Tax back Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
LonelyPlanet

TAX BACK

Bericht door LonelyPlanet »

Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om je belasting terug te krijgen is?
Ik vertrek over een paar maanden en vraag me af of ik alles terug kan claimen. Ik heb echt geen flauw idee.
If you can help me, please do!!!

Kim
Vince

Bericht door Vince »

Kim,

kan je wat duidelijker zijn wat je precies bedoeld? :?
LonelyPlanet

Sorry,

Ja ik zal proberen wat duidelijker te zijn. Ik zit nu in Australie en heb een paar maanden gewerkt. Ik weet dat je je belasting terug kan krijgen en dat er heel veel bureaus zijn die je kunnen helpen. Maar veel van die bureaus vragen een percentage of zijn niet te vertrouwen. Van wat ik heb gehoord. Nu vraag ik me af waar ik moet zijn om mijn belasting terug kan krijgen.

Ontzettend bedankt voor je snelle reply! Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Kim
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Is het niet zo dat je daarvoor terecht kunt bij de instelling waar je ook een belastingnummer hebt gekregen?

Ik ben even aan het zoeken of ik een adres of extra informatie kan vinden.

Erik
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Gevonden
Kijk eens op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... si118.html

Beetje onderaan staat informatie hoe je je belasting terug moet vragen!

Succes
LonelyPlanet

Beste Erik,

Bedankt voor je hulp. Ik heb contact opgenomen met deze site. Hopelijk kan ik nog een maar maanden verder reizen op het geld dat ik terug krijg van de belasting.

Kim
Bartvangeffen

Tax back Australië

Bericht door Bartvangeffen »

Hallo iedereen,

Ik ben Bart 24 jaar, ben in australie met een work & Holiday visa. Hier mijn Nederlands Engelse vraag:p

- de details:

Gearriveerd sydney : 12-09-2013
Naar Perth gevolgen : 19-09-2013
Terug naar Sydney: 23-09-2013
Naar nieuw zealand: 10-12-2013
Moved back to Sydney: 22-01-2014

Ik heb voor 2 bedrijven in Sydney gewerkt. Autoverhuurbedrijf en verhuurbedrijf. In een hostel verbleven voor de hele periode en nu nog steeds. Heb mijn payrolls gecheckt en ik heb tax betaald voor resident, het laagste tarief (!). Totaal nu al $1500 maar over 2 maanden waarschijnlijk 2,500$.

- Question 1:
Ive read on the internet that ive to stay 183 days in Australia if i want my tax back. If New-Zealand is included, its till 26-04-2014, otherwise till 15-03-2014. So, is New-Zealand included or not for that 183 days?

- Question 2:

If I want to ask my tax back, I'll do that if I left Australia allready. Can I get a fine? And do I've to pay for that in the Netherlands?
Because if they decline my taxback, than they charge me probably for NON-RESIDENT, and than I've to pay. I dont wanna come back in Australia for at least 10 years.

- Question 3:

Do you think its wise to ask my tax back? Should you do it in my position?

Thanks a lot!
Bart
Kims
Reisexpert

Re: tax back

Bericht door Kims »

