Rondreis Azië - 6 maanden

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Jenny
Reisexpert

Re: Globale planning reis

Bericht door Jenny »

Erik schreef:Je krijgt in Indonesië bij aankomt een 30 dagen visum (kosten $25, of €20,-). Deze is eventueel volgens mij wel te verlengen.
klopt, maar verlengen is duur (ongeveer 550.000 rp). dan kun je beter vantevoren een visum voor 2 maanden aanvragen.

persoonlijk vind ik het de moeite waard om voor 5 weken naar indonesie naar de ambassade te gaan. kan in NL, kan ook in BKK. de kosten voor een visum van 2 mnd bedragen 40 euro.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
meisje

Bericht door meisje »

Bedankt voor de reacties!

Nog een vraag.. In principe willen we vanaf KL vliegen naar Jakarta. Nu denken we erover om misschien toch Singapore ook te doen en vanaf daar te vliegen. Is Singapore de moeite waard? Of zouden jullie dit skippen omdat het misschien ten koste gaat van tijd in Indonesie?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zou het skippen.

Goede planning trouwens!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als je van shoppen en stedenarchitectuur houdt dan wel naar Singapore. Anders is singapore wel leuk hoor bijvoorbeeld de dierentuin maar geen echte must see. Opzich heb je wel genoeg tijd hoor om en java,bali te doen en singapore.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Michiel..
Reiziger

Bericht door Michiel.. »

Miss wat korter in Laos en wat langer Cambodja
Kiiim

5 maanden ZO Azie

Bericht door Kiiim »

Beste allemaal,

k ben al een tijdje een actieve lezer op dit forum. Ik weet dus dat er vele topics bestaan zoals de mijne, maar ik hoop toch dat jullie hier even naar willen kijken en advies willen geven. Iedere reis is weer anders, dus ik ben op basis van de eerdere topics nog steeds wat onzeker over de planning van mijn reis.
Ik ben van plan om samen met mijn vriend zo rond eind februari 2014 te vertrekken richting zuidoostazie. We willen daar 5 maanden blijven en we willen in ieder geval graag naar het noorden van Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisisch Borneo en Indonesië ( Tot nu toe trekt Java ons hier het meest, maar andere tips zijn natuurlijk welkom!!) Als we hierna nog tijd en geld hebben willen we misschien nog langs de Filipijnen.
Waar ik me vooral zorgen om maak is geld. We houden er wel van om een beetje snel te reizen en snel reizen is duur reizen, natuurlijk. Hier eerst onze planning van tijd per land en budget per dag voor ons 2 erbij..

Thailand (2 weken): 50 euro p.d.
Laos (3 weken): 45 euro p.d.
Cambodja (2 weken): 45 euro p.d.
Vietnam (4 weken): 45 euro p.d.
Indonesie (4 weken): 40 euro p.d.
Borneo ( 2 weken): 100 euro p.d.
Overig (Fillipijnen/langzamer reizen) (4 weken): 50 p.d.

Kom ik voor het budget daar op ongeveer 7000 euro uit voor ons twee. Hiernaast nog tickets voor ongeveer 1500 euro, kom ik uit rond 8500 euro. De meeste spullen hebben we al of vragen we voor ons slagen/verjaardag en malariapillen en prikken zitten in onze zorgverzekering. We willen ongeveer 10.000 euro sparen voor de hele reis, zodat we ook nog wat speling hebben.

Denken jullie dat dit qua geld realistisch is? En denken jullie dat de tijd die we van plan zijn in elk land te verblijven een beetje te doen is?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: 5 maanden ZO Azie

Bericht door Tikva »

Je budget is wel te doen maar als je heel snel gaat reizen lijkt het me toch echt te krap. De Filipijnen is sowieso te krap, accommodatie daar is behoorlijk duur. Wij waren vorig jaar voor een vakantie (waar je ook altijd wat sneller reist maar toch 5 dagen op een plek gebleven) rond de 30 euro p.p.p.d. kwijt.

