Reisplannen Australie -- feedback gevraagd
Reisplannen Australie -- feedback gevraagd
Wij hebben plannen om een rondreis door Australie te maken in Jan/Feb 2012. Niets ligt nog vast en alles is mogelijk.
We hebben ongeveer 3-4 weken tot onze beschikking en willen hier zo goed mogelijk gebruik van maken.
Is dit een reeele en haalbare inschatting met de ervaringen die jullie hebben? Voor ons is veel reizen overigens geen probleem, we zijn dit gewend bij vorige verre rondreizen.
Alle feedback en aanvullingen zijn welkom!
Route:
Sydney - Melbourne - Alice Springs - Cairns - Brisbane
Is het nog zinvol om de route in een andere volgorde te doen? Wellicht om kosten of tijd te besparen?
Alles is voor 2 personen
Vliegticket
NL/DE - Sydney
Brisbane NL/DE - Sydney
2200 euro
Plaats
Sydney
3 dagen
300 euro
Binnenlandse vlucht Sydney-Melbourne
300 euro
Plaats
Melbourne
Huurauto
3 dagen
350 euro
Binnenlands vlucht Melbourne-Alice Springs
1 dag
400 euro
Plaats
Alice Springs
Huurauto of Excursie
3 dagen
400 euro
Binnenlandse vluht Alice Springs - Cairns
1 dag
400 euro
Plaats
Cairns--Brisbane
11 dagen
Huurauto 4x4 of camper 4x4
1250 euro
Totaal: 22-24 dagen
Totaal kosten: 5600 euro
We hebben ongeveer 3-4 weken tot onze beschikking en willen hier zo goed mogelijk gebruik van maken.
Is dit een reeele en haalbare inschatting met de ervaringen die jullie hebben? Voor ons is veel reizen overigens geen probleem, we zijn dit gewend bij vorige verre rondreizen.
Route:
Is het nog zinvol om de route in een andere volgorde te doen? Wellicht om kosten of tijd te besparen?
Alles is voor 2 personen
Vliegticket
NL/DE - Sydney
Brisbane NL/DE - Sydney
2200 euro
Plaats
Sydney
3 dagen
300 euro
Binnenlandse vlucht Sydney-Melbourne
300 euro
Plaats
Melbourne
Huurauto
3 dagen
350 euro
Binnenlands vlucht Melbourne-Alice Springs
1 dag
400 euro
Plaats
Alice Springs
Huurauto of Excursie
3 dagen
400 euro
Binnenlandse vluht Alice Springs - Cairns
1 dag
400 euro
Plaats
Cairns--Brisbane
11 dagen
Huurauto 4x4 of camper 4x4
1250 euro
Totaal: 22-24 dagen
Totaal kosten: 5600 euro
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Reisplannen Australie -- feedback gevraagd
in eerste instantie dacht ik, dat kan niet in 4 weken! Maar als je alles gaat vliegen dan natuurlijk wel.
Zijn die prijzen voor de vluchten of voor de autohuur of wat je denkt uit te geven aan andere zaken in die dagen?
Zijn die prijzen voor de vluchten of voor de autohuur of wat je denkt uit te geven aan andere zaken in die dagen?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ik zou Melbourne overslaan, denk ik. Was toch niet echt een hoogtepunt voor mij persoonlijk. De oostkust daarentegen valt meer te beleven. En hoe noordelijker je gaat, hoe moeilijker te bereiken, maar ook hoe mooier het wordt. Hou ook rekening met het klimaat. Als je wilt snorkelen bijvoorbeeld, ik geloof dat het net het moment is van de stingers dan?
De bestemming Melbourne gebruiken we om de route van de 12 apostelen te verkennen...? Dit is niet de moeite?
Is januari geen geschikte maand om te snorkelen op het great barrier rief?
Is januari geen geschikte maand om te snorkelen op het great barrier rief?
- dannydekoning
- Reiziger
- Contacteer:
Ik zou zeker wel naar Melbourne gaan. Wij vonden het een hele gave stad!
- Susannedebruin
- Vakantieganger
- Contacteer:
Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Melbourne moet je zeker niet overslaan.
Het is een mooie stad met een aparte sfeer, persoonlijk voelde ik me hier ook meteen thuis!
Succes met jullie mooie reis, geniet ervan!
Het is een mooie stad met een aparte sfeer, persoonlijk voelde ik me hier ook meteen thuis!
Succes met jullie mooie reis, geniet ervan!
Groetjes, Susanne,
www.Abroad-Internships.com , Ervaringen en stages in het buitenland,
www.Abroad-Internships.com , Ervaringen en stages in het buitenland,
Wauw, jullie gaan veel zien zeg! Een drukke, maar fantastische reis
Alice Springs móet je ook echt gezien hebben. Een outback stad! In de stad zelf is volgens mij niet zo heel veel bijzonders, maar je kunt prachtige uitstapjes maken. Bijvoorbeeld naar Uluru (Ayers Rock) en eventueel Kata Tjuta (the Olga's) en Kings canyon (Watarrka). Uluru is een heilige plaats voor de aboriginals, zij hebben liever niet dat men hem beklimt. Ikzelf heb hem een stukje beklommen en ben er daarna omheen gelopen. Dat kan ik ook zeker aanraden, daar is ook heel veel te zien! Volgens mij hebben wij in Alice Springs ook een bezoekerscentrum van de Flying Doctors bezocht.
Ik ben nog nooit in Melbourne geweest, helaas kan ik je niet vertellen of die route of de stad de moeite waard is. Omdat ik een jaar in Cairns heb gewoond, kan ik daar wel veel over vertellen. De stingers, ook wel box jelly fish genoemd, zijn in januari inderdaad aanwezig. Eigenlijk gedurende het hele regenseizoen. Laat je in ieder geval goed informeren bij de organisaties die tochten naar het rif organiseren! Houd ook de vlaggen op het strand in de gaten, deze geven aan of het veilig is. Enne, bij twijfel: niet doen
Een nadeel is dat het ontzettend heet is in en rondom Cairns in de wintermaanden. De luchtvochtigheid is hoog. Aan het eind van de (mid)dag koelt het af dmv een stevige regenbui, meestal is dit van korte duur. Heb je pech, dan regent het lekker door, of tref je een cycloon. Cairns is begin 2011 ook getroffen door een cycloon. Aan dit nadeel hangt ook een voordeel, want de natuur is prachtig: alles bloeit en het is heel groen! Je zult merken dat de mensen een pas op de plaats nemen en alles in een lagere versnelling doen.
Mocht je meer info over Cairns willen, bezienswaardigheden oid, laat maar weten. Wij gaan over een paar weken die kant op en gaan dan ook een midweek naar Brisbane. Daarna kan ik je hopelijk ook veel over Brissie vertellen.
Trouwens, als je nog op zoek bent naar een verblijfplaats in Cairns op een unieke locatie (recht tegenover de Botanical Gardens): mijn gastgezin heeft een B&B, daar verblijven wij dit jaar ook. Echt een aanrader!!! Ze scoren een 100% op Tripadvisor

