Tips voor Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Chantal1981
Reiziger

Nieuwe visumeisen Sri Lanka

Bericht door Chantal1981 »

Vanaf 1-2-2012 is het verplicht bij aankomst in Sri Lanka over een ETA, Electronic Travel Authorization, te beschikken. Inwonders van Singapore en de Malediven zijn de enigen die zonder ETA het land binnenmogen. Alleen reizigers met een ETA krjgen een 30 dagen double entry visum bij binnenkomst in Sri Lanka. Een visum voor 90 dagen is ook mogelijk. De ETA is online aan te vragen via http://www.eta.gov.lk/slvisa/ of bij de ambassade in Brussel.

Bij aankomst in Sri Lanka ben je vereist, naast de ETA, een paspoort te laten zien dat na vertrek nog zes maanden geldig is, een bevestigd retourticket en een bewijs om te tonen dat je voldoende middelen hebt om je verblijf te kunnen betalen. Mocht je voor vertrek geen ETA hebben aangevraagd, is er op de luchthaven beperkte mogelijkheid om deze nog aan te vragen. Indien je aanvraag daar niet gelijk wordt goedgekeurd maar verder bekeken moet worden, krijg je geen toegang tot Sri Lanka.

Met deze stap hoopt de Sri Lankaanse overheid personen die langer in het land blijven dan gewenst, te kunnen volgen. Voor het toerisme lijkt het echter geen handige zet te zijn.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Nieuwe visumeisen Sri Lanka

Bericht door bolletjeom »

hoezo geen handige zet voor het toerisme??? Ik denk niet dat er veel toeristen zijn die hun wens om sri lanka te bezoeken in de ijskast zetten omdat ze nu een ETA nodig hebben.
Het is een goede extra inkomsten voor sri lanka lijkt me en niet vreemd in deze tijden. Je weet zo wie je land binnenkomt en wie langer blijft hangen dan wenselijk.

Wij hebben de deur ook niet open staan voor de inwoners van sri lanka als die het prachtige nederland willen bezoeken op vakantie

overigens: top dat je deze wijziging plaatst hoor!!!!!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@chantal erg goede informatie inderdaad! Ik maak er even een artikel van zodat mensen de informatie gemakkelijk(er) terug kunnen vinden.

Update:
Bij deze het artikel geschreven er zijn een aantal dingen die in het artikel anders staan dan in dit topic!
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/sr ... 14978.html
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

bolletjeom schreef:Het is een goede extra inkomsten voor sri lanka lijkt me en niet vreemd in deze tijden. Je weet zo wie je land binnenkomt en wie langer blijft hangen dan wenselijk.
Zoals ik het nu lees op de website zijn er geen kosten aan verbonden aan het Visa maar wel voor de ETA waarvoor je een visum krijgt?
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

bolletjeom schreef:hoezo geen handige zet voor het toerisme??? Ik denk niet dat er veel toeristen zijn die hun wens om sri lanka te bezoeken in de ijskast zetten omdat ze nu een ETA nodig hebben.
Blijkbaar boeken veel Indiers last minute vakanties naar Sri Lanka, die komen nu iets moeilijker binnen :?
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
bolletjeom
Reisexpert

@erik, hier heb ik een maand of twee geleden toch ook al een nieuwsartikel over geschreven en de reisinfo aangepast???
Geeft niets hoor maar ik begin te twijfelen(over de reisinfo met name) en kan dat op mijn mobiel lastig checken.

Er zitten zeker wel kosten aan het aanvragen van een eta/visum. Ik zal het eens opzoeken.

@chantal...oh , de indiers...:)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Er was nog geen reisinformatie artikel bij sri lanka dus het lijkt me sterk dat hij is aangevuld :) Nieuwsbericht kan ik me niet herinneren en kan ook niets terug vinden in de database. Misschien op een andere plek er iets over geschreven?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Prima hoor om het nog een keer te melden, maar hier zijn inderdaad al een aantal keer nieuwsberichten over geweest op 15 juni (bij de aankondiging) en 15 okt nog een keer. Reisinfo hadden we niet van Sri Lanka dus daar staat het niet in.

Eta is zeker niet gratis, zie bericht oktober:

Vanaf 2012 kan je een visum voor Sri Lanka alleen nog maar van te voren electronisch aanvragen.Sri Lanka volgt hiermee hetzelfde principe als de VS. Op dit moment kan je nog een visum krijgen op het vliegveld. Ook met de invoering van het electronisch visum kan dit nog wel maar je betaald dan wel 75 dollar voor een visum van 30 dagen en moet mogelijk lang wachten of wordt niet toegelaten.

