hi Kim
Het is goed dat je je inleest, dat je spaart, dat je ruwweg een planning maakt. Deze voorbereiding kan wat gemoedsrust/zekerheid schenken. Wij stelden op voorhand ook een +- planning op van hoe lang we per land wilden blijven en hoeveel budget we te spenderen hadden.
Zoals gezegd lang reizen is echt heel anders dan bv. 3 a 4 weken. Je zit vol goede moed, vol energie, je kan misschien meer geld op doen omdat "nou ja, het is de enige reis dit jaar", je wil ook heel veel zien,.... Tijdens die reis van 5 maanden zul je zien dat het toch wel anders zal zijn. Je zal af en toe het gevoel hebben even toe willen/moeten uitblazen, even genoeg te hebben van het bezichtigen, misschien houd je een blog bij en moet je die bijwerken, tevens moet de was gedaan worden, moeten foto's op harde schijf gezet worden, misschien moeten er visums aangevraagd worden, wil je even een dagje om contacten te leggen met het thuisfront,....een klusjesdag dus.
Qua planning zit je wel +- goed hoor. Hangt veel af van jullie zelf, je interesses en je reisstijl. Onderweg zal je de beste tips krijgen van andere reizigers en misschien je route aanpassen.
ikzelf had hetzelfde voor: als je je inleest in trotter/Lonely planet en er wordt geschreven: gezellig, rustig, plattelandsdorpje en dit lees je over 4 dorpjes op rij dacht ik al snel...hmm, als je er eentje gezien hebt heb je ze allemaal gezien - en misschien ga ik mij daar wel vervelen,....
Al snel bleek elk dorpje wel een beetje anders te zijn, de natuur prachtig, de mensen zalig om naar te kijken terwijl ze rusten, met dagdagelijkse zaken bezigg zijn.
2 weken Cambodja zal je enkel de highlights kunnen doen. maar als je wat langer wil blijven dring je zoveel dieper in het land en zijn bevolking door. Herinneringen voor de rest van je leven.
OOk 3 weken Laos lijkt me krap. De streek boven Luang Prabang - Nong Khiaw en Muang Nghoi is prachtig. En in het noorden Phongsaly met zijn ethnische minderheden is fantastisch. Zulke dingen zie je niet wanneer je maar 3 weken in Laos hebt. Dan wordt het al snel Don Det, Pake en Bolavenplateau , Vientiane, Vang vang (maar nu kan je er schijnt niet meer tuben - natuur daar is echter wel prachtig om te wandelen, te fietsen, te relaxen) en Luang Prabang.
Ben hier serieus aan het uitweiden, maar voel een beetje nostalgie

Wat je ook doet, wat je ook plant, of net niet plant. Neem je tijd - tzal de tijd van je leven worden.