Een frisse blik op een budget

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
Maf

Een frisse blik op een budget

Bericht door Maf »

Ik ben van plan om een langere tijd de wereld rond te trekken. Natuurlijk komt hier veel voorbereiding bij, veel inlezen, etc. etc. Beetje bij beetje vormt zich meer en meer mijn reis. Deze post gaat over één van de belangrijkste punten; het budget.

Ik heb onderzoek gedaan en al een budget samengesteld, maar deze post is juist voor de frisse blik en daarom is het gemaakte budget niet vermeld. Dus als je zin hebt, en mij een frisse blik wilt geven over de kosten van het rondreizen, zodat ik kan kijken of ik iets ben vergeten, er totaal naast zit met mijn schattingen en of dat ik überhaupt wel genoeg geld heb ;)

Dus ja, ik heb al een budget opgesteld; maar als je me wilt helpen met jouw inzichten, heel erg bedankt! (vluchten reken ik apart)

De reis is in segmenten ingedeeld, wellicht lijken sommige dingen niet logisch qua tijd; maar alles heeft een reden :)

Segment 1:
Cuba: 1 week (Havana en omgeving, de sfeer van het authentieke Cuba proeven)

Segment 2:
Mexico – Belize – Honduras – San Salvador – Guatemala: 1 – 1,5 maand (Rondtrekken en de Maya ruïnes zien, regelmatig een duik maken in Belize of Honduras en surfen in San Salvador)

Segment 3:
Cook Eilanden: 1-2 week (Duiken en genieten van de mooie omgeving)
Fiji: 1-2 weken (Misschien langer als ik tribewanted doe, anders uitvaren naar goedkoop buureiland voor eilandexperience ;) )

Segment 4:
Australië: 6 maanden (Op working holiday visum, de bedoeling is toch 2-3 maanden werk te doen/vinden; verder een auto kopen en rondreizen dwars door Australië)
Nieuw-Zeeland: 2-4 weken ( even Nieuw Zeelandse lucht snuiven ;) )

Segment 5:
Indonesië, Filippijnen, (Papua nieuw Guinea?): 3 maanden (Totaal zonder plan zwerven van eiland naar eiland, kijken waar de wind me brengt, af en toe duiken)

Segment 6:
Thailand, Maleisië: 2 maanden (In Thailand ken ik een duikschool waar ik kan duiken voor een beetje werk, enkel leefkosten; Maleisie; de Perhentians en Sipidan (duiken dus)

Ik reis vrij basic, lokaal transport en met een hostel met een bed en een dak ben ik vrij tevreden. Eten op straat is geen probleem, al zoek ik geen drie straten af voor het goedkoopste noedel tentje. Het geld gaat bij mij meestal in de dingen die je dan nog net 'even' wilt doen omdat je 'er toch bent'.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Een frisse blik op een budget

Bericht door Tikva »

Ik help je met de segmenten waar ik iets van weet.

Segment 2:
Mexico – Belize – Honduras – San Salvador – Guatemala: 1 – 1,5 maand (Rondtrekken en de Maya ruïnes zien, regelmatig een duik maken in Belize of Honduras en surfen in San Salvador)

Veels te weinig tijd, in 1-1,5 maand is die niet haalbaar en zeker niet als je ook nog wilt duiken en surfen. Ik weet niet waar je Mexico binnenkomt maar stel Cancun dan kan je Chitzen itza, tulum (beide niet missen ) bezoeken in een kleine week, reken op €40 p.d., Belize is ook niet goedkoop stel ook een kleine week €30 + reserveer €175 voor duiken in de blue hole (1dagtrip), Honduras is goedkoper €20-€25 plus €20 per duik ongeveer die wel echt de moeite waard zijn 1 week besteden op de bay islands en 1 week voor reizen en rest van de tijd, San Salvador weet ik niet maar schat in ook 20-25 en 1 week, en dan Guatemala zou ik minimaal 3 weken doen en dan €25 per dag.
Totale tijd: 8 weken en dan zie je nog heel weinig, totale kosten incl duiken zou €2000 een leuk budget zijn

Segment 5:
Indonesië, Filippijnen, (Papua nieuw Guinea?): 3 maanden (Totaal zonder plan zwerven van eiland naar eiland, kijken waar de wind me brengt, af en toe duiken)
Indonesie is goedkoop €20 is heel goed te doen, Filipijnen viel me tegen kwa prijs (2011) als je zoals wij weinig tijd hebben dan is €28-30 per dag normaal als je alleen bent maar langzamer reist kom je hier denk ik ook wel aan doordat accomodatie per kamer en niet per persoon is. Papua schijnt helemaal mega duur te zijn. Wat doe je met je visum je krijgt standaar 1 maand en 21dg dus je moet voor een van die landen zeker verlengen. Duiken is niet zo goedkoop als in Honduras maar redelijk betaalbaar. In filipijnen zijn lokale vluchten een goede deal. Ik zou zeggen €2000-2500 voor het reizen en een leuk budget voor duiken €500 (meer als je echt bijzondere plekken zoals Apo reef wil)

Mijn suggestie zou zijn hier of voor je 6e segment een aantal weken te laten vallen om genoeg tijd te hebben voor midden-amerika.