Vraag je het visum vooraf aan dan kost een visum voor 30 dagen, 50 dollar. Een transitvisum voor 7 dagen kost 25 dollar. Het 30 dagen visumkanverlengd worden of je kunt gelijk al een visum voor 90 dagen aanvragen.

Om een visum te krijgen moet je paspoort nog minimal 6 maanden geldig zijn, daarnaast moet je een geldig retourticket hebben en wanneer gevraagd kunnen aantonen dat je voldoende geld hebt voor je reis.

Het aanvragen van de ETA kan via de volgende website: http://www.eta.gov.lk/
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Op de immigration website staat ook dat je voor een touristen visum twee pasfoto's nodig hebt, maar niet wanneer je een ETA aanvraagt?
bolletjeom
Reisexpert

een eta is online dus dan zijn pasfoto's niet mogelijk.
Kan me voorstellen dat ze voor een normaal visum wel pasfoto's willen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik dacht dat je de ETA later in moet wisselen voor een visum of is de ETA ook echt het "toegangsbewijs" ?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Tips voor Sri Lanka

wiehoe... Het ticket is geboekt!!!
Voor 590 met de emirates aanbieding! Dat is 200 goedkoper dan de eerst volgende goedkope vlucht met qatar vanaf brussel.
Ik vind de tickets die kant op flink aan de prijs.

We gaan 2 weken naar sri lanka en 2,5 dag naar dubai.
In maart dus dat lijkt me een goed seizoen. Nu kan de voorpret beginnen
Joosje84
Vakantieganger

Bericht door Joosje84 »

In september 2011 ben ik met mijn vriend 2 weken in Sri Lanka geweest. Aangezien er relatief weinig (in vergelijking met andere landen) info over Sri Lanka op dit forum staat, wil ik onze ervaringen met jullie delen.

Wij zijn gevlogen met Emirates. Vanaf Dusseldorf via Dubai (zeer korte tussenstop) naar Colombo. Bij aankomst moet je bij de douane een visum halen. Wij hadden aan een 30-dagen visum voldoende, en dat is (of was toen in ieder geval) gratis. Vantevoren hadden we een guesthouse in Kandy geboekt (Freedom Lodge). Erg aardige en behulpzame eigenaars. Via hen hadden we een airport transfer geboekt. Een van de chauffeurs (aanrader, de chauffeur heet Pio Mendis!) met wie zij samenwerken kwam ons ophalen van het vliegveld. Prijzig, maar wel makkelijk en comfortabel na zo'n lange vlucht en jetlag.

In Kandy heb je aan 1 a 2 dagen echt wel voldoende om alles te bezichtigen.
- Tip: wij kochten een 'Cultural Triangle Ticket' (bij een soort tourism office vlakbij de Temple of the Tooth). Kost behoorlijk wat (5550 rupees per stuk/ is ongeveer 72 euro voor 2), maar het dekt de entree voor een aantal (let op: niet alle!) bezienswaardigheden. Als je losse entreetickets koopt, ben je meer geld kwijt. Wij hebben het er wel uit gehaald. Maar het is slim om vantevoren goed te bekijken waar je heen wil, en te bedenken of het zinvol is zo'n ticket te kopen.
- Je kunt in Kandy lekker lunchen of iets te eten halen voor onderweg bij 'The Bake Shop'. Ze hebben daar veel lekkere broodjes ((blader)deeg gevuld met ei, vlees, vis, groenten) en het is niet duur.
- Dagelijks om 18.30u is er een soort ceremonie met drums e.d. bij de Temple of the Tooth relic. Het is er dan wel erg druk. Wij hadden ons aangesloten achteraan de rij voor 'the tooth' die op de trap naar boven stond. Dat is geen aanrader. Je moet heel lang wachten, en loopt alleen maar voorbij een raampje waarbij je nog geen 5 seconden de tijd krijgt om naar binnen te gluren. Je mag ook geen foto maken. Beter kun je de rij op de trap voorbij lopen en je voegen bij de groep mensen die een aantal meter bij het raampje vandaan staan. Vanuit daar heb je veel beter zicht telkens als het raampje open gaat.

