Chang en dat lijkt me wel iets voor mij. Ik dacht eraan om tegen het einde van m'n reis daar een tijdje door te brengen en als het zou passen in mijn schema (denk het niet) naar Angkor Wat te gaan vanuit Trat.
Ten slotte wil ik absoluut niet naar Phuket of van die duikeilanden, want ik heb astma en ik kan/wil niet duiken. Wil wél Krabi / Ko Lanta / Ko Lipe en omgeving zien (geen idee welke precies). En Ko Samui klinkt alsof ik er heen moet omdat iedereen dat doet, maar het klinkt tegelijkertijd zo commercieel..

Al met al wil ik deze vakantie/reis graag uirusten en chillen en even helemaal weg zijn van alles hier. Ik hou van natuur, wil lekker chillen op eilandjes maar ook graag van de geschiedenis meekrijgen natuurlijk.Ik wil in ieder geval één trekking doen, maar ben absoluut geen ervaren wandelaar ofzo.
Zouden jullie me een route kunnen aanraden? *O*

Ik dacht er zelf over om Bangkok bij aankomst over te slaan (of één nacht er bij te komen) en dan direct met de trein of het vliegtuig naar Ayutthaya / Chiang Mai. Of natuurlijk naar de eilanden in het Zuiden. Waar ik namelijk het meest tegenop zie, is het hysterische Bangkok na een doodvermoeiende vlucht (ik kan nooit echt slapen in vliegtuigen/treinen/bussen) en het zeulen met die backpack. Dus misschien is eerst een beetje chillen op een eilandje een goed idee?

Optie voor route:
Bangkok-Chiang Mai-Ayutthaya-Bangkok of andersom (met vliegtuig heen, trein terug, of andersom): 7 dagen
Bangkok-Krabi en eilandjes: 6 dagen
Krabi-Ko Samui: 3 dagen
Ko Samui/goedkopere vliegbestemming in de buurt-Ko Chang-Trat-Angkor Wat??: 7 dagen
Bangkok: 3 dagen

Is al best krap dus, zelfs als ik niet naar Angkor Wat ga denk ik, haha.
Wouter87

Re: Reisroute: 26 volle dagen Thailand

Bericht door Wouter87 »

Ik zou vanuit Bangkok de nachttrein naar Chang Mai pakken. Daar een paar dagen blijven en denachttrein naar Ayutthaya nemen. Vanuit Ayutthaya met de mini van naar Kanchanaburi. Daar de Erawan Watervallen en Hellfire pass en dan vanuit Kanchanaburi richting het zuiden. Daar kan je dan zowel naar de westkant als naar Samui bezoeken.
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Hm, jammer dat er zo weinig mensen reageren.

Ik heb ondertussen meer info opgedaan etc, en heb een nieuw idee.
Mijn must-see's: BKK, Ayutthaya, Chiang Mai, Ko Phi Phi, Krabi (om de eilanden te bereiken, goedkoper en leuker denk ik dan Phuket)
Plekken die ik absoluut wil overslaan: Phuket, Ko Tao, Chiang Rai
Twijfelaars: Kanchanaburi, Ko Chang, Ko Samui, Ko Phangan, keuze uit de oostelijke eilandjes (Ko Lipe, Ko Lanta, etc.) HULP NODIG DUS :)

Mijn idee voor de route nu:
Dag 1 aankomst Bangkok 14:00, overnachten in centrum
Dag 2 vertrek trein Ayutthaya, overnachten of die avond door naar Chiang Mai (Ik heb begrepen dat het handiger is om Ayutthaya op de heenweg naar Chiang Mai te doen en niet andersom)
Dag 3 Chiang Mai
Dag 4 Chiang Mai
Dag 5 Chiang Mai
Dag 6 uitloop
Dag 7 vertrek nachttrein Chiang Mai - Bangkok en paar dagen Trat / Ko Chang, of vliegen naar Krabi (2 binnenlandse vluchten) of Phuket, overnachten
Dag 8 boot naar Ko Phi Phi
Dag 9 Ko Phi Phi
Dag 10 Ko Phi Phi
Dag 11 boot naar Ko Lanta / Ko Lipe / ???
Dag 12 eilandjes
Dag 13 eilandjes
Dag 14 eilandjes
Dag 15 eilandjes
Dag 16 eilandjes
Dag 17 eilandjes
Dag 18 uitloop van Ko Chang (zie Dag 7-10 en dan verschuift de rest eronder) of naar Ko Samui / Ko Phagnan
Dag 19 "
Dag 20 "
Dag 21 "
Dag 22 "
Dag 23 "
Dag 24 naar Bangkok (vanaf één van de eilanden in het Zuiden dus)
Dag 25 Bangkok
Dag 26 Bangkok en om 00.00 terugvliegen naar NL