Segment 6:Thailand, Maleisië: 2 maanden (In Thailand ken ik een duikschool waar ik kan duiken voor een beetje werk, enkel leefkosten; Maleisie; de Perhentians en Sipidan (duiken dus) €20 per dag is goed te doen, minder dus als je overdag jezelf al vermaakt met kostenloos duiken en alleen nog wat eten en accommodatie moet betalen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat Azië betreft sluit ik me aan bij Tikva. Thailand zou wellicht nog voor minder kunnen dan 20 euro per dag, zeker als je goedkoop slaapt en niet veel alcohol drinkt.

Indonesië is meestal goedkoop, maar afgelegen gebieden kunnen soms behoorlijk duur worden omdat er geen vervoer is en je moet charteren. Zo ben je bijvoorbeeld op Sumba en het verre oosten meer kwijt. PNG schijnt heel duur te zijn, ik ben in Alor mensen tegengekomen die spraken over een minimum budget van 50 euro per dag.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

Ik kan je wel iets vertellen over segment 4:
Australië: 6 maanden (Op working holiday visum, de bedoeling is toch 2-3 maanden werk te doen/vinden; verder een auto kopen en rondreizen dwars door Australië)
Nieuw-Zeeland: 2-4 weken ( even Nieuw Zeelandse lucht snuiven)

Ik zeg bij deze landen altijd minimaal 1000 euro per maand, maar eigenlijk is dat nog weinig. Je hebt het dan over slapen/eten/vervoer, maar je wilt natuurlijk ook leuke activiteiten doen. Tussen de 1000 en 1500 lijkt me een reëlere schatting. Een auto kopen is duur en je moet hem in die tijd ook maar zien te verkopen, maar als het een kampeerbus is spaar je wel op hostel kosten. Ga er niet vanuit dat je met de backpack baantjes veel gaat verdienen, ik zou eerder aanraden thuis langer te werken en dan lekker 6 maanden te reizen. Het land is zo groot!!! Alleen voor de oostkust heb je al iets van 2 maanden nodig om alles goed te zien.

Houdt er rekening mee dat in Fiji het Tribewanted project op dit moment niet te bezoeken is en dat dit waarschijnlijk dit jaar ook niet meer gaat gebeuren (er zijn onderhandelingen over het land)

Verder kun je hier op de site ook indicaties voor budget vinden bij alle landen zelf. Succes!
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Maf

Bericht door Maf »

Heej,

Dank jullie wel voor de reacties; hopen dat nog meer forum gebruikers wat tips hebben. Ik heb de site al uitgeplozen en redelijk wat reizigers al gepord voor budget informatie; dus langzaam kom ik er wel; maar ik wil gewoon zoveel mogelijk info omdat het nogal een tijd weg is en ik niet halverwege of op driekwart moet afbreken wegens het feit dat mijn geld op is.

Ik weet dat Midden-Amerika een gewaagd pan is, maar een plan is een plan, en plannen zijn er om veranderd te worden ;) De laatste keer dat ik een rondje Nicaragua - Costa Rica - Panama deed belandde ik uiteindelijk met Bolletjeom op een terras in Quito, dingen kunnen vreemd lopen...

Midden-Amerika voor 1000 euro per maand incl. duiken klinkt best ok; Belize wilde ik inderdaad de hoogtepunten doen en dan in Honduras meer het relaxte duiken. Chitzen itza en Tumul stonden niet op mijn lijstje, maar niet te missen dus?

De Filipijnen zo duur? Jammer... PNG wist ik al wel; er komen al amper toeristen, maar ik ben aan het kijken of er in mijn budget geld zit om daarheen te gaan en een paar dagen te kunnen duiken; dat zou echt geweldig zijn. Dus ongeveer 1000 euro per maand geldt ook voor Indonesië, enkel dan incl. duiken. Thanks voor de Visa tip!

Australië, Nienke; jij bent natuurlijk first-hand info :) Ik heb twee vrienden die net terug zijn uit Ozzie en (door de dure Ozzie dollar) kwamen die uit op 2000 euro per maand (wat voor mij een schrik moment was); allebei een andere reis; maar niet te bont gemaakt, niet uit-eten, goedkope hostels; wel regelmatig een park/trip/etc. Omdat ik zo lang blijf wil ik een auto, en het liefst idd een campervan. Surfboard fixen en een week op blikvoer ergens langs de kust widkamperen, maar natuurlijk wil ik ook de Whitsundays zien en een duik in Great Barrier Reef.
Wat ik wel hoorde van een van die vrienden is dat de backpackers die hij ontmoette (en die daar werkten) best goed verdienden, zo'n 20-25 ozzie dollar per uur. Wat ik tracht te bereiken met werken is dat ik aan het eind van de maand quitte speel; niet om te sparen; met 20-25 dollar echter kan je flink sparen...

Thanks for the tip on Fiji; ik wist niet eens dat dat aan de hand was; erg jammer dat TruibeWanted nu niet/niet meer te bezoeken is.
Plaats reactie