reisroute thailand, laos, vietnam, cambodja, maleisie, ind.

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
nouk86

reisroute thailand, laos, vietnam, cambodja, maleisie, ind.

Bericht door nouk86 »

Hoi,

Ik wil in november een rondreis gaan maken door zuid-oost Azie.(5/6mnd) Om te beginnen in Thailand, dan Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie, Indonesie.
Ik heb al redelijk wat dingen gevonden maar er is me nog veel niet geheel duidelijk. Misschien dat jullie me kunnen helpen.

1 De reisroute. Wat is het verstandigst om te doen? ik dacht zelf aan beginnen in Bangkok, dan naar het noorden richting Chiang Mai. Dan meer naar het noord-oosten om uiteindelijk in
Chong Mek/Vang Tao (?) de grens over te gaan naar Laos. Dan via deze weg naar het noorden toe om daar vervolgens de grens over te gaan naar Vietnam. Dan via hier naar het zuiden toe, om dan vervolgens Cambodja de grens over te gaan. Vanaf Cambodja is het denk ik (?) het makkelijkste om per vliegtuig naar Maleisie te gaan. En vanaf Maleisie door naar Indonesie. (per vliegtuig?) Na Indonesie gehad te hebben terug naar thailand (zuid) om via hier terug te reizen naar Bangkok. En dan vanaf Bangkok terug naar NL.
Nu is mijn vraag, is dit een juiste route om te gaan? Ik wil graag al die landen bezoeken, maar vind het moeilijk een juiste route te bepalen. Wat raden jullie mij aan? Wat zijn jullie ervaringen?
En wat is er wel en niet te doen over land met openbaar vervoer?

2 Wat zijn jullie ervaringen met visa? Thailand kan ik krijgen aan de grens bij aankomst begrijp ik. Voor de rest, kan ik dat beter van te voren regelen of is het te doen aan de grens? ik lees hier verschillende dingen over. En klopt het ook dat je niet bij alle grensovergangen de juiste visa kan krijgen?

3 Ik ben nog opzoek naar een reismaatje. In ieder geval om de reis mee te beginnen, en voor zolang het klikt langer. Ik zal hiervoor nog een aparte oproep plaatsen. Mochten mijn reisplannen je nu al aanspreken en je bent ook nog opzoek, mail gerust :)

Gr. Anouk
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: reisroute thailand, laos, vietnam, cambodja, maleisie, i

Bericht door Tikva »

Je hebt in ieder geval tijd genoeg en je route idee ziet er goed uit al laat je dan wel het zuid van laos zitten. Is dat een bewuste keuze?

Andere optie zou kunnen zijn eerst noord-laos, vietnam noord naar zuid, cambodja en dan van PP naar siem reap en weer terug om dan omhoog te gaan naar zuid-laos en dan ter hoogte van pakse weer thailand in en dan zou je vanuit bangkok naar indonesie/maleisie kunnen vliegen.

In indonesie heb je al veel strand en duiken etc en dan ga je daarna naar zuid-thailand. Je zou het ook uit elkaar kunnen trekken en juist aan het begin van je reis naar zuid-thailand kan je ook lekker relaxt opstarten, maar ook dat is een eigen voorkeur, niets is fout of goed en je kunt onderweg nog makkelijk van gedachten veranderen.

Heb je je al verdiept in het klimaat, (ik weet niet wanneer je gaat) je zou daar nog naar kunnen kijken voor het bepalen van je reisroute.

Alleen voor vietnam moet je vooraf een visum regelen voor de rest krijg je het bij de grens, wat net zo makkelijk is. Wil je langer dan 30dg naar indonesie dan moet je die ook vooraf regelen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
nouk86

Bericht door nouk86 »

Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb beschreven maar ik pak het zuiden Laos wel. Ik kom in het zuiden van Laos binnen en reis dan naar het noorden om in noord-Vietnam de grens over te gaan. Maar jouw advies vind ik ook wel erg handig! :Y
Ik zat er eerst inderdaad ook aan te denken om zuid-Thailand gelijk mee te pakken. Maar dan moet ik zo heen en weer reizen voor mijn idee. Omdat ik daarna Laos wil bezoeken. Dan zou ik beginnen dus met zuid-Thailand, en dan weer naar het noorden toe om door noord-Thailand te reizen. Is dat wel te doen via openbaar vervoer?
Of is er misschien een binnenlandse vlucht van zuid-Thailand naar Bangkok?
Mijn reis beginnen en eindigen op relax plekken met strand en duiken etc klinkt erg goed, en wil ik ook op die manier doen als dat kan. :)
bertuithaarlem

Bericht door bertuithaarlem »

Hoi,

Ik ben ongeveer van plan dezelfde route te gaan doen, maar dan van september t/m december.
Voor Thailand moet je wel een touristenvisum aanvragen, tenzij je kunt aantonen dat je het land na 30 dagen verlaat.
Dan krijg je namelijk een visum vrije entree. Visumaanvraag is verder goed te doen, vliegticket mee en pasfoto's en na een paar werkdagen heb je je paspoort weer terug.
Mijn reisplan heb ik wat verder in detail uitgewerkt, misschien kunnen we elkaar nog tips geven, stuur dan even een pm.
bartjela

Bericht door bartjela »

Ik land begin december in thailand en ga daar eerst met een vriend wat rondreizen/duiken.
Daarna ga ik ook richting laos/vietnam/cambodja maar daarna door richting china. Misschien kunnen we wel een stuk samenreizen
nouk86

Bericht door nouk86 »

Hey Bart! (ik neem aan dat je bart heet, Bartjela?..)

Ik ben waarschijnlijk begin januari in Vietnam. En eind jan/begin februari in Cambodja. Er staat niks vast maar dat is zo ongeveer de planning. Weet jij wanneer je waar bent ongeveer? Behalve je start in Thailand dan.. :)
Llinda
Vakantieganger

Bericht door Llinda »

Hey Anouk,

Leuke dat je ook op reis gaat! Ik ga zo'n beetje dezelfde route doen vanaf september.
Ik heb heel veel gelezen hier op het forum en de website en onwijs veel informatie gevonden. Er zijn erg veel mensen die naar ZO gaan of zijn geweest dus er worden veel ervaring gedeeld.

Heel veel plezier in ieder geval!!!

En Bert (uit Haarlem) ik ben wel benieuwd naar jouw plannen, aangezien je aangeeft al een gedetailleerd plan te hebben!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

nouk86 schreef:Ik zat er eerst inderdaad ook aan te denken om zuid-Thailand gelijk mee te pakken. Maar dan moet ik zo heen en weer reizen voor mijn idee. Omdat ik daarna Laos wil bezoeken. Dan zou ik beginnen dus met zuid-Thailand, en dan weer naar het noorden toe om door noord-Thailand te reizen. Is dat wel te doen via openbaar vervoer?
Of is er misschien een binnenlandse vlucht van zuid-Thailand naar Bangkok?
Op zich kan het wel je kunt bijvoorbeeld vanuit het zuiden een nachtbus nemen naar bangkok en dan de volgende ochtend doorreizen naar het noorden. Oke het is wel even reizen maar genoeg mensen doen het. Maar je hebt toch tijd genoeg je kunt de route makkelijk in kleine stukjes doen, dus eerst naar bangkok (dat is wel lang) en dan daar paar dagen, stopje in Ayuttaya etc onderweg naar het noorden

Er gaan ook vluchten gernoeg vanuit meerdere bestemmingen met air asia bijvoorbeeld. Als je met genoeg overstap tijd rekening houdt kan je zelf in een dag doorvliegen naar Chiang Mai
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
nouk86

Bericht door nouk86 »

Bedankt voor de info Tivka! Weet je trouwens hoe dat zit met het visum voor Indonesie, ik wil namelijk langer dan 30 dagen. Kan ik die van 60 dagen ook net zo gemakkelijk aan de grens krijgen of zijn daar weer andere regelingen voor?

Llinda, inderdaad erg leuk! Heb er echt zin in :) Leuk dat je dezelfde route ongeveer doet. Mocht je nog tips of afraders tegen komt onderweg, dan hoor ik ze graag! :) Veel plezier!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Voor Indonesie kan je aan de grens als nederlander in ieder geval geen visum krijgen voor meer dan 30 dagen.
Maar lees even deze info die is dit jaar nog geupdate https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... si316.html
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

nouk86 schreef:Kan ik die van 60 dagen ook net zo gemakkelijk aan de grens krijgen of zijn daar weer andere regelingen voor?
Het visum van 60 dagen is NIET aan de grens te krijgen.

Je kan een visum voor 60 dagen vooraf regelen, de prijs in NL is 45 euro. Je hebt een inreis en een uitreis ticket nodig. Je kan het visum ook in een Aziatisch land aanvragen, zelfde eisen maar waarschijnlijk iets goedkoper.

Of je vliegt naar Indonesie, en je krijgt aan de grens voor US$ 25 een visum on arrival. Dit visum is 30 dagen geldig, maar in Indonesie te verlengen met nog een keer 30 dagen. De prijzen van de verlenging varieren, op Bali kost een verlenging momenteel rond de 650,000 rp als je het laat doen door een bureautje. Als je het zelf doet is het goedkoper (ik weet niet zeker of je een sponsor nodig hebt of niet).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie