Ook nog wandelschoenen mee?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Kimbs

Ook nog wandelschoenen mee?

Bericht door Kimbs »

hoi!

In december ga ik voor 4 maanden backpacken in Australië.
In de winkel heb ik mn backpack gepast met gewicht erin, en heb meteen ter plekke besloten dat ik de helft van de spullen die ik mee wilde gaan nemen weer van de lijst schrap. Met veel moeite heb ik nu toch wel vrij weinig in die rugtas gedaan (voor mijn doen dan). Bij elkaar is het nu 9 kilo.

Mn enige dilemma is nog de schoenen:
Ik heb bij de meeneem stapel gelegd:
- Birkenstocks (loop ik zo lekker op, die moeten mee)
- adidas sneakers

Ik ga met greyhound bussen en ben van plan van sydney via melbourne en the Great Ocean Road te gaan. Het Red centre staat ook op de must-see list en vervolgens wil ik de hele Oost-kust van cairns naar sydney.

Tripjes door natuurgebieden en door het Red Centre zijn wel deel van het plan, maar geen enorm zware lange hikes.
Mijn vraag: Heb ik daarvoor die wandelschoenen wel nodig?
In de steden red ik het bijvoorbeeld prima op mn sneakers of mn birkenstocks.. Plus, die wandelschoenen zijn nog best plaatsrovend naast mn sneakers.. en best duur voor schoenen die ik eigelijk het liefst niet aandoe in steden oid O-)

Mijn zorg is alleen, stel dat ik het daar dan toch nodig blijk te hebben en geen ingelopen schoenen mee heb. Hebben jullie advies?
Travelator
Reisexpert

Re: Ook nog wandelschoenen mee?

Bericht door Travelator »

Ik heb nog nooit op wandelschoenen gewandeld/gehiked en ik heb ze nog nooit gemist (ook niet bij lange wandelingen). Ik loop altijd op sneakers of op slippers, net als jij : )
Wel ben ik volgens mij echt een uitzondering en voor lange (meerdaagse) hikes in de bergen zou ik het misschien wel overwegen.
Maar de meeste mensen zullen je waarschijnlijk adviseren om wel goede, stevige schoenen te kopen.
Overigens kun je in Australië heel goedkoop Blundstones kopen. Lekker stoer en zitten heeeeeeeeeeeeerlijk!

Leuke trip! Veel plezier vast! ^O^
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb in australie ze veel aan gehad. Maar ik heb rond gereisd met een camper dus dan zit je veel meer in de natuur.

Ik hou van hoge schoenen die mijn enkels beschermen. Ook tegen eventuele beten van slangen. Daarnaast is er veel scherp gras.
Maar goed, ik kan niet voor je beslissen maar ik neem ze mee.

9 kilo is heel goed!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Voodoo

Bericht door Voodoo »

Je zou eens kunnen kijken voor trailrunners ipv de sneakers. Zijn wat steviger en vormen een goed en licht alternatief voor wandelschoenen. Vroeger deed ik lange tochten ook altijd met wandelschoenen, de laatste jaren echter niet meer en gebruik ik lichtere schoenen. Bevalt me veel beter, voornamelijk op langere tochten en tochten met hoogteverschillen. Bij elke stap een halve kg minder moeten optillen maakt echt wel een verschil!
ja

Bericht door ja »

Ik heb ze niet meegehad naar azie/australie en ook niet gemist in die 4 mnden! Had allstars mee met m'n eigen inlegzooltjes, die alleen aangehad omdat het soms koud weer was en je dus geen slippers aan kon. deze liepen prima voor een dagje rondslenteren, maar slippers deden het ook prima! zonde van je geld, tenzij je ze al hebt natuurlijk.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het blijft me verbazen waar je sommige mensen hikes mee ziet doen. In 99% van de gevallen gaat het goed met wat er dan ook aan de voet zit maar slijle vulkaan beklimmen op slippers.... zou het zelf niet doen, maar je ziet het wel veel.

Ik zou zelf ook gaan voor de trailrunner. Meestal meer grip, erg licht en biedt voor mij een aantal belangrijke dingen. Gesloten schoen, tegen beter, stoten en andere dingen. Voldoende grip wanneer je weer eens een grindpadje af moet op een berg en ze zijn licht waardoor ik ze niet mee hoef te "slepen", maar zelfs graag draag.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Ik heb zelf die afweging ook gemaakt voor 4 maanden Indonesie, en dan vooral omdat ik van te voren al wist dat ik de helft van de tijd sowieso in een stad zou doorbrengen waar ik ze echt niet nodig zou hebben... uiteindelijk heb ik daarom besloten ze niet mee te nemen en alleen birkenstocks en oude hardloopschoenen (omdat die heel lekker lopen en ik de illusie had dat ik zou gaan hardlopen in Indonesie) en terplekke slippers gekocht.

Achteraf (en waarschijnlijk dus voor de volgende keer) zou ik de hardloopschoenen thuis laten en birkenstocks en mijn bergschoenen meenemen (of als ik geld over zou hebben nieuwe "lichtere" hoge, stevige schoenen kopen). Ik heb namelijk de dichte schoenen bijna niet aan gehad maar de keren dat ik ze aan had had ik liever wandelschoenen gedragen!
Selalu mencari...
Noec
Contacteer:

Bericht door Noec »

Hangt helemaal af van je eigen voorkeuren in combinatie met je activiteiten.. Als je gaat wandelen/werken: zorg voor stevige schoenen waar jij lekker op loopt. Ikzelf heb veel plezier gehad aan mijn wandelschoenen in Oz en NZ. Ik heb ze dan ook veel aan gehad. Als je ze alleen maar aan je tas hangt, zijn het verschrikkelijke ondingen.

Kortom: Als jij niet overtuigd bent van de voordelen van wandelschoenen -> niet meenemen!
Plaats reactie