Via het guesthouse bezochten we met de chauffeur 'het noorden'. Ook wel weer prijzig, maar gezien onze beperkte tijd wel efficiënt. Dag 1 reden we vanuit Kandy naar Dambulla, Sigiriya, en via Polonnaruwa naar Anuradhapura. Bij alle plekken kregen we ruim voldoende tijd om op ons gemak rond te kijken. De chauffeur vertelde vanalles over de bezienswaardigheden, hielp ons met entreekaartjes kopen (niet dat dat nou zo moeilijk was), en wachtte daarna gewoon bij de auto totdat we weer terug waren. Hij kende ook de minder bekende attracties onderweg, en maakte daar soms een omweggetje voor. Voordeel van onze chauffeur is dat hij niet werkte op basis van commissie, en dat we dus niet overal met tegenzin werden langsgesleept in de hoop dat hij wat extra's aan ons kon verdienen. We konden zelf aangeven wat we wel en niet wilden. In Anuradhapura overnacht, en dag 2 daar alle tempelruines bezocht en weer terug naar Kandy. In Polonnaruwa en Anuradhapura liggen de tempels/ruines soms best ver uit elkaar. Wij gingen dus met de auto daar naartoe, maar een fiets huren kan ook.

De volgende dag bracht de chauffeur ons naar Nuwara Eliya. Vanuit daar hebben we NP Horton Plains bezocht. Als het weer meezit (lees: niet al te mistig is) absoluut een aanrader! Als je vroeg gaat (rond 6u vertrekt vanuit Nuwara Eliya) kun je er mooi wandelen (en herten/apen spotten). Als je later gaat, wandel je tussen hordes locals. Maar zo vroeg is het er nog behoorlijk fris, dus fleece en softshell waren geen overbodige luxe. Het uitzicht bij 'World's End' is prachtig (als er tenminste geen mist hangt)!

Een dag later gingen we met de trein vanuit het station Nanu Oya (bij Nuwara Eliya) naar Ella. Het ligt aan het tijdstip dat je de trein wil nemen of er een 1eklas viewcompartment meerijdt of niet. Kaartjes kun je prima ter plekke op het station kopen, en zijn erg goedkoop. Helaas voor ons reed er op dat tijdstip geen 1eklas treincoupe, ook geen 2e klas. Alleen maar 3e klasse, met houten bankjes... Kost echt niks (120 rupees voor 2 kaartjes), maar 5 uur boemelen op zo'n houten bankje is dan wel lang ;) Maar het uitzicht over de theeplantages onderweg is schitterend! In Ella sliepen we in Hill Top Guesthouse. Een fijne plek, met een dakterras waar je lekker kan lezen en relaxen met prachtig uitzicht op 'Little Adam's Peak' en 'Ella Gap'. Ze hebben ook een laundry-service als je er naar vraagt. Als je 's middags aangeeft dat je er 's avonds wil eten, kunnen ze een heerlijke home-cooked curry voor je maken! Wij maakten een wandeling naar Little Adam's Peak. Goed te doen: geen al te lange of intensieve wandeling, en prachtig uitzicht onderweg. Weer terug beneden lunch (kokos roti!) bij Adam's Breeze. Excursie naar Dowa Temple (wel aardig) en Rawana Falls (smerig!!) met een tuctuc gedaan. Op de mainstreet in Ella zit een leuk backpackersbarretje genaamd Nescoffee waar je kunt internetten en gezellig een drankje kunt doen.

Volgende dag met de bus naar Tissamaharama, uitvalsbasis voor Yala NP. De bussen waren echt overvol tijdens deze rit, niet bepaald een pretje. In Tissamaharama hadden we een overnachting geboekt bij 'My Village', voor Sri Lanka begrippen echt heel luxe, resort achtig. Er zijn maar 3 2-persoonskamers, met airco (en die heb je echt wel nodig), fijne bedden, en een tuin met relaxte hangmatten, voor $40,- per nacht. Je kan er 's avonds ook eten, de eigenaar is ook de kok. Via de eigenaar van My Village hadden we een jeep met chauffeur geboekt om naar Yala te gaan. Echt een aanrader! Prachtig park, met heel veel dieren! We hebben zelfs 3 luipaarden gezien! Je moet (ook vanwege de temperatuur) wel vroeg vertrekken (5u), en bent dan ook op tijd weer terug (10u). Om 5u 's ochtends is het nog wel behoorlijk fris, een vest is dan ook wel handig om mee te nemen. In Tissa en omgeving rijden trouwens heel veel jeeps rond, en iedereen wil wel met je naar Yala rijden. Het loont zich waarschijnlijk wel de moeite om even een rondje te maken langs meerdere chauffeurs om zo te onderhandelen over de prijs. Of misschien via je hostel regelen, dan heb je misschien meer 'garantie' op een goeie chauffeur/animal tracker. Want mondelinge reclame van andere toeristen spreekt zich natuurlijk rond. Wij hadden een goeie chauffeur/animal tracker, maar ik weet niet hoe die heet.

