Wie heeft er tips voor onze route door Mexico en Guatemala?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Marianne van Erp

Wie heeft er tips voor onze route door Mexico en Guatemala?

Bericht door Marianne van Erp »

Hoi,

ik vertrek eind november samen met een vriendin naar Cancun om vanuit daar een rondreis van 4 weken te starten. We hebben een reis in elkaar gezet en ik zou het super vinden als tips onze reis nog verder kunnen verbeteren.

Onze gedachte was om Chitzen Itza over te slaan, omdat we deze tempel ook nog tijdens onze laatste dagen in Playa del Carmen kunnen bezichtigen. Onze gedachte was om vanuit Cancun via Merida meteen door te reizen naar Uxmal en daar te overnachten. Echter, na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat slapen in Uxmal alleen mogelijk is in redelijk exclusieve hotels. Dit is niet de bedoeling van deze reis. Vandaar dat naar mijn idee het beter is om in Merida twee nachten te blijven. Bij aankomst het stadje te bekijken en de volgende dag op en neer te gaan naar Uxmal. De dag daarna kunnen we dan doorreizen naar Campeche. Is dit een goed idee?

Ik heb daarnaast nog een aantal vragen:
We willen de vulkaan Pacaya gaan beklimmen. Dit lijkt me een schitterende ervaring. Echter, uit verhalen heb ik vernomen dat goede schoenen (bergschoenen bij voorkeur) wel een must zijn. Nu heb ik deze niet en heb ik eigenlijk geen zin om deze de gehele vakantie mee te sjouwen. Ik weet uit ervaring dat ik prima kan lopen op mijn gympen. Echter, dat is bij deze vulkaan door de hitte waarschijnlijk niet het geval. Verkopen ze daar goedkope bergschoenen die goed genoeg zijn voor de klim en die ik daarna weer daar achter kan laten?

Vanuit San Cristobal willen we de grens over bij La Mesilla. Het is ons onduidelijk hoe makkelijk dit gaat en of dit goed te doen is met de bussen. Hoe ver zouden we kunnen komen als we 's ochtends vroeg en op tijd vertrekken uit San Cristobal?

Vanuit Flores willen wij zo snel mogelijk naar Playa del Carmen doorreizen. Ik vraag me af of dit mogelijk is binnen één dag. Ik denk het niet, maar weet niet goed waar we dan het beste kunnen overnachten?

Daarnaast hoor ik steeds meer verhalen dat Guatemala steeds gevaarlijker wordt voor toeristen (vooral in November en december). Hoe kunnen we er voor zorgen dat dit tot het minimum beperkt wordt?

Hieronder ons reisschema. Ik zou het heel fijn vinden als mensen hun eigen ervaringen met ons willen delen. Dit kan over van alles gaan. Ook bijvoorbeeld over leuke slaapmogelijkheden m.b.t. bijvoorbeeld hostels. Daar wordt onze reis alleen maar beter van. Alvast bedankt voor de reacties!!!

Groetjes,

Marianne

Datum
27-11 Aankomst Cancun - Overnachting in Cancun
28-11 Vertrek Cancun. Via Merida naar Uxmal (hele dag reizen, aankomst
ongeveer om 19.00 uur) - overnachting in Uxmal
29-11 ’s Ochtends bezoek aan de tempels van Uxmal.
’s Middags naar Campeche - Overnachting in Campeche
30-11 Bezoek aan Campeche Overnachting in Campeche
1-12 Bezoek aan Campeche Overnachting in Campeche
2-12 Vertrek Campeche naar Palenque - Overnachting in Palenque
3-12 Bezoek tempels Palenque - Overnachting in Palenque
4-12 Vertrek Palenque naar San Cristobal - Overnachting in San Cristobal
5-12 Boottocht Canon del Sumidero - Overnachting in San Cristobal
6-12 Vertrek San Cristobal naar grens (Ciudad Cauuhtémoc-la Mesilla
Guatemala) - Overnachting in Mesilla of in de buurt van Mesilla.
7-12 Vertrek Mesilla naar Panajachel - Overnachting Panajachel
8-12 Bezoek Lago Atitlan - Overnachting Panajachel
9-12 Dagtrip naar markt Chichicastenango - Overnachting Panajachel
10-12 Vertrek Panajachel naar Antigua - Overnachting Antigua
11-12 Beklimmen vulkaan Pacaya - Overnachting Antigua
12-12 Bezoek Antigua Overnachting Antigua
13-12 Vertrek Antigua naar Coban Overnachting Coban
14-12 Dagtrip naar K’anba Caves Overnachting Coban
15-12 Dagtrip naar Semuc Campey Overnachting Coban
16-12 Vertrek Coban naar Flores Overnachting Flores
17-12 Bezoek tempels Tikal Overnachting Flores
18-12 en 19-12 Vertrek Flores naar Playa del Carmen Mexico
Overnachtingen onderweg
20-12 t/m 24-12 Strand Playa del Carmen - Overnachtingen Playa del Carmen
25-12 Vertrek Cancun naar Dusseldorf
26-12 Aankomst Dusseldorf
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Wie heeft er tips voor onze route door Mexico en Guatema

Bericht door Tikva »

Heb je de reisinformatie al gelezen bijvoorbeeld het artikel over de maya route en uiteraard bij de verschillende landen zelf. Zo hebben we ook een uitgebreid artikel over beklimmen van Pacaya.
Zoals je daar ook kunt lezen smelten je schoenzolen echt weg, ik ben blij dat ik het zelf op bergschoenen heb gedaan. Heb in Antigua geen plekken gezien waar je bergschoenen kon kopen.

