Reis australie 11 maanden, hulp nodig met route

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Martijn1989

Reis australie 11 maanden, hulp nodig met route

Bericht door Martijn1989 »

Hey,

Ik ben dus zoals je uit de titel kan afleiden van plan een reis van 11 maanden naar australie te gaan beginnen. Ik heb me natuurlijk al uitgebreid voorbereid maar ik ben een beetje in twijfels over de route die ik nou moet nemen. Ik ga 2 September weg met Australian Backpackers en begin dan in Sydney mijn reis.

Mijn originele plan was om met de oost-kust te beginnen en van Sydney naar Cairns te reizen(via Tamworth voor jackeroo cursus) via Coffs Harbour/Byron bay/Brisbane. En van Cairns(en omgeving) naar Darwin te reizen. Wellicht dan richting Alice springs en vervolgens naar Adelaide/ Melbourne en dan naar Tasmanie.
Maar ik wil ook nog naar Nieuw Zeeland gaan voor rond de 6 weken en ik heb een ticket met 3 stop-overs(bangkok/hong kong/taiwan) dat wou ik graag op het eind van mijn reis doen.
Wat ik wil vermijden is een teveel aan heen en weer vliegen, wat weer veel geld kost.

Wat ik me dus afvroeg is:
Mis ik veel in de westkust?
Is 11 maanden genoeg tijd om deze reis te maken, waarbij ik ernaast nog moet werken(fruit plukken, ranchwork etc.) Of moet ik me beperken tot alleen de oost-kust bijvoorbeeld. Want in dat geval moet ik natuurlijk nieuw zeeland eerder inplannen zodat ik geld bespaar op de ticket(de echte nederlandse houding :) )
Moet ik de toeristische plaatsjes juist ontwijken als backpacker? Want voor mijn gevoel mis ik dan ook bepaalde leuke activiteiten zoals White-Water Rafting in Coffs Harbour(hoort heel toeristisch en dus duur te zijn) en dergelijke activiteiten.
En heeft iemand wellicht tips voor echte must-see's of must-do's die ongeveer op mijn route ligt(en low budget aanraders zou ik ook erg waarderen:D).

Als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou ik het erg op prijs stellen.

Alvast bedankt ;)

Martijn
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

lees op deze site eens onder "alles Over"
daar is veel info over australie. OA over de hoogtepunten en budget tips

11 maanden is lekker lang. Als je wilt kan je het hele land zien. Wij hoefde niet te werken en handen een camper gehuurd. in 3 maanden tijd hebben we toen de zogenaamde "D" gemaakt.
Dus je hebt tijd voor de westkust!

NZ zijn we 2 maanden geweest en dat was ruim voldoende. ga wel hartje van hun zomer als je kans wilt op droge dagen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

persoonlijk vond ik de westkust mooier dan de oostkust, dit komt ook omdat de oostkust erg touristisch is enveel op europa lijkt.
de west ik kust is veel rijden kleine plaatsjes en zkers veel leuks te zien.
natuurlijk zijn er veel hoofd activiteiten die bijna iedereen doet maar dat hoort er bij. en in 11 maanden kun je veel doen in australie
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Tamara1978

Bericht door Tamara1978 »

Hoi Martijn,
Ik ben zelf 3 jaar geleden voor 11 maanden in Australië geweest en zou in eerste instantie ook naar Nieuw Zeeland gaan, maar door tijd (en geld) gebrek is dit er helaas niet meer van gekomen.
Ik heb het rondje Sydney-Brisbane-Cairns-Darwin-Alice Springs-Adelaide-Melbourne gedaan met tussentijds werken en daarna nog een stuk West-Australië meegepakt. Persoonlijk vond ik dit goed te doen en heb ik meerdere malen voor wat langere tijd tussendoor gewerkt. Het is trouwens wel zo dat Oost Australië heel anders is dan West Australië; veel toeristischer en makkelijker te bereizen. West Australië is wat ruiger.
Mocht je meer info willen, laat het dan maar weten.
Alvast veel plezier!
Groetjes, Tamara
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wat betreft de oost en west kust.
De oostkust is idd toeristischer
Wij hebben er toen voor gekozen om niet de kust te volgen maar de NSWhighway die een paar honderd kilometer land inwaarts loopt.
en dat was wel boeiend en werden we echt bekeken omdat toeristen niet vaak zo ver afdwalen

nog 1 tip
kijk wanneer het boxjellyfish seizoen is en zorg dat je dan niet in Cairns en omgeving bent. à
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Martijn1989

