3 weken ZA - Buenos aires > Rio

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

3 weken ZA - Buenos aires > Rio

Bericht door Marcell` »

Medereizigers,

Na vier maanden in Australie & Nieuw Zeeland de tijd van m'n leven te hebben gehad, ben ik besmet geraakt met de Travelbugs. Helaas heeft het fenoneem "Werk" mij ook flink geraakt! Vandaar dat ik voor mijn volgend backpackavontuur slechts 3 weekjes kan rondreizen!

Tijdens mijn vorige rondreis heb ik al gemerkt dat ik het meest kan genieten van bergbeklimmen, wandelingen met mooie uitzichten op bergen, rivieren en al wat de natuur heeft te brengen. Ook zijn watervallen nog steeds favoriet van mij.

Met dit in mijn achterhoofd heb ik de volgende globale route in mijn hoofd:

Buenos Aires
Iguazú
Pantanal
Rio de Janeiro

- Aankomst Buenos Aires: 8 maart.
- Vertrek Rio de Janeiro: 31 maart.
Ik wil niet al teveel plannen, ik laat me tijdens het reizen graag verrassen. Ik hou het gewoon bij een globale route. Toch heb ik nog een aantal kleine vraagjes:

Is deze route goed te doen in 3 weken? Ik ben namelijk niet iemand die elke dag perse moet reizen. Ik wil de mogelijkheid hebben om ergens 2 a 3 dagen langer te blijven als het me goed bevalt.

Ik geloof best dat er tussendoor veel mooie plekken en dorpjes zijn die de moeite waard zijn om te bezoeken. Hebben jullie nog aanraders om echt langs te gaan, nu ik toch in de buurt ben?

Graag hoor ik van jullie! :)
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
El Niño
Reisexpert

Re: 3 weken ZA - Buenos aires > Rio

Bericht door El Niño »

Ja, 4 bestemmingen in 3 weken is goed te doen. Let wel op: deze afstanden zijn groot, dus wordt vliegen....
Tip: ga ik Puerto Iguazu zitten (Argentijnse kant). Dat schijnt wel leuk te zijn. Het stad Foz do Iguazu is een rotstad.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Hmm, het plan was eigenlijk om met de bus te reizen en tussendoor ook allerlei plaatsjes en dorpjes door te kruisen!

Sowieso bedankt voor de Puerto Iguazu tip, die neem ik mee! ^O^
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Kijk maar op de kaart. Veel van die stukken zijn rond de 20-24 uur met de bus. Misschien kun je Iguazu- Pantanal met de bus doen in een paar etappes ofzo.

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=1548559
The one-way Buenos Aires-Iguazu bus trip takes 18 hours. Iguazu-Rio de Janeiro takes 24 hours.
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=1684336
Question:

Is it possible to travel by bus from Foz Iguazu to Corumba via Bonito? I am planning to tour the Pantanal so not sure if this is best from Campo Grande or Corumba (after Pantanal tour I need to make way to La Paz, preferably by plane so thought Corumba would be best).

Reply 1:

There are 3 bus companies which run from Foz do Iguassu to Campo Grande. They are
Medianeira, Integração and Unesul.This trip takes 14 hours. Cruzeiro do Sul bus company runs from Campo Grande to Bonito. This trip takes 5 hours.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Great, thanks a lot for the info!

Ik denk dat ik voor de bussen ga. Gezien de links die je gaf rijden er nachtbussen dus dat scheelt me weer een nacht in 'n hostel! In etappes, indien mogelijk, lijkt me wel het verstandigste. Zo stop ik gelijk op wat plaatsjes waar ik wel wat leuks vind om me te vermaken!

Zelfs met etappes zal drie weken wel moeten lukken! Iemand verder nog tips over tussenstops die echt de moeite waard zijn?
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Misschien Paraty en Ilha Grande (zelf niet geweest).
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Ik herinner me dat ik met de bus van Rio naar Puerto Iguazo ben gegaan, en ook van Puerto Igauzu naar Buenos Aires. Het waren goede bussen met veel beenruimte en de stoel kon behoorlijk plat liggen.

Vanuit Puerto Iguazu kun je de watervallen bezoeken aan de Argentijnse kant, dat is het grootste gedeelte van het park. Je kunt ook een kijkje nemen aan de Braziliaanse kant, dat is een kleiner gedeelte maar geeft een ander beeld op de waterval.

Ik heb geen plaatsen bezocht tussen deze steden. Heb wel goede verhalen gehoord over Ilha Grande.
supermario17

Bericht door supermario17 »

Ik ben voor ongeveer dezelfde reis aan het rondkijken, alleen ik ga proberen te plannen dat ik eind februari (met Carnaval) in Rio ben. Ik wilde eigenlijk ook van Buenos Aires richting Iguazu Falls gaan, via Pantanal naar Rio, waarna ik de laatste dagen in Sao Paulo doorbreng en dan terug vlieg. Dit alles wilde ik in ongeveer 3 weken doen.
(Op basis van deze reis: intrepidtravel.com/trips/GDOM#itinerary , met wat eigen aanpassingen natuurlijk).