Na de jeepsafari gingen we met de bus naar Tangalle (strandbestemming). Wij sliepen bij Mangrove Beach Cabana's: leuke hutjes/huisjes op of vlakbij het strand. Heel idyllisch en relaxt, met een open air beach restaurant! De zee is daar (ondanks een soort natuurlijke lagune) alleen minder geschikt om te zwemmen vanwege de enorme golfslag. Deze accommodatie was ook weer redelijk prijzig.

Een dag later gingen we verder naar Mirissa. Hier sliepen we in Rose Blossom Guest House. Ligt niet aan de strand-kant van Mirissa, maar aan de andere kant van de weg net wat meer het binnenland in. Heel simpel (dunne matrasjes op massief houten krakende bedbodem, ventilator) en goedkoop (1500 rupees, ongeveer 10 euro per nacht), maar wel hele aardige eigenaars die heerlijk voor je koken! In Mirissa is ook een fijn strand met een wat minder wilde zee. Als je naar de 'rustige' kant van het strand gaat, heb je kans schildpadden te zien als je gaat snorkelen. Als je 'drukkere' kant van het strand gaat kun je profiteren van restaurantjes en resorts waar je voor niet al te veel geld ligbedjes, handdoeken en bodyboards kunt huren.

De dag daarna gingen we met de bus naar Galle waar we sliepen in het Sea Green Guesthouse. Mama's Galle Fort Roof Cafe is leuk om op het dakterras met uitzicht op de vuurtoren een (borrel)hapje te eten. Of Pedlar's Inn is en tentje waar je lekker kan lunchen of ontbijten.

Laatste dag voor we Sri Lanka verlieten brachten we door in Negombo, omdat het dichtbij het vliegveld is. Wij waren daar op Poya Day (vollemaan). Als je in Sri Lanka bent op Poya Day is het zeker verstandig om van tevoren voor die dag een reservering bij een hostel te maken. Want het is voor de Sri Lankezen een vrije dag en de hostels zijn dan erg druk en het strand overvol. Dit had voor ons als gevolg dat we in een sfeerloos hotel buiten het centrum terecht kwamen. Niet zo leuk om je vakantie mee af te sluiten helaas...

Al met al hebben we in die twee weken denk ik in totaal zo'n 1100 euro per persoon uitgegeven. Dat is voor vliegtickets, vervoer, chauffeur, overnachtingen, eten, excursies en fooien. We hebben luxe accommodatie en vervoer afgewisseld met eenvoudige accommodatie en vervoer. In die twee weken hebben we alles kunnen zien wat we wilden zien. We vonden Sri Lanka een prachtig land, met heel diverse landschappen, prachtige natuur en cultuur, vriendelijke bevolking en heerlijk eten!
Onveilig hebben we ons er geen moment gevoeld. Echt in het noorden zijn we niet geweest, maar dat schijnt tegenwoordig wel veel beter bereisbaar en veiliger te zijn. Als vrouw heb ik me een enkele keer in de bus wel wat bekeken gevoeld door locale mannen, maar niet geïntimideerd. Maar dat was eigenlijk ook alleen als ik een hemdje aanhad (blote schouders, beetje decolleté). Het is dan wel fijn als je iets van een bolero (zo'n mouwen-ding) over je hemdje kan aantrekken, dat scheelt al. En het scheelt denk ik ook dat ik met mijn vriend was.
bolletjeom
Reisexpert

super dat je je ervaringen deelt!!! Echt waar!
Maar....visa is niet meer gratis. Online is hij 20 dollar en op de luchthaven, ik meen, 70 dollar.
Cultural triangle ticket bestaat ook niet meer. Je kunt alleen losse kaartjes kopen a 25 dollar.
(even voor de volledigheid)
Joosje84
Vakantieganger

Bericht door Joosje84 »

Ah, in een half jaar kan er veel veranderen... Bedankt voor de aanvulling!
Plaats reactie