Bericht door Martijn1989 »

Ok bedankt voor alle antwoorden, heeft me wel geholpen. Ik heb besloten om toch maar tenminste een poging te wagen heel australie te zien en dus ook de west-kust langsgaan. Ik heb ook veel interessante dingen gelezen over bottlenose dolphins waarmee je mee kan zwemmen en nog veel meer dus mijn enthousiasme voor de west kust is net zo groot als mijn enthousiasme voor de oostkust. Ik wil echter wel erg graag naar Nieuw-zeeland gaan, want daar heb ik altijd al over gedroomd heen te gaan. Lijkt me een fantastisch land, mijn grootouders zijn er geweest en hebben vele goede dingen erover verteld en na de landschappen in LOTR te zien gehebben en de vele internetsites vind ik dat ik die kans grijpen moet als ik "toch in de buurt" ben:D maar ik wil daar dus in de zomer heen want dat lijkt mij het lekkerst. Ik denk ook dat ik dat vanuit brisbane ga doen en dan 6 weken daar blijven zonder te werken. Dit betekent wel echter dat ik meteen in het begin alvast aan het werk moet gaan(ik heb natuurlijk ook spaargeld maar dat vliegt er snel doorheen:P) weet iemand ergens waar je vrijwel meteen aan de bak kan, ik heb gelezen dat je in de buurt van sydney(orange) goed kan fruit plukken. Maar ik heb op een website gezien dat ik daar net in de periode ben dat er niet zoveel te plukken valt. Is het zo dat er altijd wel ergens daar in de buurt wat te plukken is of moet ik op zoek naar een andere baan. En als iemand een ervaring heeft met de jackeroo school Leconfield, weet die dan misschien of ik via hun aan betaald werk kan komen. WWOOF lijkt me ook heel leuk maar dat komt later in mijn reis aan bod.

En tamara lijkt me leuk om eens wat meer te horen over een heel rondje australie dus als je interesse hebt e-mail me of voeg me toe op msn:
mdeway@hotmail.com

en voor bolletjeom: Ik ben niet helemaal bekend met het boxjellyfish seizoen, maar moet je dat ontwijken zodat je kan duiken in de barrier reef of om andere redenen?

ik had nog wel een vraagje over het soort jas dat ik mee moet nemen, ik las dat het van van een aantal graden onder nul tot een dikke 40 graden kan stijgen en een winterjas lijkt me voor de enkele momenten dat het koud is erg onhandig om in mijn backpack mee te nemen.

verder zijn alle tips welkom, alles tot nu toe stel ik erg op prijs :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Martijn1989 schreef: en voor bolletjeom: Ik ben niet helemaal bekend met het boxjellyfish seizoen, maar moet je dat ontwijken zodat je kan duiken in de barrier reef of om andere redenen?

ik had nog wel een vraagje over het soort jas dat ik mee moet nemen, ik las dat het van van een aantal graden onder nul tot een dikke 40 graden kan stijgen en een winterjas lijkt me voor de enkele momenten dat het koud is erg onhandig om in mijn backpack mee te nemen.

verder zijn alle tips welkom, alles tot nu toe stel ik erg op prijs :)
Ik denk dat je met 11 maanden echt bijna alles kan zien, gewon een beetje plannen en niet te lang op één plek blijven.
De box Jellyfish is een kwal die in een bepaalde periode aan de kust voorkomt waardoor je niet kunt surfen (zonder pak) of zwemmen. Een beet is iets wat je zeker wil niet wil :) Duiken kan wel want dan krijg je een dik pak aan en word bijna alles beschermt.

