Globaal routetje Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
timo

Globaal routetje Australie

Bericht door timo »

Hoi allemaal,
Ik zit sinds half augustus in Australie, tot nu toe drie weken in Melbourne, toen doorgegaan om een maandje te WWOOFen in Gibbsland en ben net afgelopen weekend via Canberra naar een andere WWOOF-plek in Coffs Harbour gegaan. Nu ben ik van plan om hier ook ongeveer een maand te blijven en dan te gaan rondreizen. Vrienden van me zijn in Sydney in november dus ik wou daar eerst terug heen gaan (tot nu toe nog niets van gezien), scheelt me als het goed is veel geld voor accomodatie ;-). Daarna wil ik langs de kust naar Cairns. In het begin wou ik dan naar Alice Springs/Uluru en dan met de trein naar Darwin. Dit is echter extreem duur dus misschien laat ik dit vallen/ga ik alleen naar Darwin. Ik wil het stuk langs de oostkust met de trein doen (kost ongeveer hetzelfde als de bus een kaart daarvoor) aangezien ik lang in de bus zitten altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden (ik word misselijk zodra ik een boek/laptop opendoe en ben 193cm lang dus m'n benen zitten ook altijd vast..). Sowieso kan je met de trein op de meeste plaatsen wel komen.
Mijn plan was om ongeveer 5 weken hieraan te besteden (Sydney niet meegerekent), had eigenlijk langer gehoopt maar dollar staat wel heel hoog en ik wil hierna nog 3 maanden naar ZO-Azie.
Ik had ongeveer het volgende in m'n hoofd zitten:
5 dagen Byron Bay (leek me een goede plaats om wat eerste surflessen te nemen)
3 dagen Gold Coast (wss Coolangetta, ben niet zo'n extreem party-type dus Surfers' Paradise lijkt me minder)
2 dagen Brisbane
3 dagen Hervey Bay / Fraser Island (Hervey Bay schijnt 'Gods waiting room' te zijn dus gaat vooral over tour voor Fraser Island, ik heb geen rijbewijs dus kan sowieso geen auto huren, meeliften met andere backpackers vanuit Hervey Bay is wel een optie natuurlijk)
5 dagen Noosa (wordt in de Lonely Planet nogal lovend beschreven dus leek me een goede plek voor wat rust/meer surfen =))
2 dagen Airlie Beach (incl. 1 dag Whitsundaytour, die zijn extreem duur begreep ik?)
4 dagen Cairns (snorkelen Great Barrief Reef en Daintree)
Dan als ik besluit om Darwin mee te nemen maar Alice Springs te laten vallen (Alice Springs kost me al snel zo'n 700 dollar/500 euro om te komen en weg te komen vanuit Cairns excl. eten/accomodatie)
5 dagen Darwin (incl. Kakadu tour)
Komt op 29 dagen. Dit reken ik als dagen waarin ik 's ochtend vroeg aankom / overnachtte op die plaats en 's avonds laat pas vertrok of bleef. Maar vanwege de enorme afstanden hier ben ik denk ik al snel 7 dagen extra bezig met puur reizen. Dan kom ik op 36 dagen uit wat ongeveer m'n streven was =)

Het is verder helemaal niet zo dat ik dit nou op de datum precies wil gaan plannen, meer dat ik een beetje een idee heb wat ik precies wil gaan zien. Dus is dit lijstje compleet genoeg of vergeet ik dingen, blijf ik te lang of te kort op plaatsen die niet of juist wel de moeite waard zijn?

Alvast bedankt, Timo
Reismeis
Reisexpert

Re: Globaal routetje Australie

Bericht door Reismeis »

Wauw, wat een programma! ^O^ *jaloers*
Heb je reistijd meegerekend? En ik zit te denken of het misschien niet handiger is om een auto of een camper te huren voor de oostkust? Dan ben je wat vrijer en kun je wat van de hoofdwegen afgaan. Verder weet ik niet zo goed of jouw programma realistisch is, ben dan wel twee keer in Oz geweest maar nog nooit op eigen houtje zoveel en zolang gereisd. Er zijn hier vast anderen die jou daar beter advies over kunnen geven!

Oh, en als ik je nog een tipje mag geven: als je in Brisbane bent, is North Stradbroke Island zeker een aanrader!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
timo

Re: Globaal routetje Australie

Bericht door timo »

Ja die 36 dagen zou incl. reistijd zijn. Ik kan helaas geen auto ofzo huren, heb geen rijbewijs dus ben afhankelijk van openbaar vervoer (gokken op lifts van mede-reizigers vind ik wat minder prettig reizen ;-) ). Ik denk enerzijds ook dat het heel veel is maar aan de andere kant kan ik daarna in Thailand of Vietnam rustig de tijd nemen om aan het strand bij te komen gelukkig
Plaats reactie