Hi,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Op een WHV ben je ook een resident alleen een "temporary resident" vandaar dat je dus als een resident belasting betaald. Dat is normaal.
Bartvangeffen schreef: - Question 1:
Ive read on the internet that ive to stay 183 days in Australia if i want my tax back. If New-Zealand is included, its till 26-04-2014, otherwise till 15-03-2014. So, is New-Zealand included or not for that 183 days?
Nee, want Nieuw-Zeeland is niet Australie. Het zijn 2 aparte landen.
Maar volgens mij hoef je niet 183 dagen in Australie te zijn geweest om je belasting terug te vragen. Waar heb je dat gelezen? De beste info is te vinden op de officiele belastingdienstwebsite: http://www.ato.gov.au
Bartvangeffen schreef: - Question 2:
If I want to ask my tax back, I'll do that if I left Australia allready. Can I get a fine? And do I've to pay for that in the Netherlands?
Because if they decline my taxback, than they charge me probably for NON-RESIDENT, and than I've to pay. I dont wanna come back in Australia for at least 10 years.
Je bent dus op een WHV een resident dus er is geen reden waarom je een boete zou krijgen als je dat bedoelt. Je kunt pas je belasting aan het einde van het financiele jaar terugvragen uberhaupt, dat is eind juni.
Bartvangeffen schreef: - Question 3:
Do you think its wise to ask my tax back? Should you do it in my position?
Het is het zeker waard om je belasting terug te vragen omdat je zo goed als zeker bijna alles terug zult krijgen. De "tax free threshold" ligt volgens mij rond de $15.000 per jaar waar jij niet aan zult komen denk ik en daardoor zul je als het goed is al je betaalde belasting terugkrijgen.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Hoi Bart en Kims,

Kims, weet je dit zeker? Denk dat je toch wat onjuiste informatie geeft.

Ik ben niet op de hoogte van de belastingregels van Australië, maar wel van de internationale en Nederlandse belastingpraktijk. Personen die in een land werken en in een ander land wonen kunnen de belasting geheven in het werkland vaak alleen terugvragen in het woonland (in Barts geval dus in Nederland).

Volgens Kims is dit dus anders omdat je een Work & Holiday visum hebt en daardoor als inwoner wordt aangemerkt. Ook zou je dan recht hebben op teruggaaf en ca. 15.000 belastingvrij.

Dit kan ik me echter niet voorstellen: die ca. 15.000 belastingvrij lijkt mij alleen maar van toepassing als je een echte inwoner bent van Australië. Die 183-dagenregel zou heel goed kunnen kloppen over de vraag of iemand in aanmerking komt voor inwonerschap van Australië.

In de internationale belastingpraktijk ben je namelijk maar inwoner (resident) van 1 land: in jouw geval is dat Nederland, ook al heb je een tijdje gewerkt en gereisd in Australië.

In Australië heb je zeer waarschijnlijk dus geen recht op het resident belastingtarief. Als je aangifte doet moet je dus waarschijnlijk bijbetalen.

Verder zeker geen onjuiste aangifte doen! Australië kan echt heel makkelijk controleren dat je minder dan 183 dagen daar was en dan pleeg je fraude.

Ik denk dus dat je de belasting die je hebt betaald niet kan terugkrijgen in Australië, maar een gedeelte ervan wel in Nederland. Wellicht dat dat alleen werkt als je een juiste aangifte hebt gedaan in Australië (als non-resident) en daar dus hebt bijbetaald.

Succes verder!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Dat weet ik heel zeker. Je wordt aangemerkt als "temporary resident" dus niet als "permanent resident" maar onder het belastingsysteem gaat het om residency niet de status van de residency. Er wordt letterlijk gevraagd bij je belastingaanslag "Are you a resident for tax purposes?" waarop je dus altijd "ja" moet beantwoorden.

Ik woon hier (Down Under) nu 8 jaar en ben op een WHV binnengekomen. Heb toen ook belasting teruggevraagd en door een fout van de accountant ben ik het bovenstaande te weten gekomen en heb al mijn betaalde belasting teruggekregen in het eerste jaar, een leuk bedrag!

Daarnaast was mijn zusje hier verleden jaar op een WHV en had een vergelijkbare situatie. Zij heeft (net als ik en anderen die ik ken op een WHV) al haar betaalde belasting teruggekregen.

Wel denk ik dat je als je terugbent in NL en je daar je belastingaanslag doet, je op moet geven wat je in Australie hebt verdiend want de landen communiceren met elkaar op belastinggebied!

Groetjes
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Hoi Kims,

Aha, je woont in Australië! ^O^

Het wordt in Australië dus over het algemeen makkelijk geaccepteerd dat iemand als 'resident' wordt aangemerkt. Niet dat er twijfel over jouw situatie bestaat, dat is duidelijk.