Ben je wel eens langer op reis geweest? snel reizen in een vakantie is toch echt anders dan 5 maanden lang snel reizen. Daar wordt je echt heel gaar van. Ik zou me er eerde rop instellen wat rustiger aan te doen, kijk bijvoorbeeld of je iets hebt dat je ook leuk lijkt en waardoor je een paar dagen op locatie blijft. Een kookcursus of massage cursus bijvoorbeeld.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

hi Kim

Het is goed dat je je inleest, dat je spaart, dat je ruwweg een planning maakt. Deze voorbereiding kan wat gemoedsrust/zekerheid schenken. Wij stelden op voorhand ook een +- planning op van hoe lang we per land wilden blijven en hoeveel budget we te spenderen hadden.
Zoals gezegd lang reizen is echt heel anders dan bv. 3 a 4 weken. Je zit vol goede moed, vol energie, je kan misschien meer geld op doen omdat "nou ja, het is de enige reis dit jaar", je wil ook heel veel zien,.... Tijdens die reis van 5 maanden zul je zien dat het toch wel anders zal zijn. Je zal af en toe het gevoel hebben even toe willen/moeten uitblazen, even genoeg te hebben van het bezichtigen, misschien houd je een blog bij en moet je die bijwerken, tevens moet de was gedaan worden, moeten foto's op harde schijf gezet worden, misschien moeten er visums aangevraagd worden, wil je even een dagje om contacten te leggen met het thuisfront,....een klusjesdag dus.
Qua planning zit je wel +- goed hoor. Hangt veel af van jullie zelf, je interesses en je reisstijl. Onderweg zal je de beste tips krijgen van andere reizigers en misschien je route aanpassen.
ikzelf had hetzelfde voor: als je je inleest in trotter/Lonely planet en er wordt geschreven: gezellig, rustig, plattelandsdorpje en dit lees je over 4 dorpjes op rij dacht ik al snel...hmm, als je er eentje gezien hebt heb je ze allemaal gezien - en misschien ga ik mij daar wel vervelen,....
Al snel bleek elk dorpje wel een beetje anders te zijn, de natuur prachtig, de mensen zalig om naar te kijken terwijl ze rusten, met dagdagelijkse zaken bezigg zijn.
2 weken Cambodja zal je enkel de highlights kunnen doen. maar als je wat langer wil blijven dring je zoveel dieper in het land en zijn bevolking door. Herinneringen voor de rest van je leven.
OOk 3 weken Laos lijkt me krap. De streek boven Luang Prabang - Nong Khiaw en Muang Nghoi is prachtig. En in het noorden Phongsaly met zijn ethnische minderheden is fantastisch. Zulke dingen zie je niet wanneer je maar 3 weken in Laos hebt. Dan wordt het al snel Don Det, Pake en Bolavenplateau , Vientiane, Vang vang (maar nu kan je er schijnt niet meer tuben - natuur daar is echter wel prachtig om te wandelen, te fietsen, te relaxen) en Luang Prabang.
Ben hier serieus aan het uitweiden, maar voel een beetje nostalgie :-)
Wat je ook doet, wat je ook plant, of net niet plant. Neem je tijd - tzal de tijd van je leven worden.
Kiiim

Bericht door Kiiim »

Bedankt voor jullie reacties! ^O^ Het is inderdaad mn eerste lange reis, dus de Fillipijnen worden vast bewaard voor de volgende keer. Met deze planning heb ik in dat geval nog ongeveer 4/5 weken over die ik over de landen kan verspreiden, dus dat bekijken we allemaal ter plekke denk ik! Het lijkt me inderdaad wel leuk om de tijd te hebben om ook de wat kleinere dorpjes te bekijken!!

Nog even voor de zekerheid, de bedragen die ik noem zijn voor 2 personen.Dus 10.000 euro, 2 personen, 5 maanden azie, tickets etc. We hebben geen problemen met een gedeelde douche, maar we willen wel onze eigen kamer. Gewoon op straat eten vinden we ook geen probleem. Duiken zijn we niet van plan, maar iets als Easyriders lijkt ons wel leuk en als er ergens een hele leuke excursie is willen we daar wel de ruimte voor hebben. Ik vind het gewoon echt moeilijk te geloven dat je voor zo 'weinig' geld zo lang weg kan en wil niet daar er achter komen dat het te weinig is en ik na 3 maanden naar huis moet. 8)7