In tegenstelling tot Marcel ben ik nog niet heel ervaren met het backpacken (3 weken georganiseerd in West Amerika, 2 weken rondgereist in Oost Amerika, maar dat was geen backpacken en een week in India voor een studiereis geweest) maar ben ook totaal niet wereldvreemd. Ik was dus eigenlijk van plan het grootste gedeelte van de reis wel vooraf te regelen.

Waar ik nog mee zit is de taal, ik spreek totaal geen Portugees of Spaans (Engels is natuurlijk, Duits kan ik me verstaanbaar maken). Ik heb ook gelezen dat men daar bijna geen Engels praat, kan dit een groot probleem worden?
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Zelf heb ik een cursus Spaans op school gehad, maar dat niveau lag echt drastisch laag. Ik kan mezelf voorstellen en that's it. Ik raad je wel een minimaal een klein vertaalboekje mee te nemen, wat altijd van pas kan komen. Zelf ga ik mijn schoolboeken Spaans er nog eens bijpakken, vooral om belangrijke werkwoorden enzo weer op te rakelen.

Als je georganiseerd gaat reizen, ga ik er wel vanuit dat de reisgids redelijk Engels kan. Ook kan je er wel vanuitgaan dat veel medereizigers Engels en Spaans kunnen praten. Correct me if I'm wrong!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Een groot probleem is een groot woord :-).

Die talen zijn niet zo heel vreemd (geen rare tekens/letters enzo), en vertrektijden van bussen enzo kom je heus wel uit. Ik raad je wel aan om in ieder geval even te leren tellen (niet zo moeilijk) en wat standaardzinnetjes te leren. Verder ben je wel wat meer afhankelijk van interactie met mede-backpackers. Integratie met locals zal in het algemeen lastig zijn.

Tours: de gidsen spreken heus wel Engels. Let er dan wel op dat je niet per ongeluk de Spaanstalige groep neemt. Ik heb dat overigens vaak expres juist wel gedaan, omdat dat steenkolen-Engels irritant is. De Galapagosgids begon bv elke dag met de woorden: Today I have for you.......AHHHHH.
supermario17

El Niño schreef:Een groot probleem is een groot woord :-).
Dat is in ieder geval geruststellend :) Verder ga ik niet georganiseerd, maar heb ik ooit een georganiseerde reis van dezelfde organisatie gehad die heel goed is bevallen, vandaar dat ik die reis even als basis pak en daar zelf wat aan ga "vertimmeren".

Weet iemand hoe het is met de bezetting van de hostels in die periode (februari, maart)? Zoals gezegd ga ik alleen en zou een beetje gezelschap bij de hostels wel lekker zijn :)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat is geen probleem hoor. Er reizen het hele jaar door backpackers in Zuid Amerika. Aangezien jij in de zomerperiode zit loop je eerder het risico dat de populairste hostels wellicht snel vol zitten..
supermario17

Nog een meer praktische vraag. Ik zag laatst een vriendin het Inca Trail (het is maar een voorbeeld) lopen met haar grote backpack. Zelf heb ik een backpack van 65 liter voor normale dingen, en nog een kleinere rugzak voor camera en andere dingen die handig zijn om bij de hand te hebben. Twee rugzakken meenemen lijkt me in het geval van het Inca Trail (of over welke andere meerdagse hike tocht je het wilt hebben) niet prettig?
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Mijn route is onaangepast gebleven en van het begin tot het eind heb ik in totaal 21 dagen. Laten we zeggen dat ik 19 dagen heb ik rond te backpacken, aangezien ik niet in tijdnood wil komen.

Buenos Aires
Iguazú
Pantanal
Rio de Janeiro

Is mijn route écht goed te doen in 19 dagen? Ik zag op het internet dat enkele tours ook 19 a 21 dagen duren met deze route en die zijn meestal erg gehaast. Het plan is om tussendoor niet met het vliegtuig te gaan, maar met de bus. Op deze vier bestemmingen wil ik tussendoor ook nog wel wat ander moois zien natuurlijk.

Graag uw meningen over deze route en het beperkt aantal dagen.. Als het echt te gehaast is ga ik een poging wagen om wat meer dagen vrij te krijgen en mijn vliegticket wijzigen. (Kosten daarvan ben ik nu aan het navragen)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Simpel antwoord: 4 bestemmingen in 19 dagen is prima. Overal een dag of 4, en 3 reisdagen. Maar zoals eerder gezegd: je zou dan eigenlijk moeten vliegen. Die busreizen hakken er nogal in. Niet alleen 24-uurse busreizen, maar je heb dan ook eigenlijk weer tijd nodig om bij te komen.....hoewel die bussen wel luxe zijn. Choice is up to you....
Plaats reactie