Toch denk ik niet dat Bart en andere mensen met een WHV die binnen een half jaar weer terugkeren naar NL officieel in aanmerking komen voor 'residency' in Australië, ook al is er een verschil tussen 'permanent' en 'temporary'.

Niet om vervelend te doen ofzo hoor, maar dit is toch wel belangrijk voor Bart :P

Bart,

Ik zag op de Australische belastingdienstsite die Kims gaf deze tool staan:
http://www.ato.gov.au/Calculators-and-t ... -resident/

Moet je iets van 4 vragen met ja of nee beantwoorden en dan weet je of je resident bent en waar je dan recht op hebt/wat je moet doen.

Verder moet je inderdaad je Australische inkomen ook aangeven op de Nederlandse aangifte (je zal er niet dubbel over hoeven betalen).

Groet,
Daan
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Brasov schreef:Toch denk ik niet dat Bart en andere mensen met een WHV die binnen een half jaar weer terugkeren naar NL officieel in aanmerking komen voor 'residency' in Australië, ook al is er een verschil tussen 'permanent' en 'temporary'.
Het gaat niet om in aanmerking komen voor residency het gaat er om dat je gezien wordt als temporary resident op een WHV, hoe dan ook en iedereen. Het staat letterlijk op je visum gedrukt! Vandaar dat je dus als resident onder de belasting valt.

Groetjes
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Kims schreef:
Brasov schreef:Toch denk ik niet dat Bart en andere mensen met een WHV die binnen een half jaar weer terugkeren naar NL officieel in aanmerking komen voor 'residency' in Australië, ook al is er een verschil tussen 'permanent' en 'temporary'.
Het gaat niet om in aanmerking komen voor residency het gaat er om dat je gezien wordt als temporary resident op een WHV, hoe dan ook en iedereen. Het staat letterlijk op je visum gedrukt! Vandaar dat je dus als resident onder de belasting valt.

Groetjes
Dat het letterlijk op je visum staat gedrukt, was ik niet van op de hoogte. Zouden ze er misschien mee kunnen bedoelen dat je, als je resident bent, wordt gezien als 'temporary resident'?

Dus dat je wel aan de 6 maandentermijn en nog een aantal eisen moet voldoen om resident te zijn, maar dat je - als je aan die eisen voldoet - als 'temporary resident' wordt aangemerkt dankzij je WHV.

Het enkele feit dat iemand een WHV heeft en vervolgens bijv. maar 2 weken in Australië is waarvan een week werk, kan niet genoeg voor residency zijn. Dus ook niet voor temporary residency. Die persoon is dan dus foreign resident en moet als een foreign resident belasting doen. Hetzelfde geldt voor de meeste mensen met een WHV die korter dan 6 maanden in Australië verblijven.

Maar goed, als je toch niet per se meer terug wil naar Australië kunnen mensen er alsnog voor kiezen om als (temporary) resident aangifte te doen en zo flink wat geld terug te krijgen (ook al pleeg je fraude).

Ik geloof overigens graag dat veel backpackers gewoon als resident aangifte doen en zonder dat ze het weten fraude plegen. In Nederland heb je ook heel wat van dat soort praktijken. Als je pech hebt besluit de belastingdienst net in het jaar dat je een foute aangifte hebt gedaan om daar is extra op te controleren.

Groet,
Daan
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Brasov schreef:Het enkele feit dat iemand een WHV heeft en vervolgens bijv. maar 2 weken in Australië is waarvan een week werk, kan niet genoeg voor residency zijn. Dus ook niet voor temporary residency. Die persoon is dan dus foreign resident en moet als een foreign resident belasting doen. Hetzelfde geldt voor de meeste mensen met een WHV die korter dan 6 maanden in Australië verblijven.
Ik weet niet waar je je info vandaan haalt maar temporary resident betekent puur dat je een tijdelijke verblijfsvergunning hebt waarop je dus kan werken in dit geval. Het concept tijdelijk betekent dus puur voor de duur van dat visum of voor hoe lang je die wenst te gebruiken zoals 2 weken. Het betekent niet dat je een verblijfsvergunning hebt om oneindig te blijven.

