Cambodja backpacking als beginner

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Timo15

Cambodja backpacking als beginner

Bericht door Timo15 »

Hallo,

Ik ben zelf iemand van 19 jaar en volgend jaar zou ik samen met nog iemand door Cambodja gaan backpacken voor 3 weken ongeveer. Nu kwamen natuurlijk een paar vragen op over de bestemming:

-wat zou de beste route met meeste bezienswaardigheden zijn om te doen in 3 weken?
-wat dit ongeveer zou kosten met vliegticket erbij?
-is het veilig voor 2 personen van 19-20 jaar?
-wat is het best voor te overnachten? ( en hoe is de gastvrijheid van de mensen daar)
-is er de mogelijkheid tot liften of is dit idee niet echt van toepassing op cambodja en kun je beter de bus/trein pakken?
-is het doenbaar om dit in juli ( regenseizoen) te doen
Ralph
Reisexpert

Re: Cambodja backpacking als beginner

Bericht door Ralph »

Hallo,

Welkom op ATG!

Ik zou even kijken naar https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/laos/ en vooral de search van het forum gebruiken. Al deze vragen zijn al tal van keren voorbij gekomen en zou je dus redelijk makkelijk terug moeten kunnen vinden.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Zoals Marshall aangeeft zijn bijna alle vragen makkelijk terug te vinden bij de reisinfo en andere forum topics, toch even een reactie:

-wat zou de beste route met meeste bezienswaardigheden zijn om te doen in 3 weken?
De beste route is niet persee die met de meeste bezienswaardigheden maar die waarbij je het naar je zin hebt. Beginnen in bangkok is veel goedkoper (eventueel air asia lowcost vlucht erbij boeken van bangkok naar cambodja) dus een beetje logische route zou zijn bangkok, siem reap (voor ankor) pnohm phen (eventueel uitstapje omhoog naar kratie) dan naar de kust Sihanoukville, stranden en NP in de omgeving (ook afhankelijk weer) en dan onderlangs weer naar thailand met eventueel in thailand stop op ko chang.
Reken op 20 euro per dag, vliegen op bangkok is veel goedkoper dan cambodja reken op ticket tussen de 500-700 + eventueel nog kosten vlucht air asia (50-100) (afhankelijk overstaps periode jaar etc) plus nog wat extra voor dingen als ankor, duiken etc.
Ja hoor
-wat is het best voor te overnachten? ( en hoe is de gastvrijheid van de mensen daar)
Reken er maar niet op dat je bij mensen thuis kunt slapen, dit is niet gebruikelijk of het moet via een homestay project zijn (dan betaal je dus wel een beetje) anders zijn er overal wel guesthouses en hostels.
-is er de mogelijkheid tot liften of is dit idee niet echt van toepassing op cambodja en kun je beter de bus/trein pakken?
Liften kan in afgelegen gebieden doen de mensen het zelf ook, wel gebruikelijk om er dan wat voor te betalen. Makkelijker sneller en comfortabeler op de normale routes is gewoon de bus of de minibus. Treinen zijn er niet. Lees ook eens https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ca ... si725.html
-is het doenbaar om dit in juli ( regenseizoen) te doen
Ja maar niet in de echt afgelegen gebieden ivb modderige wegen of als je voor zon zee strand gaat.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Timo15

Bericht door Timo15 »

Heel erg bedankt voor het antwoord, ik ben er veel mee.

Dus als je voor 3 weken rekent + vliegtickets zou ik kunnen toekomen met 2000 euro neem ik aan?
Jeffry

Qreply

Bericht door Jeffry »

Hoi, Ik ben dit jaar in Cambodja geweest en kan zeggen dat het super mooi was. Was er eind April (hot season) en heet dat het was.

Vliegen naar Cambodja is er duur. Zelf ben ik met China Airlines naar Bangkok gevlogen en vanaf daar met de trein naar Cambodja gegaan.

Je moet minimaal 1 nacht in Bangkok blijven slapen om zo te trein van 5.55 te halen.

Wees op tijd omdat het even kost om het kaart te kopen. Ik dacht dat de prijs 47 baht was (ongeveer € 1,5).

Rond het middaguur ben je vervolgens bij de grens. Vanaf het station kun je voor 60 baht met de tuk tuk naar de duane.

Wees hier paraat op alle oplichtingspraktijken. Na de grenspassage (ongeveer 1 uur) kun je bij de bus terminal zo vervoer regelen naar Siem Reap 10USD.