Wat kleding betreft. De temperaturen kloppen, dus je hebt kleding nodig voor zowel warme als koude periode's / plaatsen. Om je warm te houden is een dikke trui voldoende, zeker wanneer je jezelf in laagjes kleed. Dus verschillende shirts over elkaar enzo. Mocht je het dan nog koud hebben kun je vast wel wat kopen. Ik zou in ieder geval geen dikke winterjas meenemen. Hooguit een sweater (zoals b.v. die van H2o die op deze site staat) en een vest o.i.d.
LaraSantos
Vakantieganger

Bericht door LaraSantos »

Ik ga 25 augustus met aussie backpackers naar Sydney, en ik blijf 10 maanden weg. Hier komt mijn route, ik weet niet of je er wat aan hebt.

Ik ben vanaf 27 augustus in Sydney. Ergens van 13 tot 23 oktober komt mijn moeder naar Sydney, dus dan ben ik in ieder geval ook weer in Sydney. In de tijd tussen 27 augustus en half oktober blijf ik dus in de buurt van Sydney, denk dat ik dan ook al Melbourne etc. ga ontdekken. Als moeders weg is, ga ik op weg naar Perth. Ik wil dan vanaf Sydney naar Melbourne, naar Adelaide en dan vanaf Adelaide de Indian Pacific trein pakken naar Perth.
23 december pak ik vanaf Perth een vlucht naar Sydney. Dus tussen 23 oktober en 23 december bevind ik me ergens tussen Sydney en Perth of in de buurt van Perth. Genoeg te doen in Western Australia heb ik gehoord. Tot 7 januari blijf ik in Sydney, om kerst en oud&nieuw te vieren. 7 januari vlieg ik van Sydney naar Christchurch, Nieuw Zeeland. Dan ga ik in een maand naar boven reizen, naar Auckland op het noordereiland. Op 7 februari vlieg ik van Auckland naar Brisbane. Dan wil ik daar in de buurt blijven om the Great Barrier Reef, Whitsunday Islands, Byron Bay te zien. Waarschijnlijk blijf ik in die buurt 1 à¡ 2 maanden werken om weer even de portomonnee te spekken. Dan wil ik naar Cairns. Als het kan wil ik van Cairns naar Darwin reizen, maar ik weet nog niet of dat mogelijk is. Ik ga in ieder geval naar Darwin na Brisbane, maar hoe en waarvandaan moet ik nog even uitzoeken.
Van Darwin wil ik via het binnenland, via Alice Springs en Uluru weer terug naar Sydney.
Dan vlieg ik op 1 juli van Sydney naar Hong Kong en vanuit daar door naar Amsterdam.

Tot zover mijn plan. Maar uh.. dat box-jellyfish seizoen, dat is toch niet toevallig ergens tussen februari en april he?
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Lara, heb je je hostel voor Sydney rond de kerst al geboekt? Is echt nodig namelijk, anders kun je echt nergens meer terecht.

En een tipje voor werk. Ik heb zelf in Cairns in een hotel gewerkt. Kamers schoonmaken enzo, is weer eens wat anders dan afgebeuld worden met fruitplukken. Ik werkte in het Acacia Court Hotel aan de Esplanade (van het centrum aflopen, klein half uurtje lopen), een groot hotel waar ze volgens mij altijd wel tijdelijke medewerkers zoeken. Ze vragen (sowieso overal zo ongeveer) wel alleen mensen die minimaal drie maanden kunnen werken ivm inwerken enzo. Gewoon zeggen dat je dat wilt doen en je hebt de baan. Toen ik na vier of vijf weken zei dat ik weer ging stoppen was er niemand die me dat kwalijk nam, het huishoudelijk personeel (allemaal Aziatische dametjes, grappige dames) had zelfs een hele afscheidslunch georganiseerd!

Misschien heb je er nog wat aan.

Enne, 11 maanden voor Australie is zeker genoeg, ook als je tussendoor werkt. En mocht je het eerder gezien hebben, je kunt makkelijk ter plaatse een redelijk goedkoop lastminute ticket nieuw zeeland boeken, heb ik toen ook gedaan. Je bent waarschijnlijk maar één keer in je leven daar "in de buurt" dus zeker de moeite waard om dit prachtige land ook te zien!
LaraSantos
Vakantieganger

Bericht door LaraSantos »

Hoi Anne,

Heb ik nog niet geboekt. Ik ben over 2 weken in Sydney, vind het fijner om te boeken als ik de hostel met eigen ogen heb gezien. Maar was wel al op de hoogte van het feit dat ik flink van te voren moet boeken!
Plaats reactie