Ik zit dus een beetje te twijfelen hoe ik Trat / Ko Chang in kan passen als ik niet steeds BKK wil aandoen (zonde van de tijd vind ik).
Ik heb me in geen enkele plek nog echt verdiept helaas, ook niet in Ko Chang en Ko Samui / Ko Phagnan dus kan iemand me zeggen hoe dat is? Is Ko Samui net zo erg / toeristisch als Phuket? En Krabi is beter toch?
Ik denk erover om dan dus de oostelijke eilanden over te slaan (duiken ga ik niet doen).

En ik dacht: ik hoef natuurlijk niet weer terug naar Bangkok vanaf Chiang Mai, en kan ik meteen weer een nutteloze stop in BKK omzeilen door vanuit daar naar het Zuiden te vliegen. AirAsia is 80 euro vanaf Chiang Mai naar Phuket, als ik naar Krabi zou willen moet ik overstappen in BKK en kom ik ook rond 80 euro uit (Bangkok Airways is 1,5 keer zo duur).

En is Pai anders de moeite?
hanneke88
Reiziger

Bericht door hanneke88 »

Hallo Mette,

lekker, zo'n vooruitzicht. Ik was net je eerste post aan het lezen. Hierin gaf je aan dat je ook op zoek bent naar een meer authentieke cultuur, en dat je Ayutthya wilt aandoen. Nou vroeg ik me af of je ooit Sukothai hebt overwogen, minder druk bezocht, en persoonlijk vond ik het net zo indrukwekkend. Daarbij ligt sukothai, redelijk, op je route van Chiang Mai naar Bangkok. Je stapt uit in Pitsanulok, neemt daar de bus van ongeveer anderhalf uur, en arriveert. Het is niet zo'n hele grote plaats, ik vond het meer dan de moeite waard. Ik weet niet hoe je zit qua budget, maar wij verbleven in het ruean thaihotel. (http://www.rueanthaihotel.com/, goede prijs kwaliteit, kleinschalig, perfecte ligging in het stadje)

Over Koh Samui, en de overige eilanden aan de oostkant kan ik je helaas niks vertellen. Wel ben ik op Railay geweest, technisch gezien geen eiland, maar wel alleen te bereiken met de boot. Vanuit hier ook tripjes gemaakt, deze waren allemaal ter plaatse goed te regelen. Ik moet zeggen dat ik dit leuker vond dan Koh Lanta bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik de kleinere plaatsen met minder massa toerisme fijner.
In januari ga ik terug, met het idee om koh Lipe te bezoeken, ik hoop je hier dan meer over te kunnen vertellen.

Succes met je voorbereidingen!
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Ik heb net twee dingen gebooked:
- de nachttrein van Ayutthaya naar Chiang Mai op dag 4
- een vliegticket van Chiang Mai naar Phuket op dag 9 (rechtstreeks vliegen kan niet naar Krabi)
Had in beide gevallen echt op t nippertje de laatste beste optie / goedkoopste prijs!!

Ik ben nu volop bezig te kijken naar hoe ik t na aankomst op Phuket ga regelen;
ik kom namelijk aan om 12u s nachts. En t blijkt n enorm eiland dus qua acco weet ik niet
waar ik t beste kan zitten (dicht bij de boot, dicht bij t vliegveld, of t maakt geen drol uit).
T lijkt me n horror eiland maar als ik er dan toch moet landen en er slaap, kan ik er misschientoch iets langer blhven en mn eigen mening vormen na zelf wat te hebben gezien.

Taxis van de airport zullen voor n rit van 45 min wel dik 500 baht worden? En iemand n tip voor een wijk (patong, town) of hostel/hotel?
Plaats reactie