Reizen/werken - wat nu met verzekering

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
DebbyK

Reizen/werken - wat nu met verzekering

Bericht door DebbyK »

Hallo,
Misschien kunnen jullie mij helpen want ik snap het niet meer.
Ik ga eind december 4 maanden naar het buitenland (Oostenrijk) daar ga ik werken als skileraar, daarna ga ik even naar huis om winterkleding voor zomerkleding te wisselen en dan waarschijnlijk naar Zuid Europa waar ik in de horeca ga werken en een beetje ga rondreizen.
Ik zeg mijn huur huis op en wil me bij mijn ouders in laten schrijven zodat ik me niet bij de gemeente hoef uit te schrijven.
Als ik de informatie op deze site lees betekent dat dat ik mijn basis zorgverzekering moet houden omdat ik niet aaneengesloten langer dan 12 maanden weg ben.
Nu heb ik de vraag voorgelegd aan mijn huidige zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea en kreeg het volgende antwoord:
Uw recht op de basisverzekering vervalt vanaf uw eerste werkdag voor een buitenlandse werkgever. Wij vragen u de polis in dat geval bij ons op te zeggen. Treedt u uit dienst en gaat u vervolgens reizen, bent u verplicht zich weer aan te melden voor de basisverzekering. Dit geldt iedere periode van werken en reizen in het buitenland.
Hieruit begrijp ik dus dat ik geen basisverzekering hoef te hebben als ik ga werken in het buitenland, en dat een aanvullende reisverzekering dus voldoende zou zijn??
Ik ben de draad een beetje aan het kwijtraken… :? :?
Ceska
Wereldreiziger

Re: Reizen/werken - wat nu met verzekering

Bericht door Ceska »

Het is altijd een heel gepuzzel.
Allereerst even aan jou de vraag of je wel zeker weet je huurhuis op te zeggen? Kan je niet iemand voor 4 maanden in je huis laten wonen die de kosten betaald?

Ten tweede moet je wel je zorgverzekering behouden tenzij je een Oostenrijkse zorgverzekering krijgt (wat mij onlogisch lijkt) ik heb bij verschillende verzekeraars de optie stage en skileraar voorbij zien komen om je aanvullen te laten verzekeren.
Ik geloof dat tasmanverzekeringen wel een goeie voor jou is.
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Twee jaar geleden heb ik mij ook uit moeten schrijven bij Zilveren Kruis toen ik een winterseizoen als skilerares ging werken.
Ik had een goede reisverzekering en de verzekering van de skischool.

Bij terugkomst in NL heb ik me direct weer aangemeld bij de verzekering.
Ceska
Wereldreiziger

Bericht door Ceska »

Ik weet niet hoe lang de regel geldt, maar je kan je nu pas uitschrijven als je langer dan een jaar weg gaat.
Bobopreis

Bericht door Bobopreis »

Volgens mij klopt dat niet Ceska, of bedoelen jullie met uitschrijven iets anders dan ingeschreven staan met een adres in het buitenland?
DebbyK

Bericht door DebbyK »

Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt er inderdaad op dat voor de periode dat ik in het buitenland werk ik genoeg heb aan de verzekering via het werk daar en een goede reisverzekering. Als ik alleen aan het reizen ben moet ik wel gelijk weer een zorgverzekering in Nederland afsluiten naast mijn reisverzekering.

@Ceska, zodra je in het buitenland werkt, is je Nederlandse zorgverzekering niet meer geldig. Je moet deze dus afmelden en weer aanmelden als je niet meer werkt.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

DebbyK schreef:
Uw recht op de basisverzekering vervalt vanaf uw eerste werkdag voor een buitenlandse werkgever. Wij vragen u de polis in dat geval bij ons op te zeggen. Treedt u uit dienst en gaat u vervolgens reizen, bent u verplicht zich weer aan te melden voor de basisverzekering. Dit geldt iedere periode van werken en reizen in het buitenland.
Van de site van CVZ (net opgepikt van een ander forum maar hier mogelijk van belang):
"Gaat u korter dan 3 maanden werken in een land dat niet hierboven genoemd wordt? Dan blijft u verzekerd in Nederland en hoeft u niets te doen." De 'genoemde landen' zijn de verdragslanden. Dus het lijkt erop dat Zilveren Kruis/Achmea je hier niet de correcte infromatie heeft gegeven, alhoewel die informatie in jouw geval wel van toepassing is aangezien je in Oostenrijk wilt gaan werken. Een dat is een verdragsland, waardoor de Nederlandse verzkeeirng vervalt vanaf de eerste dag van werken.
Plaats reactie