Verdere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!!
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Maak je geen zorgen Kiiim...met dat budget komt het helemaal goed.
Hou er ook rekening mee: hoe trager je reist hoe minder geld je op doet :-) Dus dat balanceert dan weer voor dagen waar je even gek doet en veel uit geeft.
Nicole_in_Azie

Qreply

Bericht door Nicole_in_Azie »

Hoi Kim,
Ik ben eind april terug gekomen van 6 maanden ZO Azie (incl Filipijnen) en mijn ervaring is dat het altijd duurder is dan je denkt. Tenminste als je inderdaad iets meer wilt. Dus sneller reizen, of bv Easy Riders. Aan de andere kant: wij hebben niet erg budget gereisd en je kan inderdaad behoorlijk besparen door weinig eisen te stellen aan je accomodatie en op straat te eten.
Wil je ideeën opdoen (bv wat betreft Indonesië: al eens aan Sulawesi gedacht?), dan kun je onze(korte!) blogs lezen op roelennicole.nl. Als je meer wilt weten, kun je via die site ook contact met me opnemen.
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Nicole, geef jij hiermee aan dat een budget van 10.000 dus niet genoeg is voor 2 personen?
Wij gaan in september een soortgelijke reis maken en hebben ongeveer hetzelfde budget.
Wel handig om wat meer te weten dus zodat we hier rekening mee kunnen houden..
Bedankt!
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Kiiim

Bericht door Kiiim »

Hee,

Complimenten voor jullie site, echt heel erg leuk! Ik heb erg moeten lachen om de lijstjes die jullie hadden gemaakt! Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn geweest voor jullie reis?

Kir87, ik denk dat ons budget wel te doen is, Nicole gaf ook al aan wat luxer te hebben gereisd en ik ben dat zelf niet van plan. Ik heb de Filipijnen ondertussen van mn lijstje geschrapt, dus ik zal bijvoorbeeld al minder vliegen dan nicole heeft gedaan. Ik weet natuurlijk niet welke mate van 'luxe' jij wilt, dus zo'n budget blijft heel persoonlijk denk ik.. Maar het feit dat ook een aantal mensen zeggen dat t te doen is, heeft mij erg gerustgesteld!

Groetjes Kim
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

mijn vriend en ik hebben het met 10.000 euro 6 maanden vol kunnen houden (Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie en Borneo, Singapore) dus naar mijn idee moet het lukken als je op een rustig tot normaal tempo reist. Dit was inclusief alles, dus ook voorbereidingskosten, tickets etc.

We reisden op rustig tot normaal tempo. 9 weken in Thailand, 5 in Laos, 4 in Vietnam, 2,5 in Cambodja en 5 in Maleisie/Borneo. Jullie pakken ook nog indonesie erbij en hebben een maand minder dus jullie tempo ligt een stuk hoger. Dan wordt het budget snel wat krapper.

Veel lokaal vervoer ipv prive/toeristenbusjes/georganiseerde excursies, lokale gerechten bij stalletjes, en goedkope privekamers met fan ipv airco en koud water ipv warm kunnen de kosten zeker in bedwang houden.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Kir87
Reiziger

Welk land/Welke plek in december

Bericht door Kir87 »

Hallo allemaal,

In september vertrekken mijn vriend en ik richting Azie.
Wij zullen ongeveer 6 maanden wegblijven (langer als dat lukt ;) ), maar nu vroeg ik me af of jullie leuke/goed betaalbare plekken kunnen aanranden om te verblijven rond kerst en oud & nieuw.
Ik heb gelezen dat het rond deze tijd vrijwel overal erg druk is en dat daardoor de prijzen erg kunnen stijgen.
Wij hebben niet echt een voorkeur, maar willen het liefst op een plek zijn waar het niet al te druk is, maar natuurlijk moet er wel iets te beleven zijn :)
Ook qua land hebben wij niet echt een voorkeur, maar Myanamar en Thailand hebben we sowieso voor die tijd al bezocht.
Mogelijke opties voor ons zijn; Maleisie, Indonesie, Sri Lanka..
Iemand een goede tip?

Bedankt!
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Plaats reactie