Je kunt in Australie komen als toerist, temporary resident, permanent resident, refugee (protection visa) of citizen. Ik ben niet eerder het concept "foreign resident" tegengekomen en heb toch nou samengewerkt met de Immigration Department.

Je bent een temporary resident ook als je studeert bijvoorbeeld.

Dit is een overzicht van de temporary residency visa:
http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/index.htm#temp

Groetjes
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Kims schreef:Ik weet niet waar je je info vandaan haalt maar temporary resident betekent puur dat je een tijdelijke verblijfsvergunning hebt waarop je dus kan werken in dit geval.

Het concept tijdelijk betekent dus puur voor de duur van dat visum of voor hoe lang je die wenst te gebruiken zoals 2 weken. Het betekent niet dat je een verblijfsvergunning hebt om oneindig te blijven.

Je kunt in Australie komen als toerist, temporary resident, permanent resident, refugee (protection visa) of citizen. Ik ben niet eerder het concept "foreign resident" tegengekomen en heb toch nou samengewerkt met de Immigration Department.

Je bent een temporary resident ook als je studeert bijvoorbeeld.

Dit is een overzicht van de temporary residency visa:
http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/index.htm#temp

Groetjes
Hoi Kims,

De Immigation Department en de Australian Taxation Office gebruiken blijkbaar verschillende termen. Voor belastingzaken moet je de termen van de ATO hanteren.

ATO over residency:
Generally, you will be an Australian resident for tax purposes if any of the following apply:
- You have always lived in Australia or you have come to Australia and live here permanently.
- You are an Australian travelling overseas temporarily and do not set up a permanent home in another country.
- You are an overseas student who has come to Australia to study and are enrolled in a course that is more than six months long.
- You have been in Australia continuously for six months or more, and for most of that time you worked in the one job and lived at the same place.
- You have been in Australia for more than half of the financial year, unless your usual home is overseas and you do not intend to live in Australia.
(http://www.ato.gov.au/Individuals/Inter ... residency/)

BDO (gerenomeerd belastingadvieskantoor) eerst over visa:
Unless you are an Australian or New Zealand citizen, you need to hold a visa to enter Australia. The class of visa will determine whether you may work in Australia. There are three main categories of visa:
- Visitor
- Temporary resident
- Migrant.
BDO daarna over residency for tax puposes:
Broadly, there are three categories of residence for individual taxpayers in Australia with scopes of liability to tax as follows:

Residents
For income tax purposes, you will be regarded as a resident if you “reside” in Australia, within the ordinary meaning of the word. For individuals arriving in Australia, the ATO will usually consider that you reside in Australia if you arrive with the intention of living in Australia in a routine manner for six months or more.
If you do not reside in Australia you may still be regarded as a resident if you meet one of the following tests:
- You are domiciled in Australia, unless the ATO is satisfied that your permanent place of abode is outside Australia
- You have been in Australia continuously or intermittently for more than half the income year, unless the ATO is satisfied that your usual place of abode is outside Australia and that you do not intend to take up residence in Australia
- You are a member of certain Australian government superannuation (pension) schemes.

Temporary Residents
If you are a resident (as defined above), you may also be regarded as a temporary resident if you:
- Hold a temporary visa granted under the Migration Act, and
- You (and if applicable, your spouse) are not an Australian resident within the meaning of the Social Security Act 1991.

The status can be held for as long as these conditions are met.

Foreign Residents
You will be treated as a foreign resident if you are not a resident or temporary resident.
(http://www.bdo.com.au/__data/assets/pdf ... tralia.pdf)

Ten slotte de ATO met 2 voorbeelden van backpackers die in Australië hebben gewerkt op een WHV, de eerste is een Australian resident, de tweede is een foreign resident:
Kate - a visitor, working and living in one place
Facts

Kate is from Ireland and entered Australia on a working holiday visa in July 2004. She intended to, and did in fact, stay in Sydney for most of the twelve months she was in Australia. Kate is close to her brother who has migrated to Australia and lives in Sydney.