Ik ben nog nooit in Melbourne geweest, helaas kan ik je niet vertellen of die route of de stad de moeite waard is. Omdat ik een jaar in Cairns heb gewoond, kan ik daar wel veel over vertellen. De stingers, ook wel box jelly fish genoemd, zijn in januari inderdaad aanwezig. Eigenlijk gedurende het hele regenseizoen. Laat je in ieder geval goed informeren bij de organisaties die tochten naar het rif organiseren! Houd ook de vlaggen op het strand in de gaten, deze geven aan of het veilig is. Enne, bij twijfel: niet doen

Een nadeel is dat het ontzettend heet is in en rondom Cairns in de wintermaanden. De luchtvochtigheid is hoog. Aan het eind van de (mid)dag koelt het af dmv een stevige regenbui, meestal is dit van korte duur. Heb je pech, dan regent het lekker door, of tref je een cycloon. Cairns is begin 2011 ook getroffen door een cycloon. Aan dit nadeel hangt ook een voordeel, want de natuur is prachtig: alles bloeit en het is heel groen! Je zult merken dat de mensen een pas op de plaats nemen en alles in een lagere versnelling doen.
Mocht je meer info over Cairns willen, bezienswaardigheden oid, laat maar weten. Wij gaan over een paar weken die kant op en gaan dan ook een midweek naar Brisbane. Daarna kan ik je hopelijk ook veel over Brissie vertellen.
Trouwens, als je nog op zoek bent naar een verblijfplaats in Cairns op een unieke locatie (recht tegenover de Botanical Gardens): mijn gastgezin heeft een B&B, daar verblijven wij dit jaar ook. Echt een aanrader!!! Ze scoren een 100% op Tripadvisor

