Liftend de wereld over

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Bramm

Liftend de wereld over

Bericht door Bramm »

.... Zo'n beetje iedereen heeft denk ik wel een ultieme levensdroom. Voor de een is dat ontzettend veel geld verdienen, voor de ander zoveel mogelijk beroemde mensen ontmoeten en voor weer anderen puur gelukkig en gezond zijn.

Een wereldreis maken is altijd al een van mijn grote dromen geweest. De laatste paar jaar ben ik erachter gekomen dat liften de leukste, spontaanste en vooral leerzaamste manier van reizen is.
Zodoende ben ik op het idee gekomen om de wereld over te gaan liften. Over vier jaar pas, nadat ik mijn studie heb afgerond. Ik ben van plan 1.5 tot 2 jaar rond te gaan trekken en denk aan zo'n 10.000 euro genoeg te hebben. Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk wildkamperen en couchsurfen om de kosten binnen de perken te houden.

Hieronder een schetsje:
Afbeelding
Zwart = liften | Rood = vliegen

De volgende landen staan momenteel op mijn lijstje:
Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Bosnie & Herzegovina, Montenegro, Servie, Bulgarije, Roemenie, Oekranie, Rusland, Kazakhstan, China, Mongolie, Vietnam, Laos, Cambodja, Thailand, Maleisie, Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, US, Canada.

Dan nog wat beknopte info over mezelf. Ik ben 20 jaar oud, mijn hobbies zijn reizen(!), muziek, hardlopen, gitaar spelen, uitgaan en chillen met vrienden. Ik heb twee maanden geleden mijn MBO-studie toerisme afgerond waarvoor ik zowel een half jaar stage-opdracht in Rhodos als in London heb voldaan. Over twee weken start ik met de HBO-studie International Business and Management (Cross Cultural Management and Languages). Ik spreek vloeiend Engels en heb ook gemiddelde kennis van Duits en Spaans. Gelukkig ga ik dit jaar beginnen met Chinees.

Ik denk dat ik deze vier jaar volop kan gebruiken voor het plannen van mijn route, eventuele sponsoren regelen, tips bij elkaar sprokkelen en wat meer dan ook ik nodig zal hebben om deze reis te gaan maken.

Graag wil ik jullie - ervaren (wereld)reizigers - vragen of ik niet teveel hooi op mijn vork neem? Daarnaast wil ik zo'n beetje alles weten wat in je opkomt. Alle informatie waarvan je denkt dat het interessant kan zijn is meer dan welkom. (ervaringen, sponsors, gevaren, docu's, route's etc. etc.) Share as much as possible!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Liftend de wereld over

Bericht door Tikva »

Dromen zijn goed, maar je moet ook realistisch blijven. Gelukkig heb je nog tijd zat om je plan te vervolmaken dus bij deze een aantal tips:

Sponsors vinden voor je wereldreis zal heel lastig worden. Er zijn best veel reizigers die dit bedenken en in de praktijk is het vrijwel onmogelijk tenzij je echt iets unieks gaat doen zoals per tractor naar de zuidpool ofzo.
Liften kan, maar in veel landen wordt liften gezien als een soort van vervoer en wordt er wel van je verwacht dat je voor je lift betaald. Dit is zeker niet overal zo maar wees bijvoorbeeld in centraal of zuid-amerika niet verbaast als je lift wel geld van je verwacht.
Je budget lijkt me dan ook echt onmogelijk zelfs als je overal gaat couchsurfen. Je moet toch je tickets betalen en regelmatig eten en entree voor attracties. Je moet je ook afvragen of je er echt gelukkig van wordt om zolang op andere mensen aangewezen te zijn soms wil je denk ik ook wel eens een weekje niet sociaal zijn.

Ik zou je eerder adviseren om de komende 4 jaar te gebruiken om extra te sparen, plus het mooie van student zijn is dat je genoeg zomervakantie hebt. Maak eens een proefreis ga 6 weken couchsurfen en liften en kijk hoe je dat bevalt en of dit iets is dat je echt zolang wilt en kunt doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Bramm

Bericht door Bramm »

He Tikva,

Allereerst wil ik je bedanken voor de tips!

Ik denk dat je gelijk hebt qua sponsoren. Misschien is het een idee'tje om wat bladen/websites/lokale kranten een mailtje te sturen om een column te schrijven, en er op die manier nog iets aan te verdienen.

Je moet wel begrijpen dat ik veel wil gaan kamperen, en dan dus ook alleen zal zijn. In China en Zuid-oost Azie zal ik ook in hostels verblijven. In Latijns-Amerika ook, indien dit tegen die tijd nog betaalbaar voor me is.
Het sociale aspect spreekt me erg aan, maar zoals je al aangeeft zal dat me ook de kop kunnen kosten. In een van de komende zomers zal ik inderdaad een proefrondje maken, al liftende/couchsurfende on budget.

However, bedankt voor je tips. Als ik karma mocht geven zou ik dat bij deze doen! ;)
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Een droom is een mooi uitgangspunt om tot actie te komen. Velen hebben de droom een wereldreis te maken, en kunnen deze ook verwezenlijken. Of de werkelijkheid is zoals je had gedroomd kun je alleen zelf ervaren door eraan te beginnen.

Je plan klinkt nu nog echt als een droom. Mijn tip is om websites te zoeken van mensen die op wereldreis zijn, forums als deze te lezen en boeken te lezen die geschreven zijn door reizigers. Dan krijg je een beter beeld van hoe het reizen werkt.
10.000 euro lijkt veel, maar er zijn stiekem veel kosten als je 2 jaar onderweg bent. Visa, verzekeringen, vliegtickets, eten, excursies, vervoer als je niet kunt liften, overnachting als je niet kunt couchsurfen, kampeerspullen, schoenen, internet, spullen naar huis sturen, bier drinken, duikcursus, er kan vanalles op je pad komen.

Niet je hele route is goed bereisbaar, informeer je goed over de grensovergangen (bijv Rusland en China).
Wildkamperen is lang niet overal legaal of veilig, en een camping is ook niet gratis.
Van Maleisie naar Zuid-Amerika moet je vliegen via Australië of Europa, en is erg prijzig.

Je hebt nog veel tijd om je te verdiepen in je mogelijkheden.
Bramm

Bericht door Bramm »

He Loes, Thanks voor je reactie!

Hmm ja ik bedoelde 10.000 als budget, ex. vliegtickets/verzekeringen. Ik begrijp dat het dan nog aan de krappe kant is, dan wordt het denk ik een deel van mijn reis schrappen.

Die grensovergangen was ik inderdaad al bang voor, zeker in het verre oosten. Echter, ik wil niet van Rusland naar China gaan. Kans is wel dat er over vier jaar wel weer meer mogelijk is.
Momenteel heb ik al veel docu's gezien over wereldreizen, veel reisboeken gelezen en veel wereldreizigers gesproken. Maar waar moet ik nu echt mee beginnen denk je?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Iemand die ik volg op twitter is laatst van Nederland naar scandinavië gelift. Wat ik er van heb mee gekregen heeft ze heel veel social media ingezet maar ook veel vanhaar huidige netwerk om (vrienden en kennissen) het eind af te reizen. Ook de man die door middel van social media van Groot Brittanië naar een eiland bij Nieuw Zeeland wilde reizen heeft echt enorm veel voorbereidend werk gedaan om daar zo goed als gratis te komen. Het is dus wel (mogelijk maar het is volgens mij alles behalve gemakkelijk.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Er is niets mis met dromen!

Een hele snelle rekensom leert: 10.000 : 730 dagen = €13,70.
Dat zou dus je dagbudget zijn. Dat is te weinig. Ook al ga je liften en couchsurfen. Zoals gezegd, in veel landen verwacht men idd en bijdrage voor een lift of als je mee rijd met andere reizigers een bijdrage in de benzine ofeen colatje bij de benzinepomp. Ook een couchsurf gast kan het waarderen wanneer je een flesje wijn mee neemt.

Een groot deel van de landen die je noemt hebben nauwelijks campsites. wildkamperen is vrijwel overal verboden en op sommige plekkenook qua veiligheid echt niet slim. Gelukkig zijn eenvoudige slaapzaal bedden vaak ook niet duur.
Hoewel liften heel leuk is moet je het, denk ik, niet zien als een grote kosten besparing. In veel landen is ht openbaarvervoer spot goedkoop.

schrijven in bladen is natuurlijk iets dat heel veel reizigers proberen. stuur maar eens een open mail en zie hoe weinig reacties je krijgt. Wanneer je dit wilt doen kan je het beste al een blog hebben en ze een hele goede collumn sturen. Je schrijfstijl moet ze aanspreken.

sponsoren vinden is heel lastig. Wie wil nu mee betalen aan een mooie reis voor een ander. Het zal een ander verhaal worden wanneer je sociaal bewogen bent. Sponsorgelg vinden voor projecten is makkelijker. Je zult alleen da wel dat geld in een project moeten stoppen en niet in eigen zak. Er zijn ook wel instellingen de mensen zoeken om projecten te bezoeken en daar over te schrijven. Ik geloof dat soskinderdorpen dit wel eens doet.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Bramm schreef:He Loes, Thanks voor je reactie!

Graag gedaan Bram, als je zo'n reis gaat maken kun je wel hulp gebruiken bij je voorberidingen.

Hmm ja ik bedoelde 10.000 als budget, ex. vliegtickets/verzekeringen. Ik begrijp dat het dan nog aan de krappe kant is, dan wordt het denk ik een deel van mijn reis schrappen.