Kate had one ten day holiday travelling up the east coast just after arriving in Sydney, and another two week holiday at Byron Bay in January 2005. She spent the last three weeks of her stay in Australia travelling around Western Australia.

Kate lived in share accommodation at one location for four weeks in Sydney and share accommodation at another location in Sydney for ten months. Kate's name was put on the lease and she made a part contribution to the bond. She also purchased her bed, other bedroom furniture and a fridge.

Kate worked in coffee shops and restaurants throughout the whole period she was in Sydney. Kate joined a library, the Irish club and a water polo club while staying in Sydney.
Outcome: why is Kate an Australian resident?

Kate's intention was to reside and live in one location. Kate's behaviour and abode for 11 out of the 12 months exhibited the attributes of a place of residence as contrasted with overnight, weekly, monthly or transitory accommodation of a traveller. By living and working in close proximity to her brother and establishing links in the community by joining the local library and membership of two local clubs, Kate demonstrated her family and social ties.

Kate's behaviour during the time spent in Australia reflects a degree of continuity, routine or habit that is consistent with residing here.

Janine - combining work and travel
Facts

Janine is a British national who has longed to spend twelve months 'down under'. After saving for years, she takes twelve months leave from her work and departs for Australia on her twenty-fourth birthday. Although she travels with considerable savings, her intention is to spend at least part of her time working. She has obtained a working holiday visa enabling her to work for no more than six months with one employer.

Through a contact in Australia, she is assured of work in Perth for the first three months. After that period, she decides to travel to the east coast via Adelaide. She spends a month in Adelaide where she works for two weeks and continues her journey to Melbourne.

Once there, she meets some friends from back home. After working for a further three months, she decides to spend the balance of her time in Melbourne and uses her savings for living expenses. To keep costs down, she leases a house with two other friends. At the end of her twelve months in Australia, she returns to the United Kingdom and resumes living in her house there, which she had been renting out while in Australia.
Outcome: why is Janine a foreign resident?

Although Janine obtains work, by travelling from place to place she has not established a pattern of habitual behaviour, even though she is physically present in Australia for twelve months and she co-leases a house. Janine's main purpose for being here is to have a holiday and she is merely supplementing her savings by working. Janine also fails to meet the 183 day test because she had a usual place of abode outside Australia and did not intend taking up residence in Australia.
(http://www.ato.gov.au/General/Internati ... residents/)

Bovenstaande komt overeen met het internationale belastingrecht, waarbij alles draait om de regel dat ieder persoon maar 1 woonland (land van residency) heeft. Vandaar bijv. de 6 maandenregel: als de omstandigheden voor beide landen verder gelijk zijn (met beide landen geen echte band) gaat het land van meer dan 6 maanden voor bij de bepaling van residency.

Bijna alle geciviliseerde landen hanteren namelijk dezelfde regels voor residency/inwonerschap. Doel hiervan is dat niemand dubbel belast of dubbel niet-belast wordt. De Nederlander die volgens de Australische regels als resident van Australië wordt gezien, wordt dus volgens de Nederlandse regels niet als inwoner van Nederland gezien. Daarom moet die dan in AUS aangifte doen als 'Australian resident' en in NL als 'buitenlands belastingpichtige'. Bij de omgekeerde situatie in NL als 'binnenlands belastingplichtige' en in AUS als 'foreign resident'.

Kortom, voor alle backpackers die in Australië hebben gewerkt en er zeker van willen zijn dat ze een goede aangifte doen, lijkt me het handigst om even de tool van de ATO te gebruiken:
http://calculators.ato.gov.au/scripts/a ... .XR4&go=ok
(met hele goede redenen kan je wellicht afwijken van wat er uit de test komt)

Groet,
Daan
Plaats reactie