Een aantal dingen in je route zijn niet zo logisch, Merida is een veel interessanter stad dan campeche dus ik zou daar meer tijd besteden in plaats van wat je nu hebt. Je kunt eventueel vanuit merida een auto huren om een aantal dingen zoals uxmal te bezoeken.

Verderop ga je vanuit Coban twee dagtrips maken, logischer is om te gaan slapen in Lanquin. Je kunt semuc champey en'Ka'chanba grot prima in een dag bezoeken vanuit Lanquin (check even reisinfo guatemala en dan tours voor een verslag). Je bent dan ook een stuk dichterbij flores om door te gaan en je kunt in een super gezellig hostel slapen (el retiro).
Flores naar Playa del Carmen kan niet echt in een dag, je moet ook nog twee keer de grens over. Ik weet niet of je ook nog wilt duiken of snorkelen want dan kan je beter een paar dagen in Belize blijven op de relaxte eilandjes dan naar playa te gaan. Goed strand heb je helaas dan weer niet op cay caulker in Belize. Tulum zou ook nog een goed alternatief zijn voor Playa del Carmen, minder massaal, goedkoper meer op backpackers dan package toersisten gericht.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Marianne van Erp

Bedankt voor je snelle reactie.

Uit verhalen van vrienden had ik vernomen dat Campeche juist een mooier stadje was, maar ik merk nu dat dit heel persoonlijk kan zijn. Wellicht dat het inderdaad een idee om iets korter in Campeche te verblijven en iets langer in Merida (bijv. beide 2 nachten).

Dat wordt dus bergschoenen aanschaffen. Kan ik ze naderhand in de prullenbak gooien door het wegsmelten van de zolen? Anders ga ik namelijk niet zo'n dure aanschaffen ;).

Bedankt voor de tip om in Languin te gaan slapen en de tip van het hostel! Dit gaan we zeker aanpassen in onze trip!

We hebben er voor gekozen om in playa del carmen nog een aantal daagjes te relaxen voordat we terug gaan naar Nederland. Wellicht dat we na kunnen denken over een paar dagen Tulum.

Super bedankt voor deze tips en de verwijzing naar de artikelen!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

mijn bergschoenen hebben het goed volgehouden op Pacaya en ik was blij dat ik ze bij me had, maar waren serieus tijdens onze tour mensen die op teenslippers de vulkaan opgeklommen. Die moesten een zekere afstand bewaren tot de lava en koude voeten hebben ze niet gehad, maar het is dus zelfs op teenslippers te doen.

Persoonlijk vond ik de Yucatan peninsula het minst interessante deel van Mexico. Erg veel touristen en een erg commerciele instelling van de locals. In Yucatan was Merida wel één van de mooiste steden die we hebben bezocht. Valladolid is ook aardig, met name omdat het wat kleiner en rustiger is (en je zit bij Chitzen Itza in de buurt).

San Cristobal de las Casas is echt geweldig, een hele mooie stad. Super touristisch, maar erg aangenaam om te verblijven, zelfs in het regen seizoen toen wij er waren (was in juni).
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Pacaya is best te doen op gympies, al moet je natuurlijk opletten waar je je voeten neer zet. Maar dat moet je altijd.
En doe niet zoals die dommerik die ik zag, die zijn daypack even op de grond plaatste ... _O-
Verder volg ik de tip van Tikva om in Lanquin te overnachten. Ook een aanrader is om daar een raftingtocht te ondernemen op de Rio Cabahon.
Probeer zeker de (luxe) nachtbussen uit. Die zijn best goed, zelfs in Guatemala. Zonde om een hele dag in de bus te zitten als je ook 's nachts kan reizen. Kwestie van je 4 weken optimaal te benutten.
Wat betreft veiligheid: in december kan je in Guatemala het gevoel hebben dat je in oorlogsgebied bent. Explosies en zwaar geschut om je heen. Niets om bang van te hebben, maar ik ga niet alles vertellen. je zal het wel merken ... O-)
Ook zou ik niet in Flores overnachten, maar dichter bij de ruïnes, bij El Remate. Omdat je toch graag de zonsopgang mee wil maken vanaf de top van een tempel, is het wel zo handig om een uur dichter bij de ingang van Tikal te zijn. En ik vind de locatie ook veel mooier.
Marianne van Erp

Nogmaals bedankt voor de reacties :)

Ik dacht zelf dat we beter niet 's nachts konden reizen i.v.m. de criminaliteit. De kans om eventueel overvallen te worden zou dan groter zijn. Delen jullie deze gedachte niet? Dan zou het inderdaad veel fijner zijn om 's nachts te reizen, want dat scheelt heel veel tijd en een slaapplaats ;).

Groetjes,

Marianne
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik vond flores een leuk plaatsje om te overnachten en vond de afstand tot de bezienswaardigheden geen probleem.

Coban voelde ik me niet prettig dus vervang dat maar voor lanquin.
Wij hebben soortgelijke route gedaan in 3 weken met belize. Kijk maar eens op mijn website. Misschien heb je meer tijd dan je denkt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie