Iemand Malawi-tips??

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
Janssss
Vakantieganger

Iemand Malawi-tips??

Bericht door Janssss »

Hoi, een vraag over Malawi:
Nog totaal onbekend voor mij (heel Afrika overigens), maar mijn interesse is gewekt :)
Ik zou graag informatie willen hebben over het rondreizen met openbaar vervoer, de kosten van vervoer/accomodatie/voedsel, de vriendelijkheid van mensen, welke plekken interessant zijn, het reizen als meisje alleen (al een aantal keren gedaan door Azie en Zuid Amerika) enz.

W.b. de vliegreis: Een vlucht naar Dar-es-Salaam in Tanzania scheelt vaak meer dan 400 euro met een vlucht naar Lilongwe. Iemand ervaringen met de tocht van Dar-es-Salaam naar Malawi??

In totaal zal ik zo'n 3 a 4 weken de tijd hebben...
bolletjeom
Reisexpert

Re: Iemand Malawi-tips??

Bericht door bolletjeom »

ik heb geen tips voor malawi maar ik zou het niet aanraden als eerste keer backpacken in afrika.
Afrika is heeeeeel andere koek dan azia of zuid amerika! Infrastructuur is beperkter, acco voor backpackers schaars, weinig andere zelfstandige reizigers die openbaar vervoer gebruiken.

Ik zou, zeker als meisje alleen, eerst een ander afrikaans land testdraaien. Kenia, tanzania of het makkelijkere zuidafrika.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
lucy122
Reiziger

Bericht door lucy122 »

Hoi!

Ik heb in 2009 3 maanden in Malawi gewoond (Mzuzu). Dit was mijn eerste Afrika ervaring en ik vond het geweldig!. Mijn vlucht ging via Nairobi. Daar heb je dan een overstap en via zambia vlogen we toen naar Lilongwe. Je moet er rekening mee houden dat Malawi veel moeilijker te bereizen is dan bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Houdt er rekening mee dat echt alles heeel lang duurt en je echt niet in 1 dag van het zuiden naar het noorden kan reizen (ik denk dat je dit zeker een dag of 3 kost).
Lake Malawi is geweldig en dan vooral in de buurt van NkataBay, hier zijn leuke hostels ed waar je ook andere backpackers tegenkomt. Je kunt hier ook duiken.
Er zijn ook een aantal wildparken in Malawi en ik denk dat Liwonde National Park veruit de leukste is. Ik ben zelf ook nog naar Vwaza geweest, totaal geen faciliteiten en andere toeristen (toen der tijd) maar wel olifanten en nijlpaarden gezien. Als je echt een safari wilt met alles erop en eraan kan ik je nog het South Luangwa National Park aanbevelen in Zambia, vanuit Lilongwe makkelijk trips te boeken.
Verder schijnt het zuiden ook erg mooi te zijn. Regio Blantyre en Mulanje, ik ben hier alleen niet geweest dus kan je er niets over vertellen.
De bevolking is vreselijk vriendelijk. Ze zullen je overal mee helpen als dit voor hen mogelijk is. Maar als vrouw alleen blijft het uitkijken, vooral als de zon onder is. 's Avonds alleen door Lilongwe wandelen kan ik je niet aanbevelen. Overdag is dit nergens een probleem.
Vervoer gaat met grotere bussen en minibusjes. het duurt vooral lang en als blank persoon ben je in Malawi echt nog heel bijzonder. In 'mijn tijd' riepen kinderen maar ook volwassen regelmatig Mzungu, wat blanke betekent. Er zijn in Malawi nog erg veel mensen die nog nooit een 'blanke' hebben gezien en dus bijna letterlijk de ogen uit hun hoofd kijken. Houdt verder rekening met hun gewoonten. Vooral niet te bloot kleden maar dit geldt natuurlijk voor veel meer landen dan alleen Malawi.

Als je verder nog vragen hebt weet je me wel te vinden!

Succes!
Janssss
Vakantieganger

Bericht door Janssss »

Dank voor jullie reacties!
Inmiddels heb ik wat meer mensen gesproken die er zijn geweest. Ik begrijp van sommigen dat het vervoer soms lastig kan zijn, maar van anderen hoor ik weer dat het wel meevalt, mits je maar genoeg tijd hebt.
Ik verwacht niet in een dag een paar honderd kilometer af te kunnen leggen en daarbij is Malawi geen groot land, dus dit is ook niet nodig.
Het meest interessante van reizen vind ik de lokale bevolking, dus ik ben altijd op zoek naar landen met een vriendelijke bevolking. Ik hoef niet snel door een land heen om alle hotspots te zien.

Ik ben me zeer bewust van bepaalde gevaren en ook erg bewust van de omgeving om me heen. Ik zal niet snel naief door het donker gaan wandelen en ik onderzoek altijd van tevoren de gewoonten van een land, bijvoorbeeld w.b. kleding en omgangsvormen.
Verkeerde intenties van mensen heb ik snel door en daar kan ik op een juiste manier afstand van nemen.

Al met al denk ik het wel aan te kunnen, maar graag hoor ik nog meer ervaringen van anderen om een uiteindelijke beslissing te nemen.
De beste reistijd voor Malawi is vanaf mei, dus ik heb nog even de tijd :)
lucy122
Reiziger

Bericht door lucy122 »

Gevaren zijn er overal, niet alleen in Malawi en uitkijken moet je dus altijd. Verder kan ik alleen maar enthousiast zijn over je plan. Malawi is een geweldig land met ontzettend lieve mensen! Ik ben jaloers!
In de betere reisboekenhandels verkopen ze ook boeken met goede reisinfo over Malawi. De LP gaat volgens mij samen met Zambia en dan zeul je dus een hoop overbodige info met je mee.
Veel plezier met je voorbereidingen!
Anoukk8

Bericht door Anoukk8 »

Hee!

Ik ga zelf in juni voor een maand naar Malawi om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik heb ook nog geen enkele ervaring met Malawi, maar ben ook van plan daarna verder te reizen. Of ik dit in Malawi ga doen is nog even de vraag voor mij, aangezien ik met het vrijwilligerswerk al de 'hoogtepunten' van het land zal zien. Wat ik wel weet is dat het vervoer in Malawi bagger is. Ik was van plan toch meer in Lilongwe te blijven dan, maar of ik me daar 2 of 3 weken kan vermaken weet ik niet. Daarom heb ik een lichte voorkeur om naar een ander land te vertrekken, welk land is nog niet duidelijk. Het liefst Zuid-Afrika, maar of dat gaat lukken weet ik nog niet, vooral door het feit dat ik niet alleen wil.

Kortom; backpacken in Malawi kan wel, maar Zuid-Afrika of Tanzania zijn meer gericht op backpackers. Verder kan ik je er ook (nog) niet echt bij helpen.

Anouk
Janssss
Vakantieganger

Bericht door Janssss »

Om nog even terug te komen op Malawi:

Nadat ik had besloten om toch in mijn eentje naar Malawi te gaan vond ik een meisje dat ook wel mee zou willen.
We zijn inmiddels terug en we hebben een te gekke tijd gehad!

We zijn naar Dar Es Salaam in Tanzania gevlogen en hebben daar een bus naar Malawi gepakt (een prachtige busreis waar we onderweg o.a. giraffes, olifanten en zebra's zagen!).
Malawi is inderdaad lang niet zo ontwikkeld als andere reislanden, maar het is makkelijk om je te verplaatsen met openbaar vervoer. Niet comfortabel en niet snel en soms moesten we urenlang staan in driedubbel-volgepakte bussen, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar meer bijzonder.
Erg vriendelijke mensen en weinig toeristen. Ontzettend mooi land, vooral het Malawimeer!

We hebben ons veilig gevoeld, maar we gingen in het donker natuurlijk niet zomaar ergens rond lopen.

Omdat het totaal niet gericht is op toerisme zijn er soms weinig voorzieningen, maar ik persoonlijk hou van weinig toeristische voorzieningen :)
Soms is het lastig om bijvoorbeeld restaurants te vinden, maar ach, je komt wel aan eten op andere manieren.

In je eentje zal het ook soms lastig zijn om andere backpackers tegen te komen. Tijdens busreizen e.d. hebben we geen andere blanken gezien, maar op plekken als bijvoorbeeld Nkhata Bay zaten wel andere reizigers (vaak vrijwilligers die er voor langere tijd zitten).

Je moet ook niet al te veel plannen, want vaak lopen dingen anders.

Maar als je al deze dingen aankan is Malawi zeeeeeer aan te raden :)
Ow, en beschikken over veel geduld is een vereiste. Gelukkig heb ik dat volop :)
Plaats reactie