..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Bedankt voor de feedback!
Denken jullie dat het reeel is om zo'n reis in te schatten op 7000 euro inclusief alles voor 2 personen?
Is de volgorde van de route slim of kan ik deze beter omdraaien?
Wij hebben plannen om een rondreis door Australie te maken in Jan/Feb 2012. Niets ligt nog vast en alles is mogelijk.
Route:
Denken jullie dat het reeel is om zo'n reis in te schatten op 7000 euro inclusief alles voor 2 personen?
Is de volgorde van de route slim of kan ik deze beter omdraaien?
Route:
Overigens is November-December ook een goede reistijd om naar Australie te gaan?
Zijn er dan minder Stingers?
Zijn er dan minder Stingers?
Of €7000 reeel is weet ik niet, ik vind dat altijd best lastig om in te schatten. In de praktijk kost het toch altijd meer dan wat je begroot hebt. Tenminste, dat is bij ons zo haha
Op de sites van de Australische luchtvaartmaatschappijen (Virgin Blue, Qantas, etc) kun je zien wat je kwijt bent voor een ticket. Soms zit er een flink verschil in de prijs als je een dag eerder of later gaat. Houd er wel rekening mee dat je in de meeste gevallen je bagage nog extra moet inchecken. Ik was voor twee retourtickets naar Brisbane met China Airlines iets meer dan 2000 euro kwijt, twee retourtickets met Virgin Blue Bris-Cairns incl. 23 kg bagage kostte rond de 400 euro. Enne, vergeet ook de reis-/annuleringsverzekeringen niet.
Ik weet niet of jullie ook van plan zijn om een auto te huren, of gaan jullie met het ov? OV is prima geregeld in Oz en ik vind het persoonlijk ook niet zo duur. Op internet kun je vaak ook vinden wat de entreekosten zijn voor een bezienswaardigheid. Als je weet wat je wilt zien/doen, kun je dat alvast opnemen in je begroting. Dan nog overnachten: hostel, hotel, B&B, bij vrienden of familie? Eten: zelf koken, uit eten? Eigenlijk zijn er overal wel BBQs waar je (vaak gratis) gebruik van kunt maken. Deze staan vaan in een prachtige omgeving, in Cairns staan ze bijvoorbeeld langs de Esplanade. Hier kun je een hele maaltijd op klaarmaken. Enige voorwaarde is dat je de BBQ na afloop schoonmaakt.
De stingers zijn er eigenlijk het hele regenseizoen. Ik heb even verschillende websites gechecked, ze schrijven eigenlijk allemaal dat het 'stinger season' van november tot mei is. Ze adviseren om in de 'stinger enclosure' te zwemmen op stranden of een 'stinger suit' te dragen. Je zult zien dat er op de stranden jerrycans met azijn (vinigar) hangen, je kunt zelf ook een fles meenemen. Mocht je geprikt worden door een stinger, meteen azijn erop doen en 000 bellen (alarmnummer).
In het zoete water rondom Cairns zwemt een ander gevaarlijk dier: de krok. Kijk altijd of er waarschuwingsbordjes staan, ga nooit zomaar het water in. En geloof me, ze zijn er echt
De route is prima, vind ik. Ik heb in 2001 de volgende route gedaan (in september) en dat is goed bevallen: Cairns - Brisbane - Sydney - Coober Pedy - Alice Springs - Tennant Creek - Mount Isa - Cairns. Met de bus, dus ook alles wat daar tussenin zit gezien. Het hangt ook af waar je je international flight naar toe boekt: wij landen bv. in Brisbane, maar je kunt ook naar Sydney of Melbourne vliegen. Houd dan wel rekening met je terugvlucht trouwens, als je aankomt in Sydney en je vanuit Brisbane wilt vertrekken. Hoeveel dagen willen jullie in iedere stad verblijven?
Leuk hè, die voorbereidingen