Voor een low-budget backpacker wordt zo'n beetje tussen de 500 en 1500 euro budget per maand aangeraden. Er zijn goedkope landen (zoals Laos, Bolivia) en duurdere landen (denk aan VS, Argentinië). Dus het ligt eraan hoeveel tijd je in welk land besteedt. Met dit bedrag moet een jaar reizen wel kunnen, voor anderhalf of twee jaar zou je anders moeten reizen dan een 'gewone' low-budgetreiziger.
En daar zijn zeker wel mogelijkheden voor als je een groot sociaal netwerk hebt en de juiste mensen weet te treffen onderweg en erg zuinig leeft. Ik ben mensen met de meest uitzonderlijke verhalen tegengekomen die voor bijna geen geld jarenlang rond trekken en wat geld verdienen met didgeridoo spelen, maar dat is een lifestyle die je moet aanspreken en die je volgens mij niet kunt plannen.
Couchsurfen betekent dat je niet feitelijk betaalt voor je slaaplek, maar er kunnen wel extra kosten bij komen doordat je ren taxi moet nemen naar een woonwijk ergens ver achteraf of dat je host je mee neemt naar de film of een museum, en je als dank de entree betaalt. Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee, maar ben vaak net zo duur uit al in een hostel vanwege alle leuke dingen die ik samen doe met een host. Maar dat hangt heel erg af van waar je terecht komt, en dat is altijd een verrassing.

Die grensovergangen was ik inderdaad al bang voor, zeker in het verre oosten. Echter, ik wil niet van Rusland naar China gaan. Kans is wel dat er over vier jaar wel weer meer mogelijk is.
Ik bedoel de grens met Rusland en haar buurlanden, China en haar buurlanden. In het verre oosten is veel mogelijk, en in Zuid-Amerika ook. Tegen de tijd dat je gaat de actuele situatie bekijken voor visa en grenzen, omdat et inderdaad kan veranderen.

Momenteel heb ik al veel docu's gezien over wereldreizen, veel reisboeken gelezen en veel wereldreizigers gesproken. Maar waar moet ik nu echt mee beginnen denk je?
Behalve dat weet ik niet wat je zo ver voor vertrek zou kunnen voorbereiden. Werken en sparen, zoals Tikva al zei. Nu al beginnen met low-budget leven en prioriteiten stellen met je uitgaven. De meeste praktische zaken zijn vanaf een jaar voor vertrek pas aan de orde (tickets, bankzaken, vaccinaties ed), daar kun je nu nog niet zoveel mee. Er kan nog veel veranderen in 4 jaar, wie weet kun je via je studie naar het buitenland of wordt je ergens een baan aangeboden. Als je droom is de wereld rond reizen, dan komen er vast wel mogelijkheden.  

Wat Bolletjeom ook al zegt over sponsoren, je vindt niet zomaar mensen die je geld geven voor een reis. Dan moet je echt met iets ludieks komen en iets goeds voor de wereld doen. Ik heb heel wat sponsorgeld opgehaald in de loop der jaren, alles besteed aan locale projecten (en een deel uit eigen zak betaald). Als je op vakantie wilt, ben je zelf verantwoordelijk voor de financiën.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Een deel van je route zal heel moeilijk zijn om liftend te doen (zijderoute gebied). Hier ben je voornamelijk toegewezen op 4w drives, de kans dat je gratis mee kan hoppen is vrij klein. Je kan sommige stukken wel met trucks meerijden, maar op sommige punten is dit verboden en als er bij een controle achterkomen is de chauffeur de sjaak. Mongolie kan je heel lang wachten op langskomend vervoer :)

Maar ik ben wel geïnteresseerd in waarom je dit liftend/couchsurfend wilt doen. Kan je dit toelichten?
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Couchsurfen, liften......zeker in de wat armere landen ben ik absoluut geen fan van deze instelling. Zorg er in ieder geval voor dat de plaatselijke bevolking er niet slechter van wordt, en betaal gewoon een redelijke prijs voor hun diensten.....
Voodoo

Bericht door Voodoo »

Met 10000 euro is dat zeker te doen als je streng bent voor jezelf wat betreft dingen kopen, hotelkamers nemen, eten...
Ik spendeer gewoonlijk een 5 euro/dag als ik op pad ben. Jij hebt bijna het driedubbele. Tentje ergens zetten is gratis als je het goed doet (uit het zicht, laat opzetten en vroeg weer opbreken), al is het wettelijk niet overal toegestaan natuurlijk. Maar beetje respect voor de anderen en niets achterlaten en je gaat er zelden tot nooit problemen met hebben. Couchsurfen is al lastiger. Ik zou er niet van uitgaan dat dat de bedoeling is. Je gaat geregeld de kans krijgen, maar reken er niet op dat dat elke dag gaat zijn.
Qua liften heb ik geen idee, maar kan me best voorstellen dat dat niet overal even evident is.
Ook geen idee waarom je juist dit traject gekozen hebt? Zijn er bepaalde dingen in die landen die je wil zien?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@ Voodoo: lukt het jou ook om rond te komen van een budget in de landen waar Bram naar toe wilt?

5 euro op een dag is erg weinig. Ik ben nu bijvoorbeeld in Istanbul, en voor heel veel moskeeen en paleizen moet je al 7,50 - 10,00 euro betalen om binnen te komen. Nu kan iedereen natuurlijk ervoor kiezen om bepaalde bezienswaardigheden niet binnen te gaan omdat dat boven het budget is, maar sommige dingen zijn zo bijzonder dat je ze - ondanks de dure entree - eigenlijk niet over mag slaan!

(En de prijzen van visa staan uiteraard ook vast, in Centraal-Azie/Oost-Azie is dat een redelijke hap uit je budget.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Voodoo

Bericht door Voodoo »

Met de meeste van die landen heb ik geen ervaring. En ik ga ook zelden zelden betalen voor een bezienswaardigheid (of het moet iets zijn dat echt bijzonder is en ik echt wil zien).
Maar heel veel hangt af van jezelf. Maar als het de bedoeling is om geen kosten te hebben voor overnachtingen en vervoer, dan is het enkel eten dat je moet bekostigen. En als je dan zelf je potje maakt en een beetje kijkt wat je koopt, zelf wat eten verzamelt... dan kom je al een heel eind met 5 euro hoor.

Om even een vb te geven. Drinken is bij mij voornamelijk thee, en overal zijn wel planten/kruiden te vinden waarvan je makkelijk een lekker tasje thee kunt maken. Dus drinken is gratis (of je moet ergens zitten waar leidingwater niet drinkbaar is en je verplicht bent om water te kopen). Ontbijt is meestal haver, rijst of couscous, met een ei of 2 erdoor of wat bessen of ander fruit er in (meestal gratis te vinden in de natuur of goedkoop te kopen als je locale seizoensproducten koopt). Middagmaal gebruik ik meestal niet. Ik eet door de dag nog wat fruit, rauwe groenten, brood of koekjes (wat er goedkoop te vinden is), of ik maak meer ontbijt en hou een deel bij voor de middag. En 's avonds pasta, rijst of couscous, met wat ik nog goedkoop van groenten en/of vlees en saus gevonden heb.
Ik maak wel alles op een houtstoofje, dus heb ook geen extra kosten voor gas ofzo.
Ga ook zelden iets eten of drinken ofzo. Wel leer je geregeld mensen kennen die je uitnodigen voor een maaltijd bij hen thuis. Dat bespaard je dan direct ook al weer wel wat geld.

Nu niet dat ik zo hard let op wat ik uitgeef, maar aan het einde van een maand heb ik zelden meer dan 150 euro uitgegeven als het enkel aan voedsel is terwijl ik op een trektocht ben. Ben ik een maand lang in een stad dan is dat natuurlijk al wel direct een heel stuk meer. Maar is dus maar zoals ik al zei, het hangt maar van jezelf af hoeveel geld je op een dag nodig hebt. Ik heb genoeg aan een euro of 5, maar gaan veel mensen zijn die daar niet met rond zouden komen. Als je regelmatig entreegelden moet betalen, eens een hotelkamer neemt of wat gaat eten en drinken dan kom je daar nooit met toe.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@ Voodoo: Duidelijk!

Zelf houd ik weliswaar van wandelen in de natuur, maar ik hou ook erg veel van mooie gebouwen en cultuur. Een budget van 5 euro per dag is voor mij dan ook niet mogelijk ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Misschien moet je eens tips vragen aan mensen die het al eens hebben gedaan. Bijvoorbeeld: http://www.letmestayforaday.com/

Het lastige is dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn die reizen. Het vinden van sponsoren wordt daarom steeds lastiger.
Heb je ervaring met liften en couchsurfen? Het lijkt me goed (zoals iemand anders al zei) om dit eerst eens een zomer uit te proberen. Ik heb zelf in het verleden best veel gelift (Europa) en vond het altijd best vermoeiend. Hele dagen langs de kant van de weg, bij elke lift hetzelfde verhaal vertellen, steeds sociaal moeten doen en weer wachten... Hou er ook rekening mee dat je af en toe NIET wilt reizen en even op een plek wilt blijven. Dat kan wat kosten. Ook als je bij iemand op de bank slaapt is het wel aardig bijvoorbeeld mee te betalen aan voedsel e.d. Probeer niet alleen te nemen, maar ook te geven. Zeker in landen waar mensen het minder breed hebben dan wij!
Plaats reactie