Uitschrijven of niet uitschrijven bij gemeente svb en of zorgverzekeraar?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
frankybrok

Re: Uitschrijven bij de gemeente en verzekering?

Bericht door frankybrok »

maar als je tot je 65 a.o.w. premie betaald dan geld die regel niet?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

frankybrok schreef:maar als je tot je 65 a.o.w. premie betaald dan geld die regel niet?
Huidig systeem is van je 15e tot je 65e ieder jaar 2% opbouw. Totaal dus 50 jaar maal 2% = 100%. Als je niet in Nederland woont voor een jaar bouw je dan niet op. Je wordt dus niet gekort, maar bouwt niet op.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

@frankybrok
wat betreft je zorgverzekering denk ik niet dat je iets moet veranderen. Je bent verplicht je te verzekeren in Nederland omdat je gebonden bent. Dit ben en blijf je omdat je een uitkering ontvangt van Nederland ook al heb je toestemming om in het buitenland te verblijven.
Met zorgtoeslag moet het wel te doen zijn, toch?

Een reisverzekering die langer loopt dan een jaar is kostbaar. Het is bijna de moeite waard om een doorlopende verzekering te nemen waarbij je 365 dagen weg mag zijn. zoals die van de OHRA en dan 1 keer per jaar naar huis te gaan :-)
Isis is een maatschappij waarbij je je kunt verzekeren voor langer dan een jaar.
je moet wel even goed navragen wat de gevolgen zijn als je lange tijd op 1 plek bent want ik neem aan dat je iets huurt in thailand.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

bolletjeom schreef:@frankybrok
wat betreft je zorgverzekering denk ik niet dat je iets moet veranderen. Je bent verplicht je te verzekeren in Nederland omdat je gebonden bent. Dit ben en blijf je omdat je een uitkering ontvangt van Nederland ook al heb je toestemming om in het buitenland te verblijven.
Ik weet niet hoe het met WAO zit, maar weet dat je met AOW en woonachtig in Thaiuland geen recht hebt op zorgverzekering in Nederland.
bolletjeom
Reisexpert

ik geloof niet dat het hebben van een zorgverzekering in Nederland een RECHT is. Ik zie het meer als een VERPLICHTING 8-)

Ik wilde een mooi stuk tekst plakken over wanneer je wel en niet verplicht bent maar ik kan het even niet vinden.
Kom ik op terug
bolletjeom
Reisexpert

Ik gooi ondergaande tekst er nog maar eens een keer in. Kan iedereen voor zichzelf lezen hoe vaag het is maar ook hoe breed de term "ingezetene " kan zijn.

https://www.aroundtheglobe.nl/reisverze ... si556.html

*** mijn geplaatste en gequote en aangepaste tekst is vervangen door een moderator voor bovenstaande link. Dit schijnt mooier te zijn voor zoekmachines.
Het ging mij om het deel tekst tussen
Wanneer ben ik verplicht verzekerd volgens de Zorgverzekeringswet? en kan ik er onderuit komen?

en
Het ingezetenschap eindigt NIET zondermeer door uitschrijving uit de gemeente! En je kunt dus ook absoluut niet onder de verplichte zorgverzekering uit komen als je minder dan 12 maanden weg gaat of bijvoorbeeld een huur of koop huis hebt.
Ik had daarbij nog opgemerkt dat inkomsten en ontvangen van uitkeringen ook onder binding met Nederland kunnen vallen ( hoeft niet) ***
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

bolletjeom schreef:ik geloof niet dat het hebben van een zorgverzekering in Nederland een RECHT is. Ik zie het meer als een VERPLICHTING 8-)

Ik wilde een mooi stuk tekst plakken over wanneer je wel en niet verplicht bent maar ik kan het even niet vinden.
Kom ik op terug
Veel mensen die in het buitenland wonen met AOW en soms pensioen zouden heel blij zijn met die verplichting. Maar mensen die bijvoorbeeld in Thailand wonen hebben helaas geen recht op de verplichte zorgverzekering, die zou namelijk financieel veel aantrekkelijker zijn dan lokale verzekeringen.
bolletjeom
Reisexpert

tja. als je eenmaal emigreert dan ligt het inderdaad anders. Dan ben je geen ingezetene meer en dan kun je het inderdaad zo zien dat je geen gebruik meer mag maken van het privilege om in Nederland verzekerd te zijn. Maar je betaald dan toch ook geen belasting in Nederland meer, toch?
Veel reizigers denken echter dat ze onder de verzekeringsPLICHT uit kunnen komen omdat ze ons land tijdelijk de rug toe keren.
Robbie1984

Qreply

Bericht door Robbie1984 »

Hallo! een korte uitleg over mijn situatie:
September 2010 ben ik vertrokken uit NL en heb ik 8 maanden door Azie gereisd. Inmiddels ben ik 12 maanden in Australie en ga over een week mijn reis weer voortzette richting Central America. Ik verwacht rond april 2013 wel eens terug te komen naar NL.
Oorspronkelijk was de bedoeling slechts 8 maanden te reizen en terug te gaan naar NL, maar dit is 'wat' uitgelopen. Hierdoor heb ik mij destijds niet uitgeschreven uit de gemeente en heb ik dus ook mijn zorgverzekering aangehouden.
In januari 2012 besloot ik me maar eens uit te schrijven uit het GBA want ik kreeg rekeningen binnen voor waterstoffenheffingen en andere gemeentelijke belastingen en tjaa.. geen zin om te betalen voor periodes dat ik niet in NL heb gewoond.
Kort daarop kreeg ik bericht van mijn zorgverzekering dat ze mijn verzekering gingen stopzetten. niet per januari 2012 maar op moment dat ik NL heb verlaten, september 2010 dus?!?!
Ik heb contact met ze opgenomen inzake het hele 'verplicht een zorgverzekering moeten hebben' maar ze konden mij niet langer verzekeren en moesten de verzekering met terugwerkende kracht beeindigen.
Mij tot nu toe best, want ik heb alle premie van 18 maanden terug gehad!
wat ik mij nu afvraag is: kom ik nu in de problemen met de belastingdienst? Ik ben dan al vanaf september 2010 niet meer in NL, maar officieel ben ik pas sinds januari 2012 uitgeschreven uit het GBA. Ik heb tussen september 2010 en januari 2012 geen zorgverzekering gehad.
2 vragen waar iemand hopelijk antwoord op heeft:
- Geeft de zorgverzekeringsmaatschappij door aan de belastingdienst wanneer een verzekering wordt beeindigd? (weet de belastingdienst uberhaupt bij welke maatschappij je verzekerd bent?)
- Indien dat het geval is, kan de belastingdienst dan beweren dat ik in die periode wel degelijk een zorgverzekering had moeten hebben en dus nog allerlei dingen moet gaan betalen?
Hoop dat iemand wat info voor me heeft!!
Zie door alle bomen( websites en forums) het bos niet meer!
thanks! groeten Rob
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Re: Uitschrijven bij zorgverzekeraar ..of toch niet

Bericht door stevenl »

Zorgverzekering geeft niets door aan de belastingdienst.

Maar waarom maak je je zorgen over de balstingdienst, indien vijrgesteld van belastingen is dat toch alleen maar gunstiger? Ik zou kijken of je over de uitgescreven tijd niet alsnog een teruggave kunt krijgen.
Robbie1984

Qreply

Steve,
Is dat een feit? Dat zou in ieder geval top zijn.

De reden dan ik mij zorgen maak is omdat ik reeds zorgtoeslag heb ontvangen over 2011. Zo ook mijn vriendin. En gezien ons inkomen 0 was is dat de maximale toeslag die je kunt krijgen. Ik vindt het prima om deze terug te betalen( al doe ik het liever niet natuurlijk) maar ik wil ze niet zelf op de hoogte brengen van mijn situatie en mogelijk gezeik krijgen omdat ik tussen september 2010- en januari 2012, terwijl ik dus nog wel stond ingeschreven in het GBA, geen zorgverzekering had....
Robbie1984

Steve,
Is dat een feit? Dat de belastigndienst niet op de hoogte wordt gesteld. Dat zou in ieder geval top zijn.

De reden dan ik mij zorgen maak is omdat ik reeds zorgtoeslag heb ontvangen over 2011. Zo ook mijn vriendin. En gezien ons inkomen 0 was is dat de maximale toeslag die je kunt krijgen. Ik vindt het prima om deze terug te betalen( al doe ik het liever niet natuurlijk) maar ik wil ze niet zelf op de hoogte brengen van mijn situatie en mogelijk gezeik krijgen omdat ik tussen september 2010- en januari 2012, terwijl ik dus nog wel stond ingeschreven in het GBA, geen zorgverzekering had....en dus behalve de ontvangen zorgtoeslag terug moet betalen ik ook nog een boete ofzo opgelegd krijg wegens het niet hebben van een verplichte zorgverzekering....
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ik ben bang dat je alles terug zult moeten betalen. Want je bent heel zwart wit gezegd op dit moment aan het frauderen. Geef je het niet eerlijk op en komen ze erachter dan heb je ook een flinke boete aan je kont.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je hebt geen zorgverzekering gehad maar wel zorgtoeslag...Je kan dan zelf wel bedenken dat je dit mag gaan terugbetalen. Beter zelf melden dan ook nog een dikke boete.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Aha, dus dat is de reden. Waarom dit niet direct vermeld in de eerste post?

Ingeschreven/uitgeschreven van zorgverzekering wordt niet doorgegeven aan de belastingdienst, maar dat is anders als je een toeslag hebt ontvangen. Dat wordt wel degelijk gecontroleerd, en die controles worden steeds verder geautomatiseerd.
Plaats reactie