Ik weet niet of jullie ook van plan zijn om een auto te huren, of gaan jullie met het ov? OV is prima geregeld in Oz en ik vind het persoonlijk ook niet zo duur. Op internet kun je vaak ook vinden wat de entreekosten zijn voor een bezienswaardigheid. Als je weet wat je wilt zien/doen, kun je dat alvast opnemen in je begroting. Dan nog overnachten: hostel, hotel, B&B, bij vrienden of familie? Eten: zelf koken, uit eten? Eigenlijk zijn er overal wel BBQs waar je (vaak gratis) gebruik van kunt maken. Deze staan vaan in een prachtige omgeving, in Cairns staan ze bijvoorbeeld langs de Esplanade. Hier kun je een hele maaltijd op klaarmaken. Enige voorwaarde is dat je de BBQ na afloop schoonmaakt.
De stingers zijn er eigenlijk het hele regenseizoen. Ik heb even verschillende websites gechecked, ze schrijven eigenlijk allemaal dat het 'stinger season' van november tot mei is. Ze adviseren om in de 'stinger enclosure' te zwemmen op stranden of een 'stinger suit' te dragen. Je zult zien dat er op de stranden jerrycans met azijn (vinigar) hangen, je kunt zelf ook een fles meenemen. Mocht je geprikt worden door een stinger, meteen azijn erop doen en 000 bellen (alarmnummer).
In het zoete water rondom Cairns zwemt een ander gevaarlijk dier: de krok. Kijk altijd of er waarschuwingsbordjes staan, ga nooit zomaar het water in. En geloof me, ze zijn er echt

De route is prima, vind ik. Ik heb in 2001 de volgende route gedaan (in september) en dat is goed bevallen: Cairns - Brisbane - Sydney - Coober Pedy - Alice Springs - Tennant Creek - Mount Isa - Cairns. Met de bus, dus ook alles wat daar tussenin zit gezien. Het hangt ook af waar je je international flight naar toe boekt: wij landen bv. in Brisbane, maar je kunt ook naar Sydney of Melbourne vliegen. Houd dan wel rekening met je terugvlucht trouwens, als je aankomt in Sydney en je vanuit Brisbane wilt vertrekken. Hoeveel dagen willen jullie in iedere stad verblijven?
Leuk hè, die voorbereidingen

Is november een betere reisperiode in vergelijking met januari?
November is het begin van het stinger- en regenseizoen, de kans op cyclonen en fikse regenbuien is dan in ieder geval wat minder. De luchtvochtigheid is dan ook iets minder.
Eerlijk gezegd weet ik niet of het veel uit maakt, of je in november of januari gaat. Wat Cairns betreft. Het is er hoe dan ook fantastisch
Eerlijk gezegd weet ik niet of het veel uit maakt, of je in november of januari gaat. Wat Cairns betreft. Het is er hoe dan ook fantastisch

- Kims
- Reisexpert
In november is het in de tropen de 'build up' en erg heet en benauwd met zeer hoge luchtvochtigheid. In januari is het regenseizoen zeer waarschijnlijk begonnen met koelere temperaturen, maar er kunnen enorme tropische regenbuien vallen.
Voor meer info zie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html
Groetjes
P.s. De gevaarlijke crocs zwemmen trouwens zowel in zoet als zoutwater, dus wees gewaarschuwd.
Voor meer info zie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html
Groetjes
P.s. De gevaarlijke crocs zwemmen trouwens zowel in zoet als zoutwater, dus wees gewaarschuwd.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Januari is hoogseizoen want dan zijn de australiers zelf ook vrij. Dat betekent dat de prijzen voor autohuur, tickets, ho(s)tel, camping etc ook hoger liggen. November zal dus wat goedkoper zijn.
Melbourne zou ik echt niet overslaan. Geweldige stad en super omgeving. Great ocean road mag je niet missen! Het is natuurlijk persoonlijk maar Cairns is leuk voor de Great Barrier Reef maar als stad vond ik het niks bijzonders. Leuk om backpackers te ontmoeten en de omgeving (noorden en table lands) is erg mooi. Het stuk van Sydney naar Adelaide langs de kust (dus niet de highway in het binnenland) is ook erg leuk.
Melbourne zou ik echt niet overslaan. Geweldige stad en super omgeving. Great ocean road mag je niet missen! Het is natuurlijk persoonlijk maar Cairns is leuk voor de Great Barrier Reef maar als stad vond ik het niks bijzonders. Leuk om backpackers te ontmoeten en de omgeving (noorden en table lands) is erg mooi. Het stuk van Sydney naar Adelaide langs de kust (dus niet de highway in het binnenland) is ook erg leuk.
Hebben jullie nog goede tips voor B&B, excursies voor de volgende route?
Is het goedkoper/makkelijker om juist wel of niet met de auto of camper te reizen van Cairns naar Brisbane?
Is het goedkoper/makkelijker om juist wel of niet met de auto of camper te reizen van Cairns naar Brisbane?