Dit kun je nalezen op seat61.com
Hier heb ik het vandaan en het ging beter als verwacht.

Een visum kopen via internet is voor 3 euro extra een goede keus.
Laatst gewijzigd door Jeffry op 02 aug 2011 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Timo15

Bericht door Timo15 »

wat bedoel je precies met oplichtingspraktijken misschien aan de grens? Teveel vragen aan toeristen?
Jeffry

Bericht door Jeffry »

Timo15 schreef:wat bedoel je precies met oplichtingspraktijken misschien aan de grens? Teveel vragen aan toeristen?
De tuk tuks stoppen altijd bij een 'fake' visumbureau om daar visa te verkopen tegen hogere tarieven. Gewoon weigeren!! Daarom kan je beter via internet een visum kopen voor USD 25.-.

Ook vragen ze je om Baht de wisselen voor Riel. Niemand gebruikt de Riel in Cambodja dus dit heeft helemaal geen zin. Gewoon USD meenemen en verder kan je USD uit de muur trekken.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

€2000 euro is meer dan genoeg voor 3 weken incl ticket etc. De grens is inderdaad een beetje berucht omdat ze je graag te veel laten betalen voor een visum. Aan de andere kant als je toch 2-3 euro omgerekend te veel betaald is wellicht nog steeds handiger dan de tijd en energie erin te steken om in Nederland of in Bangkok een visum te regelen.

Je kunt inderdaad in cambodja (zeker als je start in siem reap) prima pinnen, zowel dollars als riel. De laatste zijn vooral handig voor kleine bedragen (met dollars rekenen ze snel wat te veel).
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Timo15

Bericht door Timo15 »

nogmaals bedankt allebei voor de snelle reacties.
Nu weet ik al meer hoe ik aan het plannen van de reis moet beginnen en weet ik al een klein beetje wat ik moet verwachten. Jullie uitlegt helpt veel aangezien ik als 19-jarige nog niet veel ervaring met deze dingen heb
Jeffry

Bericht door Jeffry »

Timo

Je moet gewoon gaan. Cambodja is een super mooi land met een aardige bevolking.

Een kostenplaatje

Ticket AMS-BKK € 700
Trip BKK - Cambodja € 10 enkele reis
Overnachtingen USD 1 - 20 p.p.p.n. afhankelijk van je gewenste luxe (airco, zwembad, dorm, eigen kamer etc
Eten: Vanaf USD 2 per maaltijd. Ben incl drank nooit boven de USD 10 uitgekomen (steak au poivre)
Heineken bier USD 0.75

@ Tikva
Geen visum aanvragen in NL of Bangkok maar via internet. Krijg je vervolgens per mail toegezonden en kan je zo doorlopen bij de grens.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Inderdaad in Bangkok beginnen, daar ook een paar dagen voor uit trekken, gewoon al om Khao San Road te beleven en echt in de backpackerssferen te komen!! Sowieso naar Siem Reap (en angkor), Phnom Penh en Sihanoukville. Ik ben ook naar Battambang en Kampot geweest maar ik weet niet of dat iets voor jullie is.. er valt niet veel te beleven.

Retour naar Bangkok kan al voor 600 euro (bijv bij egyptair)... als je 25 euro per persoon per dag uitgeeft aan onderdak, eten, tripjes, vervoer, entree bij bezienswaardigheden is het al ruim genomen...(ik deed het met 15 euro per dag) dus aan 2000 euro heb je genoeg!!

Zuid oost azie is heel veilig. Toch hoor je vooral in cambodja nog wel eens verhalen. Let vooral op je spullen op het strand van sihanoukville want kinderen stelen daar bij het leven.

Overal zijn hostels te vinden.. je hoeft niets van te voren te boeken. Wat bedoel je met de gastvrijheid? ook van plan om bij mensen thuis te slapen? Geen ervaring mee.

Openbaar vervoer is heel erg goedkoop en goed geregeld. Met liften heb ik geen ervaring. Niet geprobeerd in Cambodja. Wel in Maleisie en Thailand maar daar hebben ook veel meer mensen een auto.

Verder je niet teveel te druk maken, alles wijst zich vanzelf. En inderdaad gewoon met Dollar betalen. Riel is niet nodig en als je over houd en het daarna weer moet omwisselen krijg je er nauwelijks wat voor terug! Je krijgt trouwens wel vaak riel terug als wisselgeld als je met dollar betaald, dus probeer die weer zo snel mogelijk uit te